Την υλοποίηση δράσης για την ενίσχυση της συνδεσιμότητας υπερ-υψηλών ταχυτήτων μέσω ενός σχήματος επιδότησης ζήτησης (Gigabit Voucher Scheme) και τη βελτίωση των ψηφιακών επιδόσεων της Ελλάδας, προγραμματίζει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στο πλαίσιο υλοποίησης του Εθνικού Ευρυζωνικού Σχεδίου 2021-2027. Για τη δράση βρίσκεται σε εξέλιξη δημόσια διαβούλευση, μέχρι το τέλος Αυγούστου.
Ο σκοπός της δράσης είναι η υποστήριξη των νοικοκυριών και των μικρο-μεσαίων επιχειρήσεων προκειμένου να αποκτήσουν ευρυζωνική σύνδεση Gigabit μέσω της μείωσης του αρχικού κόστους σύνδεσης και των μηνιαίων τελών για μία περίοδο 24 μηνών.
Ποσό ενίσχυσης
Σύμφωνα με το κείμενο της διαβούλευσης, στο πλαίσιο της δράσης προβλέπεται η επιδότηση του αρχικού εφάπαξ τέλους σύνδεσης καθώς και μέρους του μηνιαίου τέλους για περίοδο 24 μηνών. Το συνολικό ποσό της ενίσχυσης προβλέπεται στα 432€ ανά ωφελούμενο νοικοκυριό και στα 888€ ανά ωφελούμενη μικρο-μεσαία επιχείρηση. Πιο συγκεκριμένα, το ποσό ενίσχυσης είναι:
48 € εφάπαξ ποσό που αντιστοιχεί στο τέλος σύνδεσης
16 € μηνιαίως ανά ωφελούμενο νοικοκυριό για διάστημα 24 μηνών
35 € μηνιαίως ανά ωφελούμενη μικρο-μεσαία επιχείρηση για διάστημα 24 μηνών Κάθε ενισχυόμενο νοικοκυριό ή μικρο-μεσαία επιχείρηση θα μπορεί να λάβει μόνο μία φορά ενίσχυση στο πλαίσιο της δράσης ενώ θα είναι δυνατή η μεταφορά της επιδοτούμενης σύνδεσης σε άλλη διεύθυνση εφόσον εξακολουθούν να πληρούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις της υπηρεσίας. Σε περίπτωση διακοπής της σύνδεσης πριν την πάροδο της περιόδου των 24 μηνών τότε η επιδότησή για το υπολειπόμενο διάστημα διακόπτεται και ο ωφελούμενος δεν δικαιούται να συμμετάσχει εκ νέου στη δράση.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης εκτιμάται σε 100 εκ. € και η διάρκεια της έως 24 μήνες ή μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού.
Πληθυσμός στόχος και περιοχές παρέμβασης
Ωφελούμενοι της δράσης είναι όλοι οι πολίτες (φυσικά πρόσωπα συμπεριλαμβανομένων των επιτηδευματιών) και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που βρίσκονται εντός των περιοχών παρέμβασης και δεν διαθέτουν ήδη ευρυζωνική σύνδεση με ταχύτητα download μεγαλύτερη των 100 Mbps. Όσον αφορά στους επιτηδευματίες και τις μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις, προκειμένου να είναι ωφελούμενοι της δράσης θα πρέπει να δραστηριοποιούνται στους τομείς του πεδίου εφαρμογής του άρθρου 1 του Κανονισμού (ΕΚ) 1407/2013 τηρουμένων, επίσης, των ορίων για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας).
Η δράση είναι τεχνολογικά ουδέτερη και η ενίσχυση θα διατίθεται σε συνδέσεις οποιασδήποτε τεχνολογίας που καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις της υπηρεσίας. Δικαιούχοι της δράσης θα είναι τα φυσικά πρόσωπα και οι μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχουν λάβει επιδότηση στο πλαίσιο της δράσης SFBB.
Ο ακριβής καθορισμός των κτιρίων / διευθύνσεων που είναι επιλέξιμα για ενίσχυση θα πραγματοποιηθεί μέσω διαδικασίας χαρτογράφησης που θα περιλαμβάνει την υφιστάμενη κάλυψη δικτύων που πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις της υπηρεσίας. Η χαρτογράφηση θα πραγματοποιηθεί με βάση τη μορφή των στοιχείων που περιλαμβάνεται στο παράρτημα «3β. Σημείο κάλυψης (CoverPoint)» που αφορά στο Χάρτη Ευρυζωνικότητας και Μητρώου Δικτύων, έτσι όπως θα οριστικοποιηθεί στη σχετική Υπουργική Απόφαση που πρόκειται σύντομα αν εκδοθεί.
Ελάχιστες απαιτήσεις υπηρεσίας
Όπως προκύπτει από την δημόσια διαβούλευση οι ελάχιστες απαιτήσεις της υπηρεσίας καθορίζονται ως εξής:
ταχύτητα download 250 Mbps
παροχή του απαραίτητου για τη λειτουργία της τερματικός εξοπλισμός του τελικού χρήστη (modem / router)
υπηρεσία με δυνατότητα άμεσης αναβάθμισης σε ταχύτητα έως και 1 Gbps
Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει, επιπλέον, να υποστηρίζονται συμμετρικές ταχύτητες download / upload, ήτοι και η ταχύτητα upload 250 Mbps
Όπως επισημαίνεται ωστόσο στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης, εάν η υπηρεσία παρέχεται από καθετοποιημένο πάροχο του οποίου το μερίδιο αγοράς στην λιανική αγορά ευρυζωνικών συνδέσεων είναι μεγαλύτερο από 20% τότε αυτός θα πρέπει να παρέχει τουλάχιστον μία υπηρεσία χονδρικής που θα επιτρέπει σε άλλους παρόχους να παρέχουν αντίστοιχη υπηρεσία λιανικής.
Η παροχή της υπηρεσίας χονδρικής θα πρέπει να γίνεται υπό όρους διαφάνειας και μη διακριτικής μεταχείρισης και σε τιμή ίση με την αντίστοιχη ρυθμιζόμενη τιμή όπως αυτή καθορίζεται από την ΕΕΤΤ στο πλαίσιο της ρύθμισης της χονδρικής αγοράς τοπικής πρόσβασης. Καθετοποιημένοι πάροχοι με ποσοστό μικρότερο από 25% μπορούν επίσης να προσφέρουν σε εθελοντική βάση υπηρεσίες χονδρικής σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Υστέρηση παρουσιάζει η Ελλάδα
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντική υστέρηση σε σχέση με άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά στην διαθεσιμότητα και διείσδυση των ευρυζωνικών δικτύων υπερ-υψηλών ταχυτήτων. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τον δείκτη DESI για το έτος 2021, η κάλυψη σταθερών δικτύων υπερ-υψηλών ταχυτήτων (VHCN) ανέρχεται σε 10% έναντι 59% του Ευρωπαϊκού μέσου όρου ενώ η διείσδυση ευρυζωνικών υπηρεσιών ταχύτητας 100 Mbps ή μεγαλύτερης ανέρχεται σε 3% έναντι 34% του Ευρωπαϊκού μέσου όρου. Οι επιδόσεις αυτές κατατάσσουν την Ελλάδα στην 27η θέση μεταξύ των κρατών – μελών όσον αφορά στον υπο-δείκτη Συνδεσιμότητας του δείκτη DESI.
Μέσω της επιτυχούς υλοποίησης της δράσης Gigabit Voucher Scheme καθώς και άλλων συναφών δράσεων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης εκτιμάται ότι η διείσδυση των ευρυζωνικών υπηρεσιών υπερ-υψηλών ταχυτήτων στη χώρα μπορεί να υπερβεί το 10% εντός του χρονικού ορίζοντα της δράσης, δημιουργώντας πλέον μία κρίσιμη μάζα συνδρομητών που μπορεί να στηρίξει την περαιτέρω διείσδυση των υπηρεσιών αλλά και τη βιώσιμη ανάπτυξη των δικτύων.