Τον επόμενο μήνα αλλάζουν όσα ξέραμε για τις επιδοτήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα! Το μοντέλο που καλύπτει, οριζόντια (δηλαδή για όλους) το 94% των αυξήσεων εγκαταλείπεται και στην θέση του σχεδιάζεται ένα νέο σύστημα: Ως βασική γραμμή, οι ενισχύσεις θα υπολογίζονται βάσει κλίμακας, ενώ για όσους έχουν υψηλές καταναλώσεις, θα θεσπιστεί κίνητρο εξοικονόμησης εφόσον επιτυγχάνεται μείωση κατανάλωσης τουλάχιστον 10% σε σχέση με πέρυσι. Για το φυσικό αέριο θα υπάρξει κάποια στήριξης που θα ανακοινωθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.
Καθοριστικό ρόλο στη μορφή των επιδοτήσεων θα παίξουν οι αποφάσεις που θα ληφθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο, Οι υπουργοί Ενέργειας των κρατών μελών θα πρέπει, έως τις 30 Σεπτεμβρίου να απαντήσουν πάνω στις προτάσεις της Κομισιόν, όπως παρουσιάστηκαν από την Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις ανακοινώσεις της Κομισιόν, το ευρωπαϊκό πλαφόν στις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής, με εξαίρεση το φυσικό αέριο, ορίζεται στα 180 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Με τα έσοδα που θα προκύψουν, εκτιμώνται στα 170 δισ. ευρώ, θα στηριχθούν ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και σε επενδύσεις πράσινης ενέργειας. Παράλληλα, προτείνεται η υποχρεωτική εξοικονόμηση ενέργειας από όλες οι χώρες σε ποσοστό 5 % στην κατανάλωση ηλεκτρισμού σε ώρες αιχμής και κατά μέσο όρο 10% συνολικά στην Ε.Ε. εντός του 2023. Στο πακέτο προτάσεων της Κομισιόν επίσης περιλαμβάνεται η επιβολή προσωρινής εισφοράς αλληλεγγύης στους κλάδους του πετρελαίου, του αερίου, του άνθρακα και των διυλιστηρίων όπως και η κρατική ενίσχυση προς τις ενεργειακές εταιρείες με προβλήματα ρευστότητας.
Η επόμενη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών έχει οριστεί για τις 3 & 4 Oκτωβρίου στο Λουξεμβούργο ενώ επόμενος κρίσιμος σταθμός είναι η άτυπη Σύνοδος Κορυφής στην Πράγα στις 6-7 Οκτωβρίου. Και πάλι το τοπίο είναι θολό καθώς πολλοί βλέπουν ως χρονικό ορίζοντα για τη λήψη αποφάσεων το διάστημα 20-21 Οκτωβρίου που είναι και το τακτικό «ραντεβού» των ευρωπαίων ηγετών στις Βρυξέλλες.
Τέλος στην επιδότηση 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης
Σε ένα μεγάλο “αγκάθι” για το οικονομικό επιτελείο εξελίσσεται και το diesel κίνησης. Από την 1η Οκτωβρίου αν δεν αλλάξει κάτι, αναστέλλεται η καταβολή επιδότησης 15 λεπτών στην αντλία για το diesel κίνησης, εκτοξεύοντας έτσι την μέση τιμή πάνω από τα 2 ευρώ, έναντι 1,92 ευρώ που είναι σήμερα.
Αν συμβεί αυτό, τότε θα η κατάσταση θα επιδεινωθεί για μία σειρά επαγγελματιών, αφού οι μεταφορές γίνονται κατά βάσιν με οχήματα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο diesel κίνησης. Έτσι δεν αποκλείεται να υπάρξουν νέες ανατιμήσεις εξαιτίας αυτού του λόγου.
Σημαντική όμως επιβάρυνση θα έχουν όλοι εκείνοι που έχουν πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, αφού θα δουν το κόστος μεταφοράς τους να εκτινάσσεται στα ύψη.
Από τα 1,39 ευρώ στα 2,08 το λίτρο
Ας δούμε λίγο τις διαφορές που προκύπτουν σε σχέση με πέρυσι και θα διαπιστώσουμε ότι τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα.
Με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή του diesel κίνησης πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν στα 1,395 ευρώ το λίτρο, ενώ εφέτος είναι στα επίπεδα του 2,08 ευρώ (περιλαμβάνονται και τα 15 λεπτά της επιδότησης) , είναι αυξημένο δηλαδή σε ποσοστό 49%.
Την ίδια στιγμή η βενζίνη εμφανίζεται σε μέσα επίπεδα αυξημένη σε ποσοστό 16.8%, με την μέση τιμή εφέτος να είναι στο 1,977 ευρώ το λίτρο (τελευταία εβδομαδιαία στοιχεία), ενώ πέρυσι την ίδια χρονική στιγμή ήταν τα 1,692 ευρώ.