Tην απόγνωση και τις ισχυρές πιέσεις που δέχεται το εισόδημα των καταναλωτών από τις συνεχείς ανατιμήσεις των προϊόντων καταγράφει η νέα έρευνα της Interview για λογαριασμό της POLITIC.
Σε ερώτηση αναφορικά με τις καταναλωτικές και κυρίως διατροφικές συνήθειες, οι συμμετέχοντες δήλωσαν πως μείωσαν θεαματικά τις αγορές τους στο κασέρι/γραβιέρα (μείωση 77%), το μοσχάρι (75%), το τυρί φέτα (73%), το ελαιόλαδο (69%) και το ψάρι κατά 67%. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως σε σημαντικό βαθμό μειώθηκε και η κατανάλωση σε προϊόντα που έχουν συνδεθεί με τη διασκέδαση όπως τα γλυκά (82%) και τα αλκοολούχα ποτά (76%).
Από την άλλη μεριά, σύμφωνα με την έρευνα, σημαντικά αυξήθηκε η κατανάλωση κοτόπουλου (αύξηση 28%) και οσπρίων (27%), ενώ αρκετά έχει ενισχυθεί και η κατανάλωση σπορέλαιου (22%) όπως επίσης και η επιλογή σε λαχανικά (20%). Είναι φανερό πως οι καταναλωτές που περιορίζουν το ελαιόλαδο από τη διατροφή τους, λόγω κόστους, στρέφονται προς το σπορέλαιο ως μια πιο οικονομική λύση, ενώ τη σημαντική μείωση σε μοσχάρι και ψάρι, έρχεται να ισοφαρίσει η αύξηση σε κοτόπουλο και όσπρια.
Ένας στους τρεις… χρωστάει χρήματα
Τουλάχιστον 1 στους 3 έχει λάβει τραπεζικό δάνειο (35%) ή/και διατηρεί χρέος σε πιστωτική κάρτα (36%). Μάλιστα, ουκ ολίγοι (30%) έχουν χρέος προς την εφορία, πράγμα που σημαίνει πως μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων πολιτών δυσκολεύεται να τα βγάλει πέρα με το εισόδημά του και αφήνει ανοιχτά «μέτωπα».
Ωστόσο, μόλις το 3% έχει οφειλές για το ενοίκιο, ενώ για τα πάγια έξοδα του σπιτιού, όπως οι λογαριασμοί ύδρευσης, ρεύματος και αερίου οι οφειλές είναι πιο συχνές με το 17% να απαντά πως χρωστάει χρήματα.
Κατά μέσο όρο, σε κάθε σπίτι διαμένουν 2,5 άτομα, ενώ από αυτά στο εισόδημα συνεισφέρουν τα 1,5 άτομα, γεγονός που σημαίνει πως ένα άτομο ζει εις βάρος δύο.
«Γκρίζο» προβλέπεται και το νέο έτος
Σχεδόν ένας στους δύο (53%) αξιολογεί σε προσωπικό επίπεδο το 2023 ως κακή χρονιά, ενώ μόλις το 12% τη βρήκε καλή, κάτι που μεταφράζεται πως οι δυσκολίες του έτους όπως το κύμα ακρίβειας και η ενεργειακή κρίση επηρέασαν σημαντικά τους πολίτες. Την ίδια στιγμή ένας στους τρεις (35%) δηλώνει πως το 2023 ήταν ίδιο με το 2022, γεγονός που υποδηλώνει πως ένας στους τρεις δεν είχε σημαντικές μεταβολές στην καθημερινότητά του.
Όσον αφορά τη χρονιά που έρχεται, το 62% εμφανίζεται απαισιόδοξο με τους πολίτες να προβλέπουν πιο δύσκολους καιρούς σε σύγκριση με το 2023, ενώ μόλις το 15% πιστεύει πως το 2024 θα είναι καλύτερο.
Τέλος, αντιπαραβάλλοντας τις απαντήσεις των ερωτώμενων σε ανάλογη περσινή έρευνα της Interview για λογαριασμό της POLITIC, γίνεται φανερό πως οι προσδοκίες των Ελλήνων έχουν υποστεί αρνητική τροπή στη διάρκεια ενός χρόνου, καθώς πέρσι το 41% ήταν αισιόδοξο για το 2023, σε αντίθεση με φέτος που το ποσοστό έχει μειωθεί κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες.