Το σχέδιο του παγκρήτιου συνεταιριστικού φορέα «Κρητών Ένωσις» για το κρητικό ελαιόλαδο, ξετύλιξε ο πρόεδρός του και επικεφαλής της Ένωσης Ηρακλείου, Σταύρος Γαβαλάς.
Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στην ΕΡΤ Ηρακλείου, η οποία «έβγαλε» αρκετές ειδήσεις, μίλησε όχι μόνο για τον «χρυσό» της Κρήτης, αλλά για τη σταφίδα, που από σήμερα μπαίνει στα σχολικά κυλικεία και για το κρασί, το οποίο, μαζί με την ενεργοποίηση των δικαιωμάτων, «βγάζει» στα ανοιχτά την μεγαλύτερη συνεταιριστική οργάνωση του νησιού. Η Ένωση Ηρακλείου, παρά τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα, μοιάζει με κοιμώμενο γίγαντα που ξυπνά και επιχειρεί να ανακτήσει τον παρεμβατικό ρόλο που είχε στις καλές της εποχές, να στηρίξει τα τοπικά προϊόντα, την ποιοτική παραγωγή και το εισόδημα των αγροτών.
«Περιμένουμε στα τέλη του Ιουνίου την τελική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να πάρουμε τη σφραγίδα του ΠΓΕ κρητικού ελαιολάδου. Μια πολύ σημαντική εξέλιξη για το προϊόν και την τιμή του», ανέφερε ο κ. Γαβαλάς ερωτηθείς σχετικά με τα βήματα που έχουν γίνει ως τώρα για την «Κρητών Ένωσις». Και συνέχισε: «Ο φορέας, οι εννέα συνεταιριστικές οργανώσεις που συμμετέχουν, έχουμε πολύ καλή συνεργασία. Φέτος είναι πλέον μονόδρομος, τη νέα ελαιοκομική περίοδο, να μπει στην αγορά ο φορέας, να ανακοινώσει τιμές. Το περιμένει ο κόσμος, όμως οι παραγωγοί δεν θα πρέπει να περιμένουν ότι ο φορέας θα πάρει όλο το λάδι από τη μια στιγμή στην άλλη».
Σύμφωνα με το business plan του φορέα, τον πρώτο χρόνο αναμένεται να απορροφηθούν και να τυποποιηθούν 1.000 τόνοι ελαιόλαδο. «Ο φορέας θα χαράζει χρόνο με το χρόνο, βήμα – βήμα την πορεία του και θα προσπαθήσει η υπεραξία του ελαιολάδου ΠΓΕ Κρήτης να περάσει στον παραγωγό. Και είναι πολύ σημαντικό ότι πλέον δεν θα φεύγει ούτε βυτίο ΠΓΕ ελαιόλαδο εκτός Κρήτης, χωρίς να είναι τυποποιημένο», τόνισε ο πρόεδρος της «Κρητών Ένωσις».
Σύντομα, όπως είπε ο ίδιος, θα παρουσιαστούν οι συσκευασίες με τις οποίες θα βγει στην αγορά το προϊόν, ενώ έχουν γίνει επαφές με δίκτυα διανομής. Μάλιστα, το «Κνωσός», που μαζί με άλλα brand και το τυποποιητήριο της Ένωσης Ηρακλείου είχαν παραχωρηθεί σε ιδιώτη, θα ξαναβγεί, όπως είπε, υπό συνεταιριστικό μανδύα και θα είναι η «ναυαρχίδα» του φορέα για τις αγορές του εξωτερικού.
Ο κ. Γαβαλάς εξέφρασε την εκτίμηση ότι την 1η Σεπτεμβρίου θα έχει επιλυθεί και η διαμάχη με τον ιδιώτη, στον οποίο είχε παραχωρηθεί το τυποποιητήριο της Ένωσης, ώστε αυτό να χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες λειτουργίας του φορέα, όπως και τα brand της Οργάνωσης.
Η επερχόμενη ελαιοκομική χρονιά προδιαγράφεται καλή. Όπως ανέφερε, υπάρχει ανθοφορία και καλώς εχόντων των πραγμάτων αναμένεται μεγάλη παραγωγή, ωστόσο, όπως τόνισε, οι ελαιοπαραγωγοί θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στην δακοκτονία, στην καταπολέμηση του δάκου με προσοχή, για να μην υπάρξει υπολειμματικότητα φυτοφαρμάκων.
«Εμείς ως φορέας θα βγούμε στην αγορά με ένα premium προϊόν, με το εξαιρετικό παρθένο ΠΓΕ Κρήτης, σε υψηλές τιμές», διαμήνυσε. Πρόσθεσε ακόμη: «Είναι αδιανόητο να βλέπω στο ράφι προϊόντα που δεν είναι καν έξτρα παρθένα ελαιόλαδα και να έχουν καταφέρει με την προώθηση και την προβολή να πωλούνται πανάκριβα και το εξαιρετικό ελαιόλαδο της Κρήτης να είναι στα τάρταρα. Είναι σημαντικό να βγούμε στα ράφια σε υψηλές τιμές και οι τιμές παραγωγού να είναι επίσης καλές. Να μην περιμένουμε μια καταστροφή στην Ιταλία ή στην Ισπανία, μια συγκυρία για να απολαύσει ο παραγωγός καλή τιμή στο ελαιόλαδο. Πρέπει να υπάρχει σταθερότητα στην τιμή. Να απολαμβάνει ο παραγωγός μια αξιοπρεπή τιμή για να μην έχουμε επανάληψη του φαινομένου που είχαμε με τη σταφίδα, να μην ξεπατώσει ο κόσμος τους ελαιώνες. Θα ήμουν ευτυχής αν ο παραγωγός μπορούσε να απολαμβάνει κάθε χρόνο μια σταθερή τιμή πάνω από 3,8 ή και 4 ευρώ το κιλό, να μην έχουμε αυτό το ασανσέρ στις τιμές παραγωγού και παράλληλα ο καταναλωτής, Έλληνας και ευρωπαίος να μπορεί να το αγοράσει και να καταναλώσει το εξαιρετικό ελαιόλαδο που παράγεται στο νησί μας».
Ο τουρισμός “σωσίβιο” για το κρασί
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ηρακλείου αναφέρθηκε και στην προσπάθεια που καταβάλλεται τα τελευταία δύο χρόνια για την παραγωγή ποιοτικού κρασιού, η οποία έχει φέρει αρκετά βραβεία από διεθνείς διαγωνισμούς στο οινοποιείο της Παλιανής. «Τα φετινά κρασιά είναι καλύτερα από τα περυσινά», ανέφερε ο κ. Γαβαλάς, προβλέποντας πως φέτος, αν ο τουρισμός συνεχίσει με αυτή τη δυναμική, η Ένωση Ηρακλείου δεν θα έχει τον Οκτώβριο κρασί, καθώς θα το έχει διαθέσει όλο.
«Ο Απρίλιος ήταν πολύ καλός μήνας, είχαμε μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις, μπήκε το κρασί της Ένωσης σε νέα σημεία πώλησης. Το οινοποιείο δουλεύει στο 100% των δυνατοτήτων του για να προλάβει τις παραγγελίες. Είμαι πολύ αισιόδοξος για το κρασί. Βλέπω ότι φέτος θα πουληθεί όλο και θα μπορέσουμε να πάρουμε ακόμη περισσότερα σταφύλια από τους παραγωγούς. Κι αν μπορέσουμε να δώσουμε καλύτερες τιμές στους αμπελουργούς θα το κάνουμε», πρόσθεσε ο κ. Γαβαλάς, υπενθυμίζοντας ότι πέρυσι η Ένωση στήριξε με καλές τιμές τους παραγωγούς, αγοράζοντας οινοστάφυλα αξίας δύο εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα, ανέφερε ότι το σχέδιο «Ναυάγιο» για την βύθιση 5.000 φιαλών με κρασί στο κρητικό πέλαγος για παλαίωση σε συνθήκες βυθού δεν έχει εγκαταλειφθεί και καθημερινά συνεχίζεται η προσπάθεια να ξεπεραστούν οι γραφειοκρατικοί σκόπελοι.
Εισαγωγές φθηνού κρασιού και ελληνοποιήσεις
«Το μόνο που φοβάμαι είναι οι αθρόες εισαγωγές φθηνού οίνου από το εξωτερικό. Δε λέω οι εισαγωγές αυτές γίνονται νόμιμα, αλλά δεν ξέρω αν αυτές οι ποσότητες καταλήγουν στους καταναλωτές ως κρητικά κρασιά ή ως κρασιά ευρωπαϊκής ένωσης. Δεν ξέρω αν αυτό το κρασί ελληνοποιείται, αν «βαφτίζεται» κρητικό. Εγώ, πάντως, κρασί από κρητικό οινοποιείο με ένδειξη προϊόντος ευρωπαϊκής ένωσης δεν έχω δει ακόμη», σημείωσε.
Η διοίκηση της Ένωσης Ηρακλείου σχεδιάζει το άνοιγμα του οινοποιείου της Παλιανής στο κοινό. Όπως είπε ο κ. Γαβαλάς, το οινοποιείο ανοίγει τις πύλες του στους επισκέπτες, ντόπιους και τουρίστες, στις 15 Μαΐου. Οι οινόφιλοι θα μπορούν να επισκέπτονται τις εγκαταστάσεις, να ξεναγούνται, να παρακολουθούν τη διαδικασία, να δοκιμάζουν κρασιά και βέβαια να αγοράζουν τις ετικέτες που επιθυμούν. «Ολοκληρώνουμε κάποιες υποδομές στον εξωτερικό χώρο, έχουμε έρθει σε επαφή με ταξιδιωτικά γραφεία, με ξενοδοχεία. Υπάρχει ενδιαφέρον και πιστεύω ότι το οινοποιείο θα στηρίξει τα έσοδα της οργάνωσης και η οργάνωση με τη σειρά της τους παραγωγούς. Πιστεύω ότι πολλοί θα έρθουν φέτος στο οινοποιείο και θα εκπλαγούν, θα εντυπωσιαστούν από αυτό το κόσμημα που δημιουργήθηκε από τις παλιότερες διοικήσεις της οργάνωσης» σημείωσε ο κ. Γαβαλάς.
Η Κρητική σταφίδα στα σχολικά κυλικεία
Από σήμερα αρχίζει η διανομή στα σχολικά κιλικία του νομού Ηρακλείου τυποποιημένης σταφίδας και παρασκευασμάτων με σταφίδα, προϊόντα που παρήχθησαν για λογαριασμό της θυγατρικής της Ένωσης Ηρακλείου, της «Σουλτένωσης», με πρωτοβουλία του αντιπροέδρου της Οργάνωσης, Μύρωνα Χιλετζάκη.
«Είναι πολύ σημαντικό να μπει αυτό το super food στα κυλικεία. Τα παιδιά δυστυχώς έχουν συνηθίσει σε πλαστικές γεύσεις, αλλά πιστεύω ότι σιγά σιγά θα πάει καλά αυτή η προσπάθεια. Αν τα προϊόντα αυτά γνωρίσουν αποδοχή, θα προσπαθήσουμε φέτος σαν «Σουλτένωση» να τα τυποποιήσουμε στις εγκαταστάσεις της ΚΣΟΣ. Υπάρχει μια κουβέντα για να λειτουργήσουμε εμείς το εργοστάσιο της ΚΣΟΣ. Αν γίνει αυτό θα προχωρήσουμε σε συμβολαιακή γεωργία με πιστοποιημένους παραγωγούς βιολογικής σταφίδας, γιατί θα προτιμούσαμε το προϊόν που θα φτάνει στα παιδιά μας, στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των καταστημάτων ντελικατέσεν, να είναι το καλύτερο ποιοτικά. Είναι κρίμα αυτό το προϊόν, η κρητική σταφίδα που έχει στηρίξει τοπική οικονομία να έχει χαθεί και είναι απορίας άξιον γιατί συμβαίνει αυτό».
Εκτός από τα προϊόντα σταφίδας που μπαίνουν σταδιακά από σήμερα στα κιλικία των σχολείων του νομού Ηρακλείου, η Ένωση Ηρακλείου σχεδιάζει την παραγωγή και άλλων προϊόντων με βάση τη σταφίδα. Ήδη γίνονται δοκιμές, όπως αποκάλυψε ο κ.. Γαβαλάς, για την παραγωγή μπαλσάμικου ξιδιού στο οξεοποιείο της οργάνωσης. «Μπορούμε πραγματικά να κάνουμε πολλά πράγματα με τα προϊόντα μας. Χρειάζεται σχέδιο, όραμα και όρεξη και να μην τα αφήνουμε στο έλεος του Θεού. Εμείς στοχεύομε σε αυτά τα προϊόντα. Στο κρασί τα έχουμε καταφέρει πολύ καλά, στο λάδι θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε, στη σταφίδα κάνουμε μια προσπάθεια να την ξαναβγάλουμε στο προσκήνιο. Στόχος είναι η παραγωγή ποιοτικών προϊόντων, να κρατηθεί ο παραγωγός στην ύπαιθρο», κατέληξε ο κ. Γαβαλάς.