Έναν ιλιγγιώδη αριθμό νέων κρουσμάτων θα “έδιναν” οι περισσότεροι από 400 θετικοί στον κορωνοϊό μαθητές και καθηγητές, εάν δεν είχαν εντοπιστεί και απομονωθεί μέσω του μηχανισμού των self test, που τέθηκε από σήμερα σε λειτουργία στο πλαίσιο της επαναλειτουργίας της διά ζώσης εκπαίδευσης. Για “μεγάλο στρατηγικό όπλο” κάνει λόγο, ο Καθηγητής Πνευμονολογίας, Νίκος Τζανάκης.
Τα Λύκεια επαναλειτουργούν σήμερα μετά από 5 ολόκληρους μήνες, με διαβατήριο τη «Σχολική κάρτα για Covid-19» που φέρει ο μαθητικός πληθυσμός, οποίος υποβλήθηκε μαζικά σε τεστ ανίχνευσης κορονοϊού (self test) και βρέθηκε αρνητικός.
Η εφαρμογή του screening σε στοχευμένες ομάδες του πληθυσμού, μέσω της διαδικασίας αυτοδιάγνωσης για τον κορονοϊό (self testing), ενδέχεται να αποδειχθεί στην πράξη ένα μεγάλο στρατηγικό όπλο που θα δείξει το επόμενο διάστημα τη δύναμή του, λένε οι επιστήμονες.
H ανίχνευση μόλις στο πρώτο 24ωρο της εφαρμογής του μέτρου, 408 θετικών στην Covid ασυμπτωματικών μαθητών και καθηγητών, είναι ανυπολόγιστης αξίας για τον έλεγχο της πανδημίας, όπως τονίζουν.
“Αν τα χρησιμοποιήσουμε τα self test σωστά, ίσως έχουμε αποκτήσει ένα μεγάλο στρατηγικό όπλο να επανασυστήσουμε ένα μεγάλο μέρος της ζωής μας”, δηλώνει στο iatropedia.gr, o αν. Καθηγητής Πνευμονολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νίκος Τζανάκης.
Τζανάκης: “3.620 νέα κρούσματα σε 15 ημέρες θα έδιναν μόνο οι 200 θετικοί μαθητές”
Τη σημασία του εντοπισμού 236 θετικών στην Covid-19 μαθητών (98.965 ήταν οι αρνητικοί) και 172 εκπαιδευτικών (50.887 αρνητικοί) μπορεί να αντιληφθεί κανείς καλύτερα με τη χρήση των μαθηματικών μοντέλων, τα οποία μελετούν την εκθετική αύξηση του ιού στο πληθυσμό.
Σύμφωνα με τον Καθηγητή Τζανάκη, με δείκτη μεταδοτικότητας Rt άνω του ενός, μόνο ένα δείγμα 200 ασυμπτωματικών θετικών στην Covid μαθητών, θα μπορούσε να είχε δώσει 3.620 κρούσματα σε 15 ημέρες!
“Διακόσιοι και παραπάνω μαθητές θετικοί μέχρι στιγμής, για τους οποίους πρέπει να δει κανείς ποιοτικά χαρακτηριστικά της ιχνηλάτησής τους για να αποφανθεί”, σημειώνει ο Καθηγητής και συμπληρώνει:
“Ωστόσο, με αυτόν τον δείκτη θετικότητας που έχουμε τώρα, δηλαδή το 1,1, σε πέντε μέρες θα δίναν άλλα 220 κρούσματα την ημέρα για τις επόμενες 5 μέρες. Και την επόμενη μέρα μετά τις πέντε μέρες, θα είχαμε 240 ανά ημέρα και μετά 264 ημερησίως για ακόμη πέντε μέρες. Πολλαπλασιάστε δηλαδή με 1,1 κάθε 5 ημέρες. Αλλά κάθε μέρα”.
Το ρίσκο που εγκυμονεί η εκθετική αύξηση του κορονοϊού είναι τεράστιο για την πορεία της πανδημίας και για την κοινωνία, εξηγεί ο Νίκος Τζανάκης:
“Καταλαβαίνετε, λοιπόν, το ρίσκο που θα παίρναμε αν ανοίγαμε τα σχολεία χωρίς self test. Αυτοί οι διακόσιοι θα το μετέδιδαν σε άλλους μαθητές, που θα κολλούσαν θα το έφερναν στις οικογένειές τους. Ήταν ένα ρίσκο, με δείκτη μεταδοτικότητας άνω του ενός, όπως έχουμε τώρα”, λέει.
Η επίδραση του ανοίγματος της εκπαίδευσης στην πανδημία
Με τις πρώτες αναλύσεις των self test και τον δείκτη θετικότητας που θα προκύψει στον μαθητικό πληθυσμό -ο οποίος σε πρώτη φάση έχει διαμορφωθεί στο 0,27%- τα μαθηματικά μοντέλα του Πανεπιστημίου Κρήτης θα μπορέσουν να διαμορφώσουν μια πιο σαφή εικόνα για το ποια θα είναι η επίπτωση του ανοίγματος των σχολείων στην πανδημία:
“Θα το τρέξουμε μετά τις πρώτες αναλύσεις των self test. Για να δουλέψει ένα μοντέλο θέλει δεδομένα. Αλλιώς, απλώς υποθέτουμε… Έτσι κι αλλιώς σε δύο εβδομάδες θα κλείσουν πάλι τα σχολεία για Πάσχα. Ό,τι κι αν συμβεί στα σχολεία μετά θα “μαζευτεί”. Όμως εγώ δεν πιστεύω ότι με τη χρήση των self test κι αν χρησιμοποιηθούν σωστά, θα έχουμε πολύ μεγάλη επίδραση στην πανδημία” αναφέρει ο κ. Τζανάκης.
Εάν αυτά τα 400 κρούσματα -με την επαλήθευση των τεστ στον μοριακό έλεγχο- αποδειχθούν θετικά “που λογικά δεν θα έχουν γίνει λάθη από τα self test, τότε καταλαβαίνετε ότι γίνεται δουλειά”, λέει ο ίδιος και συμπληρώνει “Ίσως έχουμε βρει το “κουμπί” να ανοίξουμε κι άλλες δραστηριότητες χρησιμοποιώντας τα self test. Αυτό είναι το καλό” τονίζει.
Σε ποιες άλλες δραστηριότητες μπορεί να έχουμε όφελος από τα self test
Mετά τους μαθητές Λυκείου και τους εργαζόμενους στην εκπαίδευση, σειρά θα πάρουν οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο, τις μεταφορές, τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, τη μεταποίηση, το χονδρικό εμπόριο και την εστίαση, όπως ανέφερε την Παρασκευή, ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης.
Όταν ενταχθούν στη διαδικασία ελέγχου οι παραπάνω ομάδες, στη συνέχεια τα self test θα δοθούν και στον γενικό πληθυσμό.
“Πρέπει να επεκταθεί”, λέει ο Καθηγητής και συμπληρώνει: “Κι όλοι εμείς που θα έρθει το Πάσχα για να πάμε στο χωριό μας καλό είναι να έχουμε κάνει self test, ώστε να πάμε στα χωριά μας “καθαροί” και χωρίς να κινδυνεύουμε. Μερικοί θα γράψουν και ψέματα, αλλά το θέμα είναι να το ενστερνιστούμε και να το κάνουμε, όντως”, λέει.
Σύμφωνα με τον επιστήμονα, τα σχολεία είναι ασφαλή μέσω του screening μαθητών και καθηγητών:
“Είναι ασφαλή έτσι τα σχολεία. Αφού οι υπόλοιποι που θα πάνε σχολείο, έχουν κάνει τεστ και δεν έχουν κορονοϊό. Αν έχουν σεβαστεί τους συμμαθητές τους και έχουν κάνει τεστ, τα παιδιά θα είναι σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Έτσι κι αλλιώς τα παιδιά είναι έξω και κάνουν του κεφαλιού τους. Καλύτερα να χουμε την όλη τους συμπεριφορά απέναντι στον ιό για να είναι πιο ασφαλή”, καταλήγει.