Ερώτηση Βουλευτών του ΚΚΕ
Σε συνθήκες πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων έχει εκτοξευθεί η ζήτηση για σχετικές υπηρεσίες διανομής. Μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι επενδύουν στη δημιουργία εταιρειών διανομής. Όπως «efood», «Box», «Wolt» και άλλες. Οι παραγγελίες που παραδίδουν δεν προέρχονται από ένα, αλλά μια ολόκληρη σειρά καταστημάτων με τα οποία ο εργοδότης τους διατηρεί σύμβαση. Οι «ζώνες» μέσα στις οποίες κινούνται συνεχώς «ανοίγουν», οι αποστάσεις διευρύνονται και το «τρέξιμο» μεγαλώνει. Οι διανομείς δεν προσλαμβάνονται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, αλλά απασχολούνται ως «συνεργάτες», με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών. Αμείβονται με Παραστατικό Παρεχόμενων Υπηρεσιών (πρώην τίτλος κτήσης) και δεν ασφαλίζονται από τον εργοδότη τους, αλλά θεωρούνται «ελεύθεροι επαγγελματίες», με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ασφαλιστική τους κάλυψη αλλά και για την προστασία τους σε περίπτωση εργατικού «ατυχήματος».
Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων είναι αναγκασμένοι να δουλεύουν με το δικό τους μηχανάκι, καθώς ελάχιστες είναι οι επιχειρήσεις που παρέχουν εταιρικά οχήματα. Τα έξοδα για τη συντήρηση, την επισκευή τυχόν βλαβών, τη βενζίνη, μεταφέρονται στις δικές τους πλάτες. Οι πιο «τυχεροί» λαμβάνουν το προβλεπόμενο επίδομα 15% επί του μισθού. Υπάρχουν εργοδότες που επιχειρούν να επιβάλλουν την κάλυψη των εξόδων, από τα φιλοδωρήματα των πελατών!
Τα εταιρικά μηχανάκια μένουν σε πολλές περιπτώσεις ασυντήρητα, γίνονται επικίνδυνα για τους οδηγούς τους. Τα κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας (κράνος, γάντια, μπουφάν) και όχι τα διαφημιστικά των εταιρειών, απουσιάζουν. Η συνήθης πρακτική των εργοδοτών είναι να δίνουν ένα ρεπό – αντί για δύο – τη βδομάδα, υπογράφουν συμβάσεις με 4ωρο ή 6ωρο και επιβάλλουν στους διανομείς 8ωρη και 10ωρη δουλειά, χωρίς αμοιβή των υπερωριών. Επιβάλλουν επίσης στους εργαζόμενους εργασίες καθαριότητας, κουβάλημα και ξεφόρτωμα προμηθειών, γέμισμα των ψυγείων, ακόμα και παρασκευή καφέδων για τους πελάτες. Οι πρόσφατες εικόνες εργαζομένων να δουλεύουν πάνω στο μηχανάκι τις μέρες της χιονόπτωσης, να κινούνται σε δρόμους – παγοδρόμια, σε συνθήκες μεγάλης ολισθηρότητας και χαμηλών θερμοκρασιών, ακόμα και να μεταφέρουν με τα χέρια το δίκυκλο για να συνεχίσουν τη διανομή, αποκάλυψαν παραπέρα τις άθλιες συνθήκες εργασίας, την εργοδοτική πίεση και αυθαιρεσία.
Η ειδικότητα του διανομέα μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε συνώνυμο της εντατικοποίησης και της δουλειάς – λάστιχο. Η λίστα των νεκρών εργαζόμενων διανομέων μεγαλώνει. Η πλειοψηφία είναι νέοι άνθρωποι που δουλεύουν κάτω από άγριες συνθήκες για ένα γλίσχρο μεροκάματο. Τα ατυχήματα είναι αμέτρητα κατά τη διάρκεια εργασίας.
Η κυβέρνηση έχει μεγάλη ευθύνη για τις άθλιες συνθήκες εργασίας, τα εργατικά ατυχήματα και τους θανάτους. Η παντελής έλλειψη μέτρων προστασίας και ασφάλειας, η πίεση για γρήγορη παράδοση των παραγγελιών, σε οποιαδήποτε καιρική συνθήκη, με χρονόμετρο, αδιαφορώντας για το τι σημαίνει αυτό για την ασφάλεια των εργαζόμενων αλλά και των υπόλοιπων που βρίσκονται στο δρόμο, η κατάργηση των ΣΣΕ, υποβίβασε και συνεχίζει να υποβιβάζει τους όποιους ελεγκτικούς μηχανισμούς υγιεινής και ασφάλειας, διευκολύνοντας την εργοδοσία.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, ποια άμεσα μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση για:
- Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με ΣΣΕ και αυξήσεις στους μισθούς.
- 8ωρο – 5ήμερο και «φρένο» στις ατελείωτες υπερωρίες.
- Περιορισμένη ακτίνα κίνησης. Απαγόρευση εργασίας σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
- Ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά για όλους τους εργαζόμενους στις Ταχυμεταφορές.
- Διασφάλιση των μέτρων προστασίας της υγείας και της ασφάλειας των διανομέων. Με εξοπλισμό, μηχανάκια και έξοδα συντήρησης και καυσίμων με ευθύνη της εργοδοσίας.
- Επαναλαμβανόμενα τεστ Covid-19, απολυμάνσεις σε οχήματα και χώρους δουλειάς.
Οι Βουλευτές
Κατσώτης Χρήστος
Καραθανασόπουλος Νίκος
Κομνηνάκα Μαρία
Λαμπρούλης Γιώργος
Στολτίδης Λεωνίδας
Συντυχάκης Μανώλης