Μέσα από το voucherergasia.gr ενημερωθήκατε για το νέο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που παρουσίασε τη Δευτέρα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Το νέο νομοσχέδιο παρουσιάστηκε μέσω τηλεδιάσκεψης από την Υπουργό, κα Νίκη Κεραμέως. Το νομοσχέδιο συνιστά αποτέλεσμα πολύμηνης εργασίας της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης υπό την ηγεσία του Γενικού Γραμματέα κ. Γιώργου Βούτσινου.
Το νομοσχέδιο έχει ήδη παρουσιαστεί από την Υπουργό, κα Νίκη Κεραμέως, στο Υπουργικό Συμβούλιο και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Έχει προηγηθεί εκτενής διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στην τελική διαμόρφωση των ρυθμίσεων. Πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις, μεταξύ άλλων, με εκπροσώπους των εκπαιδευτικών, Ο.Λ.Μ.Ε. και Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., με εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, Γ.Σ.Ε.Ε., Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., Σ.Ε.Β., Ε.Σ.Ε.Ε., Σ.Ε.Τ.Ε., με την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, Κ.Ε.Δ.Ε. και ΕΝ.Π.Ε., κ.α.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιχειρεί μια συνολική αναδιάρθρωση και αναβάθμιση ενός κρίσιμου τομέα της εκπαίδευσης, με συστημικό ρόλο στην αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας και στη δημιουργία νέων ευκαιριών για μαθητές, σπουδαστές και εργαζόμενους, ο οποίος ωστόσο ταλανίζεται από χρονίζουσες στρεβλώσεις και δυσλειτουργίες.
Τα προβλήματα αυτά, τα οποία το προτεινόμενο νομοσχέδιο στοχεύει να διορθώσει, αφορούν ιδίως σε: (α) αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ δομών και εκπαιδευτικών διαδρομών, (β) απουσία δομών μετα-γυμνασιακού επιπέδου, (γ) ύπαρξη παρωχημένων ειδικοτήτων και οδηγών κατάρτισης, (δ) ανεπαρκής διασύνδεση με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, μεταξύ άλλων λόγω της απουσίας συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό της ΕΕΚ και της ανορθολογικής επιλογής ειδικοτήτων και εκπαιδευτών, (ε) έλλειψη αξιοπιστίας στην πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων, καθώς και (στ) αρρυθμίες στην οργάνωση της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης (Κ.Δ.Β.Μ.) που επιτείνει το χάσμα δεξιοτήτων.
Σημερα το voucherergasia.gr παρουσιάζει όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης
Τα Κ.Δ.Β.Μ. αποτελούν φορείς παροχής υπηρεσιών στο πλαίσιο της μη τυπικής μάθησης που παρέχουν σε ενήλικες:
α) συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση,
β) επανειδίκευση (reskilling),
γ) αναβάθμιση δεξιοτήτων (upskilling),
δ) γενική εκπαίδευση ενηλίκων και
ε) συμβουλευτική και επαγγελματικό προσανατολισμό. Μπορεί να ανήκουν στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα.
Άρθρο 53
Ίδρυση, αδειοδότηση και πιστοποίηση ποιότητας των Κ.Δ.Β.Μ.
1. Τα δημόσια Κ.Δ.Β.Μ. αδειοδοτούνται με τη διαδικασία της παρ. 1 του άρθρου 66 και τα ιδιωτικά Κ.Δ.Β.Μ. αδειοδοτούνται από τον αρμόδιο Γενικό Διευθυντή κατά το άρθρο 109 του
ν. 4622/2019 (Α’ 133) και, εφόσον δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της ανωτέρω διάταξης, από τον Γενικό Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με την πρ. 5 της υποπαρ. Θ.3 της παρ. Θ΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012
(Α’ 222).
2. Τα Κ.Δ.Β.Μ. υποχρεούνται να χρησιμοποιούν στις ιδρυτικές ή συστατικές πράξεις τους,
καθώς και στις εν γένει σχέσεις τους προς τα έξω τον όρο «Κέντρο Διά Βίου Μάθησης» ή το αρκτικόλεξο Κ.Δ.Β.Μ. που συνοδεύει τον διακριτικό τίτλο τους, με τον οποίο αδειοδοτούνται.
3. Κατά την αρχική αδειοδότηση, την ανανέωση άδειας λειτουργίας των Κ.Δ.Β.Μ., καθώς και
σε κάθε ενδιάμεσο έλεγχο που διενεργείται σε αυτά, τα Κ.Δ.Β.Μ. υποχρεούνται να διαθέτουν
και να συντηρούν τον βασικό εκπαιδευτικό εξοπλισμό και υποδομές ψηφιακής τεχνολογίας για την υποστήριξη του συνόλου των λειτουργιών τους και ειδικότερα να διαθέτουν:
α) αίθουσα πληροφορικής, για τα προγράμματα που παρέχονται και που υλοποιούνται διά
ζώσης, με μέριμνα για έναν Ηλεκτρονικό Υπολογιστή (Η/Υ) ανά συμμετέχοντα, λογισμικό με
νόμιμη άδεια χρήσης, ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς και αναβαθμισμένες ψηφιακές υπηρεσίες, και
β) ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα, σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως κατάρτισης και υποστήριξης των συμμετεχόντων, εφόσον υλοποιούνται προγράμματα εξ αποστάσεως ή μικτής κατάρτισης.
4. Για την επίτευξη των σκοπών τους τα Κ.Δ.Β.Μ. διαθέτουν κατ’ ελάχιστον το ακόλουθο στελεχιακό δυναμικό, τα μέλη του οποίου προσλαμβάνονται και απασχολούνται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας:
α) Διευθυντή Κατάρτισης, που διαθέτει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και μεταπτυχιακό
ή διδακτορικό τίτλο με τριετή επαγγελματική εμπειρία στον σχεδιασμό, υλοποίηση και αξιολόγηση έργων κατάρτισης ή συμβουλευτικής ή πιστοποίησης ή εκπαίδευσης ενηλίκων.
Ο Διευθυντής Κατάρτισης, αν δεν διαθέτει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο, πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον επταετή σχετική επαγγελματική εμπειρία και δεν δύναται να
απασχολείται σε άλλο Κ.Δ.Β.Μ..
β) Συντονιστικό/εκπαιδευτικό υπεύθυνο, που διαθέτει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο με διετή επαγγελματική εμπειρία στον σχεδιασμό, υλοποίηση και αξιολόγηση έργων κατάρτισης ή συμβουλευτικής ή πιστοποίησης ή
εκπαίδευσης ενηλίκων. Αν ο συντονιστικός/εκπαιδευτικός υπεύθυνος δεν διαθέτει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο, πρέπει να διαθέτει τουλάχιστον πενταετή σχετική επαγγελματική εμπειρία.
γ) Ειδικότερα για τα προγράμματα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης ή για τα Κ.Δ.Β.Μ. που παρέχουν υπηρεσίες Συμβουλευτικής, Υπεύθυνο Συμβουλευτικής και εποπτείας και οργάνωσης της πρακτικής άσκησης που διαθέτει πτυχίο τριτοβάθμιας
εκπαίδευσης και μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο. Αν ο υπεύθυνος δεν διαθέτει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο, πρέπει να έχει υλοποιήσει τουλάχιστον τριακόσιες ώρες Συμβουλευτικής.
δ) Το διοικητικό προσωπικό, το οποίο ανέρχεται σε τουλάχιστον έναν (1) υπάλληλο για τη
γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη των Κ.Δ.Β.Μ.
Το στελεχιακό δυναμικό των Κ.Δ.Β.Μ. ανέρχεται συνολικά κατ’ ελάχιστον σε τρεις Ετήσιες Μονάδες Εργασίας (Ε.Μ.Ε.) αν υπάρχει μία δομή κατάρτισης, και δύο Ε.Μ.Ε. για κάθε επιπλέον δομή, καθώς και επιπλέον μία Ε.Μ.Ε. αν το Κ.Δ.Β.Μ. παρέχει υπηρεσίες Συμβουλευτικής. Στις τρεις Ε.Μ.Ε. δύνανται να συμπεριλαμβάνεται το στελεχιακό δυναμικό
των περ. α) και β). Το ανωτέρω στελεχιακό δυναμικό καταχωρείται στο πληροφοριακό
σύστημα των Κ.Δ.Β.Μ. του άρθρου 61.
5. Ειδικά για την υλοποίηση προγραμμάτων εξ αποστάσεως κατάρτισης ή μικτής κατάρτισης, επιπλέον του προσωπικού της παρ. 4, απαιτείται να οριστεί από τον πάροχο ένας υπεύθυνος διαχείρισης Ολοκληρωμένου Συστήματος Τηλεκατάρτισης (Ο.Σ.ΤΚ.).
6. Για δράσεις συμβουλευτικής ή επαγγελματικού προσανατολισμού απαιτείται η απασχόληση πιστοποιημένων συμβούλων Συμβουλευτικής ή Επαγγελματικού Προσανατολισμού, με βάση το αναγνωρισμένο από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. σχετικό επαγγελματικό περίγραμμα. Αν δεν επαρκεί ο αριθμός πιστοποιημένων συμβούλων Επαγγελματικής
Συμβουλευτικής ή Επαγγελματικού Προσανατολισμού, επιτρέπεται η απασχόληση μη πιστοποιημένων συμβούλων ύστερα από έγκριση του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π..
Άρθρο 54
Εκπαιδευτές των Κ.Δ.Β.Μ.
1. Οι εκπαιδευτές που διδάσκουν στα Κ.Δ.Β.Μ. είναι κάτοχοι αναγνωρισμένου τίτλου σπουδών σε γνωστικό αντικείμενο συναφές προς το πρόγραμμα που διδάσκουν. Σε ειδικές περιπτώσεις που προκύπτουν από την ιδιαιτερότητα του αντικειμένου κατάρτισης είναι δυνατή η αξιοποίηση εμπειροτεχνών με επαγγελματική εμπειρία, συναφή με το γνωστικό αντικείμενο του προγράμματος.
2. Στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που παρέχονται στα Κ.Δ.Β.Μ. απασχολούνται
αποκλειστικά εκπαιδευτές ενηλίκων εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκπαιδευτών Ενηλίκων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. της παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 3879/2010 (Α΄ 163), με πιστοποίηση εκπαιδευτικής επάρκειας σε θεματικό αντικείμενο συναφές με αυτό που καλούνται να διδάξουν. Παροχή υπηρεσιών κατάρτισης σε Κ.Δ.Β.Μ. από εκπαιδευτές που δεν διαθέτουν την πιστοποίηση εκπαιδευτικής επάρκειας επιτρέπεται στις περιπτώσεις που
δεν είναι δυνατή η εξεύρεση πιστοποιημένων εκπαιδευτών, ύστερα από έγκριση του
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π..
Άρθρο 55
Παρακολούθηση προγραμμάτων στα Κ.Δ.Β.Μ.
1. Τα προγράμματα Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης και Γενικής Εκπαίδευσης
Ενηλίκων, που παρέχονται από τα Κ.Δ.Β.Μ., έχουν θεωρητικό ή εργαστηριακό μέρος ή και τα δύο, ή και πρακτική άσκηση, όπου προβλέπεται στο εκάστοτε πρόγραμμα. Η συνολική διάρκεια του προγράμματος κατάρτισης καθορίζεται με βάση το θεματικό αντικείμενό του, τον σκοπό παρέμβασης και το προφίλ των συμμετεχόντων, σύμφωνα με τα ειδικώς οριζόμενα στις εκάστοτε προσκλήσεις/προκηρύξεις των δικαιούχων των έργων.
2. Οι υπηρεσίες Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, οι οποίες παρέχονται στα Κ.Δ.Β.Μ., αποτελούν δράσεις υποστηρικτικές, οι οποίες συνδέονται στενά με τις υπηρεσίες κατάρτισης που παρέχονται. Περιλαμβάνουν ατομικές ή και ομαδικές
συνεδρίες σε αριθμό και χρονική κατανομή που καθορίζονται στην πρόσκληση/προκήρυξη, με εξειδικευμένα στελέχη συμβουλευτικής, με στόχο τη διαμόρφωση ατομικού σχεδίου αναβάθμισης των δεξιοτήτων και την επιλογή προγράμματος κατάρτισης, με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες των ωφελούμενων, την προετοιμασία των συμμετεχόντων
για την πρακτική άσκηση, αν προβλέπεται στο πρόγραμμα, την προσέγγιση της αγοράς εργασίας ευρύτερα και την υποστήριξη της διατήρησης θέσης εργασίας για εργαζόμενους συμμετέχοντες.
3. Τα προγράμματα των Κ.Δ.Β.Μ., τα οποία παρέχονται με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως κατάρτισης, συνοδεύονται από εκπαιδευτικό υλικό σε ηλεκτρονική μορφή.
4. Ο αριθμός των συμμετεχόντων σε τμήματα μάθησης των Κ.Δ.Β.Μ. δεν μπορεί να υπερβαίνει τα είκοσι πέντε (25) άτομα ή τα δεκαπέντε (15) σε περιπτώσεις προγραμμάτων που απευθύνονται αποκλειστικά σε ειδικές κοινωνικές ομάδες, όπως ΑμεΑ. Τα κριτήρια ένταξης των συμμετεχόντων στα τμήματα μάθησης προσδιορίζονται στα αντίστοιχα προγράμματα.
5. Η θεωρητική κατάρτιση, προκειμένου περί συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, γίνεται στις εγκαταστάσεις των Κ.Δ.Β.Μ. Το εργαστηριακό μέρος της κατάρτισης μπορεί να υλοποιείται είτε σε εργαστήρια των Κ.Δ.Β.Μ. είτε σε επιχειρήσεις ή φορείς που διαθέτουν εργαστήρια, αν η κατάρτιση πραγματοποιείται για εργαζόμενους αυτών ή σε άλλους επαγγελματικούς χώρους που διαθέτουν εργαστήρια, ύστερα από σύναψη σχετικής σύμβασης. Ως εργαστήρια νοούνται οργανωμένοι χώροι με κατάλληλο εξοπλισμό, στους οποίους πραγματοποιείται το εργαστηριακό μέρος της κατάρτισης, προσομοιώνοντας πραγματικές συνθήκες εργασίας, απόλυτα συνυφασμένες με το περιεχόμενο και τις ανάγκες
της εκπαίδευσης που πραγματοποιείται. Οι απαιτούμενες εργαστηριακές ώρες, οι προδιαγραφές των χώρων και ο απαραίτητος εξοπλισμός των εργαστηρίων περιγράφονται αναλυτικά στα αντίστοιχα προγράμματα.
Τα Κ.Δ.Β.Μ. μπορούν να διαμορφώνουν τις αίθουσες διδασκαλίας σε αίθουσες διδασκαλίας
ειδικού σκοπού, με ειδικό εξοπλισμό που υποστηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία, όπως αίθουσες πληροφορικής.
Οι προδιαγραφές των χώρων και ο εξοπλισμός των αιθουσών διδασκαλίας ειδικού σκοπού, όταν απαιτούνται, περιγράφονται αναλυτικά στα εκάστοτε προγράμματα.
Άρθρο 56
Πρακτική άσκηση στα Κ.Δ.Β.Μ.
Η πρακτική άσκηση μπορεί να αποτελεί μέρος των προγραμμάτων Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης, η οποία οργανώνεται και προωθείται με ευθύνη των Κ.Δ.Β.Μ.
και δύναται να υλοποιείται:
α) σε φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα που σχετίζονται άμεσα με το αντικείμενο της κατάρτισης. Οι τύποι των επιχειρήσεων και των φορέων στους οποίους μπορεί να πραγματοποιηθεί η πρακτική άσκηση, το περιεχόμενό της, οι όροι υλοποίησής της και η διάρκειά της προσδιορίζονται στις
εκάστοτε προσκλήσεις/ προκηρύξεις,
β) στη δομή του Κ.Δ.Β.Μ., ιδίως σε προγράμματα εργαζομένων και αυτοαπασχολουμένων, καθώς και σε ειδικές περιπτώσεις προγραμμάτων Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης ανέργων, σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των προκηρυσσόμενων προγραμμάτων Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Άρθρο 57
Πιστοποιημένα Προγράμματα των Κ.Δ.Β.Μ.
1. Εκπαιδευτικά προγράμματα, των οποίων το αποτέλεσμα πρόκειται να οδηγήσει σε οποιασδήποτε μορφής πιστοποίηση, καθώς και όσα χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή/και ενωσιακούς πόρους και παρέχονται από τα Κ.Δ.Β.Μ. υποβάλλονται προς πιστοποίηση στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.. Τα ανωτέρω προγράμματα υποβάλλονται από: α) Τα Κ.Δ.Β.Μ. που επιθυμούν να τα παρέχουν ή β) από επαγγελματικούς φορείς, κλαδικούς εκπροσώπους ή κοινωνικούς
εταίρους ή γ) από φορείς άσκησης δημόσιας πολιτικής.
2. Τα πιστοποιημένα προγράμματα των Κ.Δ.Β.Μ. περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
α) ανταπόκριση του τίτλου προγράμματος στο περιεχόμενό του,
β) είδος προγράμματος, σύμφωνα με τις κατηγορίες της μη τυπικής μάθησης του άρθρου 52,
γ) διάρθρωση προγράμματος σε επιμέρους ενότητες, προβλεπόμενες ώρες ανά ενότητα
επιμερισμένες σε θεωρητικό μέρος ή εργαστηριακό μέρος ή και πρακτική άσκηση, κατά περίπτωση,
δ) προσδιορισμό των αναμενόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων ανά ενότητα,
ε) ενδεικτικό κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό,
στ) έκθεση σκοπιμότητας, από την οποία προκύπτει η ανάγκη πιστοποίησης του προγράμματος,
ζ) ειδικές περαιτέρω προδιαγραφές για την εξ αποστάσεως μάθηση,
η) τρόπους αξιολόγησης συμμετεχόντων προσαρμοσμένους στα αναμενόμενα μαθησιακά
αποτελέσματα και
θ) τρόπους αξιολόγησης του προγράμματος.
3. Η πιστοποίηση των προγραμμάτων των Κ.Δ.Β.Μ. της παρ. 1 γίνεται από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
με βάση τα κριτήρια της παρ. 2. Για τον σκοπό αυτό, ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. συνιστά Ειδική Επιτροπή Πιστοποίησης με ισομερή εκπροσώπηση των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και των κοινωνικών εταίρων.
Άρθρο 58
Επικύρωση μαθησιακών αποτελεσμάτων Κ.Δ.Β.Μ.
1. Η επιτυχής παρακολούθηση ενός πιστοποιημένου προγράμματος των Κ.Δ.Β.Μ., οδηγεί στη χορήγηση βεβαίωσης παρακολούθησης.
2. Οι βεβαιώσεις της παρ. 1 εκδίδονται από το Κ.Δ.Β.Μ., υπογράφονται από τον Διευθυντή Κατάρτισης του Κ.Δ.Β.Μ., φέρουν τον διακριτικό τίτλο, το λογότυπο του Κ.Δ.Β.Μ. και τον κωδικό αδειοδότησής του και αναφέρουν τον ακριβή τίτλο, τη διάρκεια σε ώρες, τις ημερομηνίες διεξαγωγής και τον τόπο υλοποίησης του προγράμματος.
3. Για την επιτυχή παρακολούθηση πιστοποιημένου προγράμματος των Κ.Δ.Β.Μ.,
συντρέχουν υποχρεωτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) επιβεβαιωμένη συμμετοχή, διά ζώσης ή εξ αποστάσεως, του συμμετέχοντος στα προγράμματα,
β) αξιολόγηση μαθησιακών αποτελεσμάτων και
γ) επιτυχής ολοκλήρωση της πρακτικής άσκησης, όπου απαιτείται.
Άρθρο 59
Δημοσιοποίηση πιστοποιημένων προγραμμάτων Κ.Δ.Β.Μ.
Τα πιστοποιημένα προγράμματα των Κ.Δ.Β.Μ., αναρτώνται στις ιστοσελίδες του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
και του κατά περίπτωση δικαιούχου. Η ανάρτηση περιλαμβάνει:
α) τον ακριβή τίτλο του προγράμματος,
β) το είδος του προγράμματος,
γ) τη χρονική διάρκειά του σε ώρες,
δ) το περιεχόμενο, δηλαδή τις θεματικές ενότητες και τη διάρκειά τους σε ώρες,
ε) τις προϋποθέσεις συμμετοχής των υποψηφίων και
στ) τη βεβαίωση παρακολούθησης που αποκτάται ύστερα από την επιτυχή παρακολούθηση του προγράμματος.