Σοβαρές αποφάσεις, κάποιες από τις οποίες καθυστερούν εδώ και χρόνια, ταλαιπωρώντας χιλιάδες ασφαλισμένους, πρέπει να πάρει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας το αμέσως επόμενο διάστημα. Παράλληλα, βέβαια, πρέπει να «τρέξει» υποθέσεις που καθυστερούν κυρίως λόγω της έλλειψης του απαιτούμενου λογισμικού στον ΕΦΚΑ και να προχωρήσει στη λειτουργική και διοικητική αναδιάρθρωση του ασφαλιστικού φορέα.
Οι εκκαθαρίσεις εισφορών παρελθόντων ετών για τους ελεύθερους επαγγελματίες με παράλληλη μισθωτή απασχόληση, η ασφάλιση των αμειβόμενων μελών διοικητικών συμβουλίων αλλά και η δυνατότητα συνταξιοδότησης των δημοσίων υπαλλήλων με μειωμένα όρια ηλικίας, είναι κάποιες από τις εκκρεμότητες που έχουν μείνει πίσω και πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν. Υπάρχουν βέβαια κι άλλα ασφαλιστικά «αγκάθια», όπως οι ενιαίοι κανονισμοί ασφάλισης και παροχών, που παραμένουν στα χαρτιά, ήτοι γραμμένα ως υποχρεώσεις στον ασφαλιστικό νόμο Κατρούγκαλου, που ψηφίστηκε το 2016 και ακόμη δεν έχουν εφαρμοστεί. Πρόκειται για μίνι μεταρρυθμίσεις με σημαντικές αλλαγές, κάποιες από τις οποίες θα οδηγήσουν και σε περικοπές δικαιωμάτων και παροχών. Εως το τέλος του έτους, ή στην αρχή του επόμενου, θα πρέπει επίσης να αποσαφηνιστεί τι θα γίνει με τις αυξήσεις στις συντάξεις, κύριες αλλά και επικουρικές, καθώς και στις αυξήσεις των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών.
Αναλυτικά, κάποιες από τις πιο σημαντικές αποφάσεις που έχουν μείνει στα χαρτιά, είναι:
1. Εκκαθάριση εισφορών για παράλληλη απασχόληση ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολουμένων.
2. Εκκαθάριση εισφορών για περιστασιακά εργαζόμενους με τίτλους κτήσης.
3. Επίλυση της εκκρεμότητας που αφορά την ασφάλιση των αμειβόμενων μελών διοικητικών συμβουλίων και αμειβόμενων διαχειριστών Ομόρρυθμων, Ετερόρρυθμων και Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης.
4. Εκδοση του ενιαίου κανονισμού ασφάλισης τόσο για τον ΕΦΚΑ όσο και για τον κλάδο ΕΤΕΑΕΠ που αφορά επικούρηση και εφάπαξ.
5. Εκδοση του ενιαίου κανονισμού παροχών για τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ αντίστοιχα.
6. Ενιαιοποίηση των κανόνων όσον αφορά τις συντάξεις αναπηρίας.
7. Αποσαφήνιση της χορήγησης ή μη εθνικής σύνταξης στις περιπτώσεις που ο συνταξιούχος είναι δικαιούχος σύνταξης γήρατος και αναπηρίας.
8. Απόφαση για τη δυνατότητα μειωμένης σύνταξης με 25ετία στο Δημόσιο, εντός του 2023.
9. Απόφαση για την καθολική ή μη εφαρμογή της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που έκρινε αντισυνταγματική την ασφαλιστική εισφορά αλληλεγγύης στο Δημόσιο, για τα έτη 2017 και 2018.
Οπως επισημαίνει μιλώντας στην «Κ» ο δικηγόρος Δημήτρης Μπούρλος, με εξειδίκευση στα ασφαλιστικά θέματα, «στον τομέα της απονομής των συντάξεων υπήρξε αναμφισβήτητα επιτάχυνση, βέβαια σε αρκετές περιπτώσεις οι υπηρεσίες θα ασχοληθούν εκ νέου στο μέλλον με τις ίδιες συνταξιοδοτικές περιπτώσεις, δεδομένου ότι δεν υπήρξαν ολοκληρωμένες απονομές, αφού οι συντάξεις δεν υπολογίσθηκαν με το σύνολο του ασφαλιστικού βίου». Σύμφωνα με τον κ. Μπούρλο, «προκειμένου η ταχεία απονομή να αποκτήσει μονιμότερο χαρακτήρα και να μην είναι πρόσκαιρη και συγκυριακή, απαιτούνται σημαντικές παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό σύστημα προς την κατεύθυνση της απλοποίησης, τόσο του θεσμικού πλαισίου, όσο και των διαδικασιών που ακολουθούνται, καθώς και μια ολοκληρωμένη ηλεκτρονική αποτύπωση του ασφαλιστικού βίου των ασφαλισμένων, με προτεραιότητα αυτούς που δεν απέχουν πολλά έτη από την ηλικία συνταξιοδότησης».
Πηγή: kathimerini.gr