Μια σειρά ερωτημάτων για το έργο του νεου αεροδρομίου στο Καστέλι, καταθέτει και το τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) με έγγραφό του προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Αχιλλέα Καραμανλή.
Ας τα δούμε όμως ένα προς ένα:
Τι γίνεται με τις μελέτες;
Το Επιμελητήριο θέτει το ζήτημα των οριστικών μελετών του έργου όπως είναι οι συγκοινωνιακές μελέτες σύνδεσης τόσο με τον Βόρειο Οδικό Άξονα (ΒΟΑΚ) όσο και τον Νότιο Οδικό Άξονα (ΝΟΑΚ) αλλά και οι μελέτες του διαδρόμου προσαπογείωσης και των κτιριακών εγκαταστάσεων του αεροδομίου. Το ΤΕΕ ρωτάει αν έχουν εκπονηθεί οι μελέτες από τους μελετητές του παραχωρησιούχου και αν έχουν ελεγχθεί από τον ανεξάρτητο μηχανικό επίβλεψης του έργου. «Συνεπώς δεν γνωρίζουμε σε ποιο στάδιο εκπόνησης είναι οι μελέτες αυτές» είναι η διαπίστωση.
Η σύνδεση με τον ΒΟΑΚ
Από το ΤΕΕ σημειώνεται πως έχουν διατυπωθεί αντιρρήσεις από φορείς και υπηρεσίες , για την σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ με δύο διαφορετικούς Α/Κ σε μικρή απόσταση μεταξύ τους 1 Km ,την στιγμή που έχει πρόσφατα αναβαθμιστεί o A/K Καστελλίου – Χερσονήσου του ΒΟΑΚ. Επίσης, τονίζεται πως υπάρχουν προβληματισμοί, καθώς δεν είναι γνωστή η μορφή της σύνδεσης του επαρχιακού δρόμου Ποταμιές – Αβδού – Οροπέδιο Λασιθίου με τον συνδετήριο δρόμο του αεροδρομίου
…και η σύνδεση της Μεσσαράς
Οι μηχανικοί του ΤΕΕ ρωτούν αν η οδική σύνδεση των κατοίκων της Μεσσαράς με το νέο Αεροδρόμιο θα γίνεται «μέσω περιπορείας του οδικού άξονα Μοίρες – Ηράκλειο – ΒΟΑΚ ή μέσω του υποβαθμισμένου γεωμετρικά και μη υπαρκτού εν τοις πράγμασι σήμερα ΝΟΑΚ, ‘Αγιοι Δέκα – Προτόρια – Πύργος – Μάρθα – Αρκαλοχώρι» Και καταθέτουν την πρόταση που έχει διατυπωθεί για συντόμευση της οδικής αυτής περιπορείας με νέα χάραξη οδού από τις περιοχές των οικισμών Λιγόρτυνος – Πάρτιρα – Αρκαλοχώρι.
Πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις
Σχετικά με τις απαλλοτριώσεις , από το ΤΕΕ υπογραμμίζεται πως έχουν διατυπωθεί αντιρρήσεις από βαρυνόμενους ιδιοκτήτες και δικηγόρους ότι «το Ελληνικό Δημόσιο δια της αρμόδιας υπηρεσίας του ΤΕΕ – ΤΜ ΑΝ. ΚΡΗΤΗΣ – 2082 – 20/11/2020 ΥΠΟΜΕ δεν αναγνωρίζει ως άρτια και οικοδομήσιμα κατά παρέκκλιση, όσα ακίνητα έχουν τις προϋποθέσεις και προϋφίστανται το έτος 2003. Αυτό συνεπάγεται ζημία των ιδιοκτητών, που έχουν στην κυριότητα τους ακίνητα, που πληρούν σήμερα τους όρους της αρτιότητας και οικοδομησιμότητας του ΠΔ/24-5-85 (ΔΟΜΗΣΗ ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ) και τα οποία είναι αρκετά στην κηρυχθείσα περιοχή».
«Ένα έργο για εμάς, αλλά χωρίς εμάς»
Τέλος, από το ΤΕΕ θίγεται και ο ορισμός του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας διαχείρισης για την κατασκευή του έργου, η σύνθεση του οποίου δεν έχει γίνει γνωστή. Και συνεχίζει το ΤΕΕ: «…Αλλά από ανεπίσημες πληροφορίες μαθαίνουμε ότι στην σύνθεση αυτή , από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου, δεν ορίσθηκε ούτε ένα μέλος του Τμήματος μας (ΤΕΕ/ΤΑΚ) με ειδικότητα διπλωματούχου Μηχανικού από την Ανατολική Κρήτη. Αντίστοιχη διαμαρτυρία – προβληματισμός έχει διατυπωθεί και για την μη εκπροσώπηση στην εταιρεία διαχείρισης της τοπικής αυτοδιοίκησης. Είναι αυτονόητο ότι η κατασκευή αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού έργου πρέπει να έχει την ευρεία αποδοχή των τοπικών κοινωνιών και ειδικότερα του τεχνικού κόσμου. Κύριε Υπουργέ , είναι εύλογο να διατυπώνεται ο προβληματισμός, ότι αυτό το πολύ μεγάλο αναπτυξιακό έργο γίνεται για μας , αλλά χωρίς εμάς ! Για τον λόγο αυτό θεωρούμε απαραίτητο να ορισθεί μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας διαχείρισης , από την πλευρά του Ελληνικού Δημοσίου , μέλος του τμήματος μας διπλωματούχος μηχανικός, ως εκπρόσωπος του ΤΕΕ/ΤΑΚ».