Κριτική στο Υπουργείο Παιδείας από την Εκπαιδευτική Προοπτική, αλλα και μήνυμα στους εκπαιδευτικούς
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι
Εμείς, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας, οι οικογένειές τους, η κοινωνία ολόκληρη, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με αυτή την πρωτοφανή πανδημία.
Τα παιδιά, όμως, θα είναι οι αποδέκτες εξαιρετικά σοβαρών ψυχοσυναισθηματικών εντάσεων λόγω των προβλημάτων που θα αναδείξει η πανδημία, είτε στο στενό είτε στο ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον: πολλοί γονείς ή οι εργαζόμενοι μαθητές μας στα ΕΠΑΛ και τα Εσπερινά, βιώνουν εργασιακή ανασφάλεια, επιχειρήσεις καταρρέουν, όσοι ζουν από τον τουρισμό δεν θα ξέρουν τι να κάνουν, ενώ κάποιοι ενδέχεται να νοσήσουν . Είναι πιθανό η πνιγηρή αυτή καθημερινότητα να οδηγήσει πολλά παιδιά και σε έναν μηδενισμό, σε μία απόρριψη των αξιών, σε έναν γενικευμένο κυνισμό.
Εδώ, λοιπόν, πρέπει να αναδειχθεί ο αναντικατάστατος ρόλος της δημόσιας εκπαίδευσης και των λειτουργών της: πώς θα συμβάλουν και θα βοηθήσουν τα παιδιά να περάσουν αυτήν την περίοδο με όσα λιγότερα τραύματα γίνεται, να αντέξουν μία καθημερινότητα που τους είναι εξαιρετικά καταπιεστική, να ετοιμαστούν ψυχικά και κοινωνικά για την επόμενη μέρα και, το κυριότερο, να έχουν τους λειτουργούς της εκπαίδευσης πλάι τους, για να μιλάνε μαζί τους, να συζητούν τα προβλήματά τους, να αναζητούν μαζί τις σταθερές που θα χρειαστούν για να αντιμετωπίσουν τη νέα κατάσταση. Και, μαζί με αυτά, να βρεθεί τρόπος να συνεχίσει μία ήπια εκπαιδευτική διαδικασία.
Σχεδόν ένα μήνα οι εκπαιδευτικοί, από το όποιο μετερίζι και εάν βρίσκονται,έχουν κάνει κατάθεση ψυχής.
Υπήρξε μια συμπύκνωση του χρόνου, οι λειτουργοί της εκπαίδευσης, χωρίς ουσιαστική επιμόρφωση, με αυτομόρφωση, κάλυψαν το ψηφιακό κενό, όσο ήταν αυτό.
Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών έμαθε και εφαρμόζει διάφορα ψηφιακά εργαλεία τηλεκπαίδευσης.
Οι εκπαιδευτικοί έγραψαν και γράφουν χιλιάδες σελίδες με υλικό διδασκαλίας, κατάλληλο για εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, επικοινωνούν με κάθε πιθανό τρόπο με τους μαθητές τους και τις μαθήτριές τους.
Οι εκπαιδευτικοί άνοιξαν την πόρτα της τάξης στην ελληνική οικογένεια και διδάσκουν, υποβοηθούν, επικοινωνούν, ενθαρρύνουν.
Είναι η εποποιΐα του εκπαιδευτικού αυτό το διάστημα.
Μαζί με τους γιατρούς και τους νοσηλευτές, πρέπει ο ελληνικός λαός να χειροκροτήσει και τους εκπαιδευτικούς του, να τους περιβάλλει ξανά με εμπιστοσύνη και υποστήριξη.
Όμως,
δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι καμία υποχρεωτικότητα δεν προκύπτει από τη νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις οδηγίες του ΥΠΑΙΘ. Μάλιστα, σε περίπτωση που συμμετέχουμε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, μας εκχωρείται η επιλογή μεταξύ σύγχρονης και ασύγχρονης μεθόδου διδασκαλίας ή συνδυασμός αυτών. Η συμμετοχή μας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι προαιρετική και αποσκοπεί στην πολύπλευρη στήριξη των μαθητών μας. Ταυτόχρονα, είναι απαράδεκτο να θεωρείται υποχρεωτικό για κάποιους από τους διευθυντές το «φακέλωμα» των εκπαιδευτικών που εθελοντικά πασχίζουν να συνδράμουν, στο βαθμό που οι γνώσεις και ο εξοπλισμός τους τους επιτρέπουν, τους μαθητές μας και τις οικογένειες τους. Κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από καμία επίσημη οδηγία του ΥΠΑΙΘ.
Επίσης,
οι «πρόθυμοι φιλόδοξοι», που θέλουν τον εκπαιδευτικό άβουλο και φοβισμένο εκτελεστικό όργανο και στρώνουν το χαλί για τα αντιδραστικά σχέδια της κυβέρνησης, εκμεταλλευόμενοι ακόμα και αυτές τις πρωτοφανείς συνθήκες για την χώρα μας και την ανθρωπότητα, να γνωρίζουν ότι δεν θα επιτρέψουμε να «αξιοποιηθεί» η προσπάθεια των συναδέλφων για την ανάπτυξη αντιεκπαιδευτικών πολιτικών.
Πέρασε μήνας που έκλεισαν τα σχολεία και από ότι φαίνεται το Υπ. Παιδείας άλλα λέει το πρωί άλλα το μεσημέρι και άλλα το βράδυ καθώς με έγγραφά του την περασμένη Τρίτη ζητά «δηλώστε εντός 24ωρου τις ανάγκες σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό εκπαιδευτικών και μαθητών», και στη συνέχεια στέλνει αλληλοαναιρούμενες εντολές που προκαλούν φρούδες ελπίδες και αναστάτωση στους εκπαιδευτικούς.
Το Yπουργείο Παιδείας:
- Πρέπει να ξεκαθαρίσει το θέμα της διδακτέας ύλης, όπως, έστω και αργά, έκανε για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄λυκείου. Σε αντίθετη περίπτωση δημιουργούνται μαθητές πολλών ταχυτήτων, διευρύνονται οι ανισότητες.Υπάρχουν σχολεία που οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν όλοι πρόσβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση αλλά υπάρχουν και σχολεία των οποίων οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν ελάχιστη ή καθόλου πρόσβαση.Τα εξ αποστάσεως μαθήματα να εστιάσουν σε επαναλήψεις, στην κριτική σκέψη πάνω στο αντικείμενο, και στη στήριξη των μαθητών.
- Να εκμεταλλευτεί το χρόνο για οργανωμένες επιμορφώσεις, όχι μόνο στη χρήση εργαλείων (webex, e-me…), αλλά και στη μεθοδολογία της διδασκαλίας των αντικειμένων, λαμβάνοντας υπόψη, πάντα, τον εξοπλισμό που έχουν οι εκπαιδευτικοί στα χέρια τους.
- Να καταγραφούν οι ανάγκες και να αγοραστεί λογισμικό. Να εξοπλιστούν τα σχολεία με το αντίστοιχο λογισμικό για κάθε αντικείμενο. Κάθε μάθημα χρειάζεται άλλο λογισμικό.
- Να μοιραστούν υπολογιστές και βοηθητικά εργαλεία στους καθηγητές και στις καθηγήτριες,στους μαθητές και τις μαθήτριες.
- Να παρέχεται δωρεάν ίντερνετ.
- Ολοκλήρωση του διδακτικού έτους και προαγωγή όλων των μαθητών στην επόμενη τάξη.
- Ελεύθερη πρόσβαση των μαθητώντης Γ΄λυκείου στα πανεπιστημιακά τμήματα που επιθυμούν.
Όλα αυτά θέλουν χρόνο και σοβαρή αντιμετώπιση που δεν πρέπειη κατάσταση να επαφίεταιστον πατριωτισμό των εκπαιδευτικών. Την ευθύνη την έχει αποκλειστικά η Πολιτεία!
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, δεν είμαστε μόνον στην αρχή μιας επιδημίας, η οποία είναι αβέβαιο πώς θα εξελιχθεί, αλλά στην αρχή μιας κοινωνικής και οικονομικής κρίσης, οι επιπτώσεις της οποίας θα μας κάνουν να ξεχάσουμε ακόμη και αυτή καθαυτή την επιδημία σε λίγους μήνες. Θα είμαστε εδώ, παρόντες, απέναντι σε κάθε προσπάθεια εκμετάλλευσης αυτής της πανδημίας για την περαιτέρω φτωχοποίηση και ισοπέδωση δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών που θα πλήξουν εμάς,τους μαθητές και τους γονείς τους.
Πρέπει να παραμείνουμε υγιείς, δυνατοί και ενωμένοι για να αντιμετωπίσουμε την οικονομική διάσταση της ανοσίας της αγέλης.
Ευχόμαστε σε όλους Καλό Πάσχα!
Ψυχή βαθειά!