Πώς σχολίασε ο Νικηφόρος Κωνσταντίνου όσα είπε ο υπουργός παιδείας στη συνέντευξη που παραχώρησε στην κρατική τηλεόραση.
Αναλυτικά:
Απάντηση στο μονόλογο ενός υπουργού ή Η «αποδόμηση» ενός μονολόγου
Χθες το βράδυ παρακολουθήσαμε μία συνέντευξη τύπου του Υπουργού Παιδείας στην κρατική τηλεόραση, η οποία παρά τις προσπάθειες των δημοσιογράφων να γίνει μία ουσιαστική συζήτηση σε κάποια σημεία με στοχευόμενες ερωτήσεις, εξελίχθηκε σε έναν διαρκή μονόλογο του Υπουργού άλλοτε μη απαντώντας και άλλοτε οδηγώντας την συζήτηση σε «φίλια» προς αυτόν μονοπάτια.
Θα προσπαθήσουμε με το κείμενο αυτό να απαντήσουμε σημείο προς σημείο σε όλα όσα αναφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας αλλά και να ενημερώσουμε την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία για όσα μας στέρησε η κρατική τηλεόραση με την μη κλήση μας στη συγκεκριμένη συζήτηση.
Υ.Π. «Η Ομοσπονδία δεν έχει καταθέσει προτάσεις και δηλώνει άρνηση…»
Κύριε Υπουργέ δεν ζητήσατε ΠΟΤΕ την πρόταση της Ομοσπονδίας για τις αλλαγές στο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης.
Τον Σεπτέμβριο του 2018 που είχαμε συνάντηση μαζί σας για τους μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και τις προσλήψεις των αναπληρωτών μας είπατε επί λέξει: «…. Μην ακούτε τις διαρροές που παρουσιάζονται κατά καιρούς και θα σας καλέσω άμεσα για χωριστή συνάντηση με θέμα τις αλλαγές στο Λύκειο». Από τότε πέρασαν πολλοί μήνες χωρίς καμία χωριστή συνάντηση και καμία συζήτηση πάνω στις αλλαγές αυτές.
Παρόλα αυτά η πλειοψηφία των παρατάξεων (4 από τις 5 στο ΔΣ της ΟΛΜΕ) απέρριψε εκείνες τις διαρροές από το ΙΕΠ, με ανακοίνωσή της στις 17/9/2018 και ζητούσε να μην προχωρήσει το Υπουργείο σε θεσμοθέτηση αυτών των αλλαγών χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την Ομοσπονδία.
Οι θέσεις της Ομοσπονδίας για το Λύκειο είναι γνωστές και τεκμηριωμένες από εκπαιδευτικά συνέδρια και στάλθηκαν στο Υπουργείο από την άνοιξη του 2018 όταν υπήρχαν και άλλες «διαρροές» από μεμονωμένα πρόσωπα αλλά και επιτροπές που λειτουργούσαν όλα αυτά τα χρόνια παράλληλα με τα θεσμοθετημένα όργανα του Υπουργείου (ΙΕΠ).
Κύριε Υπουργέ όχι μόνο δεν δηλώσαμε ΠΟΤΕ άρνηση για διάλογο και συνάντηση αλλά τον απαιτούσαμε με συνεχή αιτήματα.
Ο χρόνος περνούσε και η Ομοσπονδία συνεχώς ζητούσε συνάντηση μαζί σας. Στάλθηκαν πάνω από 3 με 4 αιτήματα για χωριστή συνάντηση για το Λύκειο από την Ομοσπονδία στη Γραμματεία σας γιατί η αγωνία μαθητών και γονιών είχε φτάσει στο «κόκκινο»! Ήμασταν καθημερινοί αποδέκτες πιέσεων συναδέλφων, μαθητών και γονιών γιατί σας άκουγαν καθημερινά στις συνεντεύξεις τύπου που δίνατε ότι οι αλλαγές θα ξεκινούσαν από την Β Λυκείου η οποία τελείωνε!
Αποδεχτήκατε το τελευταίο αίτημα της Ομοσπονδίας τον Μάρτιο 2019 και οργανώθηκε συνάντηση μαζί σας την Παρασκευή 15/3/2019 μετά την οποία ανακοινώσατε στους δημοσιογράφους ότι το σχέδιο θα το βγάζατε στη διαβούλευση την Δευτέρα 18/3 ενώ μέσα στη σύσκεψη είχατε δεσμευτεί ότι θα υπήρχε και νέα συνάντηση με την ΟΛΜΕ. Μετά τη δέσμευση αυτή έγινε νέα συνάντηση μαζί σας την Τετάρτη 20/3/2019 στην οποία ανακοινώσατε στην Ομοσπονδία ότι αυτό είναι το σχέδιο και δεν δέχεστε καμία αλλαγή ή πρόταση επ’ αυτού. Γι αυτό και 2 μέρες μετά το βγάλατε στη διαβούλευση.
Υ.Π.: «… δεν μιλά κανείς για παθογένειες του Λυκείου… δεν λειτουργεί το λύκειο … »
Κύριε Υπουργέ στη συνάντηση που είχαμε μαζί σας τον Σεπτέμβριο 2018 για άλλο θέμα και άνοιξε το ζήτημα των αλλαγών στο Λύκειο η ομοσπονδία μόνη της αναφέρθηκε σε παθογένειες που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Προβλήματα όπως οι άδειες τάξεις στην Γ Λυκείου μετά το Πάσχα, άγχος από τις πανελλαδικές, ενδιαφέρον των μαθητών σε συγκεκριμένα μαθήματα, κ.α. μπορούν να αντιμετωπιστούν με συγκεκριμένες ενέργειες και όχι με το σχέδιο που προτείνετε. Απαξιώνοντας το έργο των καθηγητών των Λυκείων αλλά και τα 3 χρόνια σπουδών των μαθητών σε αυτά δεν ενισχύεται η πρόταση σας. Το δικαίωμα των μαθητών να χρησιμοποιούν τις απουσίες για το διάβασμά τους αντιμετωπίζεται με περιορισμό αυτών ανά μήνα. Η μείωση του άγχους από τις πανελλαδικές αντιμετωπίζεται με την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών μέσα στο σχολείο και με περιορισμένη ύλη διδασκαλίας και όχι με τον διπλασιασμό των εξετάσεων (αυτές σε ομάδες σχολείων για την απόκτηση του απολυτηρίου και αυτές των πανελλαδικών για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια) που θα διπλασιάσει το άγχος και την πίεση σε μαθητές και γονείς.
Υ.Π.: «Συζητάμε με τα Πανεπιστήμια, … συζητάμε με την Εκκλησία, … όλα στο τραπέζι… όλα τα θέματα πρέπει να συζητιούνται»
Κύριε Υπουργέ δεν είναι δυνατόν να λέτε ότι κάνετε εξαντλητικό διάλογο με τα Πανεπιστήμια και την Εκκλησία και να αρνείστε τον διάλογο με την Ομοσπονδία, τους μαθητές και τους γονείς για ένα θέμα που αφορά το δημόσιο σχολείο και το μέλλον τους.
Θα περιμέναμε από εσάς όλο το προηγούμενο διάστημα στην επιτροπή αυτή που συνεδρίαζε όλη την περασμένη χρονιά όπως έχουμε πληροφορηθεί να κληθεί και η Ομοσπονδία να καταθέσει τις θέσεις και προτάσεις της. Δεν είναι δυνατόν να πληροφορούμαστε ότι σε κλειστά γραφεία και συσκέψεις παίρνονταν αποφάσεις που αφορούν αλλαγές στο δημόσιο σχολείο και δεν είχαν κληθεί σε αυτές οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών. Δεν αμφισβητούμε τις ικανότητες κανενός συμβούλου ή συνεργάτη σας αλλά η τακτική αυτή είναι η ίδια που ακολουθούν χρόνια τώρα όλοι οι Υπουργοί Παιδείας. Να παίρνουν αποφάσεις ερήμην των εκπαιδευτικών και της σχολικής κοινότητας.
Υ.Π.: «Βλέπουμε ότι υπάρχει πρόβλημα με το νέο απολυτήριο γι’αυτό και δεν θα ισχύσει το 10% από την πρώτη χρονιά..»
Κύριε Υπουργέ, σωστά αναγνωρίσατε το πρόβλημα που από την πρώτη στιγμή ανέδειξε η ΟΛΜΕ. Το πρόβλημα της αντικειμενικότητας και αξιοπιστίας του νέου απολυτηρίου. Δεν μιλάμε για πρόβλημα εγκυρότητας καθώς την εγκυρότητα και το αδιάβλητο των εξετάσεων για το νέο απολυτήριο θα το υπηρετήσουν με μεγάλο αίσθημα ευθύνης όλοι οι καθηγητές της δευτεροβάθμιας όπως το κάνουν τόσα χρόνια τώρα. Καθώς το ποσοστό αποδοχής της εγκυρότητας των πανελλαδικών εξετάσεων από τη ελληνική κοινωνία ξεπερνάει το 90% και αυτό χάρη στους καθηγητές μας.
Πρόβλημα λοιπόν αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας καθώς θα υπάρχει διαφορετικός βαθμός δυσκολίας των θεμάτων από την μία ομάδα σχολείων στην άλλη. Όταν λοιπόν γνωρίζουμε όλοι καθηγητές, μαθητές και γονείς ότι για την εισαγωγή σε μία σχολή υψηλής ζήτησης μετά από τις πανελλαδικές εξετάσεις «παίζει» ρόλο ακόμα και το ελάχιστο μόριο φανταστείτε τι βαθμολογικές ανατροπές θα έχουμε με το 10% του απολυτηρίου που θα προσμετράται.
Υ.Π.: ¨Δίνουμε αξία στο απολυτήριο»
Κύριε Υπουργέ μπορείτε να μας πείτε ποιος αμφισβήτησε το απολυτήριο του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου; Αντίθετα γνωρίζουμε ότι όχι μόνο αξιόπιστο παγκοσμίως είναι αλλά και μαζί με κάποια απλή επιτυχία στις πανελλαδικές αποτελεί το «διαβατήριο» για την εγγραφή των αποφοίτων μας σε όλα τα Πανεπιστήμια του κόσμου.
Από την άλλη ο διαφορετικός τρόπος απόκτησης του Νέου Απολυτηρίου στα Γενικά Λύκεια σε σχέση με αυτόν των Επαγγελματικών Λυκείων έχει ανησυχήσει καθηγητές και μαθητές των ΕΠΑΛ και φοβούνται τεράστια διαρροή τον Σεπτέμβριο του 2019.
Τα ίδια τα στελέχη του υπουργείου σας μας έχουν τονίσει ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί ο ίδιος τρόπος απόκτησης του απολυτηρίου σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ καθώς στην Γ΄ τάξη των Επαγγελματικών Λυκείων γίνονται παραπάνω ώρες τεχνολογικών ειδικοτήτων. Έτσι αν εφαρμόζαμε τα 4 μαθήματα με 6 ώρες το καθένα σε συνδυασμό με τις ώρες των τεχνολογικών ειδικοτήτων θα χρειαζόμασταν ένα σχεδόν διπλάσιο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Κύριε Υπουργέ όχι μόνο για αξία στο απολυτήριο δεν μιλάμε αλλά για υποβάθμιση του απολυτηρίου των ΕΠΑΛ πλέον. Για να θυμηθούμε το απολυτήριο των ΤΕΕ που χρόνια πάλευε η ομοσπονδία να γίνει ισόβαθμο των Ενιαίων Λυκείων. Δεν θέλουμε να επανέλθουμε σε αυτές τις εποχές.
Υ.Π.: «Αν υπήρχε συμφωνία…»
Κύριε Υπουργέ για να υπάρχει συμφωνία απαιτείται ουσιαστικός και ειλικρινής διάλογος. Διάλογος τέτοιος δεν υπήρξε ΠΟΤΕ γιατί δεν τον επιδιώξατε. Αντίθετα απάντηση σε αυτή την στάση σας είχατε από όλες τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις που τις αφορούν αυτές οι αλλαγές.
Όλα τα πολιτικά κόμματα της αντιπολίτευσης το έχουν απορρίψει και δήλωσαν ότι θα το καταψηφίσουν στη Βουλή όταν θα κατατεθεί.
Όλες οι επιστημονικές ενώσεις που τους αφορούν οι αλλαγές αυτές το έχουν καταγγείλει και απορρίψει και αυτές (Φιλολόγων, Μαθηματικών, Φυσικών,…).
Οι μαθητές έχουν ξεκινήσει τις κινητοποιήσεις τους και δηλώνουν ότι δεν θα σταματήσουν ακόμα και αν ψηφιστεί. Το ίδιο δηλώνουν και οι γονείς.
Η ΟΛΜΕ ομόφωνα το έχει απορρίψει και για πρώτη φορά μετά από πάρα πολλά χρόνια έχει φτιάξει ένα πρόγραμμα κινητοποιήσεων που ψηφίστηκε από όλες τις παρατάξεις του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά και από το 90% των Γενικών Συνελεύσεων των ΕΛΜΕ.
Υ.Π.: «… καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τους. Δεν το ανέφερε ποτέ κανένας άλλος υπουργός παιδείας»!
Κύριε Υπουργέ δεν καλύπτουμε ούτε θα καλύψουμε ΠΟΤΕ συναδέλφους που κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τους και θα συμφωνήσουμε σε ότι λέτε. Από την άλλη να σας θυμίσουμε ότι δεν είστε ο μόνος Υπουργός Παιδείας που αναφέρεται σε καθηγητές που κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τους. Το ίδιο είχε κάνει και η κυρία Διαμαντοπούλου στο παρελθόν. Κανένας άλλος υπουργός δεν έχει αναφερθεί όλα αυτά τα χρόνια σε αυτό το γεγονός. Είστε οι μοναδικοί Υπουργοί Παιδείας που το κάνατε!
Υ.Π.: «… Μετά το Πάσχα αρχίζει το παζάρι μαθητών με τους καθηγητές για τις απουσίες…»
Κύριε Υπουργέ μετά την αναφορά σας στα ιδιαίτερα μιλήσατε και για παζάρι με τις απουσίες! Παζάρι που σύμφωνα με τα λεγόμενά σας «κρύβει» συνδιαλλαγή! Αν οι υπηρεσίες σας έχουν τέτοια στοιχεία να τα αναφέρουν στα αρμόδια όργανα του υπουργείου και να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να σταματήσει η όποια κατασυκοφάντηση του συνόλου των καθηγητών για κάποια μεμονωμένα παραδείγματα που οι υπηρεσίες σας γνωρίζουν.
Κύριε Υπουργέ με αναφορές σε ιδιαίτερα μαθήματα και παζάρια μαθητών – καθηγητών (παραδείγματα που αφορούν μεμονωμένες περιπτώσεις και δεν αγγίζουν το σύνολο των χιλιάδων εκπαιδευτικών) δεν δείχνετε καμία εμπιστοσύνη στο δύσκολο έργο και αποστολή των χιλιάδων συναδέλφων μας που βλέπουν τον Υπουργό τους να τους στοχοποιεί και να τους απαξιώνει.
Υ.Π.: «… Αυξήσαμε την ύλη… ούτε λίγη, ούτε πολλή,… το μελετήσαμε το ζήτημα…»
Κύριε Υπουργέ, αυξήσατε την ύλη μετά την αύξηση των ωρών διδασκαλίας των 4 μαθημάτων των κατευθύνσεων. Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας των μαθημάτων με την ταυτόχρονη αύξηση της ύλης δεν μειώνει ούτε το άγχος των καθηγητών να προλάβουν να την ολοκληρώσουν ούτε και την πίεση των μαθητών και την παπαγαλία. Αυξήσατε την ύλη χωρίς να ρωτήσετε τους εκπαιδευτικούς της τάξης. Δεν μπορεί όλες αυτές οι αλλαγές να γίνονται μέσα σε κλειστά γραφεία με τον εκπαιδευτικό της τάξης απόντα.
Υ.Π.: «… η Γ Λυκείου ως προπαρασκευαστικό έτος δεν σημαίνει φροντιστήριο … στην Β Λυκείου θα τελειώνουν τις εγκύκλιες σπουδές…»
Κύριε Υπουργέ οι 6 ώρες για κάθε ένα από τα 4 μαθήματα είναι φροντιστηριοποίηση του σχολείου. Δεν συμφωνεί η Ομοσπονδία ότι οι εγκύκλιες σπουδές πρέπει να τελειώνουν στην Β Λυκείου. Οι Γενικές γνώσεις και σε όλες τις επιστήμες πρέπει να διδάσκονται και στις 3 τάξεις του Λυκείου. Διαχρονική θέση της ΟΛΜΕ είναι ότι το Λύκειο πρέπει να εξασφαλίζει την αυτονομία και να διατηρεί το μορφωτικό του χαρακτήρα για όλα τα παιδιά και να μη συνδέεται με τις πανελλαδικές εξετάσεις και το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Είμαστε αντίθετοι στη συρρίκνωση της γενικής εκπαίδευσης του Λυκείου, στη δραματική μείωση των γνωστικών αντικειμένων, στη μετατροπή του σε προθάλαμο για την Ανώτατη εκπαίδευση και στην αποδόμηση του μορφωτικού του χαρακτήρα.
Υ.Π.: «… μέσα στο σχολείο να προετοιμαστεί ο μαθητής…»
Κύριε Υπουργέ ο στόχος του σχολείου είναι να του δίνει όλες αυτές τις γνώσεις σε όλα τα επιστημονικά πεδία για να βγει έτοιμος στην κοινωνία και στη ζωή. Η καλύτερη προετοιμασία σε κάποια μαθήματα μπορεί να γίνει μέσα στο σχολείο με τον θεσμό της Ενισχυτικής Διδασκαλίας. Θεσμός που έχουν υποβαθμιστεί πάρα πολύ και δεν επιτελεί τον ρόλο και την αποστολή που θα πρέπει να έχει. Όταν ξεκινάει μετά τα Χριστούγεννα ή πριν το Πάσχα τα προηγούμενα χρόνια δεν μπορεί να βοηθήσει τον μαθητή που τη χρειάζεται. Λύση λοιπόν υπάρχει και δεν χρειάζεται να μετατρέψουμε το σχολείο σε φροντιστήριο.
Ενισχυτική Διδασκαλία που θα ξεκινάει στις 11 Σεπτεμβρίου και σε όλα τα Λύκεια της χώρας, στελεχωμένη με όλους τους καθηγητές για τα μαθήματα που πρέπει να προετοιμαστούν καλύτερα οι μαθητές για τις πανελλαδικές εξετάσεις και με μικρά τμήματα ώστε η να γίνεται καλύτερη συνεργασία μαθητών και καθηγητών.
Κύριε Υπουργέ έστω και την ύστατη ώρα ξεκινήστε έναν ουσιαστικό και συναινετικό διάλογο με την Ομοσπονδία και όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, όπως άλλωστε δηλώνετε ότι κάνετε με την πανεπιστημιακή κοινότητα και την Εκκλησία και μη προχωρήσετε σε μία θεσμοθέτηση που θα φέρει απέναντί σας την ελληνική κοινωνία και τους εκπαιδευτικούς.
Μετά τιμής
Νικηφόρος Κωνσταντίνου
Πρόεδρος ΟΛΜΕ