Oι επίδοξοι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων συνωστίζονται για να αγοράσουν ένα από αυτά ακόμη και αν φέτος οι τιμές τους αυξάνονται, διαψεύδοντας το σενάριο των τελευταίων 15 χρόνων πως θα παρατηρηθεί μεγαλύτερη ζήτηση μόνον αφότου το κόστος της μπαταρίας υποχωρήσει κάτω από ένα όριο, το οποίο πάντα ήταν πολύ υψηλό – το σενάριο διέδιδαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Φέτος, όμως, η ζήτηση για ηλεκτροκίνητα αμάξια παραμένει δυναμική, παρά το γεγονός ότι η μέση τιμή μιας στήλης ιόντων λιθίου εκτινάχθηκε στα σχεδόν 160 δολάρια η κιλοβατώρα το πρώτο τρίμηνο του 2022 από τα 105 δολάρια πέρυσι. Η ανοδική πορεία οφείλεται κυρίως στα προβλήματα του παγκόσμιου συστήματος προμηθευτικής αλυσίδας, στις κυρώσεις στα ρωσικά μεταλλεύματα και στην κερδοσκοπία των επενδυτών. Αναφορικά με ένα μικρότερο όχημα, όπως το Hongguang Mini, το πιο ευπώλητο ηλεκτρικό στην Κίνα, οι πιο ακριβές μπαταρίες αύξησαν την τιμή του σχεδόν 1.500 δολάρια, όσο το 30% της αρχικής.
Επίσης, η τιμή της βενζίνης και του ντίζελ για τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσεως έχει διογκωθεί, αφ’ ης στιγμής η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία. Οι ειδικοί παρατήρησαν ότι οι ανησυχίες για το περιβάλλον στρέφουν ακόμη περισσότερους ανθρώπους στην επιλογή της ηλεκτροκίνησης παρά τη γενικευμένη αβέβαιη οικονομική κατάσταση. Οι κατασκευαστές από την Τesla έως τη SAIC-GM-Wuling, η οποία κατασκευάζει το Hongguang Mini, έχουν μετακυλίσει το υψηλότερο κόστος στις πλάτες των καταναλωτών με διψήφιες αυξήσεις στις τιμές των ηλεκτρικών αμαξιών.
Κι έπονται και άλλες. Κατά τον Αντι Παλμερ, πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της σλοβακικής εταιρείας μπαταριών InoBat, τα περιθώρια κέρδους στον κλάδο ήδη έχουν περισταλεί, οπότε «τα υψηλότερα κόστη πρέπει να μετακυλιστούν στις αυτοκινητοβιομηχανίες». Ομιλοι όπως η Mercedes-Benz είναι πιθανόν να μετατοπίσουν τις αυξήσεις στο καταναλωτικό κοινό, ιδίως εάν εξακολουθήσουν την ανοδική πορεία τους οι τιμές των πρώτων υλών. «Είναι αναγκαίο να διατηρήσουμε τα περιθώρια κέρδους», παρατηρεί ο γενικός διευθυντής τεχνολογίας της γερμανικής εταιρείας, μιλώντας στο Ρόιτερς. Αλλά όσοι αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν δείχνουν να πτοούνται.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αμαξιών κατά το πρώτο τρίμηνο τρέχοντος έχουν αυξηθεί σχεδόν 120%, βάσει των υπολογισμών της EV –volumes.com. Τα κινεζικά μοντέλα Nio, Xpeng και Li Auto αποδείχθηκαν δημοφιλέστατα και τον Μάρτιο οι πωλήσεις τους σημείωσαν ρεκόρ, ενώ ρεκόρ παρατηρήθηκε και στις πωλήσεις των αμαξιών της Tesla κατά το πρώτο τρίμηνο, οι οποίες έφθασαν τις 310.000 μονάδες. «Φαίνεται πως έχουμε φθάσει σε ένα σημείο καμπής είτε συναισθηματικής είτε ψυχολογικής φύσεως για τους καταναλωτές», παρατηρεί ο Βενκάτ Σρινιβάσαν, διευθυντής του Επιστημονικού Κέντρου Συνεργατικής Αποθήκευσης Ενέργειας στο Εθνικό Εργαστήριο Αργκονι στο Σικάγο. Τονίζει ότι, ανεξαρτήτως του κόστους μπαταρίας και οχήματος, ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι θα αγοράσουν ηλεκτρικό αμάξι.
Αυτή η άνοδος στα κόστη της μπαταρίας είναι σταγόνα στον ωκεανό με την προοπτική των μακροπρόθεσμων τάσεων, στο πλαίσιο των οποίων οι τεχνολογικές βελτιώσεις και η αύξηση της παραγωγής ωθούσαν καθοδικά το κόστος για τρεις συνεχόμενες δεκαετίες. Τα δεδομένα του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας δείχνουν καθαρά ότι τα 105 δολάρια ανά κιλοβατώρα, ήτοι το κατά μέσον όρο κόστος το 2021, ήταν ελαττωμένα σχεδόν 99% από τις 7.500 δολάρια και πλέον το 1991. Τέλος, οι γνωρίζοντες τα των μπαταριών τονίζουν ότι οι τιμές μπαταριών θα διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα ένα χρόνο περίπου, αλλά στη συνέχεια προβλέπουν ακόμη μία μεγάλη πτώση τους, διότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι όμιλοι της εξόρυξης, της διύλισης και της κατασκευής στηλών ετοιμάζουν μεγάλες επενδύσεις.