Εργαλειοποιεί τη νεολαία και πλήττει το αδιάβλητο των πανελλαδικών, δήλωσε η υπουργός Παιδείας από την Ολομέλεια.
Σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της συνολικής βελτίωσης και αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου χαρακτήρισε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως το νομοσχέδιο για την αυτονομία της σχολικής μονάδας το οποίο συζητείται στη Βουλή. Εισηγούμενη τις διατάξεις του νομοσχεδίου η κα Κεραμέως είπε ότι δίνονται μεγαλύτεροι βαθμοί ελευθερίας και αυτονομίας στους εκπαιδευτικούς, στα στελέχη, στις σχολικές μονάδες, συνοδευόμενοι όμως από τους απαραίτητους βαθμούς λογοδοσίας και διαφάνειας συμφωνα με τη real.gr.
Η υπουργός τόνισε ότι η χώρα μας έχει το πιο υπερσυγκεντρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ η αποκέντρωση συνδέεται άμεσα με καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.
Η μεγάλη πλειονότητα των αποφάσεων που αφορούν στην καθημερινή λειτουργία του σχολείου λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο (ΥΠΑΙΘ / ΙΕΠ). Πάνω από 80%, ενώ σε άλλες χώρες το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 35%. Αυτό αλλάζει. Αποκεντρώνουμε το σύστημα, μεταφέρουμε αρμοδιότητες στους εκπαιδευτικούς μας, στους διευθυντές μας, στα ίδια τα σχολεία. Γιατί; Γιατί τα διεθνή στοιχεία δείχνουν ότι όσο περισσότερο το κέντρο λήψης αποφάσεων μετατοπίζεται στο επίπεδο του σχολείου, τόσο βελτιώνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα. Η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους.
Στόχος: η απελευθέρωση της δημιουργικής πρωτοβουλίας των εκπαιδευτικών και των στελεχών που βρίσκονται κοντά στους μαθητές και τα σχολεία, που γνωρίζουν καλύτερα από όλους μας τις ανάγκες των σχολείων.
Ενδεικτικές ρυθμίσεις στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της αυτονομίας των σχολικών μονάδων είναι οι εξής:
– Ελεύθερη επιλογή βιβλίου (πολλαπλό βιβλίο). Σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να επιλέγει το βιβλίο και παράλληλα ότι όλα τα βιβλία θα είναι σε ψηφιακή μορφή, για συνδυασμό πηγών για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης έναντι της στείρας αποστήθισης.
– Ελευθερία ως προς τη μορφή των 4μηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης (π.χ. αξιοποίηση χαρακτηριστικών του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης/flipped classroom, ατομική/ομαδική εργασία, αντί για ωριαίο διαγώνισμα).
– Αποκέντρωση διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης.
– Δυνατότητα συγκρότησης εκπαιδευτικών ομίλων, παράδειγμα διάχυσης βέλτιστης πρακτικής από τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία.
– Μηνιαίες παιδαγωγικές συναντήσεις.
– Ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή και των Εκπαιδευτικών σε Θέσεις Ευθύνης.
– Θέσπιση υποστηρικτών οργάνων στον Διευθυντή και το Σχολείο, με μοριοδότηση και συνεκτίμηση στο φάκελο αξιολόγησης: α) Υποδιευθυντές (με εισήγηση Διευθυντή), β) Ενδοσχολικοί συντονιστές, γ) Μέντορες, δ) Υπεύθυνοι Διασύνδεσης με τη Μαθητεία στα ΕΝΕΕΓΥΛ.
– Μεγαλύτερη αυτονομία του σχολείου για την αξιοποίηση σχολικών εγκαταστάσεων για εκδηλώσεις, συνέδρια και προγράμματα.
Παράλληλα τόνισε ότι κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί, αν δεν έχουν προηγουμένως αποτυπωθεί τα αποτελέσματά του, η πορεία του, αν δεν έχει αξιολογηθεί. «Νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε ότι η θέσπιση μίας διαδικασίας αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών δεν αποτελεί πλέον μόνο επιτακτική ανάγκη, αλλά και απαίτηση της κοινωνίας. Περισσότεροι από τρεις στους τέσσερις πολίτες (75,3%) επιθυμούν την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, μία κοινή πρακτική για το 90% των ευρωπαϊκών χωρών, με βασικές εξαιρέσεις την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και την Ισλανδία. Επί δεκαετίες, οι απόπειρες αξιολόγησης προσέκρουαν σε ιδεοληψίες, τώρα όμως οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και η πολιτική και κοινωνική βούληση είναι δεδομένη. Προχωράμε, σύμφωνα με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μας. Αξιολογούμε σημαίνει καταγράφουμε, μελετάμε, επιβραβεύουμε, και βελτιώνουμε, εφόσον υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης» είπε.
Η κα Κεραμέως υποστήριξε ότι το Υπουργείο ανταποκρίνεται σε αυτή την πρόκληση εισάγοντας την αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών, αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα, με έμφαση στην επιμόρφωση ως απαραίτητο μέτρο για τη θέσπιση ενός μηχανισμού ανατροφοδότησης και διασφάλισης της διαρκούς βελτίωσης του εκπαιδευτικού και της ποιότητας της εκπαίδευσης. Αν το αποτέλεσμα της αξιολόγησης είναι θετικό, τότε αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο για επιλογή σε θέση ευθύνης. Σε αντίθετη περίπτωση, προβλέπεται επιμόρφωση.
Αναφερόμενη στο άνοιγμα των σχολείων είπε η κατάσταση θα είναι διαφορετική εστιάζοντας στα εξής:
– Θα έχει 11.700 νέους, μόνιμους εκπαιδευτικούς στη γενική εκπαίδευση, τους πρώτους διορισμούς που έγιναν μετά από 12 ολόκληρα χρόνια και σε συνέχεια των περσινών 4.500 στην Ειδική Αγωγή. Συνολικά, στα δύο πρώτα χρόνια της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, 16.200 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση.
– Με θέση στα νηπιαγωγεία μας για κάθε τετράχρονο μαθητή.
– Με δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα δημόσια νηπιαγωγεία.
– Με νέες θεματικές στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια της χώρας.
– Με οριζόντιες επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σε ψηφιακά εργαλεία και νέες δεξιότητες.
– Με 123 Νέα Προγράμματα Σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση.
– Με σχεδόν διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία από πέρυσι.
– Με τα πρώτα 6 Πρότυπα ΕΠΑΛ στην ιστορία της χώρας.
– Με ψηφιακό μετασχηματισμό δεξιοτήτων-εξοπλισμού/υποδομών-υπηρεσιών.
Σχολιάζοντας τέλος την τροπολογία ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα πανεπιστήμια η Υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε πρωτοφανή τη δήλωση του Αλέξη Τσίπρα για αναδρομική κατάργηση υποστηρίζοντας ότι ακυρώνει την προσπάθεια των συνυποψηφίων τους των Πανελλαδικών που πέτυχαν υψηλότερη βαθμολογία από τους υποψηφίους που δεν εισήχθησαν στην πρώτη τους επιλογή. «Εν ολίγοις, τους λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν έχει καμία σημασία αν εσείς γράψατε καλύτερα και περάσατε στην πρώτη σας επιλογή, και οι υπόλοιποι μπορούν να εισαχθούν κι ας μην πέτυχαν την ίδια ή υψηλότερη βαθμολογία με εσάς» είπε.
«Είναι πραγματικά θλιβερό να εργαλειοποιεί έτσι η Αξιωματική Αντιπολίτευση νέους ανθρώπους, στην προσπάθειά της να καρπωθεί την όποια απογοήτευση υποψηφίων που, σε μία αξιοκρατική, πλήρως αδιάβλητη διαγωνιστική διαδικασία, συγκέντρωσαν χαμηλότερη βαθμολογία σε σχέση με συνυποψηφίους τους» κατέληξε η Υπουργός.