Ένα χρόνο τώρα η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός δηλώνουν ότι τα δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης βρίσκονται στην προτεραιότητα της κυβέρνησης.
Μάλιστα η υπουργός δήλωνε ότι εξασφάλισε περίπου 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το ΕΣΠΑ και από λοιπούς πόρους για την υλοποίηση όλων των μεταρρυθμίσεων που θα συμβάλλουν στην ουσιαστική αναβάθμιση τους για να φτάσουμε σήμερα να ακούμε από τους διευθυντές των σχολείων να λένε ότι δεν έχουν πάρει ούτε ένα ευρώ από τον Μάρτιο του 2022 και ότι αγοράζουν με δικά τους χρήματα υλικά εκπαίδευσης αλλά και γραφική ύλη, αντισηπτικά, απολυμαντικά, υλικά καθαριότητας κλπ.
Φέτος στα δημόσια ΙΕΚ εισήχθησαν πάνω από 20.000 παιδιά αλλά όπως καταγγέλλουν οι διευθυντές των σχολείων έχουν αφεθεί στη μοίρα τους. Μάλιστα όπως χαρακτηριστικά δηλώνουν «στην κορυφή της απόγνωσης τοποθετούμε τα υλικά εκπαίδευσης, όπου η εξεύρεση χορηγών και δωρητών, μας έχει καταντήσει επαίτες και την επαγγελματική κατάρτιση σε επίπεδο ζητιανιάς με άμεσο κίνδυνο να μην είναι δυνατή η πραγματοποίηση των εργαστηριακών.
Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Σχεδόν δύο χρόνια μετά την νομοθετική «αναβάθμιση» τους τα Δ.ΙΕΚ βρίσκονται σε δεινή κατάσταση με πολλά προβλήματα άλυτα με προεξάρχοντα τα ακόλουθα:
1. Έλλειψη χρηματοδότησης: Τα Δημόσια ΙΕΚ δεν έχουν λάβει ούτε ένα ευρώ από τον Μάρτιο του 2022. Το ΙΝΕΔΙΒΙΜ «φρόντισε» να καταργήσει την πάγια προκαταβολή που είχε καταφέρει ο Γ.Γραμματέας να εξασφαλίσει για την αντιμετώπιση των λειτουργικών δαπανών τους.
Κατόπιν αυτού ψηφίσθηκαν: νομοσχέδιο για την χρηματοδότηση των Δ.ΙΕΚ, τροπολογία για την νομοθέτηση της πάγιας προκαταβολής αλλά και αυτό βεβαίως είναι επισφαλές, για λόγους που δύναται να εφεύρει ή να επικαλεσθεί το ΙΝΕΔΙΒΙΜ ώστε να μην υλοποιηθεί. Άρα ούτε πιστώσεις στους υπάρχοντες λογαριασμούς ούτε τρόπος χρηματοδότησης.
Με το παρόδοξο, όσα ΙΕΚ έχουν κάποιο πιστωτικό υπόλοιπο της παγίας προκαταβολής να τους απαγορεύει το ΙΝΕΔΙΒΙΜ να το χρησιμοποιήσουν. Οι Νόμοι έχουν ψηφισθεί πότε θα εφαρμοστούν; Όλοι οι Διευθυντές των Δημοσίων ΙΕΚ, έχουμε περιέλθει σε απόγνωση, καταβάλλοντας εξ΄ ιδίων χρήματα για την κάλυψη των απαραίτητων, ήτοι: γραφική ύλη, αντισηπτικά, απολυμαντικά, υλικά καθαριότητας κλπ.
Αναγκάσθηκαν οι διευθυντές οργανωμένων Δ.ΙΕΚ να ανακοινώνουν την υπαγόρευση θεμάτων της προόδου για τους ανωτέρω λόγους. Προσανατολιζόμαστε δε, αν δεν λυθεί «χθες» το πρόβλημα να αποστείλουμε στους εκπαιδευτές τις συμβάσεις τους να τις εκτυπώσουν… και τέλος να δηλώσουμε αδυναμία πραγματοποίησης τελικών εξετάσεων κλπ. Ποιος θα καλύψει τα παραπάνω έξοδα και πότε; Πως δουλεύουν τα ΔΙΕΚ χωρίς χρήματα από αρχές Οκτωβρίου;
2. Υποστελέχωση: Μετά τις περιορισμένες αποσπάσεις εκπαιδευτικών στα ΙΕΚ παρά τις υποσχέσεις για το αντίθετο, η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως ενέκρινε όλες τις εκπρόθεσμες ανακλήσεις, ενώ δεν δέχθηκε να γίνουν συμπληρωματικές αποστάσεις. Αποτέλεσμα αυτών ήταν πολλά ΙΕΚ να λειτουργούν υποστελεχωμένα, ενώ σε μεγάλα ΙΕΚ με 7 θέσεις προσωπικού και με πάνω από 500 καταρτιζόμενους, να απασχολούνται μόνο 2 άτομα.
Οι συνθήκες εργασίας στα ΔΙΕΚ είναι δύσκολες γι’ αυτό και όλοι τα αποφεύγουν. Σαράντα οκτώ μέρες στα ΙΕΚ δεν είχαν τοποθετηθεί νέοι υποδιευθυντές ή είχαν ελάχιστους καθώς υπήρχε μια συγκεχυμένη κατάσταση. Οι καθυστερήσεις της επεξεργασίας της προκήρυξης υποδιευθυντών, της δημοσίευσης των οριστικών πινάκων μοριοδότησης επέφεραν την τοποθέτησή τους μετά την έναρξη του εξαμήνου. Αποτέλεσμα όλων αυτών ελλείψεις υποδιευθυντών σε πολλά ΙΕΚ.
Καμία νέα προκήρυξη για την πλήρωση των κατά προσέγγιση 50 κενών θέσεων υποδιευθυντών που δε γνωρίζουμε πότε θα καλυφθούν.
Οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για την αναβάθμιση των ΙΕΚ
Σε ημερίδα που είχε γίνει τον Οκτώβριο του 2021, η Νίκη Κεραμέως είχε αναφερθεί στην προτεραιότητα του υπουργείου Παιδείας για αναβάθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλάδα.
Στον χαιρετισμό που απηύθυνε προς τους Διευθυντές των Ι.Ε.Κ. όλης της χώρας η υπουργός αναφέρθηκε στο γεγονός ότι η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει περίπου 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το ΕΣΠΑ και από λοιπούς πόρους για την υλοποίηση όλων των μεταρρυθμίσεων που θα συμβάλλουν στην ουσιαστική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με εμβληματικά έργα την πλήρη ανανέωση του εργαστηριακού εξοπλισμού των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, την ίδρυση νέων δομών όπως τα Θεματικά και Πειραματικά Ι.Ε.Κ., την καθιέρωση της αμειβόμενης πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων στα Ι.Ε.Κ., την έναρξη λειτουργίας των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.).
Η υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη σημασία της κοινής συμπόρευσης με το σύνολο των Διευθυντών των Ι.Ε.Κ. στο δρόμο της ανάδειξης και αναβάθμισης της Επαγγελματικής Κατάρτισης στην Ελλάδα, διαβεβαιώνοντας ότι είναι πάντα ευπρόσδεκτοι για συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων, κατάθεση προτάσεων, ώστε να ενισχυθούν οι προοπτικές για τους νέους μας και να δοθεί περαιτέρω αναπτυξιακή ώθηση στη χώρα. Φέτος το καλοκαίρι μάλιστα δήλωνε ότι ανάμεσα σε αυτά που αξιολογούνται ως τα πλέον σημαντικά είναι «το έντονο ενδιαφέρον των υποψήφιων για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Ο συγκεκριμένος τομέας είναι πάρα πολλά υποσχόμενος, με ευοίωνες προοπτικές για τα παιδιά μας, καθώς πολλές ειδικότητες βρίσκονται στην κορυφή της επαγγελματικής ζήτησης στην Ελλάδα σήμερα, όπως π.χ. οι σχεδιαστές ιστοσελίδων.
Στην κυβέρνηση πιστεύουμε πολύ στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, που προσφέρει περισσότερες επιλογές στα παιδιά μας. Ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι 1 στους 4 που υπέβαλε αίτηση για Δημόσιο ΙΕΚ ήταν σε άλλη περιφέρεια από εκείνη που διαμένει, υπογραμμίζονται έτι περαιτέρω την εναλλακτική διαδρομή που προσφέρουν τα Δημόσια ΙΕΚ».
Πηγή: ieidiseis.gr