Ακόμα σε διαβούλευση βρίσκεται το νομοσχέδιο που φέρνει αλλαγές στην εκκλησιαστική εκπαίδευση προκαλώντας ήδη από την εξαγγελία του θύελλα αντιδράσεων καθώς «βάζει χέρι» σε κάποιες εκ των εκκλησιαστικών σχολών που λειτουργούν στη χώρα μας αφήνοντας παραθυράκι και για τις υπόλοιπες.
Η αγωνία για την εξέλιξη των πραγμάτων είναι έκδηλη και στην Κρήτη, όπου λειτουργεί η Ανωτάτη Πατριαρχική Εκκλησιαστική Ακαδημία. Ο Πρόεδρος Ακαδημαϊκού Συμβουλίου της Ακαδημίας, Δρ. Απόστολος Μπουρνέλης, ανέφερε στο Newshub.gr πως έχουν σταλεί στην Αθήνα και την υπουργό Παιδείας οι θέσεις τους επί του κρίσιμου αυτού ζητήματος.
Εδώ και καιρό έχουν ζητήσει την επί της ουσίας αναβάθμιση της Ακαδημίας και είναι σε στάση αναμονής, καθώς επίσημη απάντηση δεν έχουν λάβει.
Η ερώτηση Κεγκέρογλου
Την ίδια ώρα, ερώτηση για το θέμα της αναβάθμισης κατέθεσε ο Γραμματέας της Κ.Ο του Κινήματος Αλλαγής και Βουλευτής Ηρακλείου, Βασίλης Κεγκέρογλου.
Στο κείμενο της ερώτησης προς την Υπουργό Παιδείας αναφέρει τα εξής :
«Η Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης λειτουργεί από το 2007 με τη σημερινή της μορφή, με την εισαγωγή φοιτητών-φοιτητριών μέσω Πανελλήνιων εξετάσεων με δύο Προγράμματα Σπουδών, Ιερατικών Σπουδών και Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, που ανταποκρίνονται με επάρκεια στις σύγχρονες ανάγκες, αφού συνδυάζουν την παράδοση και τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες της, την θεωρία με την πράξη, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Το πρόγραμμα σπουδών Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, προσφέρει εκπαίδευση και γνώση στους φοιτητές και τις φοιτήτριές της, όχι μόνο στη Βυζαντινή Μουσική, η οποία περιλαμβάνεται στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO αλλά και σε όλα τα είδη παραδοσιακής και σύγχρονης μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο.
Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, δεν έχουν εκδοθεί οι κανονιστικές πράξεις για τα επαγγελματικά δικαιώματα του προγράμματος Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, ούτε και το Π.Δ για την λειτουργία Μεταπτυχιακών Σπουδών, σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 3432/06.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ, με πρόταση-σχέδιο νόμου -υπό διαβούλευση-επιχειρεί, στην πεπατημένη του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος είχε προχωρήσει αυθαίρετα σε μείωση των εισακτέων και ιδιαίτερα στο τμήμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής από 90 σε 10, να υποβαθμίσει περαιτέρω την Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημίας της Κρήτης, την ίδια ώρα που αξιώνει από την Τουρκία, μαζί με άλλες χώρες, διεθνείς και άλλους οργανισμούς την επαναλειτουργία της σχολής της Χάλκης.
Το Υπουργείο Παιδείας, αντί να αναβαθμίσει την Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία της Κρήτης, π.χ. με την ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για όσους ήθελαν να σπουδάσουν τα αντικείμενα τους, προχωρεί στην κατάργηση τμημάτων είτε οριστικώς είτε δια συγχωνεύσεως.
Επειδή οι προθέσεις αυτές προκαλούν θύελλα αντιδράσεων όχι μόνο στο χώρο των εκκλησιαστικών σπουδών αλλά και στην τοπική κοινωνία και την επιστημονική κοινότητα αλλά εγείρουν και σοβαρά ερωτηματικά,
Επειδή οι απόφοιτοι των σχολών αυτών, ζητούν πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα όταν μάλιστα πολλοί από αυτούς, γίνονται δεκτοί σε μεταπτυχιακά προγράμματα της ημεδαπής, επειδή ακριβώς οι υψηλού επιπέδου σπουδές τους στη Βυζαντινή, παραδοσιακή και σύγχρονη Μουσική, διασφαλίζουν την επιτυχία τους.
Επειδή η Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης, διαθέτει σύγχρονο εξοπλισμό, στούντιο και τις σχετικές εγκαταστάσεις
Επειδή ζητούμενο πρέπει να είναι η αναβάθμιση και η μετεξέλιξη της Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης και όχι η απαξίωση της
Ερωτάσθε κα Υπουργέ:
-Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για την αναβάθμιση της Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Εκκλησιαστικής της Κρήτης;
-Προτίθεστε να επαναφέρετε τον αριθμό των εισακτέων ανά πρόγραμμα στα προ ΣΥΡΙΖΑ επίπεδα;
-Τι θα πράξετε για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των προγραμμάτων;
-Θα εκδώσετε το Π.Δ για την λειτουργία Μεταπτυχιακών Σπουδών, σύμφωνα με το άρθρο 5 του ν. 3432/06;
-Εξετάζετε την ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων που θα αποτελέσουν πόλο έλξης για φοιτητές που θέλουν να σπουδάσουν τα σχετικά αντικείμενα από την Βαλκανική, τη Μεσόγειο αλλά και όλο τον κόσμο;
-Προτίθεστε να προχωρήσετε σε ουσιαστικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα, Καθηγητές, Φοιτητές και θεσμικούς εκπροσώπους της Εκκλησίας για να εξεταστούν οι προτάσεις και οι θέσεις τους;».
Οι αλλαγές που έρχονται με το νομοσχέδιο
Τα εκκλησιαστικά σχολεία εντάσσονται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Καταργείται ο ειδικός κλάδος εκπαιδευτικών της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης
Οι υπηρετούντες εκπαιδευτικοί των εκκλησιαστικών σχολείων μεταφέρονται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Οι εκπαιδευτικοί των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται και θα τοποθετούνται στα εκκλησιαστικά σχολεία με θητεία (η διαδικασία επιλογής ακολουθεί τη λογική των προτύπων σχολείων)
Τα εκκλησιαστικά σχολεία γίνονται δια νόμου μεικτά.
Οι μαθητές/μαθήτριες που επιθυμούν να φοιτήσουν στα εκκλησιαστικά σχολεία θα γίνονται δεκτοί κατόπιν εξετάσεων (η διαδικασία ακολουθεί τη λογική των προτύπων σχολείων) Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών.
Νέα δομή με αποκλειστικό στόχο την μόρφωση κληρικών.
Ιδρύονται τρεις ΣΜΥΚ σε Αθήνα (Ριζάρειος Σχολή), Ιωάννινα (Σχολή Βελλάς) και Κρήτη (Εκκλησιαστική Σχολή Κρήτης).
Μόνο οι Κληρικοί που είναι απόφοιτοι ΣΜΥΚ ή ΑΕΙ θα μισθοδοτούνται από το Κράτος.
Η Εκκλησία μπορεί να προσλαμβάνει όποιον θέλει αλλά θα τον μισθοδοτεί η ίδια Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες.
Συγχωνεύεται η ΑΕΑ Θεσσαλονίκης και η ΑΕΑ Ιωαννίνων με την ΑΕΑ Αθηνών με έδρα την Αθήνα (πλην του Προγράμματος Σπουδών Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής της ΑΕΑ Ιωαννίνων που συγχωνεύεται με την ΑΕΑ Κρήτης).
Πλέον θα λειτουργούν δύο ΑΕΑ με δύο Προγράμματα Ιερατικών Σπουδών (Αθήνα και Κρήτη).
Λύνεται το πρόβλημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των Προγραμμάτων Σπουδών Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων και Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής μέσω δικαιώματος κατατακτηρίων εξετάσεων για τη φοίτησή τους στο Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του ΠΑΔΑ και του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονία
Άρθρο 101
Δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση
Η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση παρέχεται στα Εκκλησιαστικά Σχολεία (Ε.Σ.), Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Γενικά Εκκλησιαστικά Λύκεια, τα οποία υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων (Γ.Γ.Θ.) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Άρθρο 102
Σκοπός των Εκκλησιαστικών Σχολείων
1. Τα Εκκλησιαστικά Σχολεία (Ε.Σ.) υπηρετούν τους σκοπούς της γενικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
2. Τα Ε.Σ. ιδρύονται και λειτουργούν με ειδικό σκοπό οι μαθητές/μαθήτριες που φοιτούν σε αυτά να εμβαθύνουν στην εκκλησιαστική, πνευματική και πολιτισμική παράδοση της, κατά το άρθρο 3 του Συντάγματος, Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού.
Οι επιμέρους στόχοι των Ε.Σ. είναι οι μαθητές/μαθήτριες να:
α) οικοδομούν ένα ολοκληρωμένο μορφωτικό πλαίσιο, πεδίο γνώσης και κατανόησης της Ορθοδοξίας, ως εκκλησιαστικής, πνευματικής και πολιτισμικής παράδοσης, καθώς επίσης της θέσης και της αποστολής της στον σύγχρονο κόσμο,
β) διερευνούν τις κύριες πτυχές της εκκλησιαστικής διδασκαλίας, λατρείας, πνευματικότητας, τέχνης, παράδοσης και ζωής και να ευαισθητοποιούνται ως προς τη σύγχρονη δυναμική τους,
γ) κατανοούν την ανάγκη για αλληλοσεβασμό και διάλογο μεταξύ διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων και παραδόσεων προς όφελος της κοινωνικής και θρησκευτικής ειρήνης και
δ) εμπεδώνουν την ανάγκη για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
3. Στους ειδικότερους εκπαιδευτικούς στόχους των Ε.Σ. συμπεριλαμβάνονται:
α) η ανάπτυξη ειδικών δράσεων που προσανατολίζονται στον εκκλησιαστικό χαρακτήρα των σχολείων, με στόχο την ανάδειξη των ιδιαίτερων ικανοτήτων των μαθητών,
β) η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και η προαγωγή της έρευνας στη διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, καθώς και στον ψυχοπαιδαγωγικό τομέα, σε συνεργασία με τμήματα και σχολές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.),
γ) η πρακτική άσκηση προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών και η εξοικείωσή τους με ένα περιβάλλον υψηλών διδακτικών απαιτήσεων, σε συνεργασία με τμήματα και σχολές Α.Ε.Ι. των επιστημών της εκπαίδευσης,
δ) η συνεργασία και η σύνδεση με Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, ερευνητικούς φορείς και κοινωφελή ιδρύματα.