Προθεσμία έως τα τέλη Μαρτίου, ενόψει ανακοίνωσης νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τον Απρίλιο, έχουν τα πανεπιστήμια της χώρας να φέρουν προτάσεις για την “εξυγίανση και τον εξορθολογισμό” του ακαδημαϊκού χάρτη.
Με επιστολή της προς τις διοικήσεις των ιδρυμάτων, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ζητά να προτείνουν καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων με τμήματα του ίδιου ή άλλου ιδρύματος, κατόπιν αξιολόγησης στοιχείων που αφορούν την οργάνωση, τη λειτουργία και βιωσιμότητα των Προγραμμάτων Σπουδών.
Παράλληλα, θα πρέπει να υποβάλλουν σχέδιο “ουσιαστικής αναμόρφωσης και αναδιοργάνωσης Προγράμματος Σπουδών προκειμένου να ανταποκρίνονται πληρέστερα στις εξελίξεις επιστήμης, στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας”.
Όπως σημειώνει η κ. Κεραμέως, «η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας αποτελεί ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας και δύναται να συμβάλει ουσιωδώς τόσο στην ενδυνάμωση της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας όσο και στην αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μοντέλου της χώρας στον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς και στην αναπτυξιακή πολιτική της χώρας».
Η υπουργός Παιδείας έχει ήδη ανακοινώσει αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη στη βάση α) των αποτελεσμάτων της ΕΒΕ, β) των προτάσεων των ίδιων των ΑΕΙ, γ) της εισήγησης της ΕΘΑΑΕ που λαμβάνει υπ’ όψη της και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Είναι γνωστό ότι το υπουργείο Παιδείας έχει δρομολογήσει, εδώ και αρκετό καιρό, την «αναδιάταξη» του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κοντολογίς τη δραστική μείωση τμημάτων και σχολών αλλά και την αλλαγή του περιεχομένου και της κατεύθυνσής τους. Κατεύθυνση που οφείλουμε να επισημάνουμε πως δεν είναι ξένη από την ιδεολογική και πολιτική «γραμμή» της κυβέρνησης, όπως έχει διατυπωθεί στο προεκλογικό της πρόγραμμα.
Η «αναδιάρθρωση» της Κεραμέως σημαίνει και δημιουργία τμημάτων δύο ταχυτήτων. Αυτό προβλέπει το Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2021: «Στο πλαίσιο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, δημιουργούνται προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης».
Είναι φανερό ότι σε αυτή την κατηγορία θα ενταχθούν, σταδιακά, τμήματα που δεν θα έχουν φοιτητές, εξαιτίας της θεσμοθέτησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Τι λέει το «Σχέδιο Αλλαγών» για το θέμα: «…η ανάγκη αναδιάταξης/κατάργησης ή/και σύμπτυξης τμημάτων και σχολών, εκεί όπου αυτό είναι ακαδημαϊκά ενδεδειγμένο και μπορεί να συμβάλει στην πρόοδο, την παραγωγικότητα και την καινοτομία, έχει γίνει εμφανής εδώ και χρόνια.
Ο αριθμός ομοειδών τμημάτων είναι υπερβολικά μεγάλος. Τμήματα με χαρακτήρα μεταπτυχιακής εξειδίκευσης ή επαγγελματικής κατάρτισης πρέπει να ενσωματωθούν σε συγγενή τους τμήματα ή να καταργηθούν μετά από εξωτερική αξιολόγηση…».
Την αναγκαιότητα του «επανασχεδιασμού» του ακαδημαϊκού χάρτη με τη μέθοδο της «λιποαναρρόφησης» ήρθε να την επικαιροποιήσει ο μεγάλος αριθμός κενών θέσεων λόγω της θεσμοθέτησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που αποψιλώνει περίπου 100 πανεπιστημιακά τμήματα.
Το ΥΠΑΙΘ, με τη βοήθεια του τακτοποιημένου λόγου μιας νέας μεταρρυθμιστικής σταυροφορίας, όπου σκόπιμα έχει υποκατασταθεί η αναζήτηση των αιτιών από τη διαπίστωση των αποτελεσμάτων, οδηγεί τον προβληματισμό της κοινής γνώμης να μοιάζει με τη θεωρία του πεπρωμένου στη θρησκευτική σκέψη, όπου οι άνθρωποι αναφωνούν «είναι θέλημα Θεού» για να εξηγήσουν ή να δικαιολογήσουν μια ορισμένη εξέλιξη των πραγμάτων: ΄΄Όσα τμήματα δεν έχουν «φοιτητές-πελάτες» πρέπει να κλείσουν ή να αναμορφωθούν.
Ετσι το ΥΠΑΙΘ νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας. Είναι εξάλλου γνωστό ότι το επόμενο διάστημα, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη, θα έχουμε «ζυμώσεις» μεταξύ της Ν. Κεραμέως και πρυτάνεων για τα τμήματα που «καίγονται» από την ΕΒΕ.