Μετά τις νέες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε νέα κυβερνητικά μέτρα πρόληψης που αφορούν και στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Aρχικά το λόγο πήρε ο Υπουργείος Υγείας. Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος είπε ότι κατόπιν εισήγησης της επιτροπής λοιμωξιολόγων, επιδημιολόγων και ειδικών η κυβέρνηση αποφάσισε την αναστολή λειτουργίας των δημοτικών σχολείων, των νηπιαγωγείων, των βρεφονηπιακών σταθμών μέχρι τις 30 Νοεμβρίου. «Η εισήγηση της επιτροπής βασίστηκε στην έντονη κινητικότητα που παρατηρείται ευλόγως από γονείς που πηγαίνουν τα παιδιά τους από και προς το σχολείο, παππούδες και γιαγιάδες επίσης, δασκάλους, διοικητικό προσωπικό. Σύμφωνα με την επιτροπή η μείωση της κυκλοφορίας και η πιστή τήρηση των υπολοίπων μέτρων μπορεί να επιφέρει μείωση των κρουσμάτων», επισήμανε ενώ προσέθεσε ότι «πρόεχει η δημόσια υγεία». « Τα σχολεία και κυρίως τα δημοτικά ήταν το τελευταίο πράγμα που επιθυμούσαμε να κλείσει κι αυτό από μόνο του είναι ένα σαφές μήνυμα προς όλους για το πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση»,
Στη συνέχεια η Νικη Κεραμέως μίλησε πιο συγκεκριμένα: Από τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου και για δύο εβδομάδες αναστέλλεται η δια ζώσης λειτουργία των δομών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία παραμένουν κλειστά, όπως και τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας, μέχρι και τις 27 Νοεμβρίου. Ανοιχτές θα παραμείνουν οι σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων.
Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα λειτουργήσει εξ αποστάσεως με δύο αλληλένδετους τρόπους, με την εκπαιδευτική τηλεόραση και τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση:
– Εκπαιδευτική τηλεόραση: αμέσως από τη Δευτέρα το πρωί στις 9 π.μ. – πρώτη ημέρα εφαρμογής των μέτρων – θα αρχίσουν να προβάλλονται από την ΕΡΤ2 τηλεοπτικά μαθήματα για μαθητές δημοτικού. Ευχαριστούμε πολύ την ΕΡΤ που φιλοξενεί εκ νέου την προβολή των εκπαιδευτικών μαθημάτων. Θα ανακοινωθεί αύριο το πρόγραμμα των μαθημάτων αυτών.
– Σύγχρονη τηλεκπαίδευση: από τη Δευτέρα, η Διεύθυνση του σχολείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα καταρτίσουν πρόγραμμα σύγχρονης τηλεκπαίδευσης και θα κάνουν τις απαραίτητες δοκιμές. Η τηλεκπαίδευση θα ξεκινήσει την Τετάρτη, μετά τη σχολική αργία της 17ης Νοεμβρίου. Η τηλεκπαίδευση θα είναι υποχρεωτική, η κάθε διδακτική ώρα θα έχει διάρκεια 30’ (μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής – θυμίζω ότι στα Γυμνάσια και στα Λύκεια η διδακτική ώρα στην τηλεκπαίδευση είναι 40’), και θα πραγματοποιείται από τις 2 έως τις 5 μμ. για τα Δημοτικά, και 2 με 4:20 για τα Νηπιαγωγεία, συμπεριλαμβανομένων μικρών διαλειμμάτων. Γιατί προκρίθηκε το μεσημεριανό/απογευματινό ωράριο; Για δύο βασικούς λόγους: αφενός, για να διευκολυνθούν οι οικογένειες, είτε επειδή έχουν μεγαλύτερα παιδιά που θα έχουν τηλεκπαίδευση τις πρωινές ώρες είτε επειδή οι γονείς τηλε-εργάζονται, και επίσης όλοι κάνουν χρήση συσκευών για την εξ αποστάσεως εργασία ή εκπαίδευση, αφ’ ετέρου για να περιορίσουμε την ταυτόχρονη χρήση όλων των δικτύων από μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενους κ.ο.κ. Οδηγίες θα σταλούν σήμερα σε όλα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία της χώρας, ώστε να ακολουθήσουν δύο ημέρες προσαρμογής, πριν την έναρξη των ψηφιακών μαθημάτων την Τετάρτη.
Υπενθυμίζεται ότι, εφόσον κάποιος συνδέεται στις πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το Υπουργείο για την τηλεκπαίδευση, δεν υπάρχει χρέωση δεδομένων (data), και ευχαριστούμε θερμά τους παρόχους για αυτό. Υπάρχει επίσης δυνατότητα σύνδεσης στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και μέσω σταθερού τηλεφώνου με αστική χρέωση. Από τον Μάρτιο, το Υπουργείο στέλνει τεχνολογικό εξοπλισμό στα σχολεία, μέσα από σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια και δωρεές.
Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα μέτρα είναι καθαρά προληπτικού χαρακτήρα. Δεν υποδεικνύονται από το επιδημιολογικό φορτίο στις σχολικές μονάδες καθ’ εαυτές, στις οποίες δεν έχουμε διαπιστώσει τάση διασποράς του ιού, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη μείωση της κινητικότητας των ενηλίκων.
Όπως είπε η κα Κεραμέως:
Κυρίες και κύριοι,
Κατανοούμε απόλυτα την αναστάτωση που προκαλεί στην καθημερινότητα κάθε νέο μέτρο που ανακοινώνεται, πόσο μάλλον όταν αφορά έναν τόσο ευρύ και ευαίσθητο πληθυσμό, όπως ο μαθητικός. Και, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία.
Ωστόσο, όπως μας έχουν υποδείξει οι ειδικοί επιστήμονες με την πολύτιμη συμβολή των οποίων έχουμε πορευτεί μέχρι σήμερα, η πρόσφατη εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα μας είναι τέτοια που καθιστά αυτά τα μέτρα αναγκαία, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά από κοινού, ο καθένας και η καθεμία από εμάς με θυσίες και προσωπικό κόστος, τη διασπορά του κορωνοϊού στη χώρα. Στόχος είναι να βρεθούμε γρήγορα και πάλι όλες και όλοι μαζί στις τάξεις των σχολείων μας και στη συντροφιά των αγαπημένων μας ανθρώπων. Πρόκειται για μέτρα αναγκαία, για μέτρα προληπτικά, για μέτρα προσωρινά, που λαμβάνονται προκειμένου να περιορίσουμε τη διασπορά του ιού και να προστατευθούμε όλοι.
Την άνοιξη αλλά και από την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μας, οι γονείς και κηδεμόνες, επιδείξατε εντυπωσιακή προσαρμοστικότητα και μεγάλη ευσυνειδησία στη μετάβαση από τη δια ζώσης διδασκαλία στην τηλεκπαίδευση. Έτσι και τώρα, θα αξιοποιήσουμε όλα τα εργαλεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για να κρατήσουμε τη μαθησιακή διαδικασία ζωντανή σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες και πρωτόγνωρες συνθήκες. Δυσκολίες ασφαλώς και υπάρχουν και θα υπάρχουν – εδώ είμαστε για να επιλύουμε όποια δυσκολία προκύπτει, για να διορθώνουμε όποια αρρυθμία, για να βελτιώνουμε τις λύσεις.
Την εβδομάδα που μας πέρασε, όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας προχώρησαν κανονικά σε πλήρες 6ωρο ή 7ωρο πρόγραμμα – κατά περίπτωση – μέσω τηλεκπαίδευσης. Λειτουργούν ταυτόχρονα πάνω από 40.000 διαδικτυακά τμήματα την ημέρα, 700.000 μαθητές και εκπαιδευτικοί έχουν προσαρμοστεί άριστα στις νέες αυτές συνθήκες. Η καθολική αυτή τηλεκπαίδευση είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο εγχείρημα, το οποίο πιστώνεται στην ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα. Και η χώρα μας είναι πρωτοπόρος σε αυτό. Δεν είναι μόνο ένα άλμα της εκπαιδευτικής κοινότητας στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά ένα φωτεινό παράδειγμα προσαρμοστικότητας της κοινωνίας μας στις ακραίες συνθήκες που ζούμε.
Είμαστε όλοι μαζί σε αυτόν τον αγώνα, σε αυτή τη μάχη. Θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να κρατήσουμε την εκπαιδευτική διαδικασία ζωντανή, για να επιτρέψουμε στα παιδιά μας να συνεχίσουν όσο πιο απρόσκοπτα γίνεται τη μαθησιακή διαδικασία. Ξέρω ότι είναι δύσκολο για όλους, θα τα καταφέρουμε όμως όλοι μαζί.
Και μαζί θα βγούμε από αυτή την κρίση, πιο δυνατοί.».