Παρά τις δεσμεύσεις και τις ανακοινώσεις για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στην Κρήτη, αυτή καθυστερεί.
Αποτέλεσμα αυτής της κωλυσιεργίας ειναι και η νέα ομοβροντία δηλώσεων και ανακοινώσεων που είχαμε από Βουλευτές και φορεις!
Ο Σωκράτης Βαρδάκης
Ο αποκλεισμός χιλιάδων επιχειρήσεων της Κρήτης από το Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.) συνεχίζεται, με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής κυνικά να παραδέχεται τον αποκλεισμό αυτό, απαντώντας μάλιστα σε σχετική ερώτηση του Σωκράτη Βαρδάκη, βουλευτή Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.
«Ο κρητικός Υπουργός Ναυτιλίας, αντί να προχωρήσει σε τροποποίηση της Κ.Υ.Α. για ένταξη του συνόλου των κρητικών επιχειρήσεων στο μέτρο του Μ.Ι., μας απαντά ότι το πρόγραμμα υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2018 -δηλαδή επί Κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ- ενώ μόλις τον Σεπτέμβρη του 2020 μετά από αλλεπάλληλες κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, αποφασίστηκε η ένταξη της Κρήτης.
Προχώρησε ουσιαστικά σε μία κυνική παραδοχή, ότι απέκλεισε χιλιάδες επιχειρήσεις της Κρήτης από το Πρόγραμμα. Οι καταγγελίες των φορέων συνεχίζονται μέχρι σήμερα, όπως αποτυπώνεται στην επιστολή της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης», δήλωσε ο Σωκράτης Βαρδάκης.
Να υπενθυμίσουμε ότι η σχετική Κ.Υ.Α. που επεκτείνει το Μ.Ι. στις επιχειρήσεις της Κρήτης, εντάσσει περίπου 6.000 λιγότερους Κ.Α.Δ. επιχειρήσεων, σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά της χώρας, κάτι το οποίο σημαίνει τον αποκλεισμό χιλιάδων παραγωγικών τομέων από το Πρόγραμμα στήριξης της νησιωτικής επιχειρηματικότητας. Πρόγραμμα που η προηγούμενη Κυβέρνηση σχεδίασε και εφάρμοσε, για πρώτη φορά, στο πλαίσιο ενίσχυσης της Νησιωτικότητας.
Ο αρμόδιος Υπουργός, σε απάντηση της σχετικής ερώτησης που καταθέσαμε στις 30/10/20, μετά και τις αντιδράσεις των παραγωγικών φορέων της Κρήτης, εμμένει στην επιλεξιμότητα μόλις 2.148 κατηγοριών Κ.Α.Δ. για το νησί, αποκλείοντας χιλιάδες άλλους Κ.Α.Δ., με μία απόφαση που καταδεικνύει άνιση μεταχείριση σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά της χώρας.
Ο Βασίλης Κεγκέρογλου
Ερώτηση προς τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Οικονομικών κατέθεσε ο γραμματέας της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής και Βουλευτής Ηρακλείου, κ. Βασίλης Κεγκέρογλου, ύστερα από την επιστολή της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, προκειμένου να εφαρμοστεί επιτέλους ολοκληρωμένο το Μεταφορικό Ισοδύναμο και άλλα μέτρα στήριξης των νησιών και για την Κρήτη.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
«Πολύ έγκαιρα, τόσο εντός όσο και εκτός Βουλής, είχαμε επισημάνει την άνιση μεταχείριση της Κρήτης σε σχέση με τα άλλα νησιά ως προς την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.
Αυτό ξεκίνησε από την πιλοτική εφαρμογή επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν εντάχθηκαν στο μεταφορικό ισοδύναμο μόνο κάποιες από τις εμπορευματικές μεταφορές και δεν συμπεριελήφθησαν οι μετακινήσεις των κατοίκων του νησιού αλλά ούτε οι μεταφορές καυσίμων.
Στο ίδιο πλαίσιο, φαίνεται να κινείται και η σημερινή κυβέρνηση, αφού σύμφωνα και με την καταγγελία της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, η επιλεξιμότητα για την Κρήτη είναι στο 25 τοις 100 % σε σχέση με τα άλλα νησιά, αφού μπορούν να ενταχθούν στις εμπορευματικές μεταφορές περίπου μόλις 2000 ΚΑΔ ενώ για τα υπόλοιπα νησιά είναι 8.000 ΚΑΔ.
Επειδή η πρόβλεψη του Συντάγματος για στήριξη των νησιών οφείλει να ισχύει και για την Κρήτη και
επειδή δεν έχει εφαρμοστεί για αυτήν κανένα άλλο μέτρο στήριξης λόγω νησιωτικότητας όπως π.χ μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ.
Ερωτάσθε κύριοι υπουργοί:
1. Προτίθεστε να θεσμοθέτησε την ολοκληρωμένη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου και για την Κρήτη και πότε;
2. Ποια άλλα μέτρα από αυτά που έχουν εφαρμοστεί στα άλλα νησιά (μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ κλπ) προτίθεστε να εφαρμόσετε και στην Κρήτη, προκειμένου να αντισταθμιστεί το μόνιμο μειονέκτημα της θαλάσσιας απομόνωσης και του αρνητικού οικονομικού αντίκτυπου που έχει σε κάθε επιχείρηση σε κάθε οικογένεια και σε όλους τους καταναλωτές κατοίκους ή επισκέπτες του νησιού;».
Εμπορικοί Σύλλογοι
Τις προτάσεις του σχετικά με την επιλεξιμότητα του Μεταφορικού Ισοδύναμου αναλύει η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης με επιστολή της προς την Κυβέρνηση.
Αναλυτικά η επιστολή:
«Σχετικά με το Μεταφορικό Ισοδύναμο στο οποίο εντάχθηκε η Κρήτη οριστικά τον Ιούνιο του 2019, ένα σημαντικό μέτρο για τον παραγωγικό κλάδο της Κρήτης, αποτελεί μια σημαντική οικονομική ανακούφιση αλλά και πράξη δικαίου για την αποκατάσταση ισονομίας στο σύνολο του πληθυσμού της χώρας.
Ταυτόχρονα αυτό το μέτρο δίνει τη δυνατότητα στις εμπορικές επιχειρήσεις της Κρήτης να έχουν συνεργασίες με άλλα νησιά και όχι μόνο από το κεντροαθηναϊκό κράτος.
Ωστόσο, όμως εκφράζομε την έντονη δυσαρέσκεια μας σχετικά με την επιλεξιμότητα των κατηγοριών ΚΑΔ, που ενώ , για όλη την υπόλοιπη Ελλάδα αφορά περίπου 8 χιλιάδες ΚΑΔ, για την Κρήτη η επιλεξιμότητα των ΚΑΔ περιορίζεται περίπου στις 2 χιλιάδες, που ουσιαστικά η εφαρμογή του είναι ανούσια.
Στο πλαίσιο λοιπόν της ισονομίας και ισοπολιτείας των νησιωτών με τους υπόλοιπους Ηπειρωτικούς Ελληνες, ζητάμε τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ στο 16% για την Κρήτη.
Μιας και το περίπλοκο σύστημα εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου και λόγω οικονομικών δεδομένων και όχι της ισότιμης αντιμετώπισης της Κρήτης απέναντι στα συμφέροντα του Αθηνοκεντρικού κράτους, ζητάμε αυτή την επιλογή σαν μικρή συμβολή στο λαό και τις επιχειρήσεις της Κρήτης, έναντι του στρεβλού και ανισόρροπου εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου για την Κρήτη».