Κατηγορίες: Εκπαίδευση

ΕΘΑΑΕ: 6 προτάσεις για βελτίωση της θέσης των ελληνικών πανεπιστημίων στις διεθνείς κατατάξεις

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα κατά την καταγραφή των επιστημονικών δημοσιεύσεων αποτελεί η διαφοροποίηση της ονομασίας του κάθε ιδρύματος ή και τμήματος σε ορισμένες δημοσιεύσεις.

Έξι  ενδεδειγμένες ενέργειες προτείνει στα Πανεπιστήμια η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) στην ετήσια έκθεσή της , προκειμένου   να ενισχύσουν τη θέση των ελληνικών πανεπιστήμιων στις διεθνείς κατατάξεις.

Ειδικότερα η ΕΘΑΑΕ προτείνει:

Α. Προώθηση της δημιουργίας διαδικτυακών προφίλ ερευνητών του ιδρύματος

Η ανάπτυξη διαδικτυακών προφίλ του ακαδημαϊκού προσωπικού ενός ιδρύματος, όπου θα καταγράφεται το σύνολο της ερευνητικής δραστηριότητάς τους, διευκολύνει την εύρεση και ταυτοποίηση όλου του ερευνητικού τους έργου. Προφίλ στη βάση Scopus, Web of Science, Google Scholar και ιδιαίτερα προφίλ που αντλούν στοιχεία από όλες τις βάσεις δεδομένων, όπως το ORCID,το οποίο λύνει το πρόβλημα των πολλαπλών διαφορετικών (αναγνωριστικών) ταυτοτήτων (ID), βελτιώνουν τη διαχείριση και οργάνωση της ερευνητικής δραστηριότητας, καθώς και τη διαλειτουργικότητα με άλλα συστήματα πληροφόρησης, εντός και εκτός των ιδρυμάτων. Παράλληλα, διευκολύνει την άμεση αναζήτηση και άντληση στοιχείων της ερευνητικής δραστηριότητας από οποιονδήποτε εξωτερικό φορέα όπως οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης.

Β. Ορθή καταγραφή της ονομασίας του κάθε ιδρύματος και τμήματος στις επιστημονικές δημοσιεύσεις

Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα κατά την καταγραφή των επιστημονικών δημοσιεύσεων αποτελεί η διαφοροποίηση της ονομασίας του κάθε ιδρύματος ή και τμήματος σε ορισμένες δημοσιεύσεις. Πολλές φορές οι ονομασίες (affiliations) που χρησιμοποιούνται μπορεί να εμφανίζουν παραλλαγές με αποτέλεσμα να υποκαταγράφεται ο συνολικός αριθμός των δημοσιεύσεων. Το πανεπιστήμιο οφείλει να επικοινωνήσει προς όλο το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό του, την ορθή ονομασία που θα πρέπει να χρησιμοποιείται για το ίδρυμα και για το κάθε τμήμα, ώστε να μην υπάρχει ουδεμία απώλεια κατά την καταγραφή του συνολικού αριθμού τους. Για παλαιότερες δημοσιεύσεις που ήδη έχουν δημοσιευτεί με διαφορετική σύνδεση θα πρέπει το ίδρυμα να έρθει σε επικοινωνία με τους διεθνείς οίκους και τις βάσεις δεδομένων, ώστε να τις συμπεριλαμβάνουν και αυτές στις καταγραφές τους.

Γ. Αύξηση εξωστρέφειας και συνεργασίας με ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα

Η διεθνής διάσταση και εξωστρέφεια ενός πανεπιστημίου μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο σε ένα μεγάλο εύρος δεικτών που καταγράφονται από τους διεθνείς οίκους όπως ο αριθμός αλλοδαπών φοιτητών, ο αριθμός αλλοδαπών μελών ΔΕΠ και η συγγραφή δημοσιεύσεων από κοινού με επιστήμονες της αλλοδαπής. Τα παραπάνω στοιχεία επηρεάζουν θετικά τη θέση σε κατατάξεις όπως των QS, THE και Scimago. Παράλληλα, μπορεί να επιδράσει θετικά στη “φήμη” του πανεπιστημίου προς ξένους ερευνητές και να βελτιωθεί η θέση του ιδρύματος στις αντίστοιχες έρευνες φήμης των οίκων QS και ΤΗΕ. Συνεργασίες μέσω του προγράμματος Erasmus, συμμετοχές σε διεθνή συνέδρια, 101 ΜΟΔΙ.Π. ΕΚΠΑ «Πίνακες Διεθνούς Κατάταξης Πανεπιστημίων», Εκδόσεις ΕΚΠΑ,2018. Διαθέσιμο εδώ

Ετήσια Έκθεση της Αρχής 2020 Α’ Μέρος παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και ανάπτυξη δικτύου επαφών με ξένα ιδρύματα και ερευνητές μπορεί να συμβάλλουν θετικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Δ. Αποστολή των επιστημονικών εργασιών προς δημοσίευση σε περιοδικά που καταγράφονται στις ΒΔ Scopus και Web of Science, με έμφαση στα επιστημονικά περιοδικά υψηλής κατάταξης.

Για να καταμετρηθεί μια δημοσίευση θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να καταγράφεται στη βάση δεδομένων Scopus (THE, QS, SCImago) ή Web of Science (ΑRWU, URAP). Σε ορισμένους οίκους αξιολόγησης καταγράφονται μόνο δημοσιεύσεις που περιλαμβάνονται στα περιοδικά υψηλής κατάταξης (καλύτερο 75%, 25%, κ.ά.). Κατά την επιλογή της αποστολής μιας επιστημονικής εργασίας σε ένα περιοδικό, θα πρέπει να ελέγχεται η παρουσία του περιοδικού στις βάσεις Scopus ή/και Web of Science (ιδανικά να βρίσκεται και στις δύο) και στη συνέχεια να ελέγχεται, μέσω και της βάσης SCImago, η κατάταξη του περιοδικού, ώστε να επιλέγεται για την αρχική αποστολή ένα περιοδικό υψηλότερης κλίμακας στην κατάταξη.

Ε. Καταγραφή βραβείων, ευρεσιτεχνιών και λοιπών διακρίσεων ακαδημαϊκού προσωπικού και αποφοίτων

Η καταγραφή και τεκμηρίωση όλων των διακρίσεων (βραβείων, ευρεσιτεχνιών, κ.ά.), που έχουν λάβει οι απόφοιτοι και το ακαδημαϊκό προσωπικό του ιδρύματος μπορεί να βοηθήσει στην άνοδο του πανεπιστημίου σε πίνακες κατάταξης σε οίκους όπως οι ARWU και SCImago.

Στ. Ενίσχυση του περιεχομένου και της επίδρασης της ξενόγλωσσης ιστοσελίδας του πανεπιστήμιου

Η ιστοσελίδα του πανεπιστημίου που είναι στην αγγλική γλώσσα θα πρέπει να εμπλουτίζεται συνεχώς με περιεχόμενο και να παρουσιάζει όλες τις εκδηλώσεις, δράσεις, ανακοινώσεις, διακρίσεις καθώς και στοιχεία που αφορούν την ευρύτερη ερευνητική και ακαδημαϊκή δραστηριότητα του ιδρύματος. Επίσης, θα πρέπει να ενισχυθεί η επίδρασή της, με την αύξηση των backlinks. Οι ενέργειες αυτές μπορεί να ενδυναμώσουν τη θέση του πανεπιστημίου κυρίως στον οίκο αξιολόγησης Webometrics, αλλά και στον οίκο αξιολόγησης SCImago.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ AΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΣΗ ΤΗΣ ΕΘΑΑΕ

Share

Πρόσφατα άρθρα

10.587 προσλήψεις με voucher και κοινωφελή ΟΑΕΔ σε μουσεία και τουρισμό

Εως τις 30 Ιουλίου θα διαρκέσει η περίοδος υποβολής αιτήσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα απασχόλησης 8.000…

08/07/2014

«Έκλεισαν» τα ταμεία του Ευαγγελισμού οι εργαζόμενοι

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Ηλίας Σιώρας, σήμερα όσοι προσέρχονταν στα επείγοντα, είτε…

08/07/2014

O εκπαιδευτικός όμιλος dp studies, 20 χρόνια πρωτοπόρος στην Ιδιωτική Εκπαίδευση

Προπτυχιακά   Το Πανεπιστήμιο FREDERICK της Κύπρου παρέχει σήμερα μια σειρά προπτυχιακών δια ζώσης (όπως…

08/07/2014

Σφορδή επίθεση Κεγκέρογλου στον ΠτΔ για τα περι «καταστροφικού» PSI

Σφορδή επίθεση Κεγκέρογλου στον ΠτΔ για τα περι «καταστροφικού» PSI Επίθεση στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας…

08/07/2014

Νέα τμήματα από το Κέντρο Διά Βίου Μάθησης του Δήμου Ηρακλείου

Νέα τμήματα από το Κέντρο Διά Βίου Μάθησης του Δήμου Ηρακλείου Ο Δήμος Ηρακλείου, η…

08/07/2014

Υπουργείο Παιδείας: 271 νέες προσλήψεις αναπληρωτών

Υπουργείο Παιδείας: 271 νέες προσλήψεις αναπληρωτών Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ανακοινώνει ότι για…

08/07/2014

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ