Ανατροπή αναμένεται στο «γήπεδο» της διασύνδεσης των τερματικών POS με ταμειακές μηχανές.
Κι αυτό καθώς λίγο πριν εκπνεύσει η σχετική προθεσμία, όλα δείχνουν ότι το σχετικό χρονοδιάγραμμα θα αναθεωρηθεί για πολλοστή φορά, σύμφωνα με το enikos.gr.
Η διασύνδεση των 540.000 συνολικά φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών με τα POS των επιχειρήσεων -που έχει στόχο να κλείσουν όλα τα «παράθυρα» φοροδιαφυγής τα οποία σήμερα διατηρούνται… ορθάνοικτα- μοιάζει να προσκρούει διαρκώς σε εμπόδια.
Έτσι, όπως όλα δείχνουν καθορίζεται νέο χρονοδιάγραμμα για την αναβάθμιση και την διασύνδεση των ταμειακών με τερματικά POS. Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ενδεχομένως και την αύριο Δευτέρα, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής θα έχει συνάντηση με τους εκπροσώπους των παρόχων των φορολογικών μηχανισμών, των POS και των εταιρειών υποστήριξης λογισμικού, προκειμένου να διαμορφωθεί το νέο πλάνο.
Ποιες είναι οι νέες προθεσμίες
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχαν ανακοινώσει στο τέλος Μαρτίου 2023 το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ, η αναβάθμιση 400.000 ταμειακών μηχανών θα έπρεπε να ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου 2023 για τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο μέχρι 100.000 ευρώ και έως το τέλος Ιουλίου 2023 για τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο άνω των 100.000 ευρώ.
Όμως, το νέο χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι η αναβάθμιση όλων των ταμειακών μηχανών θα ολοκληρωθεί έως το τέλος Οκτωβρίου του 2023.
Επίσης, η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS αναβάλλεται για τον Δεκέμβριο του 2023.
Αρκετά … πιο αργά χρονικά πάνε όσοι χρησιμοποιούν ταμειακές μηχανές παλαιού τύπου, καθώς αυτοί θα έχουν έως και ένα 12μηνο περιθώριο για να περάσουν στη νέα ηλεκτρονική εποχή.
Έτσι, για 140.000 φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς με τερματικά (τύπου ΕΑΦΔΣΣ), το χρονοδιάγραμμα απόσυρσης και αντικατάστασής τους με νέου τύπου κλειστούς και απαραβίαστους μηχανισμούς αναβάλλεται έως το τέλος Ιουνίου 2024 για τις επιχειρήσεις εστίασης. Νωρίτερα, έως το τέλος Οκτωβρίου 2023 είναι η τρέχουσα προθεσμία για τους λοιπούς κλάδους επιχειρήσεων.
Τι ισχύει με τους φορολογικούς μηχανισμούς της εστίασης
Ειδικά σε ότι αφορά την εστίαση όπου και σημειώνονται τα περισσότερα κρούσματα φοροδιαφυγής, όπως προκύπτει από τους ελέγχους της ΑΑΔΕ, το νέο καθεστώς αναβάλλεται για τον επόμενο Ιούνιο, του 2024.
Η εστίαση πάντως, όπως εκτιμούν αρμόδιοι φορείς, θα έπρεπε να επείγει ως τομέας προτεραιότητας επειδή όπως έχει προκύψει από τους ελέγχους των υπηρεσιών, χρησιμοποιούνται πλήθος από «κόλπα», ώστε να αποφύγουν έκδοση αποδείξεων και γενικά να μη δηλώσουν τον πραγματικό τους τζίρο.
Μάλιστα, έχει διαπιστωθεί ότι χρησιμοποιούνται μηχανισμοί που δεν καταγράφουν τραπέζια και παραγγελίες, καταγράφονται παραγγελίες σε αρχεία στον υπολογιστή και όχι στην ταμειακή, εκδίδονται δελτία παραγγελίας που στη συνέχεια είτε ακυρώνονται, χωρίς καταγραφή στην φορολογική μνήμη του μηχανισμού, είτε δεν εκδίδεται τελική απόδειξη ενώ εκ των υστέρων διαγράφεται τζίρος, με τη χρήση ενός ειδικού λογισμικού.
Όλα τα παραπάνω, φιλοδοξούν οι ελεγκτικές Αρχές πως θα παταχθούν με την υποχρεωτική χρήση ειδικών φορολογικών μηχανισμών για τις επιχειρήσεις εστίασης που δέχονται παραγγελίες.
Η απόδειξη θα εκτυπώνεται μόνο από ενσωματωμένο εκτυπωτή, καταγράφονται στη φορολογική μνήμη οι εκκρεμείς παραγγελίες (“ανοικτά” τραπέζια) και οι εκκρεμείς προς έκδοση αποδείξεις ενώ θα εκδίδεται “Z” εφόσον έχουν κλείσει όλα τα ανοικτά τραπέζια.
Η εγκατάσταση των νέων αυτών ειδικών φορολογικών μηχανισμών στις επιχειρήσεις εστίασης αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου 2024.
Το κόστος πάντως για την αναβάθμιση και την αντικατάσταση ταμειακών μηχανών και ηλεκτρονικών μηχανισμών χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 165 εκατ. ευρώ.