Πολλοί αποφεύγουν την «άβολη» συζήτηση με τους προϊσταμένους τους για την αύξηση μισθού, διότι φοβούνται την απορριψη και την απογοήτευση που μπορεί να ακολουθήσει. Ωστόσο, όπως τονίζει στο CNBC η συγγραφέας και ειδικός στις διαπραγματεύσεις Fotini Iconomopoulos, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποφεύγει κανείς ορισμένες φράσεις, που μπορεί να τον κρατήσουν πίσω:
1. «Υψηλότερο μισθό»
Τι να πείτε: Συγκεκριμένο εύρος αποδοχών.
Το αόριστο «θα ήθελα περισσσότερα χρήματα» πολλές φορές δεν είναι η κατάλληλη προσέγγιση στο θέμα. Προτού ζητήσετε αύξηση θα πρέπει να ψάξετε ποιες είναι οι αποδοχές των συναδέλφων σας ή τον μέσο όρο του σχετικού κλάδου. Με αυτά τα στοιχεία μπορείτε να αποφασίσετε πιο είναι το κατώτατο όριο που μπορείτε να δεχθείτε και να το πείτε σαφώς στον αρμόδιο.
2. «Πιστέυω ότι μου αξίζει γιατί…»
Τι να πειτε: «Μου αξίζει διότι…»
Πρέπει να δείχνετε αυτοπεποίθηση για την αξία που προσδίδετε στην εταιρεία και να μην φοβάστε να το πείτε. Αντ’ αυτού μπορείτε να αποδείξετε τη συνεισφορά σας υπενθυμίζοντας τυχόν καλά σχόλια ή αξιολογήσεις από άλλα στελέχη. Επίσης, είναι σημαντικό να δείξετε την συνεισφορά σας σε αριθμούς, παραδείγματος χάριν μέσω επιτυχημένων project στα οποία έχετε συμμετάσχει.
3. «Ήλπιζα να πάρω…»
Τι να πειτε: «Με βάση την εμπειρία μου στην αγορά και σε αυτή την επιχείρηση, θα περίμενα…»
Χρησιμοποιώντας υποθετικές εκφράσεις όπως το «θα ήλπιζα» δείχνει ότι δεν θα περιμένατε ποτέ την αύξηση που ζητάτε. Εάν προετοιμαστείτε σωστά, τότε θα ξέρετε ότι το ποσό που ζητάτε είναι λογικό. Επίσης, όταν παρουσιάζεται τις απαιτήσεις σας ως αντικειμενικό δεδομένο, τότε θα είναι πιο δύσκολο να το απορρίψει ο αρμόδιος.
4. «Θα πρέπει να πάω σε ανταγωνιστική εταιρεία…»
Τι να πείτε: «Έχω δεχθεί άλλες προσφορές, αλλά με ενδιαφέρει περισσότερο να μείνω σε αυτή τη θέση»
Είναι επικίνδυνο να απειλήσετε τον προϊστάμενό σας με παραίτηση. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις προσφορές από ανταγωνιστή ως πλεονέκτημα, αλλά μόνο με το σωστό τρόπο. Εάν πείτε ότι έχετε προσφορές αλλά προτιμάτε αυτή την θέση, αφενός κρατάτε την διάθεση θετική, αφετέρου αφήνετε να εννοηθεί ότι η εταιρεία πρέπει να σας καταβάλει ανταγωνιστικό μισθό για να σας κρατήσει.
5. «Σε κάθε περίπτωση, σας ευχαριστώ»
Τι να πείτε: «Πότε μπορούμε να το ξανασυζητήσουμε;»
Εάν πράγματι θέλετε να παραμείνετε στην επιχείρηση, τότε ενδέχεται να χρειαστεί λίγος καιρός μέχρι να πάρετε την αύξηση που θέλετε. Η συζήτηση περί αύξησης μισθού είναι απλώς μία καλή αρχή. Είναι σημαντικό να κάνετε ερωτήσεις. Εάν σας πουν «όχι τώρα», τότε θα πρέπει να ρωτήσετε «πότε;» ή εάν πουν ότι χρειάζεστε μεγαλύτερη εμπειρία τότε θα πρέπει να ρωτήσετε τι ακριβώς.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καθορίσετε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ή βήματα που θα οδηγήσουν στην επόμενη συζήτηση. Εάν ο υπεύθυνός σας αποφεύγει τις ερωτήσεις, κατά πάσα πιθανότητα δεν θέλει ή δεν μπορεί να αυξήσει τον μισθό σας.
Πάνω από όλα όμως, τονίζει η Iconomopoulos, να θυμάστε ότι κάνετε αυτή τη συζήτηση διότι η επιχείρηση σας χρειάζεται. Αυτή η αυτοπεποίθηση μπορεί να κάνει και τη διαφορά.