Με υπόμνημά της προς το υπουργείο Εργασίας και τον διοικητή της ΔΥΠΑ, Σπύρο Πρωτοψάλτη, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Κέντρων Δια Βίου Μάθησης εκφράζει την αγανάκτησή της σχετικά με τα κριτήρια για την ένταξη στο μητρώο επιλέξιμων παρόχων τονίζοντας πως ο νόμος είναι πρακτικα ανεφάρμοστος.
Το υπόμνημα αναφέρει:
«Επειτα από την με αρ. πρωτ. 1177860/11-11-2024, Πρόσκληση της Υπηρεσιας σας προς τους παρόχους καταρτισης για την ένταξη στο μητρωο επιλεξιμων παρόχων επιδοτουμενης ΣΕΚ του αρ. 37 του Ν. 4921/2022, θα θελαμε να σας εκθεσουμε τις αποψεις μας επι του θεματος που απτεται ευθέως του επαγγελματικου μας πεδίου και να σας επισημάνουμε οτι ο νομος, όπως εισαγεται ειναι πρακτικα ανεφάρμοστος.
Τα δυο από τα πεντε κριτηρια του Νομού, τα οποια προβλεπουν οτι: «τουλαχιστον το πενηντα τοις εκατο (50%) των ανεργων καταρτισθεντων βρηκε εργασια» και «τουλαχιστον το ενενηντα τοις εκατο (90%) των εργαζομενων / αυτοαπασχολουμενων καταρτισθεντων διατηρησε την ιδιοτητα του εργαζομενου / αυτοαπασχολουμενου», ειναι αδυνατον να καλυφθουν απο οποιονδηποτε παροχο καταρτισης, και το αποτελεσμα θα ειναι αν επιχειρηθει η εφαρμογη του ανωτερω νομου, να χασουν την αδεια τους για δυο (2) ετη το συνολο των αδειοδοτημενων ΚΔΒΜ με αυτη την μορφη.
Ο νομος, διακηρυσσοντας στη θεωρια την εφαρμογη συστηματος «ποιοτικης καταρτισης», στην πραγματικοτητα δρα τιμωρητικα για οσα ΚΔΒΜ δεν προωθησουν στην απασχοληση το 50% των ανεργων, και διατηρησουν την εργασια το 90% των εργαζομενων που θα καταρτιστουν, κατι που ειναι και ανεφαρμοστο αλλα και εκτος του πεδιου των υποχρεωσεων μας ως επιχειρησεων. Συμφωνα με τον ανωτερω νομο υποχρεουμαστε να προωθησουμε στην απασχοληση ανεργους η οποιοι εχουν δελτια ανεργιας με ισχυ πανω απο 3 χρονια.
Ειναι απολυτως παραλογο, ενω οι υπηρεσιες της ΔΥΠΑ που εχουν καταστατικα αποκλειστικη αρμοδιοτητα την εξευρεση εργασιας σε ανεργους, δεν εχουν επιτυχει τον στοχο αυτο να καλουμαστε εμεις – οι ιδιωτικες επιχειρησεις – επι ποινη αποκλεισμου να δωσουμε λυση σε ενα προβλημα που ταλανιζει διαχρονικα τη χωρα και που δεν εχουν μπορεσει να δωσουν λυση, ειδικα με τα κριτηρια και τους στοχους που τιθενται απο το Νομο ολες οι κυβερνησεις που εχουν αποπειραθει να το πραξουν.
Στις τελευταιες προσκλησεις, τα ΚΔΒΜ, μεσα σε ογδοντα ωρες μικτης καταρτισης, υποχρεουμαστε να καταρτισουμε, ηλικιες ανεργων και εργαζομενων απο δεκαοκτω εως εξηντα πεντε ετων σε «πρασινες δεξιοτητες», σε κοινα και περιορισμενα αντικειμενα (μολις τρια ο καθε παροχος), χωρις να υπαρχει ευελιξια εμπλουτισμου και εξειδικευσης των εκπαιδευτικων προγραμματων.
Περαν τουτων, η «μικτη καταρτιση 80 ωρων» ειναι ελαχιστες και δεν προκειται να δωσει στους ωφελουμενους τις απαραιτητες γνωσεις, ωστε να ειναι σε θεση να ανταποκριθουν σε πραγματικες συνθηκες εργασιας και στην ουσια προκειται για ενα κενο γραμμα μιας ψευτοκαταρτισης η οποια προσβαλλει την ποιοτητα του εργου μας.
Αν δεν υπαρξουν στοχευμενα προγραμματα καταρτισης ανω των 250 ωρων τα οποια θα σχεδιαζονται σε συνεργασια με φορεις που αντιπροσωπευουν κλαδους αιχμης οπως π.χ. ο Τουρισμος, η Υγεια αλλα και τα Τεχνικα επαγγελματα, ωστε να ανταποκρινονται στις αναγκες και στους στοχους της εκαστοτε προσκλησης, ειναι ασκοπο να μιλαμε για ποιοτικη καταρτιση και πολυ περισσοτερο να τιμωρειτε τις επιχειρησεις μας επειδη δεν βρισκουν δουλεια σε ανεργους η δεν εξασφαλιζουν εργασια σε εργαζομενους, κατι που ειναι εντελως εκτος των καταστατικων σκοπων μας και του επαγγελματικου αντικειμενου μας.
Η χρηση μιας μαθησης βασισμενης στο χωρο εργασιας αλλα και της ειδικης επιμορφωσης σε τεχνικα επαγγελματα, με στενη συνδεση με την τοπικη αγορα εργασιας και ενταξη της μη τυπικης και ατυπης μαθησης, θα δωσει μια ελκυστικη λυση, μειωνοντας σημαντικα την ανεργια της χωρας μας και αυξανοντας ποιοτικα τις Υπηρεσιες Παροχων μας του εργου μας αλλα και της Χωρας μας.
Όπως γνωριζετε τα ΚΔΒΜ ειναι πιστοποιημενα εξεταστικα κεντρα για εξετασεις ΕΣΥΔ και ΕΟΠΠΕΠ. Μαλιστα, συμφωνα με την τελευταια ΚΥΑ του ΕΟΠΠΕΠ, οι επιχειρησεις μας τροποποιησαν τα λογισμικα τους (υποβαλλομενες σε μεγαλα εξοδα) στις δυο τελευταιες πιο συγχρονες εκδοσεις, ωστε να μπορουν να διατηρησουν την ιδιοτητα του εξεταστικου κεντρου.
Στις τελευταιες προσκλησεις ανεργων και εργαζομενων, εφαρμοσατε, αιφνιδιως και το εξης παραδοξο: καταργησατε την πιστοποιημενη αυτη ιδιοτητα μας για τις εξετασεις πιστοποιησης προγραμματων ΣΕΚ! Για ποιο λογο αμφισβητειτε τις αποφασεις ΕΣΥΔ, ΕΟΠΠΕΠ; Ποιος σας εγγυαται οτι τα κεντρα που πλεον οριζετε «ως καταλληλα» να διεξαγουν τις εξετασεις εχουν τον καταλληλο εξοπλισμο και τα απαραιτητα μεσα για την διαφανεια αυτη που τοσο επισταμενα ζητατε;
Ενταχθηκαμε στο καθεστως του Νομου 4912/2022 και συμμορφωθηκαμε πληρως σε οσες απαιτησεις μας ορισατε, ωστε να εξελιχθουμε και να συμβαλλουμε ενεργα στη νεα κατασταση που στο αμεσο μελλον θα διαφαινοταν και θα συνεβαλλε στο να εξελιχθει το εργο ολων μας. Γνωριζετε καλως οτι δραστηριοποιουμαστε με πληθος αυτοχρηματοδοτουμενων προγραμματων, με Ευρωπαικα προγραμματα, με Πανεπιστημια, με Επιμελητηρια, με μοριοδοτουμενα προγραμματα, με ξενες γλωσσες κ.α. οπου ολα οδηγουν σε Πιστοποιηση. Παρα ταυτα, εκφραζεται απο διαφορες πλευρες με ακρως προσβλητικο τροπο επαναλαμβανομενη δυσπιστια απεναντι μας παροτι η κυρια δραστηριοτητα μας εδω και σαραντα συναπτα ετη ειναι η καταρτιση συνοδευομενη με τις αναλογες εξετασεις πιστοποιησης με εξαιρετικα αποτελεσματα και με διαφανεια στο εργο μας.
Εδω και μηνες εχει περιελθει στα χερια μας ο οδικος χαρτης για την εισαγωγη ενος ελληνικου συστηματος διασφαλισης ποιοτητας για τη μη τυπικη εκπαιδευση, ο οποιος εκπονηθηκε στο πλαισιο του εργου «Υποστηριξη για τον σχεδιασμο ενος εθνικου πλαισιου διασφαλισης ποιοτητας της μη τυπικης εκπαιδευσης και της αξιολογησης και επικυρωσης της προηγουμενης μαθησης», το οποιο χρηματοδοτηθηκε απο την Ευρωπαικη Ένωση μεσω του Μεσου Τεχνικης Υποστηριξης (REFORM/IM2021/009) και υλοποιηθηκε απο τον ΟΟΣΑ σε συνεργασια με τη Γενικη Διευθυνση Στηριξης Διαρθρωτικων Μεταρρυθμισεων της Ευρωπαικης Επιτροπης», οπου συμμετειχαν διεθνης εμπειρογνωμονες και εκπροσωποι κοινωνικων εταιρων και φορεων, μεσα σε αυτους και εκπροσωπος της ΔΥΠΑ.
Η ανωτερω εκθεση περιγραφει 7 βασικα βηματα, τα οποια θα πρεπει να τηρουν οι φορεις κατα την αναπτυξη συστηματων διασφαλισης ποιοτητας, και παρεχει συστασεις σχετικα με τα εργαλεια που θα πρεπει να χρησιμοποιηθουν στο Ελληνικο συστημα διασφαλισης ποιοτητας για τη μη τυπικη εκπαιδευση. Περιλαμβανει τους δεικτες, την εφαρμογη, τη διακυβερνηση, την υλοποιηση και τη χρηματοδοτηση του συστηματος, τις δομες που θα πρεπει να αναπτυχθουν και τα μεταβατικα μετρα και τα επομενα βηματα που θα πρεπει να ακολουθηθουν.
Ο οδικος χαρτης, προτεινει την εφαρμογη 29 δεικτων (αδειοδοτησης και ποιοτητας) οπου πραγματικα πιστευουμε οτι το μεγαλυτερο μερος αυτων, επαληθευουν οτι ο παροχος καταρτισης διαθετει τα καταλληλα εχεγγυα για την παροχη καταρτισης υψηλης ποιοτητας και περιλαμβανουν βασικες απαιτησεις οργανωσης, υποδομων, εξοπλισμου και παρεχομενων υπηρεσιων. Μαλιστα στον καταλογο των δεικτων, αναφερεται οτι οι δεικτες αναπτυχθηκαν και συμφωνηθηκαν απο την ομαδα εμπειρογνωμονων, στην οποια συμμετειχε και η ΔΥΠΑ.
Αναρωτιομαστε για ποιο λογο η ΔΥΠΑ, θελει τοσο επιμονα, να εφαρμοσει ενα νομο ο οποιος ευαγγελιζεται με μολις τρεις δεικτες ανα ομαδα στοχου (ανεργους, εργαζομενους) την ποιοτικη εκπαιδευση. Γνωριζετε και εσεις οι ιδιοι οτι με την εφαρμογη του νομου θα απενταχθει απο το μητρωο το συνολο των ΚΔΒΜ με αυτη την μορφη.
Καλουμε λοιπον ολους τους εμπλεκομενους φορεις οπως εισακουσουν την εκκληση μας για διαλογο, μεταξυ πολιτειας και φορεων καταρτισης, ετσι ωστε να υπαρχει διαρκης επικοινωνια, ενημερωση και ανταλλαγη αποψεων με στοχο την ποιοτικη εκπαιδευση και την απο καθε αποψη ευδοκιμηση των προγραμματων καταρτισης.
Αναμενουμε απο εσας να ορίσετε μια άμεση, δια ζωσης συνάντηση προκειμενου να συζητησουμε τις προτάσεις μας στους άνω προβληματισμούς μας.
Με εκτιμηση,
Το προσωρινο ΔΣ της Ομοσπονδιας