Δευτέρα σήμερα, εν μέσω κακοκαιρίας και επέλασης της «Ελπις» και η σχολική Κοινότητα του Ηρακλείου εχει μπει σε φάση τηλεκπαίδευσης.
Μια απόφαση για την εφαρμογή του συστήματος αυτού, που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις.
Ηδη είχαμε την ανακοίνωση των Συλλόγων εκπαιδευτικών «Δ. Θεοτοκόπουλος» και «Φαιστός» που είχαν επισημάνει πως δεν είναι υποχρεωμένοι οι δάσκαλοι να κάνουν το μάθημα τους από το σπιτι, επισημαίνοντας φυσικά και μια σειρά από παραμέτρους που καθιστούν τη διαδικασία αδύνατη
Την ίδια ώρα, σοβαρό πρόβλημα έχουν και πολλοί γονείς, που λόγω της φύσης της δουλειάς τους, δεν μπορούν να έχουν τα παιδιά τους μπροστά σε έναν υπολογιστή για να παρακολουθήσουν το μάθημα της τηλεκπαίδευσης. Πολλά παιδιά μένουν σήμερα στα σπίτια των παππούδων τους, καθώς οι γονείς τους εργάζονται, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς και τους εκπαιδευτικούς που έχουν και οι ίδιοι τα παιδιά τους στο σπιτι και δεν μπορούν να διαθέσουν τον υπολογιστή τους σε αυτά, αφού και οι ίδιοι πρέπει να διδάξουν εξ αποστάσεως.
Είναι χαρακτηριστικό οτι σε πολλές περιπτώσεις, όπως αναφέρει εκπαιδευτικος το μάθημα της τηλεκπαίδευσης ξεκίνησε, χωρίς σχεδον κανενα μαθητή. Υπήρξαν δηλαδή περιπτώσεις κατά τις οποιες εκπαιδευτικοί έπαιρναν παρουσίες, με τις απουσίες να είναι πάρα πολλές, αφού οι μαθητές επέλεξαν να μην μπουν στην πλατφόρμα.
Από την πλευρά του ο Προιστάμενος της Α/ΘΜΙΑΣ Εκπαίδευσης Ηρακλείου κ. Μανόλης Μπελαδάκης, σε δηλώσεις του, είπε ότι τα σχολεία σήμερα είναι ανοικτά για τους δασκάλους, όχι για τους μαθητές. Μπορεί δηλαδή ένας δάσκαλος να πάει στο σχολείο και από εκεί να κάνει το μάθημα της τηλεκπαίδευσης, το οποιο όπως είπε είναι λύση ανάγκη και όχι λύση επιλογής.
Η ανακοίνωση των Συλλόγων
Τα σχολεία, σε ένα μεγάλο μέρος της χώρας κλείνουν, λόγω των καιρικών συνθηκών, όπως και στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου. Είναι προφανές πως τα ανύπαρκτα μέτρα για την πανδημία, η άρνηση της κυβέρνησης να μειώσει τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα, το κυβερνητικό σχέδιο «ανοιχτές πόρτες και παράθυρα» και σε συνδυασμό με τις υποβαθμισμένες υποδομές, δημιουργούν για μία ακόμα φορά μια εκρηκτική κατάσταση.
Παράλληλα, με ευθύνη και πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ δεν έχει υπάρξει καμία αναβάθμιση στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, αλλά ούτε στις υποδομές και στον τεχνολογικό εξοπλισμό που υπάρχει στα σχολεία.
Ήδη οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, κατ’ εντολή του Υπουργείου Παιδείας, στέλνουν οδηγίες για ΑΜΕΣΗ ενεργοποίηση του WEBEX, δίχως μάλιστα σαφείς οδηγίες και επίσημα έγγραφα με τις υπογραφές και τον αριθμό πρωτοκόλλου.
Υπάρχει, βέβαια, και το πρόσφατο πόρισμα της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα εκθέτει το Υπουργείο Παιδείας για σημαντικές παραβιάσεις κατά την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης. Την ίδια στιγμή η κα. Κεραμέως «πλασάρει» το αφήγημα του voucher των 200 ευρώ στους εκπαιδευτικούς λες και με το ποσό αυτό, αν και όποτε δοθεί, υπάρχει ουσιαστική δυνατότητα αγοράς τεχνολογικού εξοπλισμού. Φαίνεται να πιστεύει η κα. Υπουργός ότι οι εκπαιδευτικοί ξεγελιούνται με «καθρεφτάκια και γυαλιστερές χάντρες».
Δυστυχώς για την ίδια και την κυβέρνησή της είναι εδραιωμένη πια η πραγματικότητα σε όλη την κοινωνία πως παρά τις επισημάνσεις μας δυο χρόνια τώρα για ενίσχυση των σχολείων με τεχνολογικό εξοπλισμό και γρήγορο ίντερνετ-οπτική ίνα- δεν έχει κάνει τίποτα ώστε να μπορεί από το σχολείο να παρέχεται τηλεκπαίδευση. Την καλούμε να σταματήσει να δίνει κατευθύνσεις και ξεκαθαρίζουμε πως ακριβώς έχει η κατάσταση.
Τέλος, θέλουμε να ρωτήσουμε τους «φωστήρες» του Υπ. Παιδείας, τι θα γίνει με τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς αλλά και τους μαθητές που δε διαθέτουν τεχνολογικό εξοπλισμό στα σπίτια τους, τους συναδέλφους που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων για την τηλεκπαίδευση; Ποιος μπορεί να εγγυηθεί ότι θα μετακινηθούν με ασφάλεια, προκειμένου να έχουν πρόσβαση στα μέσα της τηλεκπαίδευσης; Τι θα γίνει χωρίς «ειδική άδεια» για όλους τους γονείς; Τι θα γίνει με τους συναδέλφους που έχουν παιδιά σε σχολική ηλικία και καλούνται τα ίδια να παρακολουθήσουν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης;
Οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Δ. Θεοτοκόπουλος» και «Φαιστός» επισημαίνουν τα παρακάτω:
Δεν υπάρχει καμία υποχρεωτικότητα τηλεκπαίδευσης από την οικία και με ατομικό τεχνολογικό εξοπλισμό. Η έλλειψη ή η αδυναμία χρήσης τεχνολογικών προσωπικών μέσων σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να οδηγήσει σε κανενός είδους «κυρώσεις» σε συναδέλφους. Η τηλεκπαίδευση υλοποιείται από το χώρο εργασίας, δηλαδή από τις σχολικές μονάδες. Είναι δικαίωμα όλων των εκπαιδευτικών να ζητήσουν να παραβρεθούν στα σχολεία τους για κάθε είδους καθήκον που τους ανατίθεται. Εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στα σχολεία λόγω των καιρικών συνθηκών ή δεν μπορεί να υποστηριχτεί, εξαιτίας έλλειψης τεχνολογικών μέσων ή δικτύου από τα σπίτια μας, η εξ αποστάσεως και δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα, δηλώνουμε αδυναμία.
Οι εκπαιδευτικοί από την πρώτη στιγμή της πανδημίας αξιοποιήσαμε την τηλεκπαίδευση, με αποκλειστικά δικό μας εξοπλισμό, με προσωπικά έξοδα, για τα οποία ποτέ δεν αποζημιωθήκαμε και χωρίς επιμόρφωση, δώσαμε τον καλύτερό μας εαυτό και στηρίξαμε τους μαθητές μας με όλους τους τρόπους. Φτάνει πια!!! Να αναλάβουν τις ευθύνες τους η κυβέρνηση και η υπουργός παιδείας.
Οι εκπαιδευτικοί με βαθιά γνώση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην πράξη και όπως πάντα με αίσθημα ευθύνης θα βρούμε τον τρόπο αναπλήρωσης των χαμένων ωρών. Όμως επικοινωνιακές πολιτικές με ξένα κόλλυβα –στις πλάτες των εκπαιδευτικών- δε θα κάνει και όσο και να το επιχειρεί δε θα το ανεχτούμε.
Γιατί επιλέχθηκε η τηλεκπαίδευση
Υπενθυμίζεται οτι τους λόγους που οδήγησαν την Πολιτική Προστασία στην σύσταση να λειτουργήσουν τα σχολεία μέσω τηλεκπαίδευσης το επόμενο διήμερο και όχι δια ζώσης εξηγούν πηγές της Πολιτικής Προστασίας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Χαρακτηριστικά οι πηγές της Πολιτικής Προστασίας επισημαίνουν:
1) Σύμφωνα με τον διευθυντή της Μετεωρολογικής υπηρεσίας, Θ. Κολυδά, που συμβουλεύει το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας, η κακοκαιρία «Ελπίδα» θα επηρεάσει από το βράδυ της Κυριακής 23/1, τις περιοχές των Σποράδων, της Εύβοιας, των Βόρειων και Δυτ. Κυκλάδων, της Στερεάς Ελλάδας και της Ανατολικής και Βόρειας Αττικής. Τα φαινόμενα θα ξεκινήσουν αρχικά με ήπιες χιονοπτώσεις τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας και σταδιακά θα ενταθούν από το μεσημέρι και μετά σε όλη την Αττική, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών του κέντρου της Αθήνας και των νοτίων προαστίων. Τα φαινόμενα ισχυρών χιονοπτώσεων θα διαρκέσουν έως τις πρωινές ώρες της τρίτης και μετά θα ακολουθήσει παγετός
2) Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των σχολείων, λοιπόν, και με δεδομένο ότι υπάρχει ως εναλλακτική λύση η τηλεκπαίδευση, κρίθηκε ότι είναι ορθότερο και πιο ασφαλές για όλους να ανασταλεί για δυο ημέρες η δια ζώσης εκπαίδευσης και τα μαθήματα να γίνουν με τη μέθοδο της τηλεκπαίδευσης.
3) στην απόφαση συνυπολογίστηκαν οι εξής παράγοντες: το γεγονός ότι οι μαθητές αύριο θα έπρεπε να κάνουν μάθημα με ανοιχτά παράθυρα λόγω των πρωτοκόλλων Covid υπό χαμηλές θερμοκρασίες (μέγιστη έως 4 βαθμούς Κελσίου) με κίνδυνο να χρειαστεί να επιστρέψουν στα σπίτια τους το μεσημέρι της Δευτέρας ενώ θα έχει ήδη ξεκινήσει το φαινόμενο των ισχυρών χιονοπτώσεων με την πλέον ισχυρή του ένταση.
4) μέλημα της κυβέρνησης είναι η ασφάλεια των μαθητών και εκπαιδευτικών και η απρόσκοπτη λειτουργία της εκπαίδευσης με κάθε μέσο. Αμφότερα επιτυγχάνονται με τη λύση που υιοθετήθηκε.