Είμαστε στην «καρδιά» του καλοκαιριού, αλλά πολύ σύντομα και πριν καλά – καλά το καταλάβουμε θα έχει φτάσει η νέα σχολικη χρονιά.
Ένα διάστημα, το οποίο «καίει» τους γονείς, το Δήμο Ηρακλείου και το Υπουργείο για τον εντοπισμό των κατάλληλων χώρων στέγασης στα νηπιαγωγεία του Δήμου Ηρακλείου! Δεν είναι καθόλου τυχαίο όμως και το σενάριο της χρήσης… των αποθηκων των σχολικών μονάδων ως αιθουσών διδασκαλίας!
Στο πλαίσιο αυτό, η Ένωση Νηπιαγωγών κατηγορεί για ολιγωρία συγκεκριμένες δημοτικές Αρχές, όπως είναι ο Δήμος Ηρακλείου, καθώς δε μερίμνησε ώστε να αντιμετωπίσουν φλέγοντα ζητήματα που αφορούν την προσχολική εκπαίδευση, όπως είναι η εξεύρεση κατάλληλων χώρων στέγασης.
Αναλυτικά η ανακοίνωση αναφέρει: «Την επερχόμενη σχολική χρονιά, 2020-2021, προβλέπεται η καθολική εφαρμογή του σημαντικού θεσμού της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.
Μιας μεγάλης κατάκτησης για την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα και η ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος για την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση.
Ωστόσο και φέτος, ακριβώς όπως συνέβη και πέρυσι, μεγάλοι Δήμοι της χώρας, όπως ο Δήμος Αθηναίων, Ζωγράφου, Καλλιθέας, Νεάπολης-Συκεών Θεσσαλονίκης και Νέας Σμύρνης Αττικής, αρνούνται να εφαρμόσουν τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, επικαλούμενοι διαφορετικά προσχήματα.
Υπενθυμίζουμε ότι η κατανομή των Δήμων της χώρας, ως προς την ένταξή τους στο πρόγραμμα της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, ήταν εξαρχής γνωστή. Επίσης, υπήρξε, ήδη από το 2018 χρηματοδότηση ύψους 4 εκατομμυρίων 85 χιλιάδων ευρώ για την κάλυψη των κτηριακών αναγκών στους Δήμους που παρουσίαζαν ελλείψεις. Όμως και φέτος τον Απρίλιο εστάλη σχετική πρόσκληση προς τους Δήμους της Επικράτειας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι άμεσες ανάγκες στέγασης με πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Δυστυχώς, υπήρξαν δημοτικοί άρχοντες που δεν αντιλήφθηκαν τη σοβαρότητα των συνεπειών αυτής της αδιαφορίας ή ολιγωρίας.
Είναι πολλά τα προνήπια που για λόγους οικογενειακού προγραμματισμού αναγκάζονται να μετεγγραφούν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς σε Νηπιαγωγεία άλλων περιοχών. Συνεπώς, στην περίπτωση μετακίνησης σε Δήμο που δεν εφαρμόζει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση, οι συνέπειες για τα παιδιά και τις οικογένειές τους είναι σοβαρές.
Μια άλλη κατηγορία Δήμων, όπως ο Δήμος Ηρακλείου Κρήτης, δηλώνουν, δύο μήνες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, αδυναμία εξεύρεσης κατάλληλων χώρων στέγασης. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου, κατά την πρόσφατη επίσκεψη της γενικής γραμματέως του υπουργείου Παιδείας στο Ηράκλειο, προτάθηκε ως λύση η χρήση των αποθηκών των σχολικών μονάδων ως αιθουσών διδασκαλίας. Ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι η εκπαίδευση, πόσω μάλλον στα πρώτα μαθητικά χρόνια του παιδιού, δεν μπορεί να πραγματωθεί μέσα σε αποθήκες. Κι όμως θα μπορούσε το πρόβλημα να είχε αντιμετωπιστεί εγκαίρως, μιας και υπάρχουν δυνατότητες κάλυψης των στεγαστικών αναγκών, όπως π.χ. η τοποθέτηση προκάτ αιθουσών στους αύλειους χώρους σχολείων (19ο Δ.Σ. Αγίου Ιωάννη-Μεσαμπελιών, 1ο Δ.Σ. Νέας Αλικαρνασσού, 51ο-72ο-78ο Νηπιαγωγεία Ηρακλείου) ή η αξιοποίηση οικοπεδικών χώρων χαρακτηρισμένων για σχολική στέγη (Γιόφυρος, Αγία Αικατερίνη, Μεσαμπελιές).
Η Ενωση Γονέων
Την ίδια ώρα, είχαμε μια ακομη ανακοινωση από την Ενωση Γονέων μαθητων του Ηρακλείου.
«Την τελευταία εβδομάδα ο Δήμος, μαζί με το Υπουργείο Παιδείας «τρέχουν» να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα. Το Σάββατο έγινε συνάντηση του Δήμου με τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου, παρουσία της Ένωσης γονέων και χθες ο Δήμαρχος ζήτησε εκ νέου συνάντηση με την Ένωση Γονέων για να μας ενημερώσει σε σχέση με τις προθέσεις του Δήμου για την υλοποίηση της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής. Στη συνάντηση με τη γενική γραμματέα παρόντες ήταν επίσης ο πρόεδρος του Συλλόγου γονέων του Δημοτικού Φορτέτσας καθώς και ο γραμματέας Συλλόγου γονέων του 9ου Δημοτικού. Και οι δύο παρίσταντο για να μεταφέρουν την πικρή εμπειρία τους αφού στο σχολεία τους υπάρχουν για χρόνια λυόμενες αίθουσες που κάποτε μπήκαν ως «προσωρινό μέτρο».
Η βασική κατεύθυνση του Υπουργείου αλλά και η διαφαινόμενη απόφαση του Δήμου, παρά τις αρχικές προσχηματικές του ενστάσεις, είναι άρον – άρον να εφαρμόσουν τη Δίχρονη Προσχολική Αγωγή με μία απίστευτη προχειρότητα που θα κάνει ακόμα χειρότερες τις συνθήκες μέσα στα σχολεία και θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο τον προγραμματισμό κάθε οικογένειας, την ίδια ώρα που δεν υπάρχει ο παραμικρός σχεδιασμός για ανέγερση σύγχρονων και ασφαλών κτιρίων ώστε να λυθεί το πρόβλημα μακροπρόθεσμα.
Ο Δήμος από τη μία παραδέχεται ότι δεν προλαβαίνει να έχει έτοιμες τις 32 αίθουσες που υπολείπονται ώστε να στεγαστούν τα πάνω από 500 – 600 παιδιά που περισσεύουν πριν τον Δεκέμβριο αφού περιμένει 10 λυόμενες τον Οκτώβρη και 22 αίθουσες τον Δεκέμβριο.
Από την άλλη, για να καλύψει αυτό το κενό, πηγαίνει σε συνεργασία με το υπουργείο και την Πρωτοβάθμια Διεύθυνση Εκπαίδευσης να βρει βοηθητικούς, αποθηκευτικούς χώρους κλπ σε δημοτικά για να τους μετατρέψουν σε αίθουσες που θα κάνουν μάθημα νήπια. Έτσι εκτιμούν ότι θα βρουν 6 με 9 αίθουσες. Επίσης μεθοδεύει μετατροπή 5 με 6 αιθουσών από Παιδικούς σταθμούς σε τάξεις νηπίων και τέλος ελπίζει οι 10 λυόμενες αίθουσες που είναι να έρθουν μέχρι τον Οκτώβρη να έρθουν λίγο νωρίτερα.
Σαν Ένωση Γονέων κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες αυτής της πρόχειρης επιβολής του μέτρου, του «στιβάγματος» των παιδιών και για την τεράστια ταλαιπωρία που θα υποστούν οι οικογένειες και τα παιδιά.
Καταρχήν ακόμα και αυτές οι λύσεις δεν καλύπτουν το σύνολο του προβλήματος αφού δεν μαζεύονται οι 32 αίθουσες που χρειάζονται αλλά μάξιμουμ οι 25. Εύλογα λοιπόν δημιουργείται το ερώτημα αν και ποιοι θα μείνουν εκτός νηπιαγωγείων τον Σεπτέμβρη. Επίσης οι 10 λυόμενες δε θα είναι έτοιμες στην έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Για την επιλογή μετατροπής βοηθητικών χώρων δημοτικών σε αίθουσες νηπίων προκύπτουν σοβαρά προβλήματα. Ένα ερώτημα είναι αν οι χώροι αυτοί είναι κατάλληλοι για νήπια. Επιβαρύνονται τα ήδη βεβαρημένα δημοτικά με μεγαλύτερο μαθησιακό πληθυσμό, δημιουργείται μεγαλύτερος συνωστισμός, μειώνονται οι προαύλιοι χώροι ανά παιδί. Επίσης βασικό θέμα είναι το ζήτημα της υγιεινής των νηπίων που χρειάζονται άλλες προδιαγραφές για τις τουαλέτες και την φροντίδα τους σε σχέση με τα δημοτικά. Άλλο θέμα είναι τα ζητήματα ασφάλειας που προκύπτουν από τον προαυλισμό νηπίων μαζί με παιδιά δημοτικού. Τέλος δημιουργείται πρόβλημα με τις μετακινήσεις των παιδιών σε σχολεία μακριά από τον τόπο διαμονής. Ο Δήμος λέει ότι θα καλύψει το κόστος αλλά στα νηπιαγωγεία είναι επιβεβλημένη η κοντινή απόσταση του γονιού με το σχολείο γιατί προκύπτουν συχνά προβλήματα που απαιτούν ο γονιός να πάει στο σχολείο.
Η επιλογή της μετατροπής αιθουσών Παιδικών Σταθμών σε νηπιαγωγεία σημαίνει λιγότερα παιδιά μικρότερων ηλικιών στους Παιδικούς σταθμούς, κάτι που μας βρίσκει αντίθετους αφού υπάρχουν τεράστιες ανάγκες που και τα προηγούμενα χρόνια δεν καλύπτονταν.
Η Ένωση Γονέων, από την αρχή, είχε καταγγείλει τη μεθόδευση της Κυβέρνησης, με την ανοχή και στήριξη των Δήμων, να υλοποιήσει μία κατά τα άλλα ώριμη διεκδίκηση των γονέων χωρίς να βάλει ούτε ένα ευρώ, χωρίς να διορίσει ούτε έναν επιπλέον εκπαιδευτικό, χωρίς να φτιάξει ούτε μία αίθουσα αλλά να λύσει το … πρόβλημα με λυόμενες αίθουσες στις αυλές των σχολείων.
Καλούμε τους γονείς να μην αποδεχτούν αυτή την κατάσταση, να θεωρούν δεδομένο το στιβαγμα των παιδιών, τη λυόμενη αίθουσα, τις άθλιες αυτές συνθήκες που θα συναντήσουν τα παιδιά στην πρώτη τους επαφή με το σχολείο, αλλά οργανωμένα να αντιδράσουν μέσα από τους Συλλόγους Γονέων.
Διεκδικούμε :
• Άμεσα να προχωρήσουν Κυβέρνηση και Δήμος ώστε στις 1 Σεπτέμβρη να είναι έτοιμοι χώροι ώστε να υποδεχτούν όλα τα παιδιά στα νηπιαγωγεία.
• Άμεσα να σχεδιαστεί πλάνο ανεύρεσης χώρων, ανέγερσης σύγχρονων και ασφαλών σχολικών κτιρίων, ακόμα και άμεσων αναγκαίων επινοικιάσεων κατάλληλων χώρων.
• Μαζικούς μόνιμους διορισμούς, τουλάχιστον των χιλιάδων αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών που βρίσκονται τώρα στα σχολεία.
• Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας για να καθαρίζεται με επάρκεια κάθε σχολείο κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου.
• Συνολικός επανασχεδιασμός από τώρα, για την αναγκαία μείωση του αριθμού μαθητών ανά τάξη.
• Αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν Δίχρονη Προσχολική Αγωγή για όλα τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο με τις αναγκαίες σύγχρονες υποδομές, με μόνιμους Νηπιαγωγούς και βοηθητικό προσωπικό και παιδαγωγικό πρόγραμμα που να ανταποκρίνεται και καλύπτει τις ανάγκες των παιδιών».