Δύο επιδόματα δικαιούνται να λαμβάνουν οι μαθητές των Πειραματικών Επαγγελματικών Σχολών, ΠΕΠΑΣ της ΔΥΠΑ.
Αυτά είναι:
Το μηνιαίο επίδομα στέγασης, το ύψος του οποίου διπλασιάζεται στα 240 ευρώ για το 2022-2023 από 120 ευρώ που ήταν κατά την πρώτη χρονιά λειτουργίας των Π.ΕΠΑΣ.
Το ημερήσιο επίδομα σίτισης το ύψος του οποίου θα αυξηθεί στα 9,00 ευρώ από 6,30 ευρώ που ήταν. Δηλαδή θα λαμβάνουν 180 ευρώ σε μηναία βάση, με την προϋπόθεση ότι παρακολουθούν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη σχολή και είναι δικαιούχοι του επιδόματος στέγασης.
Επίσης επισημαίνεται πως οι μαθητές των Π.ΕΠΑΣ λαμβάνουν αμοιβή που αντιστοιχεί στο 80% του κατώτατου ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη, σύμφωνα με την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, δηλαδή ανέρχεται στα 25,48 ευρώ ημερησίως. Υπενθυμίζεται ότι η φοίτηση σε όλες τις σχολές της ΔΥΠΑ είναι δωρεάν.
Τα αποτελέσματα της συνεργασίας της ΔΥΠΑ με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το ΙΝΣΕΤΕ
Τα τελευταία τρία χρόνια, η ΔΥΠΑ διεύρυνε την επικοινωνία και τη συνεργασία της με κοινωνικούς εταίρους, επιμελητήρια, πανεπιστημιακά ιδρύματα και τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας, ώστε από τη μια να καλύψει τις ανάγκες τοπικών αγορών εργασίας και από την άλλη να προσφέρει τη δυνατότητα στους νέους να επιλέξουν τις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) Μαθητείας και τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) της ΔΥΠΑ, καθώς και προγράμματα ταχύρρυθμης κατάρτισης, πολλά από τα οποία υλοποιεί σε συνεργασία με κορυφαίες παγκοσμίως εταιρείες τεχνολογίας, που θα τους διευκολύνουν να ενταχθούν ταχύτερα στην αγορά εργασίας και σε ποιοτικές θέσεις εργασίας με υψηλή ζήτηση και καλές αμοιβές.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ΔΥΠΑ προχώρησε πέρυσι στην ίδρυση των Π.ΕΠΑΣ Μαθητείας, οι οποίες λειτούργησαν σε έξι πόλεις, με δύο ειδικότητες στον τομέα του τουρισμού, ενώ, για το επόμενο σχολικό έτος, προβλέπεται να λειτουργήσουν σε επτά πόλεις με τρεις ειδικότητες. Συγκεκριμένα, σε Αθήνα, Ηράκλειο Κρήτης, Ρόδο, Μυτιλήνη, Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα και στις ειδικότητες Τεχνίτης Μαγειρικής Τέχνης, Τεχνίτης Επισιτισμού και Υπάλληλος Υποδοχής Πελατών Ξενοδοχείου.
Για τη λειτουργία των Π.ΕΠΑΣ, η ΔΥΠΑ συνεργάστηκε με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και το ΙΝΣΕΤΕ για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, καθώς διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στον χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και του τουρισμού. Με τον τρόπο αυτό, σχεδιάστηκαν νέα, σύγχρονα προγράμματα σπουδών, που οδηγούν σε επαγγέλματα με μεγάλη ζήτηση στον διαρκώς αναπτυσσόμενο τουριστικό κλάδο, που αφενός αποτελεί έναν από τους πιο εξωστρεφείς και δυναμικούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας της ελληνικής οικονομίας και αφετέρου, μετά την πανδημία, επανακάμπτει, προσφέροντας χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Η λειτουργία των Π.ΕΠΑΣ
Όπως αναφέρει ο διοικητής της ΔΥΠΑ, Σπύρος Πρωτοψάλτης, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «η λειτουργία των Π.ΕΠΑΣ στηρίζεται σε μια σειρά καινοτομιών που εξελίσσουν το διττό σύστημα εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, το θεωρητικό μέρος υλοποιείται από τον Νοέμβριο έως τον Απρίλιο, ενώ η μαθητεία στις επιχειρήσεις πραγματοποιείται από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο, δεδομένου ότι στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου, που λειτουργούν κυρίως εποχικά, είναι δύσκολο να προσφέρουν θέσεις μαθητείας κατά τους χειμερινούς μήνες. Ακόμη, μια καινοτομία αποτελεί η εξασφάλιση τοποθέτησης των μαθητευομένων αποκλειστικά σε διακεκριμένες επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου, δηλαδή σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων. Επιπλέον, οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων που επιβλέπουν τους μαθητευόμενους, κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης, εκπαιδεύονται στη δομή και στο περιεχόμενο του θεωρητικού αντικειμένου σπουδών».
Οι αξιολογήσεις
Συνολικά, στο περυσινό πρώτο έτος λειτουργίας των Π.ΕΠΑΣ, φοίτησαν 72 μαθητευόμενοι και, μέχρι το τέλος του περασμένου Ιουλίου, οι 54 από αυτούς ολοκλήρωσαν με επιτυχία το πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο.
Όπως προκύπτει από στοιχεία της ΔΥΠΑ, το ποσοστό επιτυχούς αξιολόγησης των μαθητευομένων από τους εκπαιδευτές και από τους υπεύθυνους τμημάτων HR των επιχειρήσεων ξεπέρασε το 85%. Αντίστοιχα και οι μαθητευόμενοι, απαντώντας σε σχετικά ερωτηματολόγια, δήλωσαν εξαιρετικά ικανοποιημένοι, βαθμολογώντας με ποσοστό άνω του 80% τα προγράμματα σπουδών και τις εν γένει συνθήκες της μαθητείας. Κατόπιν αυτών, η ΔΥΠΑ τριπλασίασε τον αριθμό των θέσεων μαθητείας για το σχολικό έτος 2022-2023.
Διασύνδεση των προγραμμάτων σπουδών με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας
Με τις δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Πρωτοψάλτης υπογραμμίζει ότι η επιτυχημένη διασύνδεση των προγραμμάτων σπουδών με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας εξασφαλίζει υψηλά ποσοστά εύρεσης σταθερής εργασίας στις ειδικότητες που επιλέγουν οι μαθητές των Π.ΕΠΑΣ και λειτουργεί ως ουσιαστικό κίνητρο για την ένταξη περισσότερων νέων σε αυτές.
«Ως εκ τούτου, αποτελεί πρόκληση για τη χώρα μας να αλλάξουμε την αντίληψη που κατέγραψε έρευνα του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης-Cedefop, όπου σε ποσοστό 84% οι μαθητές θεωρούν ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΕΕΚ) είναι μια εκπαιδευτική διαδρομή “για μαθητές με χαμηλές επιδόσεις” και να αναδείξουμε τα στοιχεία από τις χώρες του ΟΟΣΑ, όπου το ποσοστό των νέων, ηλικίας 25-34 ετών, που έχουν περάσει από προγράμματα ΕΕΚ και εργάζονται φτάνει το 82%, το ποσοστό συνολικά των αποφοίτων προγραμμάτων ΕΕΚ που εργάζονται στην ΕΕ το 2018 άγγιζε το 80%, ενώ όσοι έχουν πρόσβαση σε υποδομές επανακατάρτισης και, μετά την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, έχουν μισθούς αντίστοιχους των αποφοίτων πανεπιστημίων» τονίζει ο διοικητής της ΔΥΠΑ.
Όπως σημειώνει, «η ίδρυση και η λειτουργία των Πειραματικών Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας είναι μια καινοτομία, με στόχο την αύξηση της απασχόλησης των νέων και την αντιμετώπιση της διαχρονικά ελλειμματικής διασύνδεσης των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας και της αναντιστοιχίας των δεξιοτήτων που αυτή αναζητά με εκείνες του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας. Στόχος μας είναι η διαρκής βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να διασφαλίσουμε την επαγγελματική προοπτική και αποκατάσταση των νέων σε ειδικότητες που ανταποκρίνονται στους επαγγελματικούς στόχους τους, με υψηλή ζήτηση στην αγορά εργασίας.