Ημέρα προσφορών λόγω Black Friday και οι καταναλωτές και στο Ηράκλειο να συμμετέχουν στη σημερινή καταναλωτική… γιορτή.
Η κίνηση από το πρωί είναι αυξημένη, ενω σε κάποια από τα γνωστά καταστήματα του κέντρου της πόλης, εχουν σχηματιστεί και ουρές από καταναλωτές που περιμένουν στωικα να μπουν σε αυτά για να ψωνίσουν, εκμεταλλευόμενοι τις προσφορές της σημερινή μέρας.
Ως γνωστόν η Black Friday σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου και δεν συγκαταλέγεται στις τακτικές εκπτώσεις αλλά είναι προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
Πολύ σύντομα η Black Friday μετατράπηκε σε Black Week ή ακόμα και σε Black November αντανακλώντας την επιθετική λογική των μεγάλων πολυεθνικών και των εγχώριων αλυσίδων, κυρίως των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.
Ο τζίρος
Ο τζίρος της Black Friday προ πανδημίας εκτιμάται κοντά στο 1 δισ. ευρώ σε ένα τριήμερο και περίπου 1,5 δισ. ευρώ σε διάστημα μιας εβδομάδας.
Το 2020, η Black Friday πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Τα δεδομένα που ελήφθησαν από τη Google Trends δείχνουν ότι ο αριθμός των ερωτημάτων αναζήτησης που σχετίζονται με τις εκπτώσεις της Μαύρης Παρασκευής μειώθηκε κατά 37% σε σχέση με το 2019. Στην Ελλάδα, η κορυφή της Black Friday ήταν το 2019.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Picodi, της διεθνούς εταιρείας καταναλωτικών τάσεων, για εφέτος ένας μέσος καταναλωτής είναι διατεθειμένος να ξοδέψει 260 ευρώ κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής, ενώ πέρυσι ήταν 164 ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) την Black Friday του 2020, με τα φυσικά καταστήματα κλειστά λόγω των περιοριστικών μέτρων, καταγράφηκε στο ηλεκτρονικό κανάλι 43,6% μεγαλύτερος τζίρος σε σύγκριση με την Black Friday του 2019. Σε επίπεδο εβδομάδα ο τζίρος ήταν υψηλότερος κατά 73,5%.
Την εβδομάδα 21-27 Νοεμβρίου 2020 σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων 8 εβδομάδων του 2020, η άνοδος της αξίας των ηλεκτρονικών πωλήσεων άγγιξε το 155%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τα οποία αφορούν επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων, ο τζίρος του λιανεμπορίου τον Νοέμβριο του 2019 διαμορφώθηκε σε 2,64 δισ. ευρώ ενώ τον Νοέμβριο του 2020 σε 2,32 δισ. ευρώ.
Οδηγίες
Σύμφωνα με έρευνα της Sitecore «Holiday Shopping Trends 2021» περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday. Μάλιστα, η πλειοψηφία των καταναλωτών δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί την Black Friday για να πραγματοποιήσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές.
Μεταξύ αυτών που δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ψωνίσουν, το 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσουν online και offline αγορές με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).
Ωστόσο, υπήρξε και ένα ποσοστό 18% που δήλωσε ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στο Black Friday, με τους τρεις κύριους λόγους πίσω από μια τέτοια απόφαση να είναι ότι η μέρα έχει γίνει συνώνυμο με την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης και ότι τους φαίνεται ξεπερασμένη, ότι δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές και ότι προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.
Όσον αφορά στις κατηγορίες αγορών, με εξαίρεση τα ταξίδια και τα παιχνίδια, όπου το 54% και το 37% αντίστοιχα δηλώνει ότι θα γίνουν online, η πλειονότητα των αγορών για υπηρεσίες διασκέδασης (45%), ένδυσης (41%), ομορφιάς (43%), φαγητού και ποτού (69%) θα πραγματοποιηθεί με επίσκεψη σε κατάστημα, δείχνοντας μια στροφή των καταναλωτών στις φυσικές αγορές μετά τους περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία στη χώρα.
Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών (65%) δήλωσε ότι βάζει σε πρώτη προτεραιότητα τις εκπτώσεις και τις προσφορές, όταν αγοράζει online, ενώ σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (45%) δηλώνουν ότι αναζητούν προσφορές που δίνονται αποκλειστικά σε μέλη προγραμμάτων loyalty. Από την άλλη, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές δίνουν περισσότερη έμφαση στα εκπτωτικά προϊόντα. Τέλος, ένα αξιόλογο ποσοστό των νεότερων ηλικιών σκοπεύει να κάνει τις αγορές του μέσω βιντεοκλήσης (18%), εστιάζοντας στην αγορά limited edition προϊόντων (26%), αλλά και υπηρεσιών που μπορεί να απολαύσει όλη η οικογένεια (20%).
Έντονο παραμένει το ενδιαφέρον και σε είδη μόδας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα Fashion (Re)search του GLAMI μόλις το 11% απάντησε ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει προϊόντα μόδας (σε σύνολο 4.022 συμμετεχόντων) στην αντίστοιχη ερώτηση της έρευνας. Φαίνεται πως το ελληνικό κοινό είναι μοιρασμένο μεταξύ αυτών που περιμένουν οργανωμένα το Black Friday (53% δήλωσαν ότι θα προγραμματίσουν τι θα ψωνίσουν, με ή χωρίς προετοιμασία π.χ λίστα, έρευνα αγοράς κτλ) ενώ το 45% των ερωτηθέντων δεν θα προγραμματίσει εκ των προτέρων τι πρόκειται να αγοράσει και θα αναζητήσει απλώς τις καλύτερες προσφορές κατά τη διάρκεια του Black Friday.
Για όσους απάντησαν ότι δεν έχουν σκοπό να αγοράσουν, οι δύο σημαντικότεροι αρνητικοί παράγοντες είναι ότι βρίσκουν εκπτώσεις καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς (38%) και ότι μπορεί να τους οδηγήσει σε αχρείαστες αγορές (20%).