Μετά από 41 χρόνια, από το 1982 δηλαδή, εφαρμόζεται στην χώρα μας ξανά με οριζόντιο τρόπο η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, το τρίτο επίπεδο της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, όπως θεσπίστηκε από την κυβέρνηση. Τα δύο πρώτα, η αξιολόγηση σχολικών μονάδων και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος, βρίσκονται ήδη στη δεύτερη χρονιά εφαρμογής τους και τώρα ανοίγει η πλατφόρμα για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, εν μέσω αντιδράσεων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών.
Για όλα αυτά, αλλά και για την υπόλοιπη επικαιρότητα, μίλησε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, φιλοξενούμενη στο στούντιο του Πρώτου Προγράμματος 91,6 και 105,8, στην εκπομπή «Καθρέφτης» με τον Χρήστο Μιχαηλίδη.
«Καθετί στην εκπαίδευση έχει αντιδράσεις» δήλωσε η Υπουργός, προσθέτοντας ότι και στην αξιολόγηση σχολικής μονάδας υπήρχαν αντιδράσεις, ωστόσο παρότι η πρώτη χρονιά ήταν δύσκολη, η φετινή χρονιά ήταν πάρα πολύ καλύτερη και εφαρμόζεται κανονικότατα, όπως επίσης είχαν υπάρξει αντιδράσεις και στην PISA.
«Υπάρχουν αντιδράσεις όσο πάμε και σπάμε κατεστημένα και εμείς γι’ αυτό έχουμε εκλεγεί για να σπάμε κατεστημένα και για να εφαρμόζουμε τους νόμους που ψηφίζουμε. Αν ρωτήσουμε έξω στην κοινωνία, ο κόσμος θέλει αξιολόγηση, για τα παιδιά του που τα στέλνει στο σχολείο» ανέφερε η κ. Κεραμέως.
Αναφορικά με τις κινητοποιήσεις που έχουν προκηρυχθεί, η κ. Κεραμέως δήλωσε τα εξής. «Φυσικά σέβομαι απόλυτα το δικαίωμα στην απεργία. Μπορείς να πεις απεργώ σήμερα, αύριο, άλλο αυτό και άλλο να λες, δεν θα εφαρμόσω το νόμο. Γιατί έχουμε κράτος δικαίου. Κι εμένα μπορεί να μη μου άρεσαν οι νόμοι που είχαν ψηφιστεί από μια προηγούμενη κυβέρνηση, αυτό τι σημαίνει, ότι δεν τους εφαρμόζεις; Φυσικά και πρέπει να τους εφαρμόσεις, πόσο μάλλον όταν αυτοί οι άνθρωποι διδάσκουν τα παιδιά μας» ανέφερε.
Παράλληλα, η κ. Κεραμέως, επισήμανε ότι υπάρχει ένας σαφέστατος διαχωρισμός μεταξύ της βάσης των εκπαιδευτικών και των συνδικαλιστικών ηγεσιών και πως «υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ των δύο».
«Εγώ καθημερινά συνομιλώ με εκπαιδευτικούς και υπάρχει μια πάρα πολύ μεγάλη απόσταση μεταξύ των δύο. Υπάρχει ένα πραγματικά υγιέστατο κομμάτι των εκπαιδευτικών το οποίο θέλει να βελτιωθεί, θέλει να γίνει καλύτερο, θέλει να επιμορφωθεί. Με έχει γεμίσει με πάρα πολύ αισιοδοξία το να βλέπουμε τόσους εκπαιδευτικούς οι οποίοι διψούν για επιμόρφωση» προσέθεσε η Υπουργός, σημειώνοντας πως για οτιδήποτε νέο εισάγεται στο πρόγραμμα του σχολείο, γίνεται επιμόρφωση, όπως έγινε με τα εργαστήρια δεξιοτήτων.
Όσο αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η Υπουργός εξήγησε ότι εστιάζεται, σε 2 κυρίως άξονες. Ο πρώτος έχει να κάνει με το επιστημονικό κομμάτι, αλλά πρέπει ο δάσκαλος να είναι και παιδαγωγός, σημείωσε η κ. Κεραμέως, άρα η αξιολόγηση κοιτάει και «το κομμάτι της μετάδοσης των γνώσεων και των δεξιοτήτων στα παιδιά».
Οι αξιολογητές, ανέφερε η κ. Κεραμέως, είναι τρεις, ο διευθυντής του σχολείου, ο σύμβουλος, που είναι ένα ιεραρχικά ανώτερο στέλεχος το οποίο έχει την εποπτεία ενός αριθμού σχολείων και ο σύμβουλος ειδικότητας, ο σύμβουλος Μαθηματικών αξιολογεί τους μαθηματικούς, ο σύμβουλος της Φυσικής αξιολογεί τους φυσικούς και ούτω καθεξής. «Εάν κάποιος αξιολογηθεί θετικά, παίρνει παραπάνω μόρια και μπορεί να ανέβει να αξιοποιήσει αυτά τα μόρια για να ανέβει στην πυραμίδα της εκπαίδευσης, να γίνει διευθυντής σχολείου, να γίνει διευθυντής εκπαίδευσης, να γίνει περιφερειακός διευθυντής. Αυτές οι ανώτερες θέσεις έχουν και επιδόματα ευθύνης, έχει και μισθολογικό αντίκρισμα. Αν κάποιος δεν αξιολογηθεί θετικά, τότε προβλέπεται υποχρεωτική επιμόρφωση. Ορίστε η απόδειξη λοιπόν ότι η αξιολόγηση ταυτίζεται με τη βελτίωση. Ο στόχος είναι καθαρά βελτιωτικός, όχι τιμωρητικός. Θέλουμε οι εκπαιδευτικοί μας να ανελιχθούν, να γίνουν καλύτεροι, να ανθίσουν ακόμα περισσότερο. Αυτό επιδιώκουμε» επισήμανε η κ. Κεραμέως.
Επιπλέον, σημείωσε πως και οι αξιολογητές αξιολογούνται και οι ίδιοι. «Για όλα τα στελέχη εκπαίδευσης προβλέπεται αξιολόγηση και μάλιστα ακόμα πιο αυστηρή αξιολόγηση. Με την έννοια ότι επειδή αυτά τα στελέχη καλούνται να υπηρετήσουν μια συγκεκριμένη θέση ευθύνης, προβλέπεται να αξιολογηθούν στο μέσο της θητείας τους και στο τέρμα και αν δεν αξιολογηθούν θετικά, τότε μπορούν ακόμα και να απομακρυνθούν από τη θέση τους. Άρα οι αξιολογητές αξιολογούνται. Συνεπώς είναι ένα σύστημα αξιολόγησης σε όλες τις κατευθύνσεις με στόχο πώς όλο το σύστημα θα γίνει καλύτερο» τόνισε.
Μεταξύ άλλων μεταρρυθμίσεων του υπουργείου, η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε στην ψηφιακή πλατφόρμα eSchools, που ένα νέος ψηφιακός κόμβος επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας, μια νέα εφαρμογή στο κινητό στην οποία θα μπαίνει ο γονιός και θα μπορεί να δει τους βαθμούς του παιδιού του, τι εργασίες έχει να κάνει, ατομικές, ομαδικές, θα μπορεί μηνύματα της διοίκησης., ενώ παράλληλα ήδη είναι εν εξελίξει εδώ και πολύ καιρό ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, με πολύ μεγάλη άνοδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας που αποτέλεσε εφαλτήριο, τόνισε, για να γίνει ένα άλμα που υπό κανονικές προϋποθέσεις θα είχε χρειαστεί πάρα πολλά χρόνια για να γίνει. «Η πολιτεία δεν είχε επιμορφώσει με οριζόντιο τρόπο τους εκπαιδευτικούς σε ψηφιακές δεξιότητες. Έχουν γίνει αλλαγές και σε ζητήματα διαδικασιών και σε ζητήματα ουσίας εκπαιδευτικού έργου, σημείωσε, ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα θα εγκατασταθούν διαδραστικοί πίνακες σε κάθε τμήμα δημοσίου Λυκείου, Γυμνασίου και πέμπτης και έκτης Δημοτικού και 177 χιλιάδες σετ ρομποτικής, γιατί η ρομποτική έχει πλέον μπει στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα από την ηλικία των τεσσάρων ετών.
Όσα αφορά τα φαινόμενα παραβατικότητας ανηλίκων και των περιστατικών βίας με «πρωταγωνιστές» παιδιά εντός και εκτός σχολείων, η κ. Κεραμέως σημειώνοντας ότι το σπίτι παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο, ανέφερε τι κάνει το σχολείο κυρίως εν είδει πρόληψης, αλλά και αντιμετώπισης.
«Τέσσερα πράγματα κάνουμε ήδη και ένα θα κάνουμε σε λίγο καιρό. Πρώτον, διπλασιάσαμε ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία. Όταν εγώ στο πήγα στο υπουργείο είχαμε περίπου 1.600 σε όλα τα σχολεία της χώρας, σήμερα έχουμε 3.200. Δεύτερον, οριζόντιες επιμορφώσεις για τους εκπαιδευτικούς μας, για να τους δώσουμε τα εργαλεία να αντιμετωπίσουν τέτοια φαινόμενα. Τρίτον, έχουμε θεσμοθετήσει τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, ο οποίος είναι το πρώτο σημείο αναφοράς του μαθητή, ο οποίος θέλει να μοιραστεί κάτι, να πει κάτι που αφορά είτε τον ίδιο είτε κάποιον φίλο του, είτε κάποιον συμμαθητή του» ανέφερε η κ. Κεραμέως.
Επιπλέον, έκανε λόγο για τη σημασία του προγράμματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης που έχει θεσπιστεί στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. «Βλέπουμε στις ειδήσεις όλο αυτό το διάστημα, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα πολλά φερόμενα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης παιδικής κακοποίησης. Εάν όλος ο πληθυσμός της χώρας είχε κάνει μάθημα σεξουαλικής αγωγής στο σχολείο και είχε μάθει τι θα πει ασφαλές άγγιγμα και πού μπαίνουν τα όρια, θα είχαμε λιγότερα περιστατικά σήμερα στην κοινωνία; Πάρα πολλά από αυτά τα θύματα της παιδικής κακοποίησης, για παράδειγμα, δεν ξέρουν ότι αυτό που τους συμβαίνει δεν είναι φυσιολογικό. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο κάνουμε και αυτό. Και προσθέτω και κάτι άλλο, χθες παρουσίασα στο Υπουργικό συμβούλιο ένα νέο νομοσχέδιο για τη βία, για τον σχολικό εκφοβισμό. Ένα από τα νέα που εισάγουμε είναι μια νέα πλατφόρμα ηλεκτρονική που επιτρέπει ακόμη και ανώνυμες καταγγελίες από μαθητές, για να τους βοηθήσουμε στο να σπάσουν τη σιωπή. Το άλφα και το ωμέγα στο σχολείο είναι πως τα παιδιά θα μιλήσουν περισσότερο. Όσο περισσότερο μιλούν τα παιδιά, τόσο πιο πιθανό είναι να προλάβουμε καταστάσεις» ανέφερε η κ. Νίκη Κεραμέως.
Στην υπόλοιπη πολιτική επικαιρότητα, σε ό,τι αφορά στο νομοθετικό «μπλόκο» στο κόμμα Κασιδιάρη, η κ. Κεραμέως υπογράμμισε ότι είναι ένα σημείο στο οποίο θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία. «Υπάρχει μια ρύθμιση που είχε ψηφιστεί ήδη το 2021 και είχε ψηφιστεί από μεγάλη πλειοψηφία της νυν Βουλής, που έλεγε ότι απαγορεύεται να συμμετέχουν στην ηγεσία πολιτικού κόμματος όσοι έχουν καταδικαστεί για ιδιαιτέρως απαξιωτικά αδικήματα σε βάρος της πολιτείας. Τότε λοιπόν, μιλούσε για τον ηγέτη του κόμματος. Υπάρχουν περιπτώσεις όμως που μπορεί ο ηγέτης που βλέπουμε να μην είναι πραγματικός, δηλαδή να υπάρχει κάποιος αχυράνθρωπος, άρα η διάταξη που καταθέτουμε τώρα επεκτείνει αυτό το πεδίο εφαρμογής της διάταξης και στον πραγματικό ηγέτη» περιέγραψε η κ. Κεραμέως.
Αναφορικά με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το ίδιο θέμα, η Υπουργός δεν γνωρίζει το περιεχόμενό της, ωστόσο επισήμανε ότι η κυβέρνηση έχει έρθει σε επαφή με τα άλλα πολιτικά κόμματα εδώ και μήνες για τη ρύθμιση αυτή, «προκειμένου ακριβώς να επιτευχθεί με αθόρυβο τρόπο μια συναίνεση σε ένα μείζον ζήτημα, εν τέλει, δημοκρατικής λειτουργίας του πολιτεύματος».
«Δεν έχει επιτευχθεί αυτή έως τώρα, τουλάχιστον με τον ΣΥΡΙΖΑ. Θα περιμένουμε να δούμε τη στάση του ΣΥΡΙΖΑ. Πάντως είναι θλιβερό, νομίζουμε, με προσχήματα και διαρροές να μην υπάρξει η ευρύτερη δυνατή στήριξη μιας τέτοιας νομοθετικής πρωτοβουλίας» τόνισε η κ. Κεραμέως, ενώ υπογράμμισε ότι η φήφιση μια τέτοιας διάταξης με ευρεία πλειοψηφία είναι σημαντική και σε επίπεδο συμβολισμού, καθώς πρόκειται για τη θωράκιση του δημοκρατικού πολιτεύματος της χώρας μας.