Η έλευση χιλιάδων προσφύγων στην Ελλάδα και η ανάγκη για εκπαίδευση των 20.000 περίπου παιδιών, ανοίγει νέους δρόμους απασχόλησης σε όσους έχουν Μεταπτυχιακό στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας και στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.
Όπως στην υπόλοιπη Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα γίνεται πλέον αποδεκτή η άποψη πως η ένταξη των μικρών προσφυγόπουλων δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος της διδασκαλίας των άλλων μαθητών και απαιτείται να διοριστεί ένας σημαντικός αριθμός, διδασκάλων και καθηγητών με ειδικές γνώσεις, ειδικού επιστημονικού αλλά και βοηθητικού προσωπικού διότι οι υπάρχοντες, είτε δεν επαρκούν, είτε δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για να διδάξουν και να στηρίξουν αποτελεσματικά αυτά τα παιδιά.
Το γεγονός πως ο διορισμός του εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, εντάσσεται σε υφιστάμενα ευρωπαϊκά προγράμματα και δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό στην παρούσα οικονομική συγκυρία αποτελεί σημαντικό παράγοντα βιωσιμότητας και στήριξης του όλου εγχειρήματος, το οποίο αναμένεται να διαρκέσει πολλά χρόνια.
Ήδη εκατοντάδες εκπαιδευτικοί έχουν προσληφθεί μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ στις Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων (ΔΥΕΠ), μέσω μια ανοιχτής διαδικασίας η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Οι θέσεις αφορούν σε ειδικότητες Διδασκάλων, Νηπιαγωγών, Φιλόλογων, Μαθηματικών, Αγγλικής Φιλολογίας, Πληροφορικής, Καλλιτεχνικών, Δραματικής Τέχνης και Θεατρικών Σπουδών. Να αναφέρουμε πως στατιστικά το 30% περίπου των προσφυγόπουλων είναι κάτω των 18 ετών κι επομένως πρέπει να πάνε υποχρεωτικά στο σχολείο και το 25% είναι μεταξύ 18 και 24 ετών και θα πρέπει τουλάχιστον να παρακολουθήσουν μαθήματα ελληνικών και να εκπαιδευτούν επαγγελματικά.
Ήδη έχουν εκδοθεί δυο σχετικά ΦΕΚ που κάνουν λόγο για έξτρα μοριοδότηση όσων κατέχουν Μεταπτυχιακό ή Διδακτορικό τίτλο στη Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας ή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, προκειμένου να τοποθετηθούν σε ΔΥΕΠ. Στο πρώτο ΦΕΚ, γίνεται λόγος μεταξύ άλλων και στα σχετικά προσόντα που θα πρέπει να έχουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι τοποθετούνται σαν Συντονιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ) ενώ στο δεύτερο ΦΕΚ το υπάρχει αναφορά στα κριτήρια μοριοδότησης για την πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομισθίων αδιόριστων καθηγητών των παραπάνω ειδικοτήτων και αναφέρεται πως «Επιπλέον προσόν πρόσληψης των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και του ΕΕΠ που περιλαμβάνονται στους ενιαίους υφιστάμενους πίνακες αναπληρωτών δύναται να αποτελέσει η εξειδίκευση (μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών/διδακτορικό) σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης ή στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας.»
Πέραν αυτών να αναφέρουμε πως η ανάγκη για αρχική και συνεχιζόμενη κατάρτιση αναμένεται να γίνει αιτία υλοποίησης αντιστοίχων προγραμμάτων για χιλιάδες ενήλικες πρόσφυγες. Να θυμίσουμε πως σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η απόκτηση κάρτας μακροχρόνιας διαμονής και εργασίας στην πατρίδα μας προαπαιτεί διαβαθμισμένη πιστοποίηση γνώσης της ελληνικής γλώσσας.
Ποια τμήματα προσφέρουν σχετικά μεταπτυχιακά
Μεταπτυχιακά με κατεύθυνση στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση προσφέρει το Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής το Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης, το Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία (Τ.Ε.Ε.Π.Η.) Δ.Π.Θ., της Γλώσσας, Φιλολογίας & Πολιτισμού
Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης καθώς και το πρόγραμμα Language Education for Refugees and Migrants του ΕΑΠ.
Μεταπτυχιακά στη Διδασκαλία τη Ελληνικής ως Δεύτερης / Ξένης Γλώσσας έχει το Τμήμα Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Να αναφέρουμε πως την περίοδο αυτή γίνονται οι αιτήσεις εαρινού εξαμήνου 2018 για το Μεταπτυχιακό του Πανεπιστημίου Λευκωσίας το οποίο υλοποιείται εξ ολοκλήρου με την εξ αποστάσεως μέθοδο διδασκαλίας και υλοποιείται σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, πληροφορίες στα τηλ. 801-11-88-0-88 (από σταθερό)και 698-50-53-300 (από κινητό).
Κουτρουμπέλης Αποστόλης
Εκπαιδευτικός Σύμβουλος