Παρά τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών στην αξιολόγηση, ο θεσμός που έχει ψηφιστεί από το 2021 προχωράει κανονικά στα σχολεία και σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου Παιδείας οι πρώτες αξιολογήσεις εκπαιδευτικών θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.
Πρόκειται για τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, στους οποίους έχει δοθεί προτεραιότητα από την πολιτική ηγεσία, καθώς η αξιολόγηση αποτελεί το «χαρτί» για να λάβουν αναδρομικά τη μονιμοποίησή τους.
Πρόσφατα, το υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του υπενθύμισε τις πειθαρχικές αλλά και ποινικές συνέπειες όλων όσοι αντιδρούν με την αξιολόγηση, ενώ δεν απέφυγε και τη δικαστική οδό για να ανατρέψει την απεργία-αποχή από τη διαδικασία της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.
Το νομικό πλαίσιο για την αξιολόγηση εφαρμόζεται σε μία περιγραφική κλίμακα τεσσάρων βαθμών και αφορά δύο πεδία. Το πρώτο πεδίο προβλέπει την αξιολόγηση του διδακτικού και παιδαγωγικού έργου του εκπαιδευτικού, το οποίο αφορά τόσο στη γενική και ειδική διδακτική του γνωστικού αντικειμένου όσο και στο παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, και το δεύτερο πεδίο αφορά στην υπηρεσιακή συνέπεια και την επάρκεια του εκπαιδευτικού.
Η περιγραφική κλίμακα αξιολόγησης έχει τέσσερις διαβαθμίσεις: εξαιρετικό, πολύ καλό, ικανοποιητικό και μη ικανοποιητικό, με όσους λάβουν την καλύτερη αξιολόγηση να έχουν επιπλέον μοριοδότηση για τη διεκδίκηση θέσης στελέχους εκπαίδευσης, ενώ όσοι αξιολογηθούν αρνητικά θα πρέπει να παρακολουθήσουν επιμορφωτικά προγράμματα, ώστε να καλυφθούν τυχόν κενά.
Η αξιολόγηση ξεκίνησε με τους νεοδιόριστους, δηλαδή όσοι μετά το 2020 διορίστηκαν στα σχολεία ως εκπαιδευτικοί ή ως μέλη ειδικού βοηθητικού προσωπικού και ειδικού επιστημονικού προσωπικού.
Σημειώνεται ότι τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει πάνω από 28.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση και σε αυτόν τον αριθμό δίνεται προτεραιότητα από την πολιτική ηγεσία.
Επόμενη ομάδα εκπαιδευτικών που αναμένεται να αξιολογηθεί είναι οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία ή όσοι διεκδικούν θέσεις ευθύνης. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι σταδιακά να αξιολογηθούν όλοι οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί στα ελληνικά σχολεία και στη συνέχει αυτή η διαδικασία να επαναλαμβάνεται κάθε τέσσερα χρόνια.
Κυρώσεις
Απεργία-αποχή, παραστάσεις διαμαρτυρίας, εντάσεις. Αυτές είναι οι μορφές κινητοποίησης που έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, μετά την ψήφιση του νόμου. Η πολιτική ηγεσία έχει ήδη πετύχει -για μία ακόμα χρονιά- τη δικαστική δικαίωση ενάντια στις απεργίες- αποχές, ενώ ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ιωάννης Κατσαρός, σε εγκύκλιό του προς τα σχολεία και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης υπενθύμισε σε όσους συμμετέχουν στην απεργία-αποχή ή παρακωλύουν καθ’ οποιονδήποτε τρόπο τη διαδικασία της αξιολόγησης των ίδιων ή άλλων εκπαιδευτικών ότι θα υποστούν κυρώσεις και πειθαρχικές ποινές, οι οποίες μπορεί να τους «κοστίσουν» πρόστιμα με παύση των αποδοχών τους. Η παρακώλυση της διαδικασίας με ύβρεις, βιαιοπραγίες και προπηλακισμούς μπορεί να επιφέρει ακόμα και ποινή φυλάκισης.