Στα νέα παιδιά που χρειάζονται σήμερα βοήθεια συμβουλευτικής σε επαγγελματικό προσανατολισμό, πέραν της χρήσης του μηχανογραφικού που συνήθως εκεί επικεντρώνεται μια ενημέρωση για θέματα ΣΕΠ, θα πρέπει να αρχίσουμε να περνάμε μηνύματα στα παιδιά μας από την Α λυκείου και σε “soft skills”.
Τα επαγγέλματα έρχονται και παρέρχονται είτε το θέλουμε είτε όχι. Ένα επάγγελμα που επιλέγει σήμερα ένας νέος 18 ετών να σπουδάσει, μετά από 5 έτη θα έχει αλλάξει εντελώς η κατάσταση της αγοράς εργασίας. Αυτά όμως που είναι σταθερά και πρέπει να συνειδητοποιεί από νωρίς ένας μαθητής, είναι συγκεκριμένες “επαγγελματικές δεξιότητες” που δεν σχετίζονται μόνο με την “καλή ανατροφή”, αλλά οργανώνονται και εκπαιδεύονται σε δυο φάσεις.
Η 1η φάση είναι μετά την Α λυκείου και η 2η φάση και πιο κρίσιμη, είναι στο τελευταίο έτος των σπουδών τους.
Κάποιες από τις δεξιότητες που πρέπει συνήθως να καλλιεργήσει ένας νέος μαθητής (και όχι μόνο), όταν ετοιμάζεται να βγει στην παραγωγή εργασίας, ώστε να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τυχόν αντιξοότητες, είναι:
– Πως πουλάμε τα προσόντα μας
– Τι ζητάει συνήθως η αγορά εργασίας (καμία σχέση με ένα «δημόσιο»…)
– Πως ετοιμάζουμε τον φάκελο με τα προσόντα μας (βιογραφικό, σεμινάρια, σπουδές, γλώσσες, κ.ά.)
– Πως χαρτογραφούμε την τοπική μας αγορά εργασίας
– Πως ψάχνουμε για εργασία
– Πως περνάμε από συνέντευξη
– Πως φτιάχνουμε την σωστή γλώσσα σώματος
– Πως συμπεριφερόμαστε με επαγγελματισμό
– Πως διαχειριζόμαστε τυχόν διαφωνίες στο χώρο εργασίας μας