Αρχίζουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις. Πάνω από 100.000 υποψήφιοι προσέρχονται από το πρωί στα σχολεία για να διαγωνισθούν με έπαθλο την εισαγωγή τους σε κάποια σχολή που επιθυμούν οι ίδιοι (ή οι γονείς τους).
Ένα από τα προβλήματα των μαθητών στις εξετάσεις είναι το άγχος. Το οποίο εξαρτάται, από το χαρακτήρα του μαθητή, από τη πίεση που δέχεται από την οικογένεια για επιτυχία στις εξετάσεις, από την ελλιπή γνώση της εξεταστέας ύλης, από έλλειψη αυτοπεποίθησης, κ.λ.π.
Θα προσπαθήσω να δώσω κάποιες συμβουλές για την αντιμετώπιση του άγχους και την αντιμετώπιση των θεμάτων:
Ο μαθητής την τελευταία ημέρα πριν τις εξετάσεις καλό είναι να κλείνει τα βιβλία και να χαλαρώνει κάνοντας κάτι που του αρέσει. Ό,τι δεν έμαθε μια ολόκληρη χρονιά αποκλείεται να το μάθει την τελευταία ημέρα, (και να “πέσει” την άλλη ημέρα στις εξετάσεις). Αν συμβεί αυτό ας παίξει… και ένα joker.
Αντίθετα όντας συνέχεια πάνω από ένα βιβλίο, αγχώνεται προσπαθώντας να θυμηθεί την τελευταία ημέρα ό,τι έχει διαβάσει ολόκληρη τη χρονιά. Την άλλη ημέρα στις εξετάσεις θα χρειαστεί να θυμηθεί μόνον ό,τι του ζητηθεί και όχι όλη την ύλη.
Το προηγούμενο βράδυ να κοιμηθεί νωρίς και το πρωί των εξετάσεων να ξυπνήσει νωρίς, να μην ανοίξει το βιβλίο “για μια τελευταία ματιά” και να πάει άνετα σχολείο χωρίς καθυστέρηση που θα τον αγχώσει.
Όταν πάρει τα θέματα, να τα διαβάσει προσεκτικά με την ησυχία του και να ξεκινήσει να γράφει αυτά που ξέρει πρώτα, και όχι με τη σειρά που δίνονται. Αν χρησιμοποιεί πρόχειρο, κάθε ερώτημα που απαντάει, να το “περνάει” κατευθείαν στο καθαρό και να μην περιμένει να τα γράψει στο καθαρό όλα μαζί στο τέλος, μπορεί να μην προλάβει.
Αν για κάποιο ερώτημα δεν είναι βέβαιος για την απάντηση, μην το αφήσει αναπάντητο, ας γράψει την απάντηση που έχει σκεφτεί, μπορεί να μην είναι τελείως λάθος και να “τσιμπήσει” κάποιες μονάδες.
Να μην ασχολείται πολύ χρόνο με κάποιο ερώτημα που δεν μπορεί να απαντήσει, χάνει χρόνο από τη λύση των υπολοίπων θεμάτων.
Αν σε κάποιο ερώτημα δυσκολεύεται να επανέλθει στην εκφώνηση. Συνήθως έχει ξεχάσει κάποιο δεδομένο ή δεν έχει καταλάβει καλά την εκφώνηση. Επίσης να ελέγξει τα προηγούμενα ερωτήματα, αν υπάρχουν, μήπως μπορεί να χρησιμοποιήσει κάτι από αυτά.
Στο τέλος αν έχει χρόνο κάνει έναν έλεγχο σε αυτά που έχει γράψει μήπως έχει ξεχάσει κάτι. Αν κάτι το θεωρήσει λάθος αλλά δεν έχει κάτι άλλο να γράψει δεν το σβήνει, μπορεί να είναι σωστό ή απλά ελλιπές, άρα να πάρει κάποιες μονάδες.
Να μην απογοητεύεται αν σε κάποιο μάθημα δεν έγραψε όσο καλά ήθελε. Υπάρχει το επόμενο μάθημα που μπορεί να καλύψει τη διαφορά.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!
Σπύρος Καλλονάς
Υποδιευθυντής/μαθηματικός στο 1ο λύκειο Κέρκυρας.