Σε αύξηση του κατώτατου μισθού 4% έως 6% προσανατολίζεται η κυβέρνηση – εντός του 2022 – αναθεωρώντας την προεκλογική θέση για αύξηση διπλάσια του ΑΕΠ, κάτω από το βάρος των αντιδράσεων του επιχειρηματικού κόσμου, που θεωρεί δυσβάστακτο το αντίστοιχο εργατικό κόστος, πριν ακόμη «συνέλθει από τις συνέπειες της πανδημίας».
Τις κυβερνητικές προθέσεις περιέγραψε – για μια ακόμη φορά – ο υπουργός Εργασίας κ. Κ. Χατζηδάκης από τις Βρυξέλλες μιλώντας για «μέρισμα των εργαζόμενων από την ανάπτυξη της οικονομίας». Ωστόσο αυτό απέχει από την αρχική κυβερνητική θέση.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην χορήγηση – επιπλέον – αύξησης ισόποσης με το ΑΕΠ μείον το 2% που θα δοθεί – ούτως ή άλλως – την 1η Ιανουαρίου 2022.
Ενδεικτική της κυβερνητικής θέσεις είναι η περιγραφή του υπουργού Εργασίας: «το 2021, παρά την ύφεση λόγω πανδημίας που προηγήθηκε, αλλά και με το σύνολο των εργοδοτικών φορέων αντίθετο, περιλαμβανομένων των μικρομεσαίων, η κυβέρνηση αποφάσισε συμβολική αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2 %. Στις αρχές του 2022 θα εκκινήσει και πάλι η διαδικασία διαβούλευσης που προβλέπεται θεσμικά, προκειμένου ως το τέλος του πρώτου εξαμήνου να θεσπιστεί ο νέος κατώτατος μισθός».
Ωστόσο ενδεχόμενη υψηλή αύξηση του κατώτατου μισθού συναντά την αντίδραση των επιχειρήσεων, οι οποίες δεν μπορούν να «σηκώσουν» το αυξημένο εργατικό κόστος, καθώς ακόμη δεν έχουν συνέλθει από τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας.
Πάντως η συζήτηση γύρω από τον κατώτατο μισθό έχει ανοίξει και οι εξελίξεις αναμένεται να δρομολογηθούν στις αρχές του επομένου έτους.
Όπως ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο πρωθυπουργός κ. Κ. Μητσοτάκης «ο ύψος της νέας αύξησης, θα καθοριστεί αφού ληφθούν υπόψη τα δεδομένα της οικονομίας, ο πραγματικός ρυθμός ανάπτυξης, η πορεία της ανεργίας, αλλά και οι δυνατότητες των επιχειρήσεων».
Οι κοινοτικές οδηγίες
Στο μεταξύ χθες στις Βρυξέλλες συζητήθηκαν δυο προτάσεις οδηγιών για τον κατώτατο μισθό στην Ε.Ε. και για την διασφάλιση ίσης αμοιβής για όμοια εργασία σε άνδρες και γυναίκες.
Οι προτάσεις προβλέπουν μια σειρά διαδικασιών προκειμένου οι κατώτατοι μισθοί που καθορίζονται, είτε με συλλογικές διαπραγματεύσεις, είτε βάσει νόμου (όπως ισχύει στην περίπτωση της Ελλάδας), να εξασφαλίζουν αξιοπρεπές βιοτικό επίπεδο για τους εργαζόμενους. Διευκρινίζεται ότι η πρόταση Οδηγίας δεν προβλέπει τον καθορισμό ενιαίου επιπέδου κατώτατου μισθού στις χώρες της ΕΕ.
Η προστασία της ναυτιλίας
Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων η Ελλάδα πέτυχε να αναγνωριστεί ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της ναυτικής εργασίας και να εισαχθούν στο κείμενο δικλείδες ασφαλείας ώστε να προστατευτεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Σε ό,τι αφορά την διασφάλιση ίσης αμοιβής για όμοια εργασία η πρόταση Οδηγίας περιλαμβάνει μέτρα για τη διασφάλιση της μισθολογικής διαφάνειας για τους εργαζομένους και τους εργοδότες, καθώς και για την καλύτερη πρόσβαση θυμάτων μισθολογικών διακρίσεων στη δικαιοσύνη. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται υποχρέωση παροχής πληροφοριών από τους εργοδότες σχετικά με τα επίπεδα αμοιβών και επιβολή κυρώσεων σε όσους παραβιάζουν συστηματικά την ισότητα των αμοιβών. Επίσης οι εργαζόμενοι που έχουν υποστεί μισθολογικές διακρίσεις λόγω φύλου δικαιούνται αποζημίωση και αναδρομικές αποδοχές ενώ προβλέπεται και αντιστροφή του βάρους της απόδειξης, δηλαδή ο εργοδότης και όχι ο εργαζόμενος θα έχει την υποχρέωση να αποδείξει ότι δεν έχει υπάρξει παραβίαση της αρχής της ίσης αμοιβής για ίση εργασία.