Γκάζι στις κατασκευές, βάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς με απόφαση του υπουργού ΥΠΟΜΕ, Κώστα Καραμανλή, δεσμεύτηκαν ακόμα 80 εκατ. ευρώ που αφορούν την χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο μεγάλο έργο η οποία και ολοκληρώνεται. Η καταβολή των πρώτων 100 εκατ. ευρώ είχε δεσμευτεί τον περασμένο Οκτώβριο και καταβληθεί τον Δεκέμβριο.
Σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης από τη συνολική επένδυση που αγγίζει το μισό δισ. ευρώ, το ελληνικό Δημόσιο έπρεπε να καταβάλει το σύνολο της συμβολής του, δηλαδή 180 εκατ.ευρώ, 180 ημέρες μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης που είναι η 8η Φεβρουαρίου 2020, δηλαδή τον περασμένο Αύγουστο. Οι ίδιες διατάξεις προβλέπουν πως με έγγραφο του το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, δύναται να καταβάλλει το σύνολο του ποσού μέχρι και 360 ημέρες (ένα έτος) από την έναρξη της παραχώρησης, το οποίο και έπραξε στις αρχές Ιουνίου (αρ.πρωτ.1871/2.6.20).
Με αυτόν τον τρόπο το έργο φέτος θα επιταχυνθεί και αναμένεται να περάσουμε από τις πρόδρομες εργασίες που διήρκησαν καθ΄ όλη τη διάρκεια του 2020 στην εκκίνηση του κυρίως έργου. Παρά τις μεγάλες δυσκολίες που έχει δημιουργήσει η πανδημία, για τις μετακινήσεις, την εργασία και την προμήθεια υλικών αλλά και υπηρεσιών, το έργο εκτελείται χωρίς ιδιαίτερες αποκλίσεις.
Οι απαραίτητες απαλλοτριωθείσες εκτάσεις, για να δημιουργηθεί ο εργοταξιακός χώρος κατασκευής, έχουν εκχερσωθεί σε σημαντικό βαθμό, ενώ προχωρουν και οι βασικές χωματουργικές εργασίες πάνω στις οποίες θα “πατήσει” ο τερματικός σταθμός (terminal), ο αεροδιάδρομος και οι υπόλοιπες υποδομές.
Παράλληλα, συνδράμεται η δουλειά της αρχαιολογικής υπηρεσίας, όπου συνεχίζονται οι αρχαιολογικές εργασίες ενώ προχωρούν και οι απαραίτητες εγκρίσεις μελετών πράγμα που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να ολοκληρωθούν εντός χρονοδιαγράμματος.
Σε κάθε μεγάλο έργο, απαραίτητος και σημαντικός είναι και ο χώρος των κτιρίων του εργοταξίου, σαν να λέμε “το στρατηγείο” όπου ελέγχεται και συντονίζεται το έργο. Στο Καστέλι, έχει ολοκληρωθεί πλήρως ο διοικητικός χώρος των εργοταξίων, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων χώρους γραφείων, συσκέψεων, εργαστηρίων, συνεργείων, ιατρείων, κοινοχρήστων χώρων κ.α.
Η επάνδρωση του εργοταξίου, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, συνεχίζεται με αυξητικούς ρυθμούς. Σήμερα εργάζονται σχεδόν 100 άτομα, ενώ στην πλήρη ανάπτυξη του έργου θα απασχολούνται άμεσα περισσότεροι από 800 εργαζόμενοι όλων των βαθμίδων. Σε αυτό δεν υπολογίζονται οι δεκάδες υπεργολαβίες με ως επί το πλείστον τοπικές επιχειρήσεις για προμήθειες και υπηρεσίες, χρήματα που οδεύουν απευθείας στην πραγματική οικονομία.
Σε αυτό το πλαίσιο στο εργοτάξιο του νέου αεροδρομίου, ήδη έχουν συγκεντρωθεί δεκάδες μηχανήματα έργου με τον αριθμό να αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες. Να θυμίσουμε πως το έργο το έχει αναλάβει από το 2019 με σύμβαση παραχώρησης με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR.
Στα οδικά έργα που θα συνδέσουν το νέο Αεροδρόμιο Καστελίου με τον ΒΟΑΚ και τον ΝΟΑΚ προχωρούν καθώς είναι κρίσιμο να υπάρχει οδική πρόσβαση από την έναρξη του κυρίως κατασκευαστικού αντικειμένου. Το αεροδρόμιο βάσει της σύμβασης, θα συνδεθει με τον ΒΟΑΚ, με ένα αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει το Καστέλι με τη Χερσόνησο και κατ`επέκταση με το Ηράκλειο. Εδώ υπάρχει ένα υπόλοιπο απαλλοτριώσεων οι οποίες αναμένεται να εκτελεστούν το επόμενο διάστημα.
Στο νότο το αεροδρόμιο θα συνδεθεί με δρόμο ταχείας κυκλοφορίας 1+1 λωρίδας, με τον οδικό άξονα Ηράκλειο-Βιάννος.
Με δυό λόγια, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, επένδυση 480 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 έχοντας ως βασικές υποδομές: με ένα τέρμιναλ 72.000 τμ, ένα διάδρομο προσαπωγείωσης 3.200 μέτρων και παράλληλο τροχόδρομο, άλλοι συνδετήριοι τροχόδρομοι και χώροι στάθμευσης αεροσκαφών, 11 κτίρια διαφόρων χρήσεων, εμπορικές χρήσεις 400 στρεμμάτων, οδικά έργα περίπου 45χλμ εκ των οποίων τα 18χλμ αυτοκινητόδρομος κ.α.