Η λέξη «μάσκα» μπήκε πλέον στη ζωή και την καθημερινότητα μας λόγω της πανδημίας. Και δεν αμφισβητούμε την χρησιμότητα της ως μέσον ελέγχου και μείωσης της διασποράς του ιού. Δυστυχώς όμως, όλα δείχνουν ότι η κυβερνητική πολιτική εξαντλείται στη χρήση της. Γιατί η μάσκα είναι η πανάκεια όταν δεν υπάρχει κυβερνητική πολιτική, συγκροτημένο σχέδιο και στρατηγική. Τρανταχτό παράδειγμα το σοβαρό ζήτημα του ανοίγματος των σχολείων και η έναρξη της εκπαιδευτικής χρονιάς.
Παρόλο που η κυβέρνηση είχε ολόκληρους μήνες να μεριμνήσει για την οχύρωση της υγείας μαθητών, καθηγητών και εργαζομένων στην εκπαίδευση, εξασφαλίζοντας και τις κατάλληλες συνθήκες υποδομών με αξιοποίηση άλλων χώρων πέραν των σχολικών κτιρίων για την αποσυμφόρηση των τάξεων, ο ελληνικός λαός έγινε μάρτυρας των παλινωδιών των κυβερνητικών στελεχών, των ήξεις αφίξεις δηλώσεων και της άγνοιας, πολλές φορές, των αρμόδιων υπουργών, και τελικά της απαξίωσης τόσο της δημόσιας υγείας, όσο και της δημόσιας παιδείας. Και αντί να πράξει τα δέοντα ως όφειλε, μας κουνάει το δάχτυλο αναμασώντας την βολική καραμέλα της ατομικής ευθύνης και στοχοποιώντας συγκεκριμένες κοινωνικές κατηγορίες. Είναι σχεδόν βέβαιο, ότι το βαρύ κατηγορητήριο της έλλειψης ατομικής ευθύνης θα φορτωθούν ωσονούπω και οι… ανήλικοι πολίτες, τα παιδάκια του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, και θα «απολαύσουμε» πολλά ρεπορτάζ για το κατά πόσον φορούν σωστά τη μάσκα τους και το πόσο συνεπή με την τήρηση των κανόνων υγιεινής και εάν τελικά θα έχουν κι αυτά ευθύνη στη διασπορά του ιού.
Όλα τα μέτρα αυτή η κυβέρνηση τα παίρνει με το σταγονόμετρο, και βέβαια, έπειτα από τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, αλλά και των πολιτών, και έπειτα από κινητοποιήσεις αρμόδιων συλλόγων και φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ο ένας υπουργός «αδειάζει» τον άλλον, η δεξιά δεν γνωρίζει τι ποιεί η αριστερά στην ίδια κυβέρνηση, και στο τέλος έρχεται ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ως Μεσσίας να σώσει (κι αυτό συζητήσιμο) την κατάσταση. Ο ΣΥΡΙΖΑ από την πρώτη στιγμή, πρότεινε μια σειρά από υλοποιήσιμα μέτρα, απαραίτητα για την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Την ώρα που επί έναν ολόκληρο χρόνο παρακολουθούμε τις απευθείας αναθέσεις σε ημέτερους και τη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος, η κυβέρνηση της ΝΔ δεν αυξάνει τον προϋπολογισμό του υπουργείου Παιδείας, όπως πολλές φορές έχουμε ζητήσει. Κι αυτό είναι το πρώτο μέτρο από το οποίο θα έπρεπε να ξεκινήσει ώστε να υλοποιηθούν και οι άλλες προτάσεις μας. Ζητήσαμε από την πρώτη στιγμή δωρεάν μάσκες για καθηγητές και μαθητές και ακούγαμε την κ. Κεραμέως να επιμένει ότι το κόστος θα πρέπει να το αναλάβει η κάθε οικογένεια. Ναι, η ίδια οικογένεια, η μέση ελληνική οικογένεια, που είδε στα χρόνια 10-14 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και ΝΔ να μειώνεται δραματικά το εισόδημα της και να φτωχοποιείται ένα μεγάλο σώμα αυτού που αποκαλούμε μεσαία τάξη. Είναι η ίδια οικογένεια που έμεινε χωρίς ουσιαστική στήριξη από τις συνέπειες της πανδημίας, όταν χιλιάδες εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους. Ζητήσαμε να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις σε 12-15, ακολουθώντας και το (ορθό) παράδειγμα των γειτονικών χωρών μας, Ιταλίας και Ισπανίας. Αλλά μην ξεχνάμε ότι εν μέσω πανδημίας, η ΝΔ αύξησε τον αριθμό των μαθητών από 22 σε 25! Ζητήσαμε την επιτάχυνση 10.500 μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, προσλήψεις επιπλέον αναπληρωτών και εξ αποστάσεως εκπαίδευση όπου κρίνεται αναγκαίο.
Η ΝΔ δεν έκρυψε ποτέ την αντιπάθεια της για την έννοια κοινωνικό κράτος. Όσο κι αν κατά την περίοδο της καραντίνας, έχυσε κροκοδείλια δάκρυα για τους γιατρούς και τους νοσηλευτές. Η συστηματική ιστορικά απαξίωση της δημόσιας υγείας και της δημόσιας παιδείας βρίσκονται στο ιδεολογικό dna της νεοφιλελεύθερης παράταξης.
Στον τεράστιο κατάλογο των αστοχιών της ΝΔ στον τομέα της παιδείας, έχουμε και δύο ακόμα τρανταχτά παραδείγματα. Μέχρι και σήμερα αρνείται να διορθώσει μια κατάφωρη αδικία εναντίον αναπληρωτών καθηγητών, οι οποίοι αποκλείστηκαν από τους πίνακες των προσλήψεων εξαιτίας σφάλματος στο σύστημα του ΑΣΕΠ, το οποίο δεν αναγνώρισε την καταβολή παραβόλου ύψους μόλις 3 ευρώ. Ενώ πρόσφατα καταργήθηκαν τα κοινωνικά κριτήρια που λαμβάνοντας υπόψιν στην τοποθέτηση των τρίτεκνων, πολύτεκνων, ΑμεΑ εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών – γονέων ΑμεΑ. Και όλα αυτά την ώρα που είναι επιβεβλημένη η ανάγκη για μείωση των τμημάτων και άρα για πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού.
Φοβόμαστε ότι η κυβέρνηση θα δείξει για την εκπαίδευση την ίδια «σπουδή» που έδειξε και για τον τουρισμό. Άνοιξαν με τυμπανοκρουσίες τα σύνορα της χώρας για τον τουρισμό χωρίς οργανωμένο σχέδιο και απαραίτητες προφυλάξεις για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγείας προσαρμόζοντας και τα υγειονομικά πρωτόκολλα στα συμφέροντα τους. Και τώρα, ανοίγουν τα σχολεία με ημίμετρα σε περίοδο, μάλιστα, όπου στη χώρα έχουμε ρεκόρ κρουσμάτων. Και το επιτελικό κράτος όμως, έχει σημειώσει το δικό του ρεκόρ. Στην ανικανότητα και την ανευθυνότητα.
*Ο Χάρης Μαμουλάκης είναι Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου – Πολιτικός Μηχανικός BEng MSc