Αυτοδιοίκηση

Άρθρο του Κώστα Βαρβεράκη για την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο

Άρθρο του Προέδρου της «Ηράκλειας Πρωτοβουλίας» και υποψήφιου Δημοτικού Συμβούλου Ηρακλείου με το συνδυασμό «Δικαίωμα στην Πόλη» του Αλέξη Καλοκαιρινού, Κώστα Βαρβεράκη για την Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο.

«Πρόταση για Ποδηλατόδρομους στο Ηράκλειο»

«Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που έχουν καταγραφεί από τους δημότες του Ηρακλείου, είναι αναμφισβήτητα το κυκλοφοριακό, ιδιαίτερα για εκείνους που θέλουν να μετακινηθούν προς το κέντρο της πόλης.

Ένας εναλλακτικός τρόπος, ο οποίος βρίσκει όλο και περισσότερους οπαδούς είναι η χρήση ποδήλατου για την καθημερινή μετακίνηση.

Μέχρι σήμερα ο σχεδιασμός των προηγούμενων Δημοτικών Αρχών αφορά στη χρήση του ποδήλατου μόνο ως μέσου αναψυχής των πολιτών, όπως η δημιουργία ενιαίου ποδηλατόδρομου στο παραλιακό μέτωπο, με δυνατότητα ενοποίησής του με τα ενετικά τείχη.

Εφόσον ολοκληρωθεί το έργο αυτό θα αποτελέσει πράγματι μια σπουδαία δυνατότητα αναψυχής για τους δημότες και τους επισκέπτες, οι οποίοι θα μπορούν να περιηγηθούν με ποδήλατα σε διάφορα ιστορικά σημεία της πόλης.
Για την αντιμετώπιση όμως του κυκλοφοριακού προβλήματος πρέπει να δοθούν επιπλέον κίνητρα στους δημότες να χρησιμοποιούν εναλλακτικά μέσα μεταφοράς που δεν θα επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η επιδότηση από την κυβέρνηση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Το μεγαλύτερο μάλιστα ποσοστό επιδότησης (40%) δίνεται στην αγορά ηλεκτρικού ποδήλατου (ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση είναι η σωστή ονομασία), κάνοντας το μέσο αυτό πολύ προσιτό ακόμα και σε συμπολίτες με χαμηλά εισοδήματα.

Παράλληλα η ραγδαία εξελισσόμενη τεχνολογία έχει δώσει μεγάλες δυνατότητες στο ηλεκτρικό ποδήλατο, τόσο στη δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων, όσο και στην ασφαλή, γρήγορη και ξεκούραστη μετακίνηση μέσα στον αστικό ιστό.

Ένα σημαντικό πρόβλημα που μέχρι σήμερα εμποδίζει την ευρεία χρήση του ποδήλατου στο Ηράκλειο είναι το ανάγλυφο της πόλης που κάνει κουραστική την καθημερινή μετακίνηση με κλασικό ποδήλατο στους περισσότερους δημότες, σε αντίθεση με άλλες πόλεις, όπου αυτό είναι πολύ συνηθισμένο, όπως Τρίκαλα, Βόλος, Καρδίτσα κλπ., καθώς και στο εξωτερικό με πολύ χειρότερες κλιματολογικές συνθήκες.

Το ηλεκτρικό ποδήλατο όμως έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα αυτά κι έτσι σε λίγα χρόνια με τα κίνητρα που παρέχονται, πρόκειται να γίνει πολύ δημοφιλές στην καθημερινή μετακίνηση μαζί και με άλλα ηλεκτρικά οχήματα (πατίνια, σκούτερ), που ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους και στα πεζοδρόμια. Το ηλεκτρικό ποδήλατο μάλιστα υπερτερεί των άλλων οχημάτων διότι δίνει τη δυνατότητα και για άσκηση.

Οι ταχύτητες τώρα θα είναι μεγαλύτερες, κάνοντας απαγορευτική τη χρήση ποδηλατόδρομων πάνω στο πεζοδρόμιο και μέσα σε στενούς πεζόδρομους. Είναι γνωστό ότι έχουν σημειωθεί αρκετά ατυχήματα με ηλεκτρικά πατίνια, είτε λόγω της ταχύτητας που αναπτύσσουν στους πεζόδρομους, είτε λόγω της άναρχης κίνησής τους στην άσφαλτο, ανάμεσα στα αυτοκίνητα.

Είναι λοιπόν αναγκαίος ο σχεδιασμός νέων δικτύων ποδηλατόδρομων, βάσει των νέων συνθηκών και εξελίξεων, έτσι ώστε να διαχωριστεί σαφώς η κίνηση των ποδηλάτων, τόσο από τους πεζούς, όσο και από τα αυτοκίνητα και μηχανάκια.

Ήδη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν αρχίσει την οριοθέτηση ποδηλατόδρομων στην άκρη του οδοστρώματος, περιορίζοντας έτσι δραστικά τις λωρίδες κίνησης των αυτοκινήτων. Αυτό βέβαια μπορεί να δημιουργήσει αντιδράσεις από τους οδηγούς αυτοκινήτων, όμως μόνο έτσι θα αναγκαστούν οι κάτοικοι να αναζητήσουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης και να περιορίσουν τη χρήση των οχημάτων τους.

Με αυτή τη φιλοσοφία κατασκευάστηκε πριν από 15 περίπου χρόνια ο «ποδηλατόδρομος» της λεωφόρου Κνωσού, ο οποίος όμως ουδέποτε λειτούργησε, αφού εκεί σταθμεύουν τα αυτοκίνητα για την εξυπηρέτηση των καταστημάτων και των κατοικιών.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, η πρότασή μας είναι να χαραχτεί νέος ποδηλατόδρομος στον «παρόχθιο» δρόμο (οδός Αρχελάου), που μπορεί σύντομα να διανοιχθεί ανατολικά της λεωφόρου Κνωσού και ο οποίος θα αποσυμφορήσει κυκλοφοριακά τη νότια είσοδο της πόλης, από το Βενιζέλειο μέχρι τον Άγιο Κωνσταντίνο.

Το έργο αυτό μπορεί ακόμη να ενταχθεί στο σχεδιασμό ενός ενιαίου ποδηλατόδρομου από το Ηράκλειο προς την Κνωσό.

Προτείνουμε λοιπόν την εκπόνηση μελέτης για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου ποδηλατόδρομων με κατάλληλες θέσεις στάθμευσης σε όλες τις γειτονιές της πόλης, έτσι ώστε να μπορούν οι δημότες να μετακινηθούν γρήγορα και με ασφάλεια στην καθημερινότητά τους.

Κώστας Βαρβεράκης
Πρόεδρος Ηράκλειας Πρωτοβουλίας

Share

Πρόσφατα άρθρα

10.587 προσλήψεις με voucher και κοινωφελή ΟΑΕΔ σε μουσεία και τουρισμό

Εως τις 30 Ιουλίου θα διαρκέσει η περίοδος υποβολής αιτήσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα απασχόλησης 8.000…

08/07/2014

«Έκλεισαν» τα ταμεία του Ευαγγελισμού οι εργαζόμενοι

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Ηλίας Σιώρας, σήμερα όσοι προσέρχονταν στα επείγοντα, είτε…

08/07/2014

O εκπαιδευτικός όμιλος dp studies, 20 χρόνια πρωτοπόρος στην Ιδιωτική Εκπαίδευση

Προπτυχιακά   Το Πανεπιστήμιο FREDERICK της Κύπρου παρέχει σήμερα μια σειρά προπτυχιακών δια ζώσης (όπως…

08/07/2014

Σφορδή επίθεση Κεγκέρογλου στον ΠτΔ για τα περι «καταστροφικού» PSI

Σφορδή επίθεση Κεγκέρογλου στον ΠτΔ για τα περι «καταστροφικού» PSI Επίθεση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας…

08/07/2014

Νέα τμήματα από το Κέντρο Διά Βίου Μάθησης του Δήμου Ηρακλείου

Νέα τμήματα από το Κέντρο Διά Βίου Μάθησης του Δήμου Ηρακλείου Ο Δήμος Ηρακλείου, η…

08/07/2014

Υπουργείο Παιδείας: 271 νέες προσλήψεις αναπληρωτών

Υπουργείο Παιδείας: 271 νέες προσλήψεις αναπληρωτών Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνει ότι για…

08/07/2014

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ