Με τιμές του 2019 θα προσπαθήσουν τα ξενοδοχεία να ξεπεράσουν το ενεργειακό κόστος εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία.
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος πρόκειται για μια “ισορροπία τρόμου” στα οικονομικά των ξενοδοχείων καθώς το κόστος λειτουργίας φαίνεται να είναι 25% με 30% αυξημένο σε σύγκριση με το 2021, με την ενέργεια να πρωταγωνιστεί σε αυτή την εξίσωση το 2022.
Είναι χαρακτηριστικό, συνεχίζει ο κ. Τάσιος, ότι τα ξενοδοχεία που βασίζονται στο μαζικό μοντέλο προσέλκυσης πελατών (τα περισσότερα δηλαδή) έχουν υπογράψει συμβόλαια με τους Tour Operetor’s (οργανωτές ταξιδιών), τα οποία φέρουν κλειδωμένες τιμές του 2019.
Τα “κλειδωμένα” συμβόλαια, τα υπογράφουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ένα χρόνο πριν την έναρξη της νέας τουριστικής χρόνιας και φυσικά δεν χωρούν καμία αύξηση εκπρόθεσμα. Τιμές ανεβάζει ο κλάδος της βραχυχρόνιας μίσθωσης, συμπληρώνει ο κ. Τάσιος. Στο μεταξύ τα δυο προηγούμενα χρόνια, συμπληρώνει ο κ. Τάσιος, δεν έγιναν αυξήσεις τιμών στα συμβόλαια λόγω της πανδημίας και της προσπάθειας να παραμείνει ανταγωνιστικό το τουριστικό πακέτο. “Ο τουρισμός και το ξενοδοχειακό πακέτο δεν είναι πακέτο που το βρίσκεις στο ράφι. Η τιμή του πακέτου στο ράφι αυξάνει, όποτε αυτό πρέπει να γίνει. Στον αντίποδα οι ξενοδόχοι δεν έχουν αυτή την πολυτέλεια, γιατί κλείνουν συμφωνίες ένα χρόνο πριν την έναρξη της χρονιάς”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΠΟΞ.
Παραμένοντας στο πεδίο των λειτουργικών εξόδων, η πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων Κωνσταντίνα Σβήνου τονίζει ότι πλέον το 40% του τζίρου ενός ξενοδοχείου κατευθύνεται σε δαπάνες ενέργειας. Μάλιστα συμπληρώνει ότι το μεγάλο πλήγμα το φέρουν τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, που με ελάχιστες πληρότητες προσπαθούν να τα καταφέρουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι ξενοδοχείο της Αθήνας με χαμηλές πληρότητες σπαταλά σε ενέργεια το 70% του τζίρου του. “Με αυτούς τους όρους δεν είναι βιώσιμο το ξενοδοχείο”, σημειώνει η κυρία Σβήνου.
Πρόεδρος ΙΤΕΠ: “Με αυτούς τους όρους δεν είναι βιώσιμο το ξενοδοχείο”
Με δεδομένο ότι το 70% των ξενοδοχείων που είναι 1,2,3 αστέρια και δεν μπορoύν να προβούν σε αλλαγές τιμών προς τα πάνω, το βέβαιο είναι ότι ο κλάδος της ξενοδοχίας θα δουλέψει για το κόστος της ενέργειας το 2022, όπως λέει. Πάντως όποια πρόθεση για αύξηση των τιμών στις υφιστάμενες μονάδες αναβάλλεται για το 2023 και πάντα με γνώμονα την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού πακέτου. Μάλιστα φέτος το τουριστικό πακέτο για τον υποψήφιο τουρίστα θα επιβαρυνθεί από το μεταφορικό κόστος και όχι από τα ξενοδοχεία, με τον κ. Τάσιο να υπογραμμίζει ότι μόνο το αεροπορικό εισιτήριο θα αυξηθεί από 50 ευρώ έως 100 ευρώ λόγω του καυσίμου. Φυσικά ο προβληματισμός μετακυλείεται και στο κόστος της μετακίνησης με αυτοκίνητο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους οδικούς προορισμούς της χώρας.
Ένας σημαντικός οδικός προορισμός είναι και η Πελοπόννησος, με τον Δημήτρη Πολλάλη πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Λακωνίας, να εκφράζει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ την αισιοδοξία του, ότι ακόμα και με αυτές τις δύσκολες συνθήκες, οι διακοπές με αυτοκίνητο μπορούν να είναι σωσίβιο για μια τετραμελή οικογένεια. Και ακόμα περισσότερο, όταν οι τιμές θα είναι ελκυστικές για τον εγχώριο και διεθνή τουρίστα.
Παράταση των δανειακών υποχρεώσεων ζητεί ο κλάδος
Στην ερώτηση τι ζητεί ο κλάδος της ξενοδοχίας για την αντιμετώπιση της παρούσας κατάστασης, ο πρόεδρος της ΠΟΞ ζητά να ληφθούν αποφάσεις σε διατραπεζικό επίπεδο, ώστε τα δάνεια του ΕΤΕΑΜ, που δόθηκαν λόγω του Covid, να πάνε από τα 5 χρόνια στα 7 με 10 χρόνια, καθώς είναι και απόφαση της ΕΕ. Παράλληλα ζητά να υπάρξει και η δυνατότητα οριζόντιας ρύθμισης για άλλες υποχρεώσεις, με εξόφληση ακόμα και τις 100 δόσεις. Από την πλευρά της η κυρία Σβήνου, επεσήμανε ότι θα πρέπει να μην δίδονται οριζόντια οι ενισχύσεις αλλά στοχευμένα εκεί που χρειάζεται.
Αναφορικά τώρα πως κινούνται εν μέσω πολέμου οι κρατήσεις για Ελλάδα, η κυρία Σβήνου εκφράζει την αισιοδοξία της ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά εφέτος, καθώς μέχρι τώρα δεν παρατηρούνται ακυρώσεις, αλλά ούτε φυσικά υπάρχει ροή νέων κρατήσεων. Στη σημείο αυτό ο κ. Τάσιος συμπληρώνει ότι η αγορά θέλει ασφάλεια για να κινηθεί. Μάλιστα, μετά από ειρήνευση στην Ουκρανία θα χρειαστούν 15 και 30 ημέρες για να φανεί η αλλαγή στο σκέλος των κρατήσεων, σημειώνει. Βέβαια το μεγάλο ερώτημα παραμένει πότε θα ξεκινήσει δυναμικά ο ελληνικός τουρισμός, με την ελπίδα να μετατίθεται μάλλον για τον Μάιο, σύμφωνα με τον κ. Τάσιο.
Από τον Απρίλιο εκκίνηση για τα Resort στην Κρήτη
Σε κάθε περίπτωση οι ξενοδόχοι της χώρας θα είναι έτοιμοι πολύ νωρίτερα, με τον Ανδρέα Μεταξά, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Metaxa Hospitality Group, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι οι μονάδες του ομίλου στην Κρήτη θα ανοίξουν από Απρίλιο. Συγκεκριμένα το Creta Maris θα ανοίξει 2 Απριλίου, το Candia Maris στις 9 Απριλίου, ενώ στη Σαντορίνη το Santo Maris Oia θα ανοίξει στις 20 Απριλίου. Σε αυτό το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον ο κ. Μεταξάς υπογραμμίζει ότι ο όμιλος δεν πρόκειται να περιορίσει δαπάνες που αφορούν το προσωπικό, αφού όπως σημειώνει οι άνθρωποι είναι αυτοί που δίνουν αξία στις επιχειρήσεις. Μάλιστα επισημαίνει ότι τώρα περισσότερο από ποτέ φαίνεται πόσο σημαντική είναι η επένδυση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στο ψηφιακό περιβάλλον και στις κρατήσεις που δεν περνούν από τα μονοπάτια των Tour Operetor’s.
H TUI
Η Ελλάδα και η Ισπανία είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί διακοπών για τους Ευρωπαίους, σύμφωνα με τον Holiday Atlas της TUI για το Καλοκαίρι 2022, όπου αξιολογούνται οι πιο δημοφιλείς προορισμοί διακοπών των Ευρωπαίων επισκεπτών της TUI.
Ο πιο δημοφιλής προορισμός συνολικά είναι το νησί της Κρήτης, ακολουθούμενο από τη Μαγιόρκα.Στους 5 κορυφαίους προορισμούς περιλαμβάνονται, επίσης, τα Κανάρια Νησιά, η Ρόδος και η Αττάλεια.
Συμφωνα με το moneytourism.gr η Ελλάδα και η Ισπανία είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί διακοπών για τους Ευρωπαίους, όπως παρουσιάζονται από τον Holiday Atlas της TUI για το Καλοκαίρι 2022, όπου αξιολογούνται οι πιο δημοφιλείς προορισμοί διακοπών των Ευρωπαίων επισκεπτών της TUI.
Η Ελλάδα συνεχίζει την περσινή ισχυρή τάση και προτιμάται ιδιαίτερα από επισκέπτες από τις σκανδιναβικές χώρες και τη Γαλλία. Εκτός από την Κρήτη, η Ρόδος και η Κως παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση.
Στην Ισπανία, κυριαρχούν οι Βαλεαρίδες Νήσοι, ιδίως η Μαγιόρκα, η οποία παραμένει ο αγαπημένος προορισμός για τους Γερμανούς επισκέπτες, ενώ η ίδια η Ισπανία είναι νούμερο ένα για τους Βέλγους.Η Τουρκία επιστρέφει δυναμικά, ιδίως με τους Βρετανούς και τους Ολλανδούς, αλλά και με τους Γερμανούς επισκέπτες. Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί είναι η Αττάλεια και η τουρκική Ριβιέρα.
Τα στοιχεία του Holiday Atlas 2022, ανά αγορά
Μεγάλη Βρετανία: Οι Βρετανοί παραθεριστές κατευθύνονται φέτος στην τουρκική Ριβιέρα, ιδιαίτερα στο Νταλαμάν, ακολουθούμενοι από την Αίγυπτο και την Ελλάδα. Οι Βρετανοί κάνουν, επίσης, κρατήσεις σε προορισμούς μακρινών αποστάσεων, όπως το Μεξικό και η Φλόριντα, ο Μαυρίκιος και οι Μαλδίβες, γεγονός που αποτελεί ισχυρή ένδειξη της σταδιακής επιστροφής των προορισμών μακρινών αποστάσεων.
Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία: Οι Γερμανοί επισκέπτες κατευθύνονται προς τη Μεσόγειο. Η Μαγιόρκα είναι, επί του παρόντος, ο κορυφαίος προορισμός για τους Γερμανούς παραθεριστές. Ακολουθεί η Αττάλεια, η οποία σημειώνει ισχυρή επάνοδο, με το νησί της Κρήτης να αποτελεί την τρίτη πιο δημοφιλή επιλογή για τους Γερμανούς.
Στους πέντε κορυφαίους προορισμούς διακοπών περιλαμβάνονται δύο ακόμη ελληνικά νησιά: Η Ρόδος και η Κως. Λόγω του καλού επιπέδου των κρατήσεων που έχουν, ήδη, υποβληθεί για τις διακοπές του Πάσχα, η TUI ξεκινά την καλοκαιρινή περίοδο στην Ελλάδα νωρίτερα από ό,τι στο παρελθόν και ήδη στις αρχές Απριλίου αναχωρεί για την Κρήτη, τη Ρόδο και την Κω.
Η Ελλάδα είναι επίσης ιδιαίτερα δημοφιλής στην Αυστρία. Επιπλέον, οι Αυστριακοί επισκέπτες της TUI επιλέγουν φέτος την Αττάλεια, ακολουθούμενη από τη Μαγιόρκα και τις κροατικές ακτές της Αδριατικής, που είναι και φέτος ένας από τους πέντε πιο δημοφιλείς προορισμούς διακοπών για τους Αυστριακούς παραθεριστές.
Όσον αφορά την Ελβετία, ο κορυφαίος προορισμός για τους επισκέπτες της TUI από τη συγκεκριμένη χώρα είναι αυτή τη στιγμή η Ελλάδα, ιδίως το νησί της Κω, ακολουθούμενη από τη Μαγιόρκα και την Αττάλεια.
Την ίδια στιγμή, διπλάσιες, σε σχέση με πέρυσι είναι οι κρατήσεις για διακοπές στην Τουρκία και την Ισπανία.
Σκανδιναβικές χώρες: Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, η Ελλάδα είναι ο νούμερο ένα προορισμός για τους Φινλανδούς, τους Δανούς, τους Νορβηγούς και τους Σουηδούς. Ιδιαίτερα η Κρήτη, η Ρόδος και το νησί της Σάμου είναι περιζήτητοι προορισμοί μεταξύ των Βορειοευρωπαίων, και ακολουθούν η Μαγιόρκα και η Αττάλεια.
Εκτός από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Τουρκία, η Κροατία και η Κύπρος συγκαταλέγονται στους πέντε πιο δημοφιλείς προορισμούς διακοπών φέτος. Μεταξύ των Σουηδών και Φιλανδών επισκεπτών της TUI, η Κύπρος κατατάσσεται στη δεύτερη θέση στις κρατήσεις, μετά την Ελλάδα.
Ολλανδία: Στις Κάτω Χώρες, η Τουρκία σημειώνει σημαντική αύξηση στις κρατήσεις. Η χώρα συνιστά παραδοσιακά έναν πολύ δημοφιλή προορισμό διακοπών για τους Ολλανδούς ταξιδιώτες.
Εκτός από την τουρκική Ριβιέρα, οι Ολλανδοί ταξιδεύουν φέτος και στη Μαγιόρκα, τα ελληνικά νησιά και την Πορτογαλία. Οι Ολλανδικές Αντίλλες, με τα νησιά Αρούμπα, Μποναίρ και Κουρασάο, είναι επίσης πολύ δημοφιλείς φέτος.
Βέλγιο: Η Ισπανία είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός διακοπών για τους Βέλγους επισκέπτες της TUI την ερχόμενη καλοκαιρινή περίοδο. Προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση για τους ισπανικούς προορισμούς, η TUI Belgium έχει αυξήσει περαιτέρω την αεροπορική χωρητικότητα με τη χρησιμοποίηση πρόσθετων ή μεγαλύτερων αεροσκαφών -ειδικά προς την Τενερίφη, τη Γκραν Κανάρια και την Κόστα ντελ Σολ
Εξίσου εντυπωσιακή είναι η επιστροφή της Τουρκίας, με περίπου 20% περισσότερες κρατήσεις, σε σύγκριση με την προ-πανδημική περίοδο, το 2019.
Η Τυνησία επιστρέφει, επίσης, στη λίστα με τους πέντε πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους Βέλγους επισκέπτες της TUI.
Γαλλία: Όπως και πέρυσι, η Ελλάδα είναι και πάλι ο κορυφαίος προορισμός για τους Γάλλους επισκέπτες της TUI -ειδικά η ενδοχώρα και το νησί της Κρήτης.
Οι Γάλλοι επισκέπτες της TUI προσελκύονται, επίσης, από τη Σικελία, τις Βαλεαρίδες Νήσους και τα Κανάρια Νησιά. Τα ξενοδοχεία club της TUI με τα σήματα Club Marmara και Lookéa είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στους Γάλλους επισκέπτες. Εννέα ακόμη ξενοδοχεία θα προστεθούν στα 26 club hotels σε παγκόσμιο επίπεδο εφέτος. Οι κρατήσεις στις δύο γαλλικές ξενοδοχειακές μάρκες είναι ήδη κατά 20% υψηλότερες από πέρυσι.
Συνολικά, τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρείται καλή ζήτηση σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και ταυτόχρονα μια τάση προς διακοπές υψηλότερης αξίας.
Οι επισκέπτες της TUI σχεδιάζουν να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για τις φετινές, καλοκαιρινές τους διακοπές. Στα τέλη Ιανουαρίου, οι μέσες τιμές για το καλοκαίρι ήταν αυξημένες σε σχέση με το προηγούμενο έτος κατά 22%. Οι λόγοι γι’ αυτό είναι το μείγμα προϊόντων καθώς και η αυξημένη ζήτηση για προσφορές υψηλότερης αξίας και επιπρόσθετες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα αναβαθμίσεις στην κατηγορία του ξενοδοχείου ή του δωματίου καθώς και εκδρομές και δραστηριότητες στους προορισμούς διακοπών.
Η τάση προς τις βραχυπρόθεσμες κρατήσεις συνεχίζεται και εκτιμάται ότι το καλοκαίρι του 2022 θα προσεγγίσει τα προ-πανδημικά επίπεδα.