Τις αλλαγές στις αγοραστικές συμπεριφορές των Ελλήνων καταναλωτών μετά το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19 αλλά και τον πρόσφατο πόλεμο στην Ουκρανία ανέλυσε σε σχετική μελέτη της NielsenIQ η Ντορίνα Φυντάνη, consumer insights leader της εταιρείας.
Σε γενικές γραμμές προκύπτει ότι οι Έλληνες, στη συντριπτική τους πλειονότητα, είναι πολύ προσεκτικοί στη διαχείριση των εξόδων τους, αγοράζουν κυρίως τα απολύτως απαραίτητα, ενώ συνεχίζουν το… κυνήγι προσφορών που γίνονται στη λιανική.
Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων θεωρούν ότι θα επηρεαστούν και τη φετινή χρονιά από την πανδημία -σε συνδυασμό και με τις εξελίξεις στην Ουκρανία- περιμένοντας περαιτέρω ανατιμήσεις και έλλειψη σε κάποια αγαθά πρώτης ανάγκης. Στον αντίποδα, εμφανίζονται πιο αισιόδοξοι για το 2023.
Περίοδος: 31/3-4/4/2022
Δείγμα: 600 άτομα (μέσω διαδικτύου)
Ηλικίες: 18-65 ετών
Μόλις το 23% θα συνεχίσουν τη ζωή τους χωρίς φόβο για την πανδημία
Πιο αναλυτικά, το 43% των Ελλήνων καταναλωτών (έναντι 28% του μέσου παγκόσμιου όρου) εκτιμούν ότι θα επηρεαστούν από την πανδημία και το 2022. Από την άλλη πλευρά, το 44% (έναντι 53%) είναι αισιόδοξοι για το 2023.
Σημειώνεται ότι το 23% θα συνεχίσουν τη ζωή τους χωρίς φόβο για την πανδημία, ωστόσο οι περισσότεροι (59%) θα συνεχίσουν να παίρνουν προφυλάξεις.
Η κ. Φυντάνη ανέφερε ότι, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 32% των Ελλήνων καταναλωτών (έναντι 23% που είναι ο παγκόσμιος μέσος όρος) έχουν υποστεί οικονομικές απώλειες μετά την πανδημία και δεν έχουν επανέλθει. Από την άλλη, 17% (έναντι 21%) είχαν πρόσκαιρες απώλειες και έχουν πλέον μεγαλύτερη εμπιστοσύνη για το μέλλον.
8 στους 10 έχουν «νιώσει» τις αυξήσεις στις εβδομαδιαίες δαπάνες τους
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 99% των Ελλήνων καταναλωτών έχουν διαπιστώσει το πληθωριστικό περιβάλλον στη χώρα μας, το οποίο έχει επιστρέψει σε επίπεδα του 1995.
Επίσης, 82% (έναντι 56% διεθνώς) έχουν «νιώσει» τις αυξήσεις στις εβδομαδιαίες τους δαπάνες και κυρίως σε ηλεκτρισμό, νερό, αέριο, είδη μαναβικής και καύσιμα για μεταφορές.
Πού έχουν δει αυξήσεις τιμών οι Έλληνες καταναλωτές (ποσοστό)
Οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις των Ελλήνων καταναλωτών για το τι αναμένουν στη χώρα μας μετά τη στρατιωτική εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία.
93%: μεγαλύτερες αυξήσεις στα τρόφιμα
85%: περαιτέρω άνοδο των ενεργειακών τιμών
77%: επιπτώσεις στην οικονομία και τα εισοδήματα
70%: νέες αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη
60%: επιπτώσεις στον τουρισμό
52%: ελείψεις σε βασικά αγαθά
43%: επιτάχυνση πολιτικών εξελίξεων