Τις προτάσεις τους κατέθεσαν ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου (ΣΤΕΚ) για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε Ελλάδα και Κύπρο αντίστοιχα.
Ειδικότερα, ο ΣΕΤΕ με επιστολή του στους συναρμόδιους υπουργούς επισημαίνει τα βασικά σημεία της πρότασης νομοθετικής ρύθμισης που έχει καταθέσει για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων και συγκεκριμένα για τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατά προτεραιότητα.
Για την κατάρτιση της πρότασής ελήφθη υπόψη η ανάγκη προστασίας της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας και της αντιμετώπισης του προβλήματος εύρεσης στέγης, που έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις σε πολλές περιοχές της χώρας, Επίσης, ελήφθη υπόψη η προστασία των νομίμων τουριστικών επιχειρήσεων από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, που σε πολλές περιπτώσεις υφίστανται, καθώς πολλά παράνομα καταλύματα λειτουργούν «υπό τον μανδύα» της βραχυχρόνιας μίσθωσης, και η αύξηση των εσόδων του Δημοσίου, των Ασφαλιστικών Ταμείων και των Δήμων, με σκοπό την πιο δίκαιη κατανομή των αντίστοιχων υποχρεώσεων σε νόμιμες επιχειρήσεις και πολίτες.
Αναλυτικά, ο ΣΕΤΕ σε σχέση με τις πολυκατοικίες διαμερισμάτων προτείνει να προβλεφθεί ρητά πως σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση. Παράλληλα, προτείνει η απαλλαγή από ΦΠΑ του εισπραττόμενου μισθώματος να περιορίζεται μόνο στην περίπτωση που ο δικαιούχος του εισοδήματος είναι φυσικό πρόσωπο και έχει καταχωρίσει στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέχρι 2 ακίνητα στον Α.Φ.Μ. του εκ των οποίων το ένα από τα δύο ακίνητα θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί.
Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και σε κάθε περίπτωση που δικαιούχος του εισοδήματος είναι νομικό πρόσωπο, τότε στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται ΦΠΑ. Σε σχέση με την παρακράτηση φόρου προτείνει να προβλεφθεί η υποχρέωση κάθε ψηφιακής πλατφόρμας να παρακρατά φόρο 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τον οποίο θα αποδίδει στη συνέχεια στο Δημόσιο. Επίσης, προτείνει να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίσουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, η οποία θα αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, τον μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης για την περιοχή εντός των ορίων τους.
Τέλος, προτείνει στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που συνάπτονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών να επιβάλλεται φόρος υπέρ των ΟΤΑ Α’ βαθμού, ο οποίος θα ισούται με ποσοστό 0,5% επί του αντιτίμου της μίσθωσης και θα αξιοποιείται από τους ΟΤΑ στην κάλυψη των αυξημένων δαπανών καθαριότητας, φωτισμού κ.λπ., που προκαλείται από τη λειτουργία των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Οι ρυθμίσεις που προτείνουν οι τουριστικές επιχειρήσεις να ισχύσουν στην Κύπρο
Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου ενόψει των εντεινόμενων πιέσεων για να υπάρξει ρύθμιση του φαινομένου των βραχυχρόνιων ρυθμίσεων (τύπου Airbnb,) σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, επισημαίνει τον έντονο προβληματισμό του επί του θέματος και προβαίνει σε πρακτικές εισηγήσεις για την αντιμετώπιση των αλυσιδωτών προβλημάτων που προκαλεί η ραγδαία και ανεξέλεγκτη εξάπλωση του φαινομένου.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣΤΕΚ, η μη επαρκής ρύθμιση των συγκεκριμένων καταλυμάτων έχει δημιουργήσει αλυσιδωτά προβλήματα τα οποία είναι εμφανή. Ως εκ τούτου, κρίνεται αναγκαία η θεσμοθέτηση επιπρόσθετων προνοιών πέραν αυτών που προνοούνται στην κείμενη νομοθεσία.
Σημειώνεται ότι πολλές ευρωπαϊκές πόλεις με μεγάλη τουριστική κίνηση, έχουν προχωρήσει σε δικές τους αυστηρές ρυθμίσεις. Για παράδειγμα στο Παρίσι η βραχυχρόνια μίσθωση επιτρέπεται για 120 μέρες τον χρόνο, σε Λονδίνο και Ρέικιαβικ η εκμίσθωση ακινήτου επιτρέπεται για 90 μέρες, στο Άμστερνταμ μόνο μέχρι 30 μέρες, ενώ σε τρεις περιοχές της πόλης έχει απαγορευτεί εντελώς. Ενδεικτικά είναι και τα παραδείγματα της Γλασκώβης όπου επιτρέπεται μόνο η εκμίσθωση δωματίου σε διαμέρισμα που βρίσκεται σε κτίριο με κοινή είσοδο, της Βαρκελώνης όπου δεν παραχωρούνται πλέον άλλες άδειες για βραχυχρόνιες μισθώσεις, και της Πάλμα Ντε Μαγιόρκα όπου έχουν απαγορευτεί πλήρως σε κατοικημένες περιοχές.
Κατά τον ΣΤΕΚ «Η ραγδαία εξάπλωση των υπηρεσιών αυτών έχει οδηγήσει στην εκτόξευση των ενοικίων σε αρκετές περιοχές με αποτέλεσμα να καθίστανται απαγορευτικά για τους μόνιμους κατοίκους ή να γίνεται εξαιρετικά δύσκολη η ανεύρεση μόνιμης στέγης για τους γηγενείς πολίτες. Συχνά δε, δημιουργούνται και σοβαρά προβλήματα οχληρίας για τους μόνιμους περίοικους από τους προσωρινούς ενοικιαστές των καταλυμάτων αυτών. Επιπλέον, οι Αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν σημαντικές απώλειες εσόδων από τη μη φορολόγηση αυτών των δραστηριοτήτων. Ταυτόχρονα, δημιουργείται άνισος ανταγωνισμός με τις ξενοδοχειακές μονάδες».
Ο ΣΤΕΚ θεωρεί απαράδεκτο να υπάρξει περαιτέρω παράταση στην περίοδο χάριτος για εγγραφή των συγκεκριμένων καταλυμάτων στο μητρώο τονίζοντας ότι δεν νοείται περαιτέρω παράταση στην παρανομία και στη φοροδιαφυγή.
Επιπρόσθετα εισηγείται τα εξής για την αποτελεσματική ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων:
-H εκμίσθωση ακινήτου να επιτρέπεται μόνο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το οποίο να μην ξεπερνά τις 90 ημέρες σε ετήσια βάση.
– Σε συγκεκριμένες περιοχές ή ακόμη και πόλεις όπου οι μόνιμοι κάτοικοι δυσκολεύονται να βρουν σπίτια ή διαμερίσματα για μακροχρόνια ενοικίαση να εξεταστεί το ενδεχόμενο απαγόρευσης της βραχυπρόθεσμης εκμίσθωσης ακινήτων.
– Σχετικές εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ανεξέλεγκτη λειτουργία περίπου 80.000 – 100.000 κλινών (όσες περίπου διαθέτει και η νόμιμη ξενοδοχειακή βιομηχανία) βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Κύπρο, εκ των οποίων μόλις 15.000 είχαν εγγραφεί στο σχετικό μητρώο μέχρι πρόσφατα. Με την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας από τον Φεβρουάριο του 2023, οι αρμόδιοι θα πρέπει να προβαίνουν σε διαρκείς ελέγχους ώστε να παταχθεί η παρανομία.
– Να καταστεί υποχρεωτική η καταβολή τέλους διανυκτέρευσης.
– Να υιοθετηθούν κανονισμοί ασφάλειας και υγείας.