Τρίμηνη παράταση στην υποχρεωτική έκδοση της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου πρόκειται να δώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η παράταση αποτελούσε αίτημα του τεχνικού και του νομικού κόσμου, καθώς οι πολίτες που ενδιαφέρονταν να πραγματοποιήσουν μια μεταβίβαση ακινήτου βρίσκονταν στην πράξη αντιμέτωποι με έναν μεγάλο όγκο εγγράφων, τα οποία έπρεπε να συγκεντρώσουν υπό ασφυκτική προθεσμία.
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πάντως, εκτός από τα αρχεία των υποθηκοφυλακείων, πρόκειται να ψηφιοποιήσει και εκείνα των πολεοδομιών –όπου υπάρχουν– προκειμένου (μελλοντικά) να διευκολυνθούν οι πολίτες στην αναζήτηση των αρχείων που τους αφορούν.
Η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, δηλαδή το ψηφιακό αρχείο όπου συγκεντρώνονται όλα τα πιστοποιητικά γύρω από ένα ακίνητο, θα έπρεπε κανονικά από σήμερα να συνοδεύει κάθε νέα δικαιοπραξία για ένα ακίνητο. Η υποχρεωτικότητα της εφαρμογής της παρατάθηκε ήδη κατά μία φορά και, όπως προκύπτει, θα μετατεθεί για τον Οκτώβριο, μέσω τροπολογίας που θα ενταχθεί στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος για την ανακύκλωση, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί έως την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή.
«Την περίοδο αυτή έχουμε μια σημαντική παράλληλη εξέλιξη. Προχωρεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ο ψηφιακός τρόπος για τις μεταβιβάσεις, με στόχο ό,τι διακινείται από έναν μηχανικό και έναν δικηγόρο να βρίσκεται σε έναν κοινό φάκελο, που θα είναι στη διάθεση του συμβολαιογράφου», λέει ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νίκος Ταγαράς. «Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με τους περιορισμούς που έφερε όλο το προηγούμενο διάστημα η πανδημία, επιβάλλει να δοθεί μια τελευταία, σύντομη παράταση στην υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής ταυτότητας».
Διαμαρτυρίες
Σύμφωνα με το ΤΕΕ, από τις αρχές του έτους (οπότε η ηλεκτρονική ταυτότητα έχει τεθεί σε εφαρμογή, αλλά σε προαιρετική βάση) περίπου 5.000 πολίτες προχώρησαν, μέσω μηχανικού, στην έκδοσή της. Ωστόσο υπάρχουν πολλές διαμαρτυρίες από εκπροσώπους ιδιοκτητών, καθώς και του νομικού και του τεχνικού κόσμου, ότι το νέο αυτό ψηφιακό μέτρο επιβάλλει στον πολίτη τη συγκέντρωση ενός δυσθεώρητου όγκου εγγράφων, επιβαρύνοντας οικονομικά τις συναλλαγές και καθυστερώντας τες. Ενα από τα προβλήματα που έχουν τεθεί αφορά την ισχύ των νέων αντικειμενικών αξιών από την 1η Ιανουαρίου 2022, γεγονός που έχει ωθήσει πολλούς πολίτες να επιταχύνουν συναλλαγές για να «προλάβουν» το παλαιό σύστημα.
«Κάθε νέο πράγμα φαίνεται δύσκολο μέχρι να απομυθοποιηθεί», εκτιμά ο κ. Ταγαράς. «Σήμερα, σε μια μεταβίβαση, για να εκδώσει ο μηχανικός βεβαίωση ότι δεν υπάρχει αυθαιρεσία στο ακίνητο, δεν αρκεί να πάρει τα σχέδια και τις άδειες από τον πολίτη.
Πρέπει και ο ίδιος να τα ελέγξει στην πολεοδομία, καθώς μπορεί να έχει εκδοθεί κάποια μεταγενέστερη άδεια ή κάποια αναθεώρηση ή η οικοδομική άδεια να έχει ακυρωθεί. Επομένως, ούτως ή άλλως τα περισσότερα έγγραφα θα έπρεπε να συγκεντρωθούν εκ νέου. Στις περιπτώσεις όπου το αρχείο της πολεοδομίας έχει καταστραφεί ή χαθεί –και δεν είναι λίγες–, όντως ο πολίτης πρέπει να προχωρήσει σε ανασύσταση φακέλου. Αυτό όμως θα έπρεπε ούτως ή άλλως κάποια στιγμή να το κάνει. Υπάρχει ένας φόρτος, αλλά θα είναι άπαξ».
Πάντως, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εκτός από την ψηφιοποίηση των αρχείων των υποθηκοφυλακείων, πρόκειται να προχωρήσει και στην ψηφιοποίηση των αρχείων των πολεοδομιών. Για τον λόγο αυτόν εντάχθηκε κονδύλι 160 εκατ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Πηγή; kathimerini.gr