Αυξήσεις – φωτιά στα ήδη «φουσκωμένα» ακτοπλοϊκά εισιτήρια και ναύλα οχημάτων, επέβαλαν οι εφοπλιστές πλοιοκτήτες, με πρόσχημα τις «ανάγκες» τους να αντιμετωπίσουν το αυξημένο μέχρι και κατά 25% κόστος των νέων ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, κατά εφαρμογή κανονισμού του ΙΜΟ.
Από την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου, ορισμένες από τις μεγαλύτερες ακτοπλοϊκές εταιρείες στη χώρα, προχώρησαν σε αύξηση κατά 6% της τιμής στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, δείχνοντας το πως εννοούν ορισμένοι τα περί «επιστροφής στην κανονικότητα», «ανάπτυξη για όλους» και «στήριξη των μικρομεσαίων» συμφωνα με το nooz.gr.
Να σημειωθεί ότι μόνο τα τελευταία 5 χρόνια – και παρά την οικονομική κρίση – από τις απανωτές αυξήσεις, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αυξήθηκαν συνολικά κατά 30,97%. Οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας, αξιοποιώντας κατάλληλα το θεσμικό πλαίσιο που έχουν διαμορφώσει οι κυβερνήσεις και το οποίο απορρέει από τον κανονισμό 3577/92 της ΕΕ για την απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών, μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο επέβαλαν δύο διαδοχικές αυξήσεις (η προηγούμενη αύξηση ήταν τον Απρίλη του 2019), αυξάνοντας τις τιμές των εισιτήριων πάνω από 14%, ενώ δεν αποκλείεται να επιβληθούν και παραπέρα αυξήσεις. Χαρακτηριστικές είναι, σύμφωνα με τον 902.gr, οι ακόλουθες περιπτώσεις:
Το εισιτήριο στην οικονομική θέση για Ικαρία, από τα 39,50 ευρώ που ήταν τον περασμένο Απρίλη, πήγε τώρα στα 42 ευρώ, αύξηση 6,32%. Στις αρχές του Απρίλη ήταν 37 ευρώ, δηλαδή συνολική αύξηση μέσα σε λιγότερο από 9 μήνες 13,51%.
Από Πειραιά για Σάμο η οικονομική αριθμημένη θέση διαμορφώνεται στα 60 ευρώ από 56,50 ευρώ, αύξηση 6,13%. Στις αρχές του Απρίλη ήταν 54 ευρώ, δηλαδή συνολική αύξηση 11%.
Για Σύρο η οικονομική αριθμημένη θέση από τα 38 ευρώ πάει στα 40 ευρώ, αύξηση 5,26%. Ηταν στις αρχές του Απρίλη 36,50 ευρώ, δηλαδή συνολική αύξηση 9,58%.
Από Πειραιά για Ρόδο, η οικονομική θέση από τα 68,50 ευρώ ανεβαίνει στα 72,50 ευρώ, αύξηση 5,83%. Στις αρχές Απρίλη ήταν 63,50 ευρώ, συνολική αύξηση από τον Απρίλη μέχρι τώρα 14,17%.
Από Πειραιά για Μυτιλήνη από 51 ευρώ η οικονομική θέση πάει στα 54 ευρώ, αύξηση 5,8%. Αρχές του Απρίλη ήταν στα 49 ευρώ, συνολική αύξηση 10,2%.
Για τη Σύρο, ένα από τα πιο κοντινά νησιά στον Πειραιά, μια 4μελής οικογένεια θα πρέπει να καταβάλει πήγαινε – έλα (στην οικονομική πάντα θέση) 320 ευρώ, από 226 που ήταν το καλοκαίρι του 2015, αύξηση 41,59%.
Η τιμή ανά τόνο του νέου καυσίμου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο σύμφωνα με τα δεδομένα των τελευταίων ημερών ήταν κοντά στα 575 ευρώ ο τόνος όταν το αντίστοιχο που έκαιγαν μέχρι την 31/12/2019 τα πλοία (3,5% σε θείο) ήταν στα 450 ευρώ ο τόνος. Για το θέμα της αύξησης της τιμής των εισιτηρίων οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ενημέρωσαν ήδη την Επιτροπή Ανταγωνισμού αλλά και το υπουργείο Ναυτιλίας. Οι ακτοπλόοι προκειμένου να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις της τιμής των εισιτηρίων είχαν καταθέσει πρόταση μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από το 24% που είναι σήμερα. Το θέμα έχει θέσει ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας στο υπουργείο Οικονομικών ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια συγκεκριμένη εξέλιξη. Ως εναλλακτική προς το παρόν είναι η τοποθέτηση συσκευών καθαρισμού καυσαερίων Scrubbers, που θα επιτρέψει τη χρησιμοποίηση καύσιμου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, ενώ παράλληλα θα συμμορφώνεται με το νέο όριο του 0,5% που έχει θέσει ο ΙΜΟ. Ήδη κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προχωρήσει ή αναμένεται να προχωρήσουν στην εγκατάσταση Scrubbers, ωστόσο κι αυτή είναι μία κοστοβόρα λύση καθώς το κόστος για την τοποθέτηση ενός τέτοιου συστήματος κυμαίνεται περίπου στα 5 εκατ. ευρώ για το κάθε πλοίο.
Αυτό πάντως που δεν αναφέρουν οι ακτοπλόοι, είναι ότι πέρα από τα κέρδη που θα έχουν από τις νέες αυξήσεις στα εισιτήρια, την ίδια ώρα η κυβέρνηση της ΝΔ «για την προσέλκυση επενδύσεων» και στην ακτοπλοΐα και την «ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας» των εφοπλιστών, τους εξασφάλισε αύξηση των επιδοτήσεων για το 2020, δηλαδή «ζεστό» χρήμα για τις λεγόμενες άγονες γραμμές 40 εκατ. ευρώ περισσότερα από πέρσι, φτάνοντας τα 130 εκατ. ευρώ. Χωρίς φυσικά σε αυτά να υπολογίζονται τα εκατομμύρια που δίνονται για τις απευθείας αναθέσεις προκειμένου να καλυφθούν άγονες γραμμές. Επιπλέον, για το 2020 η κυβέρνηση τους αυξάνει και την έμμεση επιδότηση μέσω του «μεταφορικού ισοδύναμου», του νόμου που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο από 150 εκατ. ευρώ πάει στα 170 εκατ. ευρώ.
Οι Μινωϊκές γραμμές κρατούν τις τιμές
Η πρώτη ακτοπλοϊκή εταιρεία η οποία σε όλα τα πλοία της έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση συσκευών καθαρισμού καυσαερίων είναι οι Μινωικές Γραμμές. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στα πλοία KNOSSOS PALACE, FESTOS PALACE και MYKONOS PALACE. Σύντομα και η Attica Group που δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία σε Ελλάδα και εξωτερικό μέσω των SUPERFAST FERRIES, BLUE STAR FERRIES, HELLENIC SEAWAYS και AFRICA MOROCCO LINK με συνολικά 31 πλοία αναμένεται να προχωρήσει στην τοποθέτηση Scrubbers σε κάποια από αυτά.
ΠΑΜΕ: Να μειωθούν οι τιμές των εισιτηρίων
Σε ανακοίνωσή του το ΠΑΜΕ για την αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων στα πλοία αναφέρει:
«Να ποιος κυβερνά αυτόν τον τόπο! Τη στιγμή που οι εργαζόμενοι που διεκδικούν αυξήσεις στους μισθούς τους αντιμετωπίζονται ως εγκληματίες, οι “μεγάλοι ευεργέται”, το εφοπλιστικό κεφάλαιο αυξάνει ξανά τις τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Με τις αυξήσεις το εισιτήριο από Αθήνα για Σύρο πάει στα 40 ευρώ. Για Ικαρία στα 42 ευρώ, για Σάμο στα 60 ευρώ, για Ρόδο 72,50 ευρώ. Δηλαδή μια οικογένεια με 2 παιδιά για να πάει και να έρθει στη Ρόδο θα χρειάζεται πάνω από ένα μισθό! Οι αυξήσεις των τελευταίων χρόνων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια στο Αιγαίο ξεπερνούν το 30%. Αυτή είναι η πολιτική τους. Χρήμα και προνόμια στους εφοπλιστές – Φτώχεια, ανεργία, αυταρχισμός στους εργαζόμενους.
Έχει τεράστιες ευθύνες η κυβέρνηση και ο υπουργός Μεταφορών Καραμανλής, που αποκαλεί τους εργαζόμενους “νταβατζήδες” και “αποβράσματα”, αλλά μπροστά στους εφοπλιστές κάθονται σούζα! Και όχι μόνο αυτό, αλλά και ενώ οι εφοπλιστές αρνούνται την υπογραφή ΣΣΕ για τους ναυτεργάτες, η κυβέρνηση προχωρά σε αύξηση των επιδοτήσεων προς τους εφοπλιστές για το 2020 δίνοντας επιπλέον εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Την ίδια ώρα ο υπουργός Ανάπτυξης Γεωργιάδης απαιτεί από τον φτωχό κοσμάκη να βγάζει το μήνα με 200 ευρώ. Και όλα αυτά, ενώ επιβάτες και ναυτεργάτες μετακινούνται σε πολλές περιπτώσεις με “σαπάκια”, με τεράστιες διαδρομές και ταλαιπωρία για να μειώνουν οι εφοπλιστές τα κόστη τους. Οι αυξήσεις των εισιτηρίων πάνε χέρι-χέρι με τη χειροτέρευση του ακτοπλοϊκού συγκοινωνιακού δικτύου, με τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, τα εξαντλητικά δρομολόγια και τα εξοντωτικά ωράρια εργασίας των ναυτεργατών, υπονομεύοντας ακόμα και την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Πόσες φορές θα επαναληφθούν φέτος οι καταστάσεις της Σαμοθράκης;
Η πολιτική που υπηρετεί τα κέρδη των εφοπλιστών, οδηγεί στη μετατροπή των νησιών σε “προορισμούς πολυτελείας”, για να κερδίζουν εφοπλιστές και μεγάλο τουριστικό κεφάλαιο. Η αύξηση των εισιτηρίων θα αποκόψει εντελώς τον ελληνικό λαό από τα νησιά και το δικαίωμα των διακοπών εκεί, αλλά και θα εγκλωβίζει τους νησιώτες, ειδικά τους χειμερινούς μήνες. Σε μια νησιωτική χώρα, όπως η Ελλάδα, είναι άμεση ανάγκη η υλοποίηση των αιτημάτων και διεκδικήσεων νησιωτών – ναυτεργατών για ακτοπλοϊκή σύνδεσή με σύγχρονα, ασφαλή πλοία, με δρομολόγια που θα εξυπηρετούν όλη τη διάρκεια του χρόνου τόσο την τουριστική κίνηση όσο και τις ανάγκες των κατοίκων, με μείωση της τιμής των εισιτηρίων και των ναύλων των οχημάτων. Καμία αύξηση στα εισιτήρια, τώρα μείωση της τιμής των εισιτηρίων».