Ποινολόγιο για τους ανέργους που δεν πληρούν τους όρους ώστε να είναι εγγεγραμμένοι στις λίστες του ΟΑΕΔ δρομολογεί το υπουργείο Εργασίας, σε μια προσπάθεια να επανακαθοριστούν οι δικαιούχοι των παροχών του Οργανισμού, καθώς και του επιδόματος ανεργίας.
Στόχος είναι να γίνει η απαραίτητη «εκκαθάριση» του μητρώου του Οργανισμού, ώστε να περιοριστούν οι εγγεγραμμένοι άνεργοι, καθώς εκτιμάται ότι αρκετοί δεν θα έπρεπε να βρίσκονται εκεί. Υπάρχουν άλλωστε παροχές, όπως είναι η ελεύθερη μετακίνηση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή το κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ, που αξιοποιούνται από τους ανέργους, με ορισμένους εξ αυτών να μην πληρούν, τελικά, τις σχετικές προϋποθέσεις. Πρόκειται για μια καινοτομία που αναμένεται να ενσωματωθεί στο επικείμενο νομοσχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας με τις αλλαγές στη λειτουργία του ΟΑΕΔ.
Ουσιαστικά, προωθείται η καθιέρωση ενός συστήματος επιδότησης της ανεργίας, το οποίο θα οδηγεί σε ταχύτερη επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας, μέσα από συνδυασμό ενεργητικών και παθητικών πολιτικών απασχόλησης, δηλαδή επιδοτήσεων, αλλά και εργασίας – κατάρτισης.
Αφαίρεση παροχών
Ουσιαστικά, θα υπάρχουν ποινές που θα φτάνουν μέχρι και στην αφαίρεση ορισμένων παροχών του Οργανισμού προς τους ανέργους (π.χ. επιδόματα, κάρτα ελεύθερης μετακίνησης στα ΜΜΜ), αν οι τελευταίοι δεν αποδέχονται τους συγκεκριμένους κανόνες εύρεσης εργασίας που θα θεσπιστούν. Επίσης, οι άνεργοι τυχαίνουν απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ, αλλά και μπορούν να εντάσσονται σε τυχόν ευνοϊκές ρυθμίσεις που αφορούν δάνεια.
Σε κάθε περίπτωση, δεν τίθεται θέμα μείωσης του επιδόματος ανεργίας ή αλλαγής προς το χειρότερο των υπόλοιπων παροχών που ήδη υπάρχουν. Όμως εξετάζεται ο τρόπος, μέσω της εφαρμογής ενός τέτοιου «ποινολογίου», κατά τον οποίο θα πάψουν να καρπώνονται οφέλη όσοι δεν τα δικαιούνται.
Σε αυτό το νέο «μοντέλο» στήριξης των ανέργων ξεχωριστή θέση θα έχει η κατάρτιση. Με στόχο την απόκτηση δεξιοτήτων, οι άνεργοι θα υποχρεώνονται να περνούν από διαδικασίες κατάρτισης. Σε περίπτωση που δεν αποδεχτούν κάτι τέτοιο, τότε θα ενεργοποιείται το ποινολόγιο, που πρόκειται να θεσμοθετηθεί.
Ανάλογη διαδικασία ποινών θα υπάρχει και στο ενδεχόμενο που προταθούν στον άνεργο συγκεκριμένες λύσεις για την εύρεση εργασίας και εκείνος αρνηθεί. Ουσιαστικά, οι όποιες ποινές θα προκύπτουν εάν η όποια άρνηση από την πλευρά του ανέργου είναι επανειλημμένη, όσο και αδικαιολόγητη.
Επίσης, ποινές θα περιμένουν όσους θα διαπιστώνεται ότι βάσει συνολικού ατομικού ή οικογενειακού εισοδήματος δεν θα έπρεπε να βρίσκονται στο μητρώο του Οργανισμού. Η εν λόγω παρέμβαση θα αφορά κυρίως τους μακροχρόνια ανέργους, καθώς εκεί έχουν εντοπιστεί ορισμένες χαρακτηριστικές περιπτώσεις πολιτών που δηλώνουν ότι δεν εργάζονται, αλλά την ίδια στιγμή το εισόδημά τους είναι υπέρογκο! Για παράδειγμα, βρέθηκε ζευγάρι που έχει πάνω από 10 χρόνια στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, αλλά μόνο πέρσι είχε δηλώσει εισόδημα στα επίπεδα των… 130.000 ευρώ!
Υπολογίζεται ότι στο σύνολο των 570.000 εγγεγραμμένων μακροχρόνια ανέργων περίπου 40.000 είναι εκείνοι που πρέπει να διαγραφούν. Βέβαια, οι άνεργοι που βρίσκονται χωρίς δουλειά πάνω από ένα έτος δεν έχουν σημαντικές παροχές για να καρπωθούν. Ακόμα και αυτό το επίδομα μακροχρόνια ανέργων χορηγείται με όριο εισοδήματος τα 10.000 ευρώ.
Όμως, ακόμα και έτσι, στο υπουργείο Εργασίας έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε αυτή τη διαδικασία «εκκαθάρισης» του μητρώου, ώστε να παρουσιάζεται όσο γίνεται πιο ακριβής εικόνα για την ανεργία στη χώρα. Άλλωστε, έχει γίνει στο παρελθόν αντικείμενο σχολιασμού η τεράστια διαφορά που καταγράφεται ανάμεσα στα επίσημα ποσοστά ανεργίας στην Ελλάδα μέσω της ΕΛΣΤΑΤ και στον αριθμό των εγγεγραμμένων ανέργων στον ΟΑΕΔ.