«Πάμε από ένα σύστημα πρωτοφανούς κρατικού παρεμβατισμού στην ιδιωτική εκπαίδευση, σε ένα σύστημα στο οποίο το κράτος βεβαίως έχει εποπτεία επί της ιδιωτικής εκπαίδευσης όπως πρέπει αλλά βρίσκει και τη σωστή ισορροπία αναφορικά με τους βαθμούς ελευθερίας και αυτονομίας που χρειάζεται κάθε ιδιωτική πρωτοβουλία» ανέφερε μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1 η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και συμπλήρωσε:
«Για παράδειγμα το υπουργείο εκδίδει ένα υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα αυτό προφανώς πρέπει να τηρείται στο ακέραιο από κάθε σχολική μονάδα δημόσια και ιδιωτική, από εκεί και πέρα όμως στο χώρο των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων προφανώς και πρέπει να υπάρχει μια ευελιξία να κάνουν επιπλέον ώρες. Μπορεί να θέλουν να κάνουν παραπάνω ξένες γλώσσες, παραπάνω γυμναστική, παραπάνω πληροφορική, παραπάνω άλλα μαθήματα. Άρα ακολουθείται κατ΄ελάχιστο το υποχρεωτικό του υπουργείου και από εκεί και πέρα το υποχρεωτικό αυτό είναι το διευρυμένο όπως προβλέπεται στη νομοθεσία για τα ιδιωτικά σχολεία όπου εκεί μπορεί το ιδιωτικό σχολείο να προσθέσει ώρες επιπλέον αυτών που επιβάλλει το υπουργείο Παιδείας ανάλογα με τη φιλοσοφία του. Εκεί πρέπει να υπάρχει μια ευελιξία, όπως επίσης πρέπει να υπάρχει μια ευελιξία στο τι πρόσθετές δραστηριότητες κάνει ένα σχολείο. Και εκεί θα πρέπει να υπάρχει απόλυτη ευελιξία και αυτές οι δραστηριότητες είναι ευκαιρία για επιπλέον απασχόληση για τους εκπαιδευτικούς. Το λεω γιατί προβλέπεται στο νομοσχέδιο που είναι για διαβούλευση επιπλέον αμοιβή εφόσον απασχολούνται σε αυτές τις πρόσθετές δραστηριότητες εκπαιδευτικοί».
Ερωτηθείσα για ποιο λόγο υπάρχουν αντιδράσεις από την πλευρά των εκπαιδευτικών, η κ. Κεραμέως απάντησε: «Αλλάζει το εξής, σήμερα οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για δύο χρόνια που σημαίνει ότι μόλις περάσουν τα δύο χρόνια αν δεν ανανεωθεί η σύμβαση βασικά ο εκπαιδευτικός φεύγει από το σχολείο. Και μετά τη διετία αν ανανεωθεί η σύμβαση τότε περνάει σε ένα καθεστώς οιονεί μονιμότητας. Και λεω «οιονεί μονιμότητας» γιατί πρέπει να συνεδριάσουν κάτι υπηρεσιακά συμβούλια, υπάρχουν εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων, υπάρχουν δικαστικοί, υπάρχει ένα οιονεί δικαστικό όργανο το οποίο παρεκκλίνει πλήρως από την κοινή εργατική νομοθεσία. Αλίμονο αν δεν μπορεί ένας ο οποίος αναλαμβάνει μια ιδιωτική πρωτοβουλία είτε είναι σε νοσοκομείο, είτε είναι σε σχολείο, είτε σε ΜΜΕ να διαχειριστεί το προσωπικό του όπως νομίζει ότι αυτό εξυπηρετεί καλύτερα τους σκοπούς της συγκεκριμένης ιδιωτικής πρωτοβουλίας».
«Άρα προβλέπεται ότι ακριβώς εφαρμόζεται σε κάθε ιδιωτικό χώρο σχετικά με την εργατική νομοθεσία. Άρα μεγαλύτερη ευελιξία να μπορούν να προσλαμβάνονται και να καταγγέλλονται συμβάσεις σύμφωνα με την εργατική νομοθεσία αλλά όχι ένα ειδικό καθεστώς μόνο στο πλαίσιο αυτών των εκπαιδευτικών γιατί αυτό τελικά δεν υπηρετεί την εκπαίδευση. (Αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί) γιατί αλλάζει το καθεστώς από μια κατάσταση όπου επί της ουσίας δεν μπορούσε να επηρεαστεί καθόλου η εργασιακή τους σχέση μια οιονεί μονιμότητα αλλά αυτό θεωρούμε ότι δεν συνάδει και δεν υπηρετεί την εκπαίδευση. …Βεβαίως πρέπει το κράτος να έχει κρατική εποπτεία και την έχει και τη διατηρεί στο ακέραιο και τη θωρακίζει από εκεί και πέρα όμως πρέπει να βρεθεί και η σωστή ισορροπία αναφορικά με την ιδιωτική πρωτοβουλία», διευκρίνισε η ίδια.
«Το νομοσχέδιο αυτό δίνει νέες ευκαιρίες απασχόλησης στους εκπαιδευτικούς και να εργάζονται με πρόσθετη αμοιβή σε πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες, και να εργάζονται παράλληλα σε κέντρα ξένων γλωσσών, σε φροντιστήρια καθότι απαγορευόταν από την προηγούμενη κυβέρνηση άρα πρόσθετες δυνατότητες απασχόλησης. Επίσης να σας πω ένα άλλο παράλογο στοιχείο ξέρετε ότι με νόμο που είναι σε ισχύ τα σχολεία μπορούν να αναπτύσσουν ότι δραστηριότητες θέλουν μέχρι 30 Ιουνίου και μετά από 1ης Σεπτεμβρίου! Και ρωτώ γιατί; Μου φαίνεται αδιανόητο το κράτος να παρεμβαίνει και να λεει σε έναν ιδιωτικό φορέα απαγορεύεται να κάνεις δραστηριότητες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, και δεν καταλαβαίνω και τι σκοπιμότητα εξυπηρετεί αυτό. Όπως επίσης το αυτονόητο να επιτρέπεται επιτέλους η αξιολόγηση σχολικής μονάδας εκπαιδευτικού έργου και εκπαιδευτικών κάτι το οποίο είχε απαγορευτεί. Είχε απαγορευτεί ρητά η αξιολόγηση στα ιδιωτικά σχολεία. Αν είναι δυνατόν!», σημείωσε επιπρόσεθτα.
Αναφορικά με την επαγγελματική εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση, δήλωσε: «Ετοιμάζουμε ένα μεγάλο νομοσχέδιο που αφορά σε μια συνολική αναδιάρθρωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, έναν χώρο τον οποίο θεωρούμε εξαιρετικά κρίσιμο και για την εκπαίδευση αλλά και για την εξέλιξη της οικονομίας. Μια από τις μεγαλύτερες παθογένειες που έχουμε ως χώρα είναι ότι υπάρχει ένα μεγάλο κενό, μια αναντιστοιχία μεταξύ αυτού που παράγουμε ως εκπαίδευση και αυτού που έχει πραγματικά ανάγκη η αγορά εργασίας. Εμείς ενισχύουμε την επαγγελματική εκπαίδευση, περνάμε καταρχήν ένα συμβολικό μήνυμα ουσιαστικής ενίσχυσης πως δημιουργούμε για πρώτη φορά πρότυπα επαγγελματικά Λύκεια. Ο θεσμός των πρότυπων σχολείων τον οποίο έχει αγκαλιάσει η ελληνική κοινωνία και αυτό φάνηκε και πρόσφατα που είχαμε εξετάσεις για τα πρότυπα σχολεία με ρεκόρ συμμετοχής. Αυτό το θεσμό τον αξιοποιούμε και στο κομμάτι της επαγγελματικής εκπαίδευσης για να περάσουμε και εκεί ένα μήνυμα της σημασίας που αποδίδει η κυβέρνηση στα επαγγελματικά Λύκεια. Το λεω αυτό γιατί υπάρχει μια αίσθηση ότι εκεί οι σπουδές είναι κατωτέρου επιπέδου και είναι λάθος».
«Είναι λάθος και αναφορικά με τη διαπίστωση αυτή αλλά κυρίως αναφορικά με τις διεξόδους που δίνει η επαγγελματική εκπαίδευση στην αγορά εργασίας. Η απορροφητικότητα των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων στην αγορά εργασίας είναι πολύ μεγάλη. Γίνεται μια συστηματική προσπάθεια για να ενισχυθεί η επαγγελματική εκπαίδευση και με την καίρια συμβολή όλων των κοινωνικών εταίρων θα διαδραματίζει καίριο ρόλο η ανίχνευση των πραγματικών αναγκών της αγοράς. Έχουμε συναντηθεί με όλους σχεδόν τους φορείς και όλοι οι κοινωνικοί εταίροι είναι πάρα πολύ θετικοί με αυτό το σχέδιο το οποίο πάει να παντρέψει τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας με την επαγγελματική εκπαίδευση. Γιατί ο σκοπός της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι να βγάλει εκείνους τους επαγγελματίες που χρειάζεται η αγορά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση και την εξαίρεση των 5 δήμων, η υπουργός ανέφερε: «Είναι ένα εγχείρημα που σωστά ξεκίνησε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πλην όμως ψηφίστηκε χωρίς να έχουν προβλεφθεί οι παράμετροι για την υλοποίηση αυτού το εγχειρήματος. Όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας έπρεπε να εφαρμοστεί το δίχρονο υποχρεωτικό νηπιαγωγείο σε 114 δήμους της χώρας. Από αυτούς στους 50 δεν μπορούσε να εφαρμοστεί γιατί δεν υπήρχαν αίθουσες και δεν υπήρχαν νηπιαγωγοί. Εμείς καταβάλαμε τεράστιες προσπάθειες και καταφέραμε και εφαρμόσαμε τη δίχρονη παρόλα αυτά σε ένα μήνα σε πολύ μεγάλο μέρος αυτών των δήμων που υπήρχε αδυναμία το 2019. Καταβλήθηκε πολύ μεγάλη προσπάθεια για αυτή τη νέα φάση της εφαρμογής και υπάρχουν 5 δήμοι μόνο από τους 332 στους οποίους υπάρχουν ακόμα κάποιες δυσκολίες αναφορικά με την ανεύρεση αιθουσών. Δήμοι όπως είναι η Αθήνα και η Καλλιθέα που είναι πολυπληθείς προφανώς οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες και βεβαίως και η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα να καθυστερήσει την κατασκευή αιθουσών προκειμένου να υπάρχει ικανός αριθμός αιθουσών. Με μέριμνα του υπουργείου Εργασίας όσοι δήμοι στους οποίους δεν εφαρμόζεται ακόμα το υποχρεωτικό νηπιαγωγείο εκδίδεται τώρα διαγωνισμός για voucher προκειμένου να μπορέσουν να πάνε σε παιδικούς σταθμούς».
Αναφερόμενη στην τηλεκπαίδευση, σημείωσε: «Η κρίση της πανδημίας έδωσε την ευκαιρία να κάνουμε άλματα στο χώρο της ψηφιοποίησης της εκπαίδευσης και αυτό έγινε σε μεγάλο βαθμό χάρη στην προθυμία, τη σκληρή δουλειά, στην αφοσίωση των εκπαιδευτικών και βεβαίως των μαθητών και των γονέων. Πολύ σημαντικό κεκτημένο είναι ότι έδωσε την ευκαιρία να ψηφιοποιηθούν διαδικασίες για παράδειγμα για πρώτη φορά φέτος έγιναν ηλεκτρονικά οι αιτήσεις για τα νηπιαγωγεία, στο κομμάτι των διαδικασιών αλλά και στο εκπαιδευτικό έργο. Προβλήθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό πόσο σημαντικά είναι τα εργαλεία της ασύγχρονης εκπαίδευσης».
«Αυτά τα εργαλεία είναι πολύ χρήσιμα ανεξαρτήτως πανδημίας και κρίσης, είναι εργαλεία τα οποία συμπληρώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία τα εργαλεία της ασύγχρονης εκπαίδευσης και είναι πολύ σημαντικό ότι η εκπαιδευτική κοινότητα εξοικειώθηκε συνολικά και πολύ γρήγορα με αυτά τα εργαλεία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Τον καιρο της αναστολής λειτουργίας των σχολείων έγινε μια πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκεί η συμμετοχή ήταν μεγάλη παρά τις δυσκολίες. Παρά τις δυσκολίες η συμμετοχή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ήταν πάνω από 70% και τονίζω ότι αυτό έγινε χάρη στην αυταπάρνηση, στο φιλότιμο των εκπαιδευτικών. Το τι θα γίνει από Σεπτέμβριο αναμένουμε τις οδηγίες των ειδικών όπως σε κάθε βήμα της διαχείρισης αυτής της πανδημίας . Συνομιλώ τακτικά και με τον κ. Τσιόδρα και με τα μέλη της επιτροπής θα μας καθοδηγήσουν αναφορικά με την επαναλειτουργία των σχολείων. Εμεις λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα, εναλλακτικά σενάρια προκειμένου να ανταποκριθούμε στις ενδεχόμενες εισηγήσεις της επιτροπής αλλά καταλαβαίνετε ότι όλες αυτές οι αποφάσεις δεν μπορούν να ληφθούν παρά με τα τελευταία δεδομένα«, τόνισε η υπουργός Παιδείας.
Ερωτηθείσα αν το υπουργείο είναι έτοιμοι για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, η κ. Κεραμέως απάντησε: «Έχουμε ψηφίσει ειδικές διατάξεις για να διορθώσουμε κακώς κείμενα που είχε αφήσει δυστυχώς η προηγούμενη κυβέρνηση. Για παράδειγμα η προηγούμενη κυβέρνηση είχε καταργήσει τη διπλή μοριοδότηση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε δυσπρόσιτες περιοχές, τη θεσμοθετήσαμε. Επίσης υπάρχει το φαινόμενο εκπαιδευτικοί να έχουν επιλέξει ένα συγκεκριμένο μέρος για να υπηρετήσουν και μετά να μην εμφανίζονται αυτό είναι πρόβλημα. Και για αυτό το λόγο έχουμε θεσμοθετήσει ειδικές διατάξεις και για αυτό, επιπλέον έχουμε δρομολογήσει μόνιμους διορισμούς για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μέσω ΑΣΕΠ, και ταυτόχρονα και διορισμούς στη γενική εκπαίδευση με τους προσωρινούς πίνακες να εκδίδονται από το ΑΣΕΠ εντός των επόμενων εβδομάδων προκειμένου από αυτούς τους πίνακες να προσληφθούν και οι αναπληρωτές».