Για την αρωγή του ιδιωτικού τομέα στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.
«Ο ιδιωτικός τομέας συνέπραξε στην προσπάθεια του υπουργείου, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη σημαντική συμβολή της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ιδιαίτερα σε κρίσεις, όπως αυτή που προκάλεσε ο κορονοϊός», ανέφερε.
Όπως πρόσθεσε η υπουργός, ο ιδιωτικός τομέας συνέβαλλε «πολλαπλά και καθοριστικά», με δωρεάν υπηρεσίες και εξοπλισμό. Πρώτον, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας παρείχαν δωρεάν πρόσβαση, χωρίς χρέωση δεδομένων (zerorating) από κινητά δίκτυα, σε ψηφιακές πλατφόρμες του υπουργείου για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία. Δεύτερον, δωρητές προσέφεραν ταμπλέτες και φορητούς υπολογιστές σε σχολεία της επικράτειας. Τρίτον, ιδιωτική εταιρεία παρείχε δωρεάν παραμετροποιημένη διαδικτυακή πλατφόρμα, μέσω της οποίας πραγματοποιούνταν τα μαθήματα στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Για την κ. Κεραμέως, η παρακαταθήκη των συνεργειών με τον ιδιωτικό τομέα για τον εκσυγχρονισμό των δομών και των εκπαιδευτικών υπηρεσιών του υπουργείου οδηγεί στο επόμενο βήμα, που είναι η επένδυση στην ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης.
Τέλος, η κ. Κεραμέως ανακοίνωσε ότι τα υπουργεία Παιδείας και Ψηφιακής Πολιτικής, ο Διόφαντος και το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας συνεργάζονται ήδη για το επόμενο αυτό βήμα, ετοιμάζοντας τη δημιουργία ενός υπολογιστικού νέφους (cloud) στο Διόφαντο, που θα μπορέσει προοδευτικά να καλύψει συνολικά τις εξ αποστάσεως δραστηριότητες των εκπαιδευτικών δομών.
«Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται και συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα», ανέφερε η κ. Κεραμέως.
Αναλυτικά, η συνέντευξη της κ. Κεραμέως στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και την Αθηνά Καστρινάκη, έχει ως εξής:
1. Εν μέσω lockdown και αναστολής λειτουργίας των σχολείων, το υπουργείο Παιδείας κλήθηκε να βρει έναν τρόπο να οργανώσει την εκπαιδευτική διαδικασία εκτός σχολικών αιθουσών. Γιατί το υπουργείο στράφηκε στον ιδιωτικό τομέα και πώς χαρακτηρίζετε την αρωγή του, εκ του αποτελέσματος;
Εν μέσω πανδημίας, εξελίξαμε την υπάρχουσα ψηφιακή υποδομή και δημιουργήσαμε νέα εργαλεία, ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε στους μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές μας εξ αποστάσεως εκπαίδευση καθ’ όλη τη διάρκεια της αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση λειτούργησε σε τρεις άξονες:
την ασύγχρονη, που υλοποιήθηκε μέσω του διαρκώς αναβαθμιζόμενου Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου,
την εκπαιδευτική τηλεόραση, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την ΕΡΤ,
τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που λόγω της φύσης, της έκτασης και του επείγοντος του εγχειρήματος, δεν μπορούσε να υλοποιηθεί από κάποιον δημόσιο φορέα. Συνεργαστήκαμε με πάροχο του ιδιωτικού τομέα, ο οποίος παραχώρησε δωρεάν ψηφιακά εργαλεία για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Έτσι, καταφέραμε να ανταπεξέλθουμε άμεσα σε μία πρωτοφανή κρίση, ανταποκρινόμενοι, παρά τις αντιξοότητες, στις έκτακτες, μεγάλες ανάγκες που είχαν προκύψει.
2. Με ποιο τρόπο συνέβαλε πρακτικά ο ιδιωτικός τομέας στην προσπάθεια αυτή του υπουργείου;
Ο ιδιωτικός τομέας συνέβαλλε πολλαπλά και καθοριστικά στην υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με δωρεάν υπηρεσίες και εξοπλισμό. Συγκεκριμένα:
οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας παρείχαν δωρεάν πρόσβαση, χωρίς χρέωση δεδομένων (zerorating) από κινητά δίκτυα, σε ψηφιακές πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία.
Δωρητές προσέφεραν 18.270 ταμπλέτες και 2.280 φορητούς υπολογιστές σε σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων της χώρας, αξίας 3.125.000 ευρώ, επιπλέον του τεχνολογικού εξοπλισμού που έχει ήδη διοχετευθεί στα σχολεία από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και του πρόσθετου που δρομολογείται μέσω ΕΣΠΑ. Οι συσκευές αποτελούν περιουσία των σχολείων και διατίθενται σε μαθητές ή/και εκπαιδευτικούς για προσωρινή χρήση, προκειμένου να διευκολυνθεί η υλοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, και κυρίως για να συμβάλλουν μακροπρόθεσμα στην εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων.
Ιδιωτική εταιρεία παρείχε δωρεάν παραμετροποιημένη διαδικτυακή πλατφόρμα, μέσω της οποίας πραγματοποιούνταν τα μαθήματα στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Ο ιδιωτικός τομέας συνέπραξε στην προσπάθεια του υπουργείου, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη σημαντική συμβολή της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ιδιαίτερα σε κρίσεις, όπως αυτή που προκάλεσε ο κορονοϊός.
3. Υπάρχει στον σχεδιασμό του υπουργείου κάποιο πλαίσιο συνέχισης της συνεργασίας με επιχειρήσεις, από τη νέα σχολική χρονιά; Αν ναι, τι αφορά;
Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων συνεργάζεται στενά με το Διόφαντο, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας – ΕΔΥΤΕ, ετοιμάζοντας το επόμενο μεγάλο βήμα: τη δημιουργία ενός κεντρικού συστήματος (υπολογιστικού νέφους) στο Διόφαντο, που θα μπορέσει σιγά σιγά να καλύψει συνολικά τις εξ αποστάσεως δραστηριότητες των εκπαιδευτικών μας δομών. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται και συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα.
4. Ποια είναι η παρακαταθήκη της εμπειρίας των συνεργασιών για την αντιμετώπιση της κρίσης του κορονοϊού;
Το θετικό κεκτημένο της διευρυμένης εφαρμογής από την εκπαιδευτική κοινότητα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, δημιουργεί παράλληλα μία σημαντική παρακαταθήκη που οφείλουμε να αξιοποιήσουμε. Πρόθεσή μας, να αντλήσουμε τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την Παιδεία μας από τη δυσκολότερη κρίση που διήνυσε η χώρα τα τελευταία χρόνια και να επενδύσουμε στην ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, τόσο σε ζητήματα εκπαιδευτικής διαδικασίας όσο και ουσιαστικού εκπαιδευτικού έργου. Μέσα από την κρίση αυτή διαπιστώσαμε σε πραγματικές συνθήκες και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα τα δυνατά μας σημεία, αλλά και τις αδυναμίες μας. Επενδύουμε σε τεχνολογικό εξοπλισμό και πληροφοριακά συστήματα, καλλιεργούμε περαιτέρω τις ψηφιακές δεξιότητες, είμαστε σε ετοιμότητα να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο.