Του Σπύρου Πρωτοψάλτη (διοικητής ΟΑΕΔ)
Η άμεση και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω της ψηφιακής διακυβέρνησης αποτελεί κεντρική προτεραιότητα της κυβέρνησης, αλλά οι ανάγκες που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας επιτάχυναν θεαματικά την ολοκλήρωση της μετάβασης σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΟΑΕΔ κατάφερε μέσα σε διάστημα μερικών εβδομάδων να ολοκληρώσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του με επιτυχία, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία του Οργανισμού και προστατεύοντας παράλληλα τη Δημόσια Υγεία.
Ως κεντρικός πυλώνας του κοινωνικού κράτους που συναλλάσσεται με εκατομμύρια πολίτες, ο ΟΑΕΔ είχε ήδη υλοποιήσει ένα εκτεταμένο σύνολο υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με περισσότερες από 40 e-υπηρεσίες για ανέργους, εργαζόμενους, εργοδότες και επιχειρήσεις. Παρ’ όλα αυτά, η προσέλευση του κοινού στα 118 Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης (ΚΠΑ2) του Οργανισμού παρέμενε μεγάλη, διότι οι τρεις βασικές υπηρεσίες, που αποτελούν την αιτία για τουλάχιστον τα 2/3 του συνολικού αριθμού επισκέψεων, δεν παρέχονταν ηλεκτρονικά. Οι υπηρεσίες αυτές είναι: 1) Η εγγραφή ως πιστοποιημένος χρήστης για την απόκτηση κωδικού πρόσβασης στις e-υπηρεσίες, 2) Η εγγραφή στο μητρώο ανεργίας για την έκδοση δελτίου ανεργίας και 3) Η αίτηση για την επιδότηση της ανεργίας.
Όλα αυτά άλλαξαν μέσα σε μόλις 1 μήνα. Το πρώτο κρίσιμο βήμα έγινε στις 16 Μαρτίου που ξεκίνησε η εγγραφή νέων χρηστών αποκλειστικά ηλεκτρονικά με τους κωδικούς πρόσβασης του TAXISnet, δίνοντας στους πολίτες άμεση πρόσβαση στις e-υπηρεσίες του ΟΑΕΔ και καθιστώντας μη αναγκαία την επίσκεψη στα ΚΠΑ2. Μετά από 2 εβδομάδες, έγινε το επόμενο και μεγαλύτερο βήμα της ψηφιακής μετάβασης, καθώς από τις 30 Μαρτίου και για πρώτη φορά οι άνεργοι μπορούν ηλεκτρονικά να εγγράφονται στο μητρώο, να αποκτούν κάρτα ανεργίας και να υποβάλλουν αίτηση για το επίδομα ανεργίας. Με λίγα λόγια, δεν υπάρχει πλέον κανένας λόγος προσέλευσης στα ΚΠΑ2, καθώς όλες οι υπηρεσίες του Οργανισμού παρέχονται ηλεκτρονικά.
Μάλιστα, μετά την επιτυχημένη εισαγωγή των νέων και καινοτόμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και την πολύ μεγάλη ανταπόκριση των πολιτών στις νέες e-υπηρεσίες, που μείωσε θεαματικά τις αιτήσεις για ραντεβού στα ΚΠΑ2, προχωρήσαμε σε μια κρίσιμη απόφαση. Από τις 15 Απριλίου όλες οι e-υπηρεσίες είναι πλέον υποχρεωτικές και δεν υπάρχει προσέλευση κοινού στα ΚΠΑ2 για το υπόλοιπο διάστημα των έκτακτων μέτρων, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο καίρια στην αποφυγή της διασποράς του κορονοϊού.
Όμως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός όσον αφορά τις υπηρεσίες προς τους πολίτες δεν σταμάτησε εδώ. Από τις 11 Μαρτίου όλες οι προαιρετικές ηλεκτρονικές υπηρεσίες μετατράπηκαν σε υποχρεωτικές και όλοι οι επιδοτούμενοι άνεργοι που δήλωναν αυτοπροσώπως την παρουσία τους στο ΚΠΑ2 της περιοχής τους ανά τρίμηνο, δηλώνουν πλέον την παρουσία τους μόνο μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος (email) ή μέσω της νέας e-υπηρεσίας που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό. Επίσης, οι αιτήσεις και τα δικαιολογητικά των παρόχων των προγραμμάτων κοινωνικής πολιτικής (Κοινωνικός Τουρισμός, Κατασκηνωτικό, Επιταγές Βιβλίων και Επιταγές Θεάματος) γίνονται πλέον μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και χωρίς φυσική παρουσία στα ΚΠΑ2. Επιπλέον, μέσα σε μόλις 6 μέρες μετά τη δημοσίευση της κυβερνητικής απόφασης, για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση 168.000 μακροχρόνια ανέργων, προετοιμάστηκε και τέθηκε σε λειτουργία νέα e-υπηρεσία καταχώρισης ΙΒΑΝ.
Τέλος, μέσα σε 1 μήνα ο ΟΑΕΔ εξασφάλισε και ενεργοποίησε καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία για τη σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και κατάρτιση στις εκπαιδευτικές δομές του που βρίσκονταν σε αναστολή εκπαιδευτικής λειτουργίας από τις 11 Μαρτίου λόγω κορωνοϊού, με σκοπό να διατηρηθεί η επαφή των μαθητών και σπουδαστών με τους εκπαιδευτικούς και την εκπαιδευτική διαδικασία. Ο ΟΑΕΔ και η Google Greece, ως μέλη της Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση, διεύρυναν το πεδίο κοινών δράσεων και στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Μετά την κατάρτιση περίπου 200 εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ από τη Google, μέσα σε διάστημα 3 εβδομάδων πραγματοποιήθηκαν 10.209 εξ αποστάσεως μαθήματα στις 49 Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) Μαθητείας, στα 29 Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) και στις 2 Σχολές ΑμεΑ του Οργανισμού που αντιστοιχούν σε 27.586 διδακτικές ώρες, με τη συμμετοχή 7.271 μαθητών και σπουδαστών και 1.342 εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ.
Ως ένας δημόσιος οργανισμός με κατεξοχήν κοινωνικό ρόλο και με ισχυρό κοινωνικό πρόσωπο, ο ΟΑΕΔ πρέπει να βρίσκεται κοντά σε όλους τους συμπολίτες μας, και ιδιαίτερα στους ανέργους, που χρειάζονται τις υπηρεσίες του τώρα περισσότερο από ποτέ, ούτως ώστε να λειτουργεί ως ανάχωμα σε κάθε είδους οικονομική, υγειονομική ή άλλη κρίση, με υψηλό αίσθημα ευθύνης απέναντι στο δοκιμαζόμενο εργατικό δυναμικό της χώρα μας. Συνεπώς, για εμάς, η ανάγκη ψηφιακής μετάβασης του ΟΑΕΔ είναι αυτονόητη. Αξιοποιώντας πλήρως την τεχνολογία για την εξυπηρέτηση των πολιτών και τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, ο ΟΑΕΔ εξέρχεται από αυτή την κρίση με νέα εργαλεία και νέες δυνατότητες που θα συμβάλουν στην προσπάθειά του για την αντιμετώπιση των κοινωνικών και οικονομικών συνεπειών της κρίσης, στην ανάσχεση της ανεργίας και στη στήριξη της απασχόλησης.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο capital.gr