Εξώδικη δήλωση και διαμαρτυρία απέστειλε στο υπουργείο Εργασίας η Πανελλήνια Ένωση Κέντρων Δια Βίου Μάθησης με αφορμή τις πρόσφατες αποφάσεις (δείτε το ΦΕΚ) που αναφέρουν, μεταξύ άλλων, πως προβλέπεται πλέον ότι η υλοποίηση των προγραμμάτων ΣΕΚ, μπορεί να γίνεται και εξ ολοκλήρου με εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση και επίσης πως προβλέπεται ότι οι εξετάσεις πιστοποίησης θα διενεργούνται σε ποσοστό τουλάχιστον 60% με tele-proctoring και έως 40% δια ζώσης, και όχι στους χώρους του ΚΔΒΜ που παρείχε την κατάρτιση ή/και σε οποιοδήποτε άλλο ΚΔΒΜ.
Η Πανελλήνια Ένωση ζητά να αποσυρθούν άμεσα όλες οι προπεριγραφείσες ρυθμίσεις και να υπάρξει διάλογος με τους φορείς «για την εξεύρεση των πλέον πρόσφορων για την εξέλιξη του κλάδου μας λύσεων». Στην επιστολή η Ένωση καταλήγει: «Άλλως ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι θα προσφύγουμε σε όλα τα νόμιμα μέσα για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων μας».
Αναλυτικά η εξώδικη δήλωση αναφέρει:
Ενώπιον παντός αρμοδίου Δικαστηρίου και Αρχής
Εξώδικη δήλωση, πρόσκληση και διαμαρτυρία
Του Σωματείου με την επωνυμία «ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ» που εδρεύει στην Αθήνα και εκπροσωπείται νόμιμα.
ΠΡΟΣ
Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων – Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, που εδρεύει στην Αθήνα, επί της οδού Σταδίου αριθμ. 29 και εκπροσωπείται νόμιμα.
1) Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε ότι δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 2789-16/5/24, η υπ’ αριθμ. 1364/43/2024 απόφαση με την οποία στο άρθρο 3, μετά από τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 1430/26/1.3.2022 (Β’ 1446) αποφάσεως, προβλέπεται πλέον ότι η υλοποίηση των προγραμμάτων ΣΕΚ, μπορεί να γίνεται και εξ ολοκλήρου με εξ αποστάσεως σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση.
Εμείς ως επαγγελματίες του χώρου με μακροχρόνια εμπειρία θεωρούμε ότι πρόκειται για ένα απολύτως εσφαλμένο και ατελέσφορο μέτρο διότι μια ολιγόωρη εκπαίδευση ογδόντα ωρών και μάλιστα σε πολίτες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό η «εξολοκλήρου εξ αποστάσεως κατάρτιση» θα καταστεί κενό γράμμα. Αντιθέτως, η δια ζώσης εκπαίδευση προάγει την κοινωνική αλληλεπίδραση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η συνεργασία και η επίλυση προβλημάτων.
Από την καθημερινή ενασχόληση μας με τον χώρο της εκπαίδευσης έχουμε διαπιστώσει πως η «χρυσή» τομή στη σύγχρονη εκπαίδευση βρίσκεται όταν οι δύο μέθοδοι συναντούν και συμπληρώνουν η μία την άλλη. Διότι, όταν η παραδοσιακή εκπαίδευση ενισχύεται από την τεχνολογία και η τεχνολογία διατηρεί αναλλοίωτα τα πλεονεκτήματα της διά ζώσης εκπαίδευσης, τότε ο εκπαιδευόμενος μπορεί να απολαύσει τα οφέλη μίας αποτελεσματικής μεθόδου εκπαίδευσης.
2) Επίσης στο άρθρο 9 της ίδιας άνω απόφασης προβλέπεται ότι οι εξετάσεις πιστοποίησης θα διενεργούνται σε ποσοστό τουλάχιστον 60% με tele-proctoring και έως 40% δια ζώσης, και όχι στους χώρους του ΚΔΒΜ που παρείχε την κατάρτιση ή/και σε οποιοδήποτε άλλο ΚΔΒΜ.
Όπως γνωρίζετε τα ΚΔΒΜ είναι πιστοποιημένα εξεταστικά κέντρα για εξετάσεις ΕΣΥΔ και ΕΟΠΠΕΠ. Μάλιστα, σύμφωνα με την τελευταία ΚΥΑ του ΕΟΠΠΕΠ, οι επιχειρήσεις μας τροποποίησαν τα λογισμικά τους (υποβαλλόμενες σε μεγάλα έξοδα) στις δύο τελευταίες πιο σύγχρονες εκδόσεις, ώστε να μπορούν να διατηρήσουν την ιδιότητα του εξεταστικού κέντρου.
Διερωτόμαστε λοιπόν, με ποιο δικαίωμα καταργείτε την πιστοποιημένη αυτή ιδιότητά μας για τις εξετάσεις πιστοποίησης προγραμμάτων ΣΕΚ; Πιστεύετε ότι η πλειοψηφία των ανέργων που καταρτίζουμε, που αποτελούν το 60% τουλάχιστον των καταρτιζομένων των επιχειρήσεων μας διαθέτει εξοπλισμό και σταθερή σύνδεση δικτύου ώστε να εξεταστεί με το σύστημα «tele-proctoring»;
Και Αναρωτιόμαστε ποιος σας εγγυάται ότι τα κέντρα που πλέον ορίζετε «ως κατάλληλα» να διεξάγουν τις εξετάσεις έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και τα απαραίτητα μέσα για την διαφάνεια αυτή που τόσο επισταμένα ζητάτε; Όλα αυτά τα κέντρα είναι ελεύθερα κέντρα πιστοποιημένα από τους ιδιωτικούς Φορείς Πιστοποίησης και όχι από κάποιο δημόσιο φορέα όπως είμαστε εμείς (ΕΟΠΠΕΠ- ΕΣΥΔ). Από που πηγάζει η εμπιστοσύνη σας σε κάτι τόσο ρευστό και μη πιστοποιημένο;
Επειδή στα προγράμματά σας, το αποτέλεσμα της Πιστοποίησης είναι συνδεδεμένο με την επιταγή κατάρτισης του ωφελούμενου, η επιτυχία της μεγάλης πλειοψηφίας τους στις εξετάσεις Πιστοποίησης είναι επίτευγμα σας. Είναι σπουδαίο γεγονός πως ο άνεργος πολίτης και μη γνώστης της τεχνολογίας εντάχθηκε με επιτυχία στην κατάρτιση και πιστοποίηση των προγραμμάτων.
Ενόψει των ανωτέρω, είναι απορίας άξιο πως η υπηρεσία σας δέχθηκε και πείσθηκε από έναν μεμονωμένο επιχειρηματία Φορέα Πιστοποίησης δήλωσε ότι εκπροσωπεί όλους τους Φορείς εν αγνοία τους, και χωρίς τη συναίνεση τους. Πιστεύουμε ότι η υπηρεσία σας θα έπρεπε να καλέσει όλους τους φορείς δια ζώσης ή έστω να ζητήσει προτάσεις διαφάνειας του τρόπου των Πιστοποιήσεων από αυτούς και να μην αρκεστεί στην άποψη ενός και μόνο.
Εμείς από την πλευρά μας σας διαβεβαιώνουμε ότι το αδιάβλητο των εξετάσεων, που φοβάστε ότι χάνεται και θέλετε με αυτούς τους τρόπους να την εξασφαλίσετε, δεν έχει χαθεί. Αντιθέτως θα τεθεί εν αμφιβόλω εάν ισχύσουν οι απολύτως εσφαλμένες και ανεδαφικές ρυθμίσεις που θέλετε να εφαρμόσετε.
3) Ενημερωθήκαμε ότι στην νέα πρόσκληση θα μας ζητάτε:
Α. Να προσκομίσουμε ότι ο πάροχος πιστοποίησης θα πρέπει να δηλώνει υπεύθυνα ότι δεν σχετίζεται με τον πάροχο κατάρτισης. Στην ουσία με την πρόβλεψη αυτή θα μας επιβάλλετε να διακόψουμε κάθε άλλη δραστηριότητα στις επιχειρήσεις μας, όπως τα αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Για να μη συμβεί αυτό θα πρέπει να παρέχουμε κατάρτιση χωρίς πιστοποίηση, κάτι που δεν επιθυμούμε και δεν εντάσσεται στους καταστατικούς σκοπούς μας.
Β. Να διαθέτουμε Ολοκληρωμένο Σύστημα που διαθέτουν οι πάροχοι για την κατάρτιση του εργατικού δυναμικού και την προώθησή τους στην απασχόληση.
Γνωρίζετε τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης αποτελούν φορείς παροχής υπηρεσιών γενικής εκπαίδευσης, επαγγελματικού προσανατολισμού και επαγγελματικής συμβουλευτικής στο πλαίσιο της μη τυπικής εκπαίδευσης που παρέχουν σε ενηλίκους.
Δεν κατανοούμε εάν η πρόθεση σας να μας αφαιρέσετε την διαδικασία εξετάσεων που πράττουμε στις επιχειρήσεις μας συνδέεται η πρόθεση σας να ενσωματώσουμε μία νέα δραστηριότητα. Εμείς θεωρούμε ότι το ολοκληρωμένο αυτό σύστημα λόγω της εμπειρίας που διαθέτετε, πρέπει να το παρέχει η υπηρεσία σας και μόνο.
Στην δική μας περίπτωση για να δημιουργήσουμε και αυτή την δραστηριότητα ως ελεύθεροι επαγγελματίες με διαφορετικό ΑΦΜ θα πρέπει:
Α. Να υπάρξει ένα Νέο μητρώο ανέργων που να ενδιαφέρονται πραγματικά για εξειδίκευση γνώσεων, με απορρόφηση στην αγορά εργασίας με κατάργηση του υπάρχοντος μητρώου, που αποτελείται από κατ΄ επιλογήν αέργους.
Β. Η κατάρτιση να ολοκληρώνεται από 250-500 ώρες και όχι σε 80ώρες.
Γ. Το εκπαιδευτικό υλικό να πηγάζει από ενιαίους φορείς και σε αυτό να πιστοποιούν τα Εκπαιδευτικά αντικείμενα οι Φορείς Πιστοποίησης
Δ. Να δοθεί επιδότηση για την νέα δραστηριότητα έτσι ώστε να δημιουργήσουμε την εφαρμογή αλλά και να εξειδικεύσουμε το Νέο Ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας μας
4) Ως αμοιβή των παρόχων κατάρτισης στα προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης ορίζεται το ποσό των 4,5 ευρώ ανά ανθρωποώρα κατάρτισης.
Στην υπ΄ αριθμό 79732/27-07-2020, απόφαση της Εθνικής Αρχής Συντονισμού/ Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων ΕΚΤ,, Παράγραφος Δ, ορίζεται ότι το κόστος της ανθρωποώρας προσδιορίζεται από 5,3 ευρώ έως 7 ευρώ ανάλογα με τις επιμέρους διαφοροποιήσεις των προγραμμάτων ΣΕΚ (διάρκεια, αριθμός καταρτιζομένων, ομάδες στόχου κλπ).
Ειδικά αναφέρεται στην παράγραφο 1, υποπαράγραφο α2. ότι στην περίπτωση της υλοποίησης των προγραμμάτων μόνο εξ αποστάσεως κατάρτισης η τιμή του κόστους ανθρωποώρας διαφοροποιείται από το ως άνω προσδιορισμένο κόστος όπως προκύπτει είτε από αξιοποίηση μελέτης/ εμπειρογνωμοσύνης είτε από κατάλληλη τεκμηρίωση.
Αναρωτιόμαστε λοιπόν αν η υπηρεσία σας έχει κάνει χρήση κάποιων μελετών ή έχει προβεί σε κατάλληλη τεκμηρίωση για τον ορισμό της αμοιβής του παρόχου κατάρτισης σε 4,5 ευρώ;
Επίσης, η επιταγή πιστοποίησης των ανέργων μειώθηκε από 110 ευρώ (ΔΡΑΣΗ 16913/ΑΝΕΡΓΟΙ 200 ώρες) σε 80 ευρώ (επίσης ΔΡΑΣΗ 16913/ΑΝΕΡΓΟΙ 80 ώρες). Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι για εσάς, η μείωση των ωρών κατάρτισης μειώνει και την αξία της πιστοποίησης.
5) Υπάρχουν πάροχοι κατάρτισης, που χρειάζονται έκδοση βεβαιώσεων υλοποίησης, προγραμμάτων που έχουν λήξει και έχουν αποπληρωθεί από την υπηρεσία σας. Στις αιτήσεις που κάνουν λαμβάνουν παγίως την απάντηση από την υπηρεσία σας, ότι βεβαιώσεις θα εκδοθούν εφόσον ολοκληρωθεί η Δράση.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η έκδοση βεβαιώσεων θα είναι εφικτή μετά την 31/12/2025, η στο ενδεχόμενο παράτασης του ανωτέρω έργου 2026 ή 2027 με ότι αυτό συνεπάγεται.
Όλοι αυτοί οι επιχειρηματίες επιθυμούν να αλλάξουν κατηγορία, προκειμένου να εξυπηρετούν τους ωφελούμενους και τους στερείτε την δυνατότητα. Δημιουργείτε με τον τρόπο αυτό προσκόμματα ως προς την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας
6) Σύμφωνα με τα ανωτέρω, όπως οριοθετείται στο ΦΕΚ και για την Πιστοποίηση αντίστοιχα θα προβλέψετε:
1η Βαθμίδα – Ανώτατο όριο υλοποίησης έως 940 vouchers συνολικά για κάθε έργο και σύμφωνα με τη δυναμικότητά του.
2η Βαθμίδα – Ανώτατο όριο υλοποίησης έως 3500 vouchers συνολικά για κάθε έργο και σύμφωνα με τη δυναμικότητά του.
3η βαθμίδα – Ανώτατο όριο υλοποίησης έως 4600 vouchers συνολικά για κάθε έργο και σύμφωνα με τη δυναμικότητά του.
Θεωρούμε ότι ζούμε και δραστηριοποιούμαστε επαγγελματικά σε καθεστώς ελεύθερης οικονομίας και κανείς δεν μπορεί να ορίσει πόσα εισοδήματα οφείλει να έχει ένας ελεύθερος επαγγελματίας προκειμένου να επιδιώξει τους επιχειρηματικούς του στόχους.
Ο Νόμος (13(I)/2022) περί της Προστασίας του Ανταγωνισμού προστατεύει τα δικαιώματα της ελεύθερης αγοράς και σε αυτό το καθεστώς εντάσσονται και οι Φορείς Πιστοποίησης και αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο.
Η ελεύθερη αγορά είναι ένας χώρος ευημερίας και ελευθερίας, που παρέχει πρόσβαση σε αγαθά, υπηρεσίες, θέσεις εργασίας, επιχειρηματικές ευκαιρίες και πολιτισμό. Μια ελεύθερη αγορά έρχεται σε αντίθεση με μια ρυθμιζόμενη αγορά, στην οποία η κυβέρνηση παρεμβαίνει στην προσφορά και τη ζήτηση μέσω μεθόδων που δεν υπακούν στους νόμους της αγοράς, όπως οι νόμοι για τη δημιουργία φραγμών εισόδου στην αγορά ή καθορισμού των τιμών. Τελεί λοιπόν σε πλήρη αντίθεση με τους βασικούς – και συνταγματικά κατοχυρωμένους – κανόνες της οικονομικής ελευθερίας, που αποτελούν βασικό ατομικό δικαίωμα στη φιλελεύθερη δημοκρατία, η απόπειρα σας να οριοθετήσετε τη λειτουργία του κλάδου μας με μέτρα αμφίβολης νομιμότητας και συνταγματικότητας.
Ενταχθήκαμε στο καθεστώς του Νόμου 4912/2022 και συμμορφωθήκαμε πλήρως σε όσες απαιτήσεις μας ορίσατε, ώστε να εξελιχθούμε και να συμβάλλουμε ενεργά στη νέα κατάσταση που στο άμεσο μέλλον θα διαφαινόταν και θα συνέβαλλε στο να εξελιχθεί το έργο όλων μας.
Γνωρίζετε καλώς ότι δραστηριοποιούμαστε με πλήθος αυτοχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, με Ευρωπαϊκά προγράμματα, με Πανεπιστήμια, με Επιμελητήρια, με μοριοδοτούμενα προγράμματα, με ξένες γλώσσες κ.α. όπου όλα οδηγούν σε Πιστοποίηση.
Παρά ταύτα, εκφράζετε με άκρως προσβλητικό τρόπο επαναλαμβανόμενη δυσπιστία απέναντί μας παρότι η κύρια δραστηριότητά μας εδώ και σαράντα συναπτά έτη είναι η κατάρτιση με εξαιρετικά αποτελέσματα και με διαφάνεια στο έργο μας.
Με τις ρυθμίσεις που επιχειρείτε να εισάγετε:
- Καταστρατηγείτε την ελεύθερη επιλογή Φορέα Πιστοποίησης από τα ΚΔΒΜ.
- Καταστρατηγείτε την εξεταστική διαδικασία από τους πλέον ειδικευμένους φορείς στην αγορά (ΚΔΒΜ) και προκρίνετε την ανεξέλεγκτη, ελεύθερη αγορά.
- Αμφισβητείτε αδικαιολόγητα την ποιότητα του έργου των επιχειρήσεών μας.
- Επιχειρείτε να περιορίσετε τα δικαιώματά μας στην ελεύθερη αγορά.
- Προσπαθείτε να μας υποχρεώσετε να δημιουργήσουμε νέα δραστηριότητα ευρέσεως εργασίας από την οποία θα κινδυνεύει η λειτουργία των επιχειρήσεων μας.
- Προκαλείτε αδικαιολόγητες καθυστερήσεις κατά την έναρξη των προγραμμάτων.
Για τον έλεγχο και τον περιορισμό που προσπαθείτε να επιβάλλετε στον κλάδο μας τόσο σε εμάς όσο και στους Φορείς Πιστοποίησης με συζητήσεις μεμονωμένες και όχι με την συλλογική άποψη για το κοινό καλό μας επιφυλασσόμαστε για τη διασφάλιση κάθε νομίμου δικαιώματος μας διότι θεωρούμε ότι όλη αυτή η δυσφήμιση του κλάδου μας προξενεί τεράστια ηθική και υλική βλάβη. Είμαστε έμπειροι επαγγελματίες με δεκαετίες ενασχόλησης στον κλάδο της επιμόρφωσης και η εξέλιξη του μας αφορά άμεσα και ως εκ τούτου δεν δεχόμαστε να λαμβάνονται αποφάσεις που μας επηρεάζουν άμεσα χωρίς τη συμμετοχή μας στη λήψη τους. Είμαστε συνεργάτες και βρισκόμαστε αρωγοί δίπλα στο έργο σας, αλλά απαιτούμε ισότιμη αντιμετώπιση και ειλικρινή συνεργασία στη λήψη οποιασδήποτε απόφασης.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ για την απόπειρα επιβολής ιδιαίτερα επαχθών για εμάς και τις επιχειρήσεις μας μέτρων μονομερώς και χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με εμάς
ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ όπως αποσύρετε άμεσα όλες τις προπεριγραφείσες ρυθμίσεις και όπως προσέλθετε σε ειλικρινή διάλογο με τους φορείς μας για την εξεύρεση των πλέον πρόσφορων για την εξέλιξη του κλάδου μας λύσεων.
Άλλως ΣΑΣ ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι θα προσφύγουμε σε όλα τα νόμιμα μέσα για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων μας.
Αρμόδιος Δικαστικός Επιμελητής εντέλλεται όπως επιδώσει νόμιμα την παρούσα προς αυτόν στον οποία απευθύνεται, αντιγράφοντας αυτήν στην συνταχθησόμενη έκθεση επιδόσεως, προς γνώση της και για τις έννομες συνέπειες.