Ομοβροντία αντιδράσεων είχαμε κατά την συζήτηση για τον απολογισμό του 2019, η οποία κατέληξε με την καταψήφιση του προϋπολογισμού. Την αρχή έκανε η παράταξη «Συν+πραξη Δημοτών Ηρακλείου»
«Δυστυχώς επαληθευόμαστε στις προβλέψεις που κάναμε ένα χρόνο πριν, με το ξεκίνημα της νέας θητείας της δημοτικής αρχής, συνειδητοποιώντας τις μεγάλες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας, με τις οποίες, δυστυχώς, η Δημοτική Αρχή δεν θέλει ή δεν μπορεί να αναμετρηθεί.
Έτσι, και ενώ βρισκόμαστε στη μέση μιας πρωτοφανούς κρίσης που πλήττει σχεδόν το σύνολο των συμπολιτών μας, ο Δήμος συνεχίζει να καμαρώνει για την αύξηση των τραπεζικών πλεονασμάτων και καταθέσεων του. Έτσι, αυτό που μάς παρουσιάστηκε στη χθεσινοβραδινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ουσιαστικά ήταν μια αποκαλυπτική εικόνα της σημερινής κατάστασης της πόλης μας:
• Έλλειψη οράματος και καινοτόμων προτάσεων,
• Μεγάλο ποσοστό ανεκτέλεστου τεχνικού έργου,
• Έλλειμμα πρωτοβουλιών για την ενίσχυση των επαγγελματιών και των εργαζόμενων που πλήττονται με απίστευτη σφοδρότητα από την πανδημία η οποία πλέον μετατρέπεται σε οικονομική ασφυξία.
Ο ισολογισμός και τα αποτελέσματα χρήσης και κυρίως ο απολογισμός δαπανών δεν απεικονίζουν μόνο την οικονομική λειτουργία του Δήμου.
Δείχνουν και πως εξυπηρετήθηκε ο δημότης. Δείχνουν πως η οικονομική λειτουργία της περυσινής χρήσης συνέβαλε στο να λυθούν τα προβλήματα της πόλης και τέλος ποια είναι η σχέση που κρύβεται πίσω από τους αριθμούς σε σχέση με το παραγόμενο δημοτικό έργο.
Τι σημαίνει ένας δήμος να παρουσιάζει κέρδη και μάλιστα να τα αυξάνει ετησίως με μια ποσοστιαία μεταβολή της τάξης του 38,8% από 5,3 εκατομμύρια καθαρά κέρδη χρήσεως στα 7,4 εκατομμύρια;
Ανάλογα ερωτηματικά αφήνει και ο Λογαριασμός Διαθεσίμων του Δήμου. Το 2019 είχαμε ταμείο (διαθέσιμα) 53.891.023,31 € τα οποία τα αυξήσαμε κατά 1,5 εκατομμύριο από το 2018.
Για την ιστορία αναφέραμε ότι ο δείκτης ταμειακής ρευστότητας του δήμου Ηρακλείου είναι 5,75!!!
Σε έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών το 2017 που αναλύονται Αριθμοδείκτες σε 289 δήμους με δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις την περίοδο 2011-2015, ο μέσος δείκτης ταμειακής ρευστότητας στην πενταετία κυμαίνεται από 0,52 μέχρι 1,82 το 2015.
Υπερβολικά μεγάλος δείκτης σημαίνει μη αποδοτική συσσώρευση ρευστών στοιχείων στις επιμέρους κατηγορίες.
Υπερβολικά αυξημένη ρευστότητα σημαίνει ότι τα διαθέσιμα που αφορούν τη συγκεκριμένη χρήση δεν μπορούν να διατεθούν (αποδοτικά και αποτελεσματικά) για τους προοριζόμενους σκοπούς.
Τέλος, η αύξηση των διαθεσίμων σε συνδυασμό με το χαμηλό ποσοστό υλοποίησης του τεχνικού προγράμματος βγάζει πολλά συμπεράσματα.
Νοιαζόμαστε για τους αριθμούς επειδή νοιαζόμαστε για τους ανθρώπους.
Νομίζουμε ότι ο βασικός μας στόχος είναι, από την οικονομική χρήση, να προκύπτει θετικό αποτέλεσμα τέτοιο ώστε να δημιουργεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις για κοινωνικό μέρισμα μέσα από τη δυνατότητα αυξημένων επενδύσεων ή δαπανών για βελτίωση της καθημερινότητας του δημότη, για την δημιουργία υποδομών, έργων κλπ.
Αυτή η βελτιωμένη κερδοφορία, μήπως αν δεν ήταν και τόσο βελτιωμένη, να δημιουργούσε ένα πλεόνασμα δράσεων και έργων που θα συνέβαλε στο να βελτιωθεί η εικόνα της πόλης;
Μήπως, αν το πλεόνασμα του Δήμου ήταν μικρότερο, να είχε σταθεί καλύτερα στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται και να είχε επιστρατεύσει περισσότερους πόρους για την υποστήριξη και την ανακούφιση του δημότη;
Η απάντηση στις παραπάνω ερωτήσεις για την παράταξή μας είναι ΝΑΙ και για αυτό καταψηφίσαμε τον προϋπολογισμό.
Δεν θα σταματήσουμε να απευθύνουμε ανοικτή πρόσκληση προς την Δημοτική Αρχή να αναλάβει γενναία την ευθύνη των λανθασμένων επιλογών της και να προχωρήσει άμεσα σε μια νέα πολιτική συμφωνία με όλες τις δυνάμεις και παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου ώστε να δώσει την δυνατότητα στο Δήμο να μετατραπεί σε παραγωγό έργου και στήριξης προς όλες και όλους τους συμπολίτες μας».
Και η παράταξη «Ενεργοί Πολίτες Ηρακλείου» εξέδωσε ανακοίνωση:
«Η συζήτηση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2019 δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί προβληματισμός για την άσκηση της πολιτικής που εφαρμόστηκε προκειμένου να υλοποιηθούν οι προσδοκίες που καταγράφηκαν στον προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα έργων .
Ο οικονομικός απολογισμός αποτυπώνει το έργο και ακτινογραφεί τις δυσκολίες υλοποίησης και τις αστοχίες που υπήρξαν.
Πάγια θέση μας είναι ότι ο ετήσιος προγραμματισμός πρέπει να είναι μέρος ενός μακρόπνοου σχεδιασμού με ιεραρχημένες προτεραιότητες και δράσεις που θα στοχεύουν στο όραμα ενώ θα πρέπει να συνοδεύονται από χρηματοδοτικό σχέδιο για την υλοποίηση του.
Με μια πρώτη ματιά στον ισολογισμό του δήμου για το 2019 ο αναγνώστης διαπιστώνει ότι παρουσιάζονται κέρδη 7,5 εκ. Ευρώ γεγονός που μπορεί να δημιουργεί από τη μια ευαρέσκεια και θετικές σκέψεις, από την άλλη όμως δημιουργεί έντονο προβληματισμό γιατί το ποσό αυτό δεν επέστρεψε στους δημότες στο πλαίσιο του ρόλου του δήμου.
Μια προσεκτική ανάγνωση του απολογισμού οδηγεί στο σημαντικότερο πρόβλημα που είναι λογιστικό και αφορά το πραγματικό ποσό με βάση το οποίο μπορεί να σχεδιάσει το πρόγραμμα έργων. Το λογιστικό υπόλοιπο με το οποίο καταρτίζεται ο προϋπολογισμός είναι ποσό ύψους 230 εκ Ευρώ , πλήρως πλασματικό καθώς η δυνατότητα υλοποίησης αφορά ένα ποσό κοντά στα 120 εκ Ευρώ. Στο ποσό αυτό έχει συνυπολογιστεί και το αποθεματικό που υπάρχει και μεταφέρεται από χρονιά σε χρονιά και το 2019 ήταν περί τα 52 εκ Ευρώ. Έτσι με τα δεδομένα που παρουσιάζονται φαίνεται ότι τελικά υλοποιείται περίπου το 30% των προϋπολογισθέντων δαπανών.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ενώ στο τεχνικό πρόγραμμα προβλέφθηκαν 491 δράσεις με συνολικό προϋπολογισμό 46 εκ. Ευρώ , δεν υλοποιήθηκαν οι 376. Δηλαδή για σχεδόν το 80% των έργων που είχαν προγραμματιστεί από τη Δημοτική Αρχή δεν παρουσιάστηκε καμία δαπάνη. Έτσι από 46 εκ. Ευρώ του τεχνικού προγράμματος δαπανήθηκαν μόλις 13,5 εκ. Ευρώ. Ένα άλλο αξιομνημόνευτο στοιχείο του απολογισμού αφορά τις προγραμματικές συμβάσεις του Δήμου Ηρακλείου με διάφορους φορείς που με βάση τα στοιχεία από τις 18 που είχαν προβλεφθεί μόλις μια παρουσιάζει δαπάνες. Αντίστοιχα από τις 77 μελέτες που είχαν εγγραφεί στο τεχνικό πρόγραμμα να ανατεθούν μόλις πέντε έχουν κάποια δαπάνη.
Αν συνυπολογίσουμε πως το σημαντικότερο αποδεικτικό στοιχείο ωριμότητας ενός έργου είναι η ποιοτική και ολοκληρωμένη μελέτη, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι η απουσία εκπονημένων μελετών αν μη τι άλλο ναρκοθετεί το μέλλον. Ποιος είναι λοιπόν ο λόγος που διαμορφώνεται ένα τόσο μεγαλόπνοο τεχνικό πρόγραμμα έργων – μελετών και που οφείλεται η μη υλοποίηση του; Στην έλλειψη ώριμων έργων η στην αδυναμία άσκησης πολιτικής;
Με όλα αυτά που παραθέτουμε δημιουργούνται εύλογα ερωτηματικά για την αξιολόγηση του τεχνικού προγράμματος έργων η υλοποίηση του οποίου κρίνεται αρνητική. Κατά τη γνώμη μας το τεχνικό πρόγραμμα έργων και ο προϋπολογισμός πρέπει να είναι ρεαλιστικά και χρήσιμα εργαλεία ενός μακρόπνοου σχεδιασμού.
Η εφαρμογή του οράματος κάθε δημοτικής αρχής μπορεί να γίνει πράξη όταν υπάρχουν πλήρεις μελέτες και διαθέσιμοι πόροι. Βασικό δε να υπάρχει και ένας οδικός χάρτης που θα μετουσιώνει το όραμα σε έργα.
Αποσπασματικές κινήσεις με στόχο πολλές φορές τον εντυπωσιασμό και όχι την ουσία απέχουν παρασάγγας από τη λογική συνέχεια των πραγμάτων. Ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει επίσης να αναφερθεί είναι ότι η αρχή του 2020 βρήκε στα ταμεία του Δήμου ποσό άνω των 54 εκ € αυξημένο κατά 1.5 εκ από το 2018. Η συσσώρευση πόρων, η οποία παρατηρείται συνεχώς τα 6 τελευταία χρόνια στο Δήμο Ηρακλείου αν μη τι άλλο διαπιστώνει την αναποτελεσματικότητα στην εφαρμογή ενός πλάνου βελτίωσης των υπηρεσιών προς τους δημότες. Πρέπει επιτέλους να δρομολογηθούν οραματικές – αναπτυξιακές παρεμβάσεις και έργα που είναι απαραίτητα στο σύνολο της πόλης και στην ύπαιθρο, και να αξιοποιηθεί το πλούσιο οικιστικό απόθεμα.
Ο απολογισμός του 2019 αποτυπώνει και μέσα από τους αριθμούς μια εφαρμοζόμενη δημοτική πολιτική μακριά από τις πραγματικές ανάγκες Δημοτών και της πόλης. Είναι καιρός πλέον να ακουστεί και η άλλη άποψη. Διαθέσιμες επιλογές υπάρχουν και δεν πρέπει να ακολουθούνται τυφλά οι κυβερνητικές κατευθύνσεις, που υποβαθμίζουν το ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τώρα που διαμορφώνεται το νέο πρόγραμμα τεχνικών έργων και καταρτίζεται ο επόμενος προϋπολογισμός του 2021 είναι η στιγμή για αλλαγή στις αντιλήψεις και την πολιτική. Η Δημοτική Αρχή πρέπει επιτέλους να αποδείξει ότι αφουγκράζεται την κοινωνία, αναγνωρίζοντας λάθη παλινωδίες και καθυστερήσεις και με μια συγκροτημένη δημοκρατική πολιτική. Πρέπει να υιοθετηθούν και να υλοποιηθούν προτεινόμενες δράσεις και έργα που στοχεύον στο καλό του δήμου και των δημοτών».
Και η Λαική Συσπείρωση
Καταψήφισε η «Λαϊκή Συσπείρωση» τον απολογισμό του Δήμου για το 2019
«Η «Λαϊκή Συσπείρωση» καταψήφισε τον οικονομικό απολογισμό του Δήμου για το οικονομικό έτος 2019 στη χθεσινή ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Τα στοιχεία που αποτυπώνονται στον απολογισμό, επιβεβαιώνουν ότι βρίσκεται στην ίδια ρότα που βρίσκονταν και οι απολογισμοί των προηγούμενων χρόνων. Συντηρούν, δηλαδή, μια κατάσταση με ελάχιστη ανταπόκριση στις ανάγκες του ηρακλειώτικου λαού, ενώ ανθεί η υπερφορολόγηση για τη λειτουργία του δήμου.
Από τα έσοδα του δήμου για το 2019, σημαντικό μέρος προέρχεται από την άμεση επιβάρυνση των δημοτών, ενώ μειώνονται τα έσοδα από την κρατική επιχορήγηση, που και αυτή βέβαια προέρχεται από τη φορολογία του λαού. Μιλάμε, λοιπόν, για μια διπλή φορολόγηση του λαού που τροφοδοτεί τον προϋπολογισμό του δήμου. Από αυτά τι ανταποδίδει ο δήμος στους δημότες; Αυξάνονται οι υπηρεσίες που εντάσσονται στον άμεσο ανταποδοτικό χαρακτήρα, με τον δήμο να λειτουργεί μέσα στα ασφυκτικά πλαίσια που έχει καθορίσει το κεντρικό κράτος, δηλαδή ως ΑΕ, υλοποιώντας τις κεντρικές κατευθύνσεις που ευνοούν το κεφάλαιο και όχι τον λαό.
Ο απολογισμός αποτυπώνει τις βασικές γραμμές της αντιλαϊκής πολιτικής της δημοτικής αρχής που η «Λαϊκή Συσπείρωση» είχε αποκαλύψει και καταγγείλει και κατά τη συζήτηση του αντίστοιχου προϋπολογισμού. Αυτό προσπάθησε να κρύψει η δημοτική αρχή αλλά και οι άλλες παρατάξεις, οι οποίες υποκριτικά επικαλέστηκαν πολιτικούς λόγους αλλά οι τοποθετήσεις τους και τα επιχειρήματα τους κινήθηκαν κατά βάση στο λογιστικό σκέλος. Τα «φληναφήματα» περί δημοκρατίας στο δημοτικό συμβούλιο από τις άλλες παρατάξεις (ΠΑΣΟΚ και συμμαχία ΠΑΣΟΚ/ΣΥΡΙΖΑ) είναι εξίσου υποκριτικά, την ώρα που ούτε τα κόμματα που τις στηρίζουν, ούτε οι ίδιες διαφωνούν ουσιαστικά με το πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των δήμων, που τσαλαπατούν και την τυπική δημοκρατική λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου, αλλά κυρίως, όταν στηρίζουν ένα βάρβαρο εκμεταλλευτικό σύστημα στο οποίο η δημοκρατία του κεφαλαίου τσαλαπατάει τις ανάγκες του λαού, ακόμα και την υγεία και τη ζωή του.
Η πολιτική της δημοτικής αρχής, που ουσιαστικά στηρίζουν οι υπόλοιπες δημοτικές παρατάξεις, αποτελεί συνέχεια της κυβερνητικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο. Και δεν θα γινόταν διαφορετικά, αφού η τοπική διοίκηση είναι συστατικό του κεντρικού κράτους, ακολουθεί τις προτεραιότητές του, την κεντρική πολιτική, χτυπώντας τα λαϊκά συμφέροντα υπέρ των συμφερόντων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Την ώρα που οι εργαζόμενοι, αυτοαπασχολούμενοι της πόλης και του χωριού, η νεολαία, οι απόμαχοι της δουλειάς δοκιμάζονται από τις συνέπειες της πανδημίας, της διαχείρισής της από την κυβέρνηση, τα μέτρα που προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για τη διαχείριση της νέας οικονομικής κρίσης (έκθεση «Πισσαρίδη» και άλλοι κυβερνητικοί σχεδιασμοί), η κυβέρνηση ρίχνει «ζεστό χρήμα», με διάφορες μορφές, για τη στήριξη της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρήσεων.
Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να αλλάξει. Μπορεί μόνο να ανατραπεί!
Καλούμε τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους αυτοαπασχολούμενους και τους φτωχούς αγρότες να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Μέσα από τη δική τους συμμαχία, να διεκδικήσουν το μέλλον που τους αξίζει. Να μην παρακολουθούν απαθείς τα εκατομμύρια ευρώ που πάνε και έρχονται στον δήμο, την περιφέρεια και το κεντρικό κράτος, όλα για τους μεγαλοεργολάβους, τους μεγαλοεπιχειρηματίες, ενώ για τους ίδιους και τις οικογένειές τους μόνο φόροι, ανεργία και χαμοζωή. Τώρα χρειάζεται ξεσηκωμός και λαϊκή παρέμβαση αφού τίποτα δεν χαρίζεται, αλλά με αγώνες μπορούν όλα να κατακτηθούν!»