Έτοιμα είναι όλα τα νέα Προγράμματα Σπουδών Γενικής Εκπαίδευσης (453 σε αριθμό) από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο, τα οποία αναμένεται να παραλάβει επίσημα το ΙΕΠ, μέχρι τέλος του μήνα .
Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η διαδικασία προκήρυξης συγγραφής των βιβλίων, προκειμένου ο ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ να προχωρήσει στην εκτύπωσή τους, ώστε τον επόμενο Σεπτέμβριο να παραδοθούν στους μαθητές.
Τα Προγράμματα Σπουδών , τα οποία τρέχει το ελληνικό σχολείο είναι από το έτος 1998 και το 2003.
Ο μέσος όρος “ζωής” των Προγραμμάτων Σπουδών στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη είναι 7 με 8 χρόνια, ενώ η Ελλάδα έχει υπερβεί τα 20 έτη.
Τα νέα Προγράμματα Σπουδών θα συνοδεύονται με πλούσιο ψηφιακό υλικό για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς, το οποίο αφορά το σύνολο των αντικειμένων που είναι δυνατόν να αναφέρονται σε αυτά.
Η πρόσκληση του Ι.Ε.Π., θα απευθύνεται στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, στο σύνολο της επιστημονικής κοινότητας.
Συγκεκριμένα
- σε συγγραφικές ομάδες εκπαιδευτικών, α σε Ερευνητικά Κέντρα,
- σε Πανεπιστήμια,
- σε εκδοτικούς οίκους,και,
- σε όποιον ενδιαφερόμενο έχει τα χαρακτηριστικά και τις προϋποθέσεις να συγγράψει σχολικό βιβλίο.
Αυτά τα βιβλία, θα υποβληθούν στο Ι.Ε.Π..
Στην συνέχεια θα υπάρξουν ανεξάρτητες πολυπληθείς επιτροπές κατανεμημένες σε ειδικότητες, οι οποίες θα αποτελούνται από πανεπιστημιακούς και από εκπαιδευτικούς, οι οποίες θα αξιολογήσουν τα συγκεκριμένα βιβλία, αν μπορούν να καταταγούν στην κατηγορία του εγκεκριμένου εγχειριδίου.
Οσον αφορά το κόστος, έχουν προβλεφθεί:
Α. 17,8 εκατ. ευρώ για την αναμόρφωση 453 αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών στη Γενική και την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αναλογικά προκύπτει ότι θα κοστίσει το κάθε αναλυτικό πρόγραμμα περίπου 39.000 ευρώ.
Β. 4,4 εκ ευρώ για τη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών επί των νέων αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών. Αναλογικά ο κάθε εκπαιδευτικός για την επιμόρφωσή του θα κοστίσει 27 ευρώ.
Ωρολόγια Προγράμματα και αναθέσεις
Α. Τα Ωρολόγια Προγράμματα θα εξετασθούν, τόσο βάσει των νέων Προγραμμάτων Προγράμματα Σπουδών που θα εκπονηθούν από το ΙΕΠ, όσο και από το περιεχόμενο και τις θεματικές ενότητες που θα καλύπτουν.
Β. Βάσει των νέων Προγραμμάτων Σπουδών που θα εκπονηθούν, θα καθοριστούν και οι αντίστοιχες νέες αναθέσεις των μαθημάτων σε κλάδους εκπαιδευτικών.
Η οδηγία που είχε δοθεί στους εκπονητές των νέων Προγραμμάτων Σπουδών είναι:
- Τα Προγράμματα πρέπει να είναι σύντομα και κατανοητά. Παράλληλα, να αφήνουν ανοιχτούς χώρους δράσης στους/στις εκπαιδευτικούς, ώστε να μπορούν να παρεμβαίνουν στη διαμόρφωση της διδασκόμενης ύλης ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών/τριών και τις κοινωνικές συνθήκες εντός των οποίων λειτουργεί η σχολική μονάδα και επιλέγονται οι διδακτικές πρακτικές.
- Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στις μεταβατικές τάξεις από βαθμίδα σε βαθμίδα, καθώς με βάση τα ισχύοντα παρατηρείται χάσμα τόσο στις μαθησιακές απαιτήσεις όσο και στη μεθοδολογία διδασκαλίας από τη μία βαθμίδα στην άλλη.
Πορίσματα των 16 “σοφών” για τα νέα Προγράμματα Σπουδών Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου
Πέρσι τον Φεβρουάριο, πριν ξεκινήσει η διαδικασία ανάθεσης για την εκπόνηση των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, 16 “σοφοί” πανεπιστημιακοί δάσκαλοι πέρασαν από “κόσκινο” όλα τα υπάρχοντα Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου, και κατέληξαν σε δύο σκέλη προτάσεων:
α/ Για έναν αριθμό Προγραμμάτων Σπουδών να εκπονηθούν νέα, και
β/ για έναν άλλο αριθμό την αναθεώρηση υπαρχόντων.
Οι 16 “σοφοί”
Οι 16 “σοφοί” είναι οι εξής, ανά Επιστημονική Επιτροπή:
Α) Για τα Γνωστικά Πεδία: Φυσικές Επιστήμες, Τεχνολογία και Μαθηματικά:
1. Καλκάνης Γεώργιος, Ομότιμος Καθηγητής ΕΚΠΑ
2. Πόταρη Δέσποινα, Καθηγήτρια Τμήματος Μαθηματικών, ΕΚΠΑ
3. Τζιμογιάννης Αθανάσιος, Καθηγητής Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Β) Για τα Γνωστικά Πεδία: Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Πρώτη Σχολική Ηλικία:
1. Βαϊόπουλος Βάιος, Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
2. Βιρβιδάκης Στυλιανός, Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ
3. Καζάζης Ιωάννης, Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας, ΑΠΘ
4. Κουτσογιάννης Δημήτριος, Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας, ΑΠΘ
5. Μιχαηλίδης Ιάκωβος, Αναπ. Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΑΠΘ
6. Μπιρμπίλη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ΑΠΘ
7. Νάκας Αθανάσιος, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
8. Σπανός Γεώργιος, Καθηγητής Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ
Γ) Για τα Γνωστικά Πεδία: Κοινωνικές Επιστήμες, Μουσική και Καλλιτεχνική Παιδεία:
1. Κορναράκης Κωνσταντίνος, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας, ΕΚΠΑ.
2. Μαραγκουδάκης Μανούσος, Καθηγητής Τμήματος Κοινωνιολογίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
3. Παπαϊωάννου Αθανάσιος, Καθηγητής Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Επιστήμης και Αθλητισμού, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
4. Τζαμαργιάς Παναγιώτης, ΕΔΙΠ Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ
5. Χρυσοστόμου Σμαράγδα, Καθηγήτρια Τμήματος Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ».