Για πρώτη φορά φέτος το kariera.gr ενσωμάτωσε στις Ημέρες Καριέρας (21-22 Οκτωβρίου 2023 στην Τεχνόπολη) ένα ειδικό hub, στο οποίο 15 εταιρείες-εργοδότες ήρθαν σε επαφή με περισσότερους από 70 υποψήφιους εργαζόμενους με Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας, ανοίγοντάς τους μια πόρτα στην αγορά εργασίας.
Η καινοτόμος αυτή πρωτοβουλία οργανώθηκε σε συνεργασία με το Jobslink, το ειδικό πρόγραμμα εύρεσης εργασίας που δημιούργησε ο Ελληνικός Σύλλογος για το Σύνδρομο Asperger (Ελ.σ.σ.Α.).
«Με τον Ελ.σ.σ.Α. ξεκινήσαμε να μιλάμε για ένα ολόκληρο πλαίσιο συνεργασίας, πολύ πιο μακροπρόθεσμο από αυτό που πήραμε την απόφαση να συνδιοργανώσουμε μέσα στις Ημέρες Καριέρας», μας εξήγησε η Φωτεινή Γαϊτανλή, διευθύντρια μάρκετινγκ και επικοινωνίας του kariera.gr. «Το πρώτο πράγμα που σκεφτήκαμε ήταν, δεδομένου ότι υπάρχει ένα event ήδη με πάρα πολλούς εργοδότες, ότι είναι η κατάλληλη ευκαιρία ώστε να βοηθήσουμε με αυτόν τον τρόπο όλα τα μέλη του Συλλόγου -αλλά και μη μέλη- να έχουν μια πιο εύκολη πρόσβαση σε πιθανούς εργοδότες. Εμείς σαν kariera.gr είμαστε πάρα πολύ περήφανοι για αυτή τη συνεργασία. Ζούμε πια και σε εποχές που νομίζω ότι όλοι οι εργοδότες είναι πολύ πιο ανοιχτοί και το προβάλλουν και σαν μέρος της εικόνας τους το diversity, το inclusivity και τα λοιπά, αλλά πάνω απ’ όλα χαιρόμαστε γιατί υπάρχουν πραγματικά πάρα πολλά ταλαντούχα άτομα με αυτισμό. Μπορούν να είναι εξαιρετικοί περφόρμερς σε συγκεκριμένους ρόλους και θα παρακολουθήσουμε και τα αποτελέσματα αυτής της δράσης για να το μεγαλώσουμε και να το κάνουμε να αφορά και ακόμα περισσότερους ανθρώπους», μας είπε.
«Είμαστε δύο μέρες εδώ στην εκδήλωση που οργανώσαμε με το kariera.gr και ομολογώ ότι τελικά ήταν πολύ πετυχημένη», ανέφερε η Μαρία Ηλιοπούλου, πρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου για το σύνδρομο Άσπεργκερ και ψυχολόγος. «Πέρασαν πάρα πολλά άτομα με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας. Ήταν αμοιβαίος ο ενθουσιασμός και από τις δύο πλευρές, τόσο από τη μεριά των εταιρειών όσο και από τη μεριά των ατόμων με σύνδρομο Ασπεργκερ. Γιατί οι μεν εταιρείες είδαν ότι αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να έχουν πολλές ικανότητες και δυνατότητα να εργαστούν, κάτι που δεν ήταν αυτονόητο από πριν. Και οι άνθρωποι με αυτισμό είδαν ότι μπορούν να τους υποδεχτούν και να τους αντιμετωπίσουν ισότιμα, λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες τους. Ελπίζουμε να συνεχίσουμε τέτοιες δράσεις και να βρουν δουλειά κάποιοι από αυτούς τους ανθρώπους που πέρασαν από εδώ».
Πώς έγινε η επιλογή των επιχειρήσεων που συμμετείχαν; «Σε όλους τους εργοδότες που είχαν δηλώσει συμμετοχή για τις Ημέρες Καριέρας επικοινωνήσαμε αυτό το εγχείρημα και την πρωτοβουλία», εξήγησε η Φωτεινή Γαϊτανλή. «Από τις περίπου 100 εταιρείες που έλαβαν μέρος, εκδήλωσαν ενδιαφέρον περίπου 15 για να συμμετάσχουν ενεργά με δικό τους εκπρόσωπο, ώστε να κάνουν συνεντεύξεις κατά τη διάρκεια των Ημερών Καριέρας σε άτομα με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται. Εγώ θέλω να ελπίζω ότι και με τη δική μας τη συνεισφορά και με τη σύμπραξη με τον Σύλλογο, την επόμενη φορά αυτά τα νούμερα θα είναι ακόμα μεγαλύτερα. Αλλά αν θέλουμε να είμαστε πολύ ρεαλιστές, υπάρχει ακόμα χώρος στους εργοδότες για να βελτιώσουν πράγματα για την συμπεριληπτικότητα. Τι θέλω να πω; Προτιμώ 15 εταιρείες να συμμετέχουν που πραγματικά θα δώσουν ουσιαστικές ευκαιρίες, από πολύ περισσότερες που μπορεί να το κάνουν για διαφορετικούς λόγους προβολής ή εταιρικής κοινωνικής ευθύνης».
Πριν από το διήμερο στο πλαίσιο των Ημερών Καριέρας, είχε προηγηθεί μια διαδικτυακή ενημέρωση των εκπροσώπων των εταιρειών που θα συμμετείχαν στο hub από τον Ελ.σ.σ.Α., κάτι που κατά κοινή ομολογία βοήθησε πάρα πολύ.
«Μας είχε κάνει μια εκπαίδευση προηγουμένως ο Ελληνικός Σύλλογος για το Σύνδρομο Άσπεργκερ για το πώς να προσεγγίσουμε τους ανθρώπους που ανήκουν στο φάσμα, γιατί συνήθως το θέμα είναι ότι μπορεί να επικοινωνούν διαφορετικά, όχι ότι δεν έχουν κάποιες δεξιότητες», μας είπε η Άλκηστις Ανδρουλιδάκη από την εταιρεία Neurosoft.
«Πραγματικά ήρθαν άνθρωποι που θα μπορούσαν άψογα να συνεργαστούν μαζί μας και με πάρα πολλά προσόντα, γνώσεις, πτυχία, γλώσσες! Ήμασταν έκπληκτοι με τους ανθρώπους που πέρασαν!», δήλωσε η Ειρήνη Κασάμπαλη, από το Τμήμα Προσωπικού της Teleperformance. Πρόσθεσε πως κάποιοι από τους υποψήφιους επικοινώνησαν και τις δυσκολίες τους. «Μας μίλησαν για άγχος, ή για το ότι θα τους εξυπηρετούσε περισσότερο να δουλεύουν από το σπίτι γιατί δεν νιώθουν τόσο καλά μέσα σε πάρα πολύ κόσμο».
Όπως μας είπε και ένας από τους υποψήφιους, αναφερόμενος στους εκπροσώπους των εταιρειών με τους οποίους μίλησε στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας στις Ημέρες Καριέρας: «Σίγουρα είναι πιο ευγενικοί, αλλά δεν είναι και ότι οι άλλοι [στις Ημέρες Καριέρας για τον γενικό πληθυσμό] ήταν αγενείς. Δεν ξέρω πώς να το εξηγήσω… Νιώθω πιο ασφαλής, μου έδωσαν περισσότερο χρόνο να εκφραστώ χωρίς να με κρίνουν».
Ίσως σε αυτό να έπαιξε ρόλο και το ότι πολλές εταιρείες επέλεξαν να στείλουν ως εκπροσώπους άτομα που έχουν κάποια σχέση με τον χώρο της ψυχικής υγείας, όπως η Μαρία Παπαδοπούλου από την TaskUs: «Έχω σπουδάσει ψυχολογία και έχω ασχοληθεί με την έρευνα πάνω στον αυτισμό ως φοιτήτρια, ενώ ασχολούμουν αρκετά χρόνια στο κομμάτι της ένταξης των ανθρώπων στον εργασιακό χώρο. Είμαι πραγματικά πολύ χαρούμενη που γίνεται κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή! Θεωρώ πως δεν υπήρχε visibility τα προηγούμενα χρόνια. Είναι κάτι πολύ αναζωογονητικό και ελπιδοφόρο αυτή η πρωτοβουλία από το kariera.gr και ελπίζω να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια και από άλλους οργανισμούς», μας είπε.
Το ίδιο και η Μαρία Πετρίδη από τη ΣΟΛ Crowe, που δήλωσε συγκινημένη από αυτήν την εμπειρία: «Εγώ παράλληλα κάνω και κάποιες σπουδές στον τομέα ψυχικής υγείας και έτσι με αγγίζει αρκετά το θέμα. Νομίζω ότι έχω πάρει εγώ πολλά πράγματα. Κυρίως από την ευθύτητα των παιδιών να πω την αλήθεια, γιατί ήταν και πολύ διασκεδαστικό με έναν τρόπο το ότι ήταν ξεκάθαροι σε αυτό που θέλανε, σε αυτό που λέγανε, σε αυτό που αισθάνονταν. Δηλαδή, “δεν με ενδιαφέρει, γειά σας!” Τόσο απλά τα πράγματα!»
Αυτό στο οποίο συμφώνησαν πάντως όλοι ήταν ότι είδαν πολλά ενδιαφέροντα προφίλ υποψηφίων. «Έχουμε δει πολλούς υποψήφιους με πάρα πολύ καλά προφίλ, πολύ καλά βιογραφικά και είναι κάτι για το οποίο χαίρομαι πάρα πολύ. Δηλαδή πιστεύω ότι σίγουρα θα έχουν μέλλον, τόσο στη δική μας εταιρεία, όσο και στις υπόλοιπες που συνεργάζονται εδώ», σχολίασε η Μαριλού Τζιτζιβάγκου από την Webhelp.
«Πολύ σημαντική αυτή η δράση από τον Ελ.σ.σ.Α.», συμπλήρωσε η Ειρήνη Αναγνωστοπούλου, HR Director στην Affidea Ελλάδος. «Έχουμε δει αξιόλογους ανθρώπους, και θα ήταν πολύ μεγάλη μας χαρά να μπορέσουμε να ενσωματώσουμε στον οργανισμό μας κάποιους από αυτούς».
«Αυτό που είδαμε και είναι το πιο σημαντικό είναι το πάθος και η προθυμία πολλών παιδιών να εργαστούν», υπογράμμισε η Χρυσούλα Κολέτσου από τον Τομέα Ανθρώπινου Δυναμικού της ERGO Ασφαλιστικής.
Φαίνεται πως αυτό το διήμερο hub στις Ημέρες Καριέρας πέτυχε περισσότερα από τον αρχικό του στόχο, μέσω της εξοικείωσης των πιθανών εργοδοτών με τους ανθρώπους στο φάσμα.
«Μας έδειξε και μας δίδαξε πολλά πράγματα αυτό το διήμερο και για τον τρόπο με τον οποίο θα έπρεπε να προσεγγίζουμε τα άτομα και για το ότι χρειάζεται αγορά εργασίας για αυτούς τους ανθρώπους και ελπίζω ότι θα συνεχίσουμε τη συνεργασία και ότι θα εκπαιδευτούμε όλοι καλύτερα για να μπορέσουμε να τους εντάξουμε», τόνισε η Μαρία Παντελή, HR Manager της Salescode.
Και ο Μπάμπης Λάγιος από την Ολυμπιακή Ζυθοποιία υπερθεμάτισε: «Είναι μια καταπληκτική πρωτοβουλία η συγκεκριμένη διοργάνωση. Δίνει πραγματικά την ευκαιρία σε ανθρώπους στο φάσμα του αυτισμού να ενταχθούν σε ένα εργασιακό περιβάλλον και αντίστοιχα οι εργοδότες να μπορέσουμε να γίνουμε πιο οικείοι με αυτό το πλαίσιο και να τους δώσουμε αυτήν την ευκαιρία».
Υπολογιζεται ότι το 15 – 20 % του πληθυσμού είναι νευροδιαφορετικοί, ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγονται και οι αυτιστικοί. Οπότε ειδικά οι μεγάλες εταιρείες έχουν σίγουρα ήδη αρκετούς εργαζόμενους, χωρίς να το γνωρίζει είτε η εταιρεία, είτε και το ίδιο το άτομο για τον εαυτό του. Όπως ανέφερε και η Ίλια Λυμπεροπούλου από την ΕΥ, «και οι εταιρείες που προσλαμβάνουν πολλά άτομα, στατιστικά, κάποια από τα άτομα που θα προσλάβουν θα είναι στο φάσμα της νευροδιαφορετικότητας, οπότε ας το κάνουμε πιο αποτελεσματικά και καλύτερα!»