Σε συνέντευξη που έδωσε στο κανάλι της Βουλής και στην Εκπομπή “βουλής βήμα”, ο υπουργός παιδείας κ. Γαβρόγλου τόνισε για τα ΑΕΙ , ΤΕΙ, τα μεταπτυχιακά και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο επιγραμματικά τα εξής:
- Στις προτάσεις του υπουργείου δεν υπήρχαν ενστάσεις από τους Πρυτάνεις.
- Η κρατική χρηματοδότηση για την Εκπαίδευση είναι Τραγική.
- Θα γίνει συγκρότηση επιτροπής που θα μελετήσει τα οικονομικά της εκπαίδευσης από τα προ νήπια μέχρι τα διδακτορικά.
- Από την ίδρυση του Ελληνικού Κράτους δεν έχει γίνει καμία μελέτη για τα οικονομικά της Εκπαίδευσης. Το υπουργείο προτίθεται να συγκροτήσει αυτή την επιτροπή εμπειρογνομώνων που θα μελετήσει τα οικονομικά της Εκπαίδευσης και θα δώσει λύσεις. Μάλιστα προς τιμή τους, τα κόμματα της αντιπολίτευσης μετά από αίτημα του Υπουργού, θα υποδείξουν άτομα για να μπουν σε αυτή την επιτροπή.
- Η δέσμευση της κυβέρνησης είναι ότι σε 3 χρόνια θα κλείσει η ψαλίδα των ανελαστικών δαπανών.
Για τα μεταπτυχιακά και τις αμοιβές τους
Επιγραμματικά αναφέρουμε μερικά σημεία για τα οποία μίλησε ο Υπουργός
- Τα μεταπτυχιακά είναι από τα επιτυχημένα πράγματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Όμως τα μεταπτυχιακά είναι κατ’ εξοχήν κλάδος που ενισχύει την ακαδημαϊκότητα και εκεί θα πρέπει αυτά να στοχεύουν. Πολλές φορές επειδή το οικονομικό κομμάτι είναι κυρίαρχο δημιουργούνται πολλά προβλήματα. Θα πρέπει όμως να κάνουμε ένα μεταπτυχιακό όχι με βάση τα οικονομικά κριτήρια, αλλά με βάση τα ακαδημαϊκά.
- Στα μεταπτυχιακά των ιδρυμάτων δεν πρέπει να ανακατεύεται η πολιτεία.
- Υπάρχει όμως αποφασιστικότητα ώστε να ρυθμιστεί σωστά όλο το ρυθμιστικό πλαίσιο.
- Όσον αφορά το οικονομικό δεν θα πρέπει κανένας νέος που τον έχουν δεχτεί με ακαδημαϊκά κριτήρια, να μείνει έξω από τα οικονομικά κριτήρια, δηλαδή από τις οικονομικές δυσχέρειες που μπορεί να έχει η οικογένεια του κα. Επομένως δεν υπάρχει περίπτωση να μείνει κανένας έξω που δεν μπορεί να τα παρακολουθήσει.
- Υπάρχουν τα δωρεάν μεταπτυχιακά και τα μεταπτυχιακά που έχουν χρέωση. Στα μεταπτυχιακά που δεν είναι δωρεάν πρέπει να καθορίζονται τα τέλη εγγραφής με βάση το κόστος του προγράμματος. Αν δεν υπάρχει κόστος δεν υπάρχει κανένας λόγος το μεταπτυχιακό να μην προσφέρεται δωρεάν.
- Προσωπική μου γνώμη είναι ότι “Οι διδάσκοντες δεν θα πρέπει να παίρνουν αμοιβές”.
- Θα μπορούν να κάνουν μέχρι 2 μεταπτυχιακά μαθήματα (ένα σε δικό τους τμήμα και ένα σε άλλο τμήμα)
- Οι διδάσκοντες όμως θα πρέπει να κάνουν μάθημα (όχι πχ συνδιδασκαλία και ο διδάσκων θα δανείζει το όνομα του ώστε να το κάνει άλλος)
- Αμοιβές έως 25% του μισθού των καθηγητών.
- Ένα τμήμα που θέλει να κάνει ένα μεταπτυχιακό και που πρέπει να το δικαιολογήσει επιστημονικά, καθώς και να δικαιολογήσει το κόστος του, δεν μπορεί να μην έχει κατά πλειοψηφία το προσωπικό για να διδάξει το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό. Εδώ έχουμε εντοπίσει τμήματα που έχουν 1 ή 2 διδάσκοντες και κάνουν μεταπτυχιακά.
- Τα παραπάνω αν εφαρμοστούν εξασφαλίζουν ότι περιορίζεται ο αριθμός και κανονικοποιείται το σύστημα.
- Πρώτη προτεραιότητα θα είναι οι νέοι επιστήμονες και μετά οι καθηγητές.
Για τα εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά
Επιγραμματικά αναφέρουμε τα βασικότερα σημεία
- Είναι πολύ σύνθετο το πρόβλημα
- Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο και άρα πρέπει να συγκροτηθεί ένα.
- Συγκροτούνται επιτροπές και μία από τις οποίες είναι και για τα εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά.
- Υπάρχει μια πονηρή διάσταση. “Να κάνουμε αμέσως πολλά εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά που θα φέρουν χρήματα στα Πανεπιστήμια. Δεν πρέπει να παίρνουμε αποφάσεις με βάση τα χρήματα που θα φέρει ένα μεταπτυχιακό στο πανεπιστήμιο. Συμφωνούμε να έρθουν χρήματα αλλά με κανόνες. Και κανόνες κυρίως ακαδημαϊκότητας.
Για το Ανοικτό Πανεπιστήμιο
- Το ανοικτό πανεπιστήμιο έχει ιδιαιτερότητες. Λειτουργεί ήδη 20 χρόνια από το 1996 .
- Θέλουμε να δούμε και εδώ το θεσμικό πλαίσιο.
- Το ανοικτό πανεπιστήμιο έχει τεράστια τεχνογνωσία για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Επομένως η οποιαδήποτε ρύθμιση και για τα άλλα πανεπιστήμια όσον αφορά την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, θα πρέπει να πάρει υπόψη την εμπειρία του ανοικτού πανεπιστημίου.
- Το ανοικτό πανεπιστήμιο έχει μόνιμα μέλη ΔΕΠ (γύρω στα 40) και συμβασιούχους 2000-2500 για να κάνουν τα μαθήματα.
- Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι η επόμενη φουρνιά που θα προσληφθεί σ’ αυτές τις θέσεις θα είναι νέοι επιστήμονες!
Δείτε τα ηχητικά αποσπάσματα για τα όσα είπε για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ και για τα μεταπτυχιακά:
Δείτε ακόμα τι είπε ο υπουργός για για τους μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών και για το προσφυγικό με ηχητικά αποσπάσματα πατώντας εδώ.
Δείτε επίσης πιο αναλυτικά το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα μεταπτυχιακά και γενικότερα για τη λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως παρουσιάστηκε από τον υπουργό στους πρυτάνεις, πατώντας εδώ.
Δείτε τέλος τι είπε για την εκκλησία και το μάθημα των θρησκευτικών πατώντας εδώ