Με αυξημένη την πιθανότητα ενός νέου ράλι στις τιμές του φυσικού αερίου, που θα αυξήσει ανάλογα και τα τιμολόγια της ηλεκτρικού ρεύματος, το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης προσπαθεί να σχεδιάσει εναλλακτικά σενάρια για τα μέτρα στήριξης που θα ανακοινωθούν τον επόμενο μήνα.
Πηγές του ΥΠΟΙΚ τόνιζαν ότι το ερώτημα είναι πια όχι το αν, αλλά το πόσο παραπάνω θα αυξηθεί η τιμή του φυσικού όταν πλέον το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης περάσει στην κατάσταση που θα υπάρχει δελτίο στα καύσιμα. Με βάση το καλό σενάριο, το να μείνει η Ευρώπη χωρίς καθόλου ρωσικό αέριο έχει προεξοφληθεί από τις αγορές οι οποίες ανέβασαν την τιμή του φυσικού αερίου από τα 100 ευρώ τη θερμική μεγαβατώρα τον Μάιο στα 200 ευρώ από τα μέσα Ιουνίου μέχρι και σήμερα. Συνεπώς, μπορεί να υπάρξει μια τεχνική αντίδραση με λίγο μεγαλύτερη τιμή η οποία θα υποχωρήσει γρήγορα σε μια τιμή πέριξ των 200 ευρώ/μεγαβατώρα.
Στην υποχώρηση της τιμής θα βοηθήσει – με βάση αυτό το σενάριο – η εξοικονόμηση ενέργειας κατά 15% που έχει αποφασίσει η ΕΕ, αλλά και η εκτίμηση ότι η Ρωσία θα περιορίσει αλλά δεν θα διακόψει τελείως τη ροή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Το κακό σενάριο θέλει το πρόγραμμα εξοικονόμησης ειδικά για τις Βόρειες χώρες να αποτυγχάνει λόγω καιρικών συνθηκών, με αποτέλεσμα η κατανάλωση να αυξηθεί κατακόρυφα. Το αποτέλεσμα θα είναι η ΕΕ να στραφεί περισσότερο στην αγορά υγροποιημένου αερίου. Το LNG θα είναι πολύ ακριβότερο από αυτό που μεταφέρεται μέσω αγωγών και σε έλλειψη, καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμες οι τεράστιες ποσότητες που θα χρειαστεί η Ευρώπη. Τότε ίσως δούμε το φυσικό αέριο στα 250 ή ακόμη και τα 300 ευρώ η μεγαβατώρα.
Τα ελληνικά μέτρα στήριξης
Το οικονομικό επιτελείο έχει υιοθετήσει προς το παρόν το καλό σενάριο και με βάση αυτό επιχειρεί να σχεδιάσει πακέτο στήριξης για το υπόλοιπο του χρόνου. Το νέο πακέτο θα έχει ως βασικό κορμό τη στήριξη για τη μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.
Σε πρώτη ανάλυση, είναι βέβαιο ότι τα 2 δισ. ευρώ που είχαν υπολογιστεί για το μέτρο της απορρόφησης της ρήτρας αναπροσαρμογής δεν θα επαρκέσουν. Το μέτρο σχεδιάστηκε με την τιμή του φυσικού αερίου έως και τα 120 ευρώ την θερμική μεγαβατώρα και τώρα βρίσκεται στα 200, σε μια περίοδο που η κατανάλωση είναι μειωμένη λόγω καλοκαιρινών διακοπών.
Σε πρώτη εκτίμηση, η υλοποίηση του μέτρου μέχρι και το τέλος του χρόνου θα χρειαστεί περίπου ακόμα 1 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου και άλλα τόσα για το πρώτο εξάμηνο του 2023. Αν πάλι υλοποιηθεί το κακό σενάριο, ο λογαριασμός θα μεγαλώνει όσο διάστημα η τιμή του αερίου θα βρίσκεται πολύ πάνω από τα 200 ευρώ.
Το fuel pass 3 – επιταγή ακρίβειας
O αστάθμητος παράγοντας του φυσικού αερίου από τη μία και η πτώση των τιμών του αργού πετρελαίου και σταδιακά της βενζίνης κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο, βάζει το οικονομικό επιτελείο σε δεύτερες σκέψεις για την 3η επιδότηση καυσίμων (fuel pass 3) που σχεδιάζει για την περίοδο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου.
Το γεγονός ότι μόνο ένα στους τρεις προτιμά την επιδότηση μέσω ηλεκτρονικής κάρτας, ενώ οι άλλοι δύο δέχονται να χάσουν τα επιπλέον 15 ευρώ της επιδότησης για να μπορούν να κάνουν τα χρήματα ό,τι θέλουν, πείθει τους επιτελείς του ΥΠΟΙΚ για ένα πράγμα: Ότι το μεγάλο πρόβλημα πλέον δεν βρίσκεται στα καύσιμα.
Για το λόγο αυτό, σκέφτονται να συνεχίσουν την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης που αφορά κυρίως τους επαγγελματίες οδηγούς και να δοθεί πλέον μια επιδότηση καυσίμων λίγο χαμηλότερη, ώστε να μείνουν πόροι για το τρίτο βασικό μέτρο στήριξης: Τη δεύτερη επιταγή ακρίβειας (ή όπως αλλιώς ονομαστεί) η οποία θα είναι μεγαλύτερη από τα 200 ευρώ, αλλά και πιο στοχευμένη. Με τη δημιουργία κλίμακας οι περισσότερο ευάλωτοι θα πάρουν περισσότερα και οι λιγότερο ευάλωτοι λιγότερα.
Πηγή: capital.gr